رابیتس و نکات مهم آن

ممکن است شما نیز تاکنون نام رابیتس را در بسیاری از موارد شنیده باشید. رابیتس به صفحه‌های فولادی مشبکی گفته می‌شود که توسط ورق‌های گالوانیزه گرم تهیه و تولید می‌شوند. به‌طور کلی، این محصول به وسیله کشش عرضی و همچنین پس ورق‌های فولادی تولید می‌گردد و سپس وارد مرحله برش خواهد شد.

از رابیتس‌ها در موارد مختلفی از جمله گچ‌کاری و گچ‌بری‌ها، تهیه و ساخت سقف‌های کاذب، پوشش دادن به بتن‌های سیمانی، پوشش دادن تیرآهن و آرماتور، امور ترمیمی و بازسازی سازه‌ها، نمای خارجی ساختمان ها، دکوراسیون داخلی ساختمان و… استفاده می‌شود. این محصول جهت متصل کردن کامل سطوح دیوارها و ایجاد زمینه‌ای مناسب به‌منظور نصب اجزای تأسیسات مکانیکی و برقی و همچنین بسیاری از رنگ‌کاری‌های گچی و سیمانی، کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله می‌خواهیم عوامل موثر بر قیمت رابیتس را مورد بررسی قرار دهیم.

رابیتس چیست و چه فوایدی دارد؟

به‌طور معمول تقسیم‌بندی رابیتس‌ها به لحاظ ظاهری بر اساس وزن و تعداد ستون انجام می‌گیرد و هر یک از آن‌ها ابعاد گوناگون را شامل می‌شوند. وزن رابیتس متناسب با ضخامت آن در نظر گرفته می‌شود؛ این بدان معنا است که با افزایش ضخامت این محصول، وزن آن نیز افزایش خواهد یافت. از طرفی، تفاوت در تعداد ستون‌ها سبب می‌گردد تا رابیتس دو ستون و سه ستون تولید شوند. ستون‌های رابیتس متشکل از تعدادی ردیف هستند که به آن‌ها چشمه هم گفته می‌شود. تعداد این چشمه‌ها بر وزن ستون تأثیر قابل توجهی خواهد داشت که یکی از عوامل موثر بر قیمت رابیتس به‌شمار می‌رود.

رابیتس و نکات مهم آن

شایان ذکر است که این محصول در محور طولی در وزن‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین تهیه و تولید می‌شوند که تعداد ستون‌های آن به ترتیب ۹.۱۱ و ۱۳ در نظر گرفته می‌شود. از طرفی، در برخی از کشورهای خارجی رابیتس فوق سنگین تا ۱۷ ستون هم به تولید می‌رسد. تعداد این ستون‌ها تأثیر فراوان و قابل توجهی بر کیفیت محصول دارند. به‌طوری که هر چه تعداد ستون بیشتر باشد، در نتیجه کیفیت محصول نهایی بالاتر است و در نهایت مقاومت بیشتری را در سازه مورد نظر خود شاهد خواهید بود. معمولا از رابیتس سبک در سازه‌های سبک و از رابیتس سنگین در سازه‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. رابیتس یکی از پرکاربردترین انواع سازه‌های فلزی در عصر حاضر شناخته می‌شود که در موارد متعددی کاربرد دارد.

 از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از رابیتس می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سازه‌هایی که توسط این محصول تولید می‌شوند را می‌توان جزو امن‌ترین سازه‌ها بر شمرد.
  • استفاده از رابیتس بسیار آسان است؛ به گونه‌ای که برای نصب و همچنین اجرای آن نیازی به نیروهای متخصص ندارید.
  • رابیتس از سرعت اجرای بالایی برخوردار است.
  • رابیتس‌ها در مقایسه با سایر محصولاتی که دارای عملکرد مشابه هستند، قیمت مقرون به‌صرفه‌تری دارند.
  • این محصول از قابلیت شکل‌پذیری بالایی برخوردار است و می‌توان در هر محیطی از آن بهترین استفاده را داشت. در واقع بهتر است بگوییم که متناسب با نیاز شما قابلیت تغییر و فرم دهی دارد.
  • این محصول دارای دسترسی راحتی است و می‌توانید به آسانی آن را تهیه و خریداری نمایید.

رابیتس و نکات مهم آن

عوامل موثر بر قیمت رابیتس شامل چه مواردی است؟

در حال حاضر، با توجه به انواع رابیتس، قیمت‌گذاری این محصول بر اساس وزن، تعداد ستون و همچنین چشمه‌بندی انجام می‌گیرد. از جمله عوامل موثر بر قیمت رابیتس می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

1. اهمیت تعداد ستون رابیتس در قیمت آن

همان‌گونه که اشاره شد، هر ورق رابیتس متشکل از تعدادی ستون است. در این ستون‌ها ردیف‌هایی به نام چشمه وجود دارد که رابطه معکوس بین تعداد ستون‌ها و همچنین ابعاد چشمه‌های رابیتس وجود دارد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که هر چه قدر تعداد ستون‌ها بیشتر باشد، همان‌قدر هم اندازه چشم‌ها کوچکتر خواهد بود. این ویژگی سبب خواهد شد تا در هنگام استفاده از این محصول، وزن سازه‌های ساختمانی سبک‌تر شده و بدین ترتیب مصالح کمتری مورد استفاده قرار گیرد.

ممکن است سوالی در این قسمت برایتان ایجاد شود که رابیتس ۹ ستون گران‌تر است یا رابیتس ۱۳ ستون؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رابیتس‌های ۱۳ ستون از رابیتس‌های ۹ ستون گران‌تر هستند؛ چرا که هرچقدر تعداد این ستون‌ها بیشتر باشد، در نتیجه متریال مورد نیاز برای ساخت آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و در نهایت سبب افزایش قیمت آن‌ها می‌گردد. البته دقت داشته باشید که ستون‌های بیشتر، مقاومت بیشتری نیز برای سازه ایجاد می‌کنند و تا حدودی نیاز شما را به مصالح ساختمانی کم می‌کنند.

2. تاثیر وزن رابیتس بر قیمت آن

وزن رابیتس یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت رابیتس به‌شمار می‌رود. وزن هر برگ به ضخامت ورق فولادی بستگی دارد که برای تهیه و تولید این محصول استفاده می‌شود. هر چه قدر تعداد ستون‌های بکارگرفته در رابیتس بیشتر باشد، وزن آن هم افزایش خواهد یافت. از این رو، ستون‌هایی که وزن بیشتری دارند از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند. چنانچه اشاره شد، رابیتس‌ها به سه نوع سبک، سنگین و نیمه سنگین دسته‌بندی می‌شوند و قیمت‌گذاری آن‌ها هم به همین ترتیب افزایش می‌یابد.

رابیتس و نکات مهم آن

3. اهمیت تعداد چشمه‌های رابیتس بر روی قیمت

در بخش عرض ستون هر برگ رابیتس، ۲.۳ یا ۴ ردیف وجود دارد. بدین ترتیب، رابیتس‌ها را می‌توان به سه نوع ۲ ردیفه، ۳ ردیفه یا ۴ ردیفه دسته‌بندی کرد. این چشمه‌ها به شکل لوزی، شش ضلعی یا موازی تهیه و تولید می‌شوند. این چشمه‌ها تأثیر قابل توجهی بر کاهش مصالح ساختمانی مورد استفاده در سازه مورد نظر خواهند داشت. بنابراین در پاسخ به سوال رابیتس ۲ چشمه گران‌تر است یا ۳ چشمه باید بگوییم که طبیعتاً قیمت رابیتس ۳ چشمه بیشتر از رابیتس ۲ چشمه خواهد بود.

رابیتس انتخابی ضروری در پروژه‌های ساختمانی

در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر قیمت رابیتس پرداخته شد. رابیتس یکی از محصولات بسیار پرکاربرد و پر استفاده در صنعت ساخت و ساز به‌شمار می‌رود که در انواع و ضخامت‌های متعددی تولید و روانه بازار می‌گردد. قیمت‌گذاری این محصول بر اساس تعداد ستون‌ها، تعداد چشمه‌ها و همچنین وزن آن‌ها انجام می‌گیرد. هر چه تعداد ستون‌های رابیتس بیشتر باشد، وزن آن هم به همان اندازه افزایش خواهد یافت. البته بایستی به این موضوع توجه داشت که قیمت نهایی این محصول به نوسانات بازار و کیفیت متریال مورد استفاده در آن هم بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)