لایتنینگ چیست و چه کاربردی در معاملات بیتکوین دارد؟

در دنیای ارز دیجیتال مهم‌ترین مانع، مقیاس‌پذیری است. زمانی که مشکل مقیاس‌پذیری حل شود سرعت تراکنش‌ها بالا می‌رود و محدودیت‌هایی که به هنگام تراکنش‌ها وجود دارد هم از بین می‌رود.

کاربران خواهان راه‌حل‌هایی هستند که هم مشکل مقیاس‌پذیری را حل کند و پرداخت‌های امن و کم‌هزینه را ممکن سازد. ازاین‌رو برای حل این مشکل در بیتکوین، شبکه‌ای به نام لایتنینگ وجود دارد که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

لایتنینگ چیست؟

لایتنینگ شبکه‌ای برای تراکنش‌ها و پرداخت‌های خرد و روزمره است که امن، ساده و راحت باشند. این شبکه یک پروتکل لایه 2 و خارج از شبکه برای بیتکوین است که با ایجاد چندین کانال پرداخت باعث سرعت بخشیدن و بهبود در انجام تراکنش‌ها می‌شود.

با این کار دیگر نیازی به ثبت همه‌چیز در بلاکچین بیتکوین نیست. برای ثبت تراکنش‌ها در بیتکوین تنها تراکنش‌هایی که بسته‌ و سرمایه‌گذاری شده‌اند ثبت می‌شوند. همچنین با این کار سرعت انجام تراکنش‌ها بالا می‌رود و تراکنش‌ها با لایتنینگ با تعداد کمتری از زنجیره‌های بیتکوین انجام می‌شوند.

هنگامی‌که کانال‌های پرداخت در این شبکه ساخته می‌شود باعث ایجاد پرداخت‌های امن بین کاربران می‌گردد. ازآنجایی‌که سرعت تراکنش‌ها در این شبکه بالا است، کارمزد کم در تراکنش‌ها را ممکن می‌کند و راهی مناسب برای پرداخت‌های خرد روزانه شده است.

لایتنینگ چگونه کار می‌کند؟

این شبکه به‌صورت یک‌لایه‌ی موازی و متصل در کنار بلاکچین بیتکوین است. این اتصال برای این است که شبکه لایتنینگ از پروتکل‌های امنیتی بلاکچین بیتکوین استفاده کند. بنابراین برای تراکنش‌های بزرگ‌تر کاربران می‌توانند از بلاکچین اصلی استفاده کنند.

کانال‌های پرداخت موجود در این شبکه به‌صورت دوطرفه بوده و تنها تراکنش‌های خصوصی کاربران در آن انجام می‌شود، این در صورتی است که باقی کاربران نمی‌توانند از تراکنش‌های صورت گرفته داخل بلوک مطلع شوند و تنها قادرند یک شمای کلی از بسته و کانال لایتینگ ببینند.

این شبکه به‌عنوان نوعی قرارداد هوشمند بین مهندسان بلاکچین عمل می‌کند. شبکه لایتنینگ یک کانال پرداخت همتا به همتا بین طرفین معامله یعنی بین خریدار و فروشنده ایجاد می‌کند. این کار باعث می‌شود خریدوفروش و انجام تراکنش‌های نامحدود در کمترین زمان ممکن شود. علت اصلی ایجاد چنین کانال‌هایی این است که ارتباط بین دو کاربر و انجام تراکنش بدون نیاز به شبکه اصلی بیت کوین انجام شود.

علاوه‌براین شبکه لایتنینگ بستری مناسب و ارزان است که کاربران پرداخت‌های خرد روزانه خود اعم از خریدوفروش کالاها و دریافت خدمات مختلف را در این شبکه بدون تأثیر بر شبکه بیتکوین انجام می‌دهند و هزینه‌های موردنیاز را پرداخت می‌کنند.

این شبکه یکی از شبکه‌های بهبود سرعت شبکه و همچنین انجام تراکنش‌ها از طریق بلاکچین بیتکوین است. در این روش نیازی به ثبت دقیق تراکنش‌ها در بلاکچین بیتکوین نیست. کاربران مقدار بیتکوین مدنظرشان را خارج از شبکه اصلی بیتکوین و با سرعت بالاتری معامله می‌کنند.

لایتنینگ چیست و چه کاربردی در معاملات بیتکوین دارد؟

برای آنکه این مطلب را به‌خوبی درک کنید، مثالی می‌زنیم. دو نفر را در نظر بگیرید که می‌خواهند به‌صورت منظم بیتکوین (BTC) معامله کنند. برای این کار باید کارمزد زیادی پرداخت کنند و زمان زیادی را برای انجام معامله منتظر بمانند. گرچه با انتقال رمز ارز یا خرید بیت‌ کوین از (تبدیل) این هزینه‌ها به میزان زیادی قابل کاهش هستند.

بااین‌حال، این دو نفر با استفاده از شبکه لایتنینگ می‌توانند یک کیف پول مشترک ایجاد کنند. این کیف پول مشترک با استفاده از کلید عمومی هر دو کاربر و کلیدهای خصوصی آن‌ها ایجاد شده است. با استفاده از این کیف پول مشترک، طرفین دیگر مجبور به پرداخت کارمزد بالا نیستند و لازم نیست که زمان زیادی برای انجام معامله صرف کنند.

هر دو کاربر مقداری بیت کوین در کیف پول مشترکشان قرار می‌دهند. پس‌ازآنکه تعدادی تراکنش انجام شد، برای مثال، کاربر اول باید به کاربر دوم 1 بیتکوین بدهد. برای همین کاربر دوم 1 بیتکوین به‌اضافه مقدار بیتکوینی که در ابتدا در کیف پول قرار داده بود برداشت می‌کند. در بلاکچین اصلی تمام این اعمال ثبت نمی‌شود و تنها 1 بیتکوینی که جابجا شده است ثبت می‌گردد.

کاربرد لایتنینگ در معاملات بیتکوین

شبکه لایتنینگ مزایایی در معاملات بیتکوین دارد. ابتدا این مزایا را نام می‌بریم و سپس هرکدام را به‌طور مختصر توضیح می‌دهیم. مزایای لایتنینگ در معاملات بیتکوین عبارت‌اند از: کاهش کارمزد در هنگام تراکنش، افزایش سرعت تراکنش، ارائه خدمات بیشتر و به‌روزرسانی شبکه.

کاهش کارمزد در هنگام تراکنش

هزینه تراکنش‌هایی که با استفاده از بیتکوین انجام‌شده است به‌طور متوسط 17.15 دلار است این در حالی است که هزینه تراکنش‌ها در شبکه لایتنینگ تنها چند سنت است. علاوه‌براین، زمانی که تمام تراکنش‌ها در شبکه لایتنینگ انجام می‌شود و از تعداد تراکنش‌هایی که در بلاکچین بیتکوین انجام می‌گیرد کاسته می‌شود، رقابت هنگام تائید و انجام تراکنش‌ها کمتر می‌گردد. تمامی این موارد به کم کردن هزینه و کارمزد کمک می‌کند.

لایتنینگ چیست و چه کاربردی در معاملات بیتکوین دارد؟

افزایش سرعت تراکنش

تراکنش‌هایی که در بلاکچین بیتکوین انجام می‌شود از 10 دقیقه تا چند ساعت متغیر است. این در حالی است که تراکنش‌هایی که در شبکه لایتنینگ صورت می‌گیرد تنها چند ثانیه طول می‌کشد تا انجام شوند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد تمام معاملات در شبکه لایتنینگ انجام می‌شود و این امر سبب می‌گردد تا دیگر نیازی به تائید بلاک برای ارسال رمز ارز نبوده و معاملات در کسری از ثانیه انجام گیرند.

ارائه خدمات بیشتر

استفاده از لایتنینگ سبب می‌شود در حوزه ارزهای دیجیتال خدمات بیشتری ارائه گردد. زمانی که لایه دوم بر روی بلاکچین بیت کوین ساخته شود، شرایطی فراهم می‌کند که برای پاسخگویی به نیازهای کاربران، خدمات جدید و بیشتری ارائه شود. علاوه‌براین، شبکه لایتنینگ اجازه می‌دهد که بلاکچین‌های مختلف به‌وسیله کانال‌های پرداخت خود به یکدیگر متصل شوند.

به‌روزرسانی شبکه

شبکه لایتنینگ به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی است تا مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید را شناسایی کرده و آن‌ها را حل کند. در گذشته پیش از آنکه این شبکه مشکلات را حل کند هکرها و یا ماینرها می‌توانستند دستی در معاملات ببرند و معاملات را دست‌کاری کنند. اما در حال حاضر اگر هکری معامله‌ای را دست‌کاری کند، شبکه او را جریمه می‌کند.

لایتنینگ چیست و چه کاربردی در معاملات بیتکوین دارد؟

سخن پایانی

در دنیای ارز دیجیتال مهم‌ترین مانع، مقیاس‌پذیری است. زمانی که مشکل مقیاس‌پذیری حل شود سرعت تراکنش‌ها بالا می‌رود و محدودیت‌هایی که به هنگام تراکنش‌ها وجود دارد هم از بین می‌رود.

شبکه لایتنینگ یکی از شبکه‌هایی است که مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین را حل کرده و باعث شده است که هنگام تراکنش امنیت و سرعت تراکنش بالا رود و محدودیت‌هایی که به هنگام تراکنش بیت کوین وجود داشت از بین برود. همچنین مهم‌ترین کاربرد این شبکه، تراکنش‌های سریع و ارزان آن است که کاربران زیادی را جذب خود کرده است.

علاوه‌براین در این شبکه نیازی به ثبت دقیق تراکنش‌ها در بلاکچین بیتکوین نیست. کاربران مقدار بیتکوین مدنظرشان را خارج از شبکه اصلی بیتکوین و با سرعت بالاتری معامله می‌کنند. شبکه لایتنینگ مزایایی در معاملات بیتکوین دارد، این مزایا عبارت‌اند از: کاهش کارمزد در هنگام تراکنش، افزایش سرعت تراکنش، ارائه خدمات بیشتر و به‌روزرسانی شبکه.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟