چطور با پروفیل سبک تخت خواب تولید کنیم؟

چطور با پروفیل سبک تخت خواب تولید کنیم؟

تخت‌خواب پر استفاده‌ترین و مهم‌ترین وسیله در اتاق‌خواب و حتی خانه است. یک تخت‌خواب خوب، مقاوم و راحت تفاوت بین یک شب آرام و یک خواب آشفته است. به همین خاطر است که راحتی و استحکام این محصول به یک اندازه مهم و بر کیفیت تولید آن اثرگذار است. تولید تخت‌خواب با فولاد و به طور خاص پروفیل سبک، سطحی از استحکام و مقاومت را ایجاد می‌کند که به‌هیچ‌وجه در نمونه‌های مشابه تولید شده از سایر مواد اولیه دیده نمی شود. دقیقا به همین خاطر است که از اسکلت آسمان خراش‌ها تا بدنه‌ی تخت‌خواب شما اکثر محصولات مصرفی ماندگار و مقاوم از فولاد ساخته می‌شود. در ادامه توضیح خواهیم داد برای تولید این نوع تخت‌خواب‌ها از پروفیل سبک، باید به چه نکاتی توجه داشت و فرآیند تولید آن‌ها به چه شکل است؟

فرآیند تولید تخت‌خواب پروفیلی

از نظر طراحی و ابعاد، تخت‌خواب‌ها بسیار متنوع هستند. تخت‌خواب‌های تک نفره و دو نفره، تخت‌خواب کودک، تخت‌خواب‌های تاشو و یا کمجا. طراحی و ویژگی‌های مواد اولیه‌ی مصرفی باتوجه به کاربرد و بازار هدف تغییر می‌کند اما به طور کلی برای فرآیند تولید این نوع تخت‌ها می‌توان ۵ قدم اصلی تعریف کرد. برای تهیه لوله مبلی و پروفیل سبک به عنوان مواد اولیه مورد نیاز ساخت این محصول قطعا گروه صنعتی صبا می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین گزینه باشد.

۱.طراحی الگو اولیه

فریم تخت ساخته شده از پروفیل سبک بدیهی است که فرآیند تولید هر محصولی باید از طراحی الگو اولیه شروع بشود.

زمان طراحی الگو و تعیین ابعاد باید نکاتی چون چگونگی حمل و نصب هم مد نظر قرار بگیرد. باتوجه به این که ابعاد تخت‌ها در طراحی‌های مدرن معمولا بزرگ‌تر درنظر گرفته می‌شود طراح تلاش می‌کند قطعات را به گونه‌ای طراحی کند که به طور جداگانه تولید و در محل مصرف مونتاژ بشوند. به این شکل خریدار مشکلی برای عبور دادن تخت از درب‌های ورودی و انتقال به داخل خانه نخواهد داشت.

ارتفاع پایه تخت باید به حدی باشد که نشستن و بلندشدن از روی آن برای میانگین قدی زنان و مردان راحت باشد. این ارتفاع باتوجه به نوع تخت تعیین می‌شود. به عنوان مثال ارتفاع تخت کودک و نوجوان کمتر از تخت‌های تک‌نفره و دونفره‌ی بزرگسالان خواهد بود. طراحی تخت‌های نوزادی اما بسیار متفاوت است. ارتفاع آن‌ها از سایر انواع تخت بیشتر است تا جابجایی نوزاد برای والدین راحت‌تر باشد.

فارغ از نوع تخت، این محصول باید بدنه‌ی مستحکمی داشته باشند. استحکام به این معنا که تخت توان تحمل چندین برابر وزن بیشتر را هم داشته باشد و طی زمان قطعات محکم و چفت کنار هم باقی بمانند. محکم نبودن قطعات و بست‌ها باعث حرکت اجزا و تولید صدا می‌شود که بسیار آزاردهنده است. طراحی و مواد مصرفی برای ساخت پایه تخت نیز با توجه به نوع آن انتخاب می‌شود اما به هر حال و برای تمامی انواع تخت‌ها پروفیل مبلی مقاومت و مناسب است.

چطور با پروفیل سبک تخت خواب تولید کنیم؟

۲.برش و آماده‌سازی لوله و پروفیل سبک

بعد از اتمام طراحی، باتوجه به شکل و ابعاد تخت، لوله مبلی یا پروفیل سبک با ابعاد و ضخامت مناسب انتخاب و فرآیندهای لازم روی آن انجام می‌شود. گاها نیاز هست این مقاطع برش داده بشوند و اتصال مجددا بین آن‌ها با جوشکاری ایجاد بشود گاهی هم تنها با خم‌کاری این تغییر زاویه به وجود میاید. برای تخت‌خواب معمولا از ضخامت‌هایی بین ۰.۹ تا ۱ میلی‌متر استفاده می‌کنند. ابعاد سطح مقطع می‌تواند متفاوت باشد چرا که بیشتر به نوع طراحی و سلیقه طراح بستگی دارد. ابعاد ۶۰*۲۰ ، ۴۰*۲۰ و ۳۰*۳۰ جز نمونه‌های متداول برای ساخت تخت هستند.

۳.مونتاژ قطعات پروفیل سبک

مونتاژ استراکچر تخت با مقاطع فولادی به چند شکل انجام می‌شود. برای این منظور می‌توان از جوشکاری استفاده کرد یا قطعات را با ریخته‌گری از ابتدا با شکل مورد نظر تولید نمود و یا بعد از برش با بست آن‌ها را مجددا با شکل و زاویه مورد نظر به هم متصل کرد.

باتوجه به ضخامت و نوع لوله و پروفیل مصرفی عموما از جوش برق یا جوش TIG و MIG برای ایجاد اتصال بین قطعات و ساخت بدنه استفاده می‌کنند. جوشکاری اتصال بسیار قوی و مستحکمی ایجاد می‌کند اما به هرحال حتی بهترین روش‌های جوشکاری هم زائده‌هایی به‌جا‌ می‌گذارد که حتما باید در مراحل بعدی برداشته بشود. این مورد به ویژه برای بخش‌هایی از تخت که در معرض دید قرار دارد بسیار مهم است.

ایجاد اتصال با ریخته گریمتصل کردن قطعات با بست بسیار ساده‌تر خواهد بود اما با توجه به این که طی زمان احتمال جدا شدن یا شل شدن این بست‌ها وجود دارد گزینه‌ای مستحکم و قوی برای استفاده طولانی مدت نیست.

ریخته‌گری کمتر در طراحی‌های مدرن استفاده می‌شود. اغلب برای اتصال اجزا مختلف بخش تزئینی بالا و پایین تخت کاربرد دارد. در این روش نقاط اتصال با ریخته‌گری و قالب‌های طرح‌دار به هم چفت می‌شوند.

۴.ساخت تخته‌ی کف

مرحله‌ی بعدی ساخت تخته‌ی کف است. محکم بودن تخته‌ی کف به اندازه‌ی استحکام بدنه اهمیت دارد. معمولا کفه‌ تخت به دوشکل ساخته می‌شود یا به بدنه متصل است و این دو بخش ساختاری یک پارچه دارند، یا به شکل یک چهارپایه‌ی پروفیلی است که جداگانه روی زمین قرار گرفته و تشک روی آن سوار می‌شود. در هر دو صورت برای تخته‌های کف عموما از پروفیل سبک استفاده می‌کنند. استحکام و طول عمر فولاد بسیار بیشتر از سایر مواد اولیه‌ی مصرفی است.

۵.رنگ‌کاری و افزودن جزئیات

پیش از شروع رنگ‌کاری باید تمامی ناخالصی‌ها و زائده‌های سطح پروفیل به طور کامل برداشته شود. ناخالصی‌هایی چون روغن و زائده‌هایی که به واسطه‌ی جوشکاری بر روی سطح به وجود میاید. بعد از تمیز و یکدست شدن این سطح فرآیند رنگ‌کاری قطعات آغاز می‌شود. رنگ پودری یا کوره‌ای برای این منظور بسیار کاربردی است. در این مورد تنها باید به این نکته توجه داشت که این لایه‌ی رنگ باید بتواند پروفیل را دربرابر زنگ‌زدگی هم مقاوم کند.

چطور با پروفیل سبک تخت خواب تولید کنیم؟

ویژگی‌های مطلوب پروفیل سبک برای تولید تخت‌خواب

به طور کلی پروفیل سبک محصولی بسیار کاربردی و مناسب است. در این مورد هم، خواص مطلوب این مقاطع باعث شده به این شکل و در این حجم بالا در بازار مورد استفاده قرار بگیرند. ویژگی‌های مطلوب پروفیل سبک برای ساخت تخت‌خواب عبارتند از:

۱.قیمت مناسب

آهن و آلیاژهای آن به نسب فلزات ارزان قیمتی هستند، قیمت مقاطع هم بر‌اساس وزن شاخه‌های ۶ متری تعیین می‌شود. قیمت پایه مناسب و وزن کم مقاطع درکنار هم باعث شده قیمت پروفیل سبک بسیار مناسب و برای تولید مقرون‌به‌صرفه باشد.

۲.مقاومت زیاد

همان‌طور که توضیح دادیم برای تولید تخت‌خواب پروفیل سبک ضخامت ۰.۹ تا ۱ ماده اولیه مصرفی و متداول است. در ظاهر شاید این ضخامت کم به‌نظر برسد اما در واقع به‌لطف مقاومت بالا فولاد همین ضخامت کم و ابعاد کوچک به‌خوبی توان تحمل وزن و نیروی وارده روی تخت را دارد. ساختار درهم تنیده و متصل تخت‌های فولادی حتی این مقاومت را بیشتر هم می‌کند.

۳.فرآیندپذیری

مقاطع مبلی میان صنعت‌گران و تولیدکنندگان به فرآیندپذیری شهرت دارد. این فرآیندپذیری به لطف ورق نرم و منعطف و درزجوش مستحکم آن ایجاد می‌شود. فرآیندپذیری خوب به این معنا است که تحت فرآیندی چون خم، پروفیل شکسته یا پاره نمی شود.

۴.کیفیت سطحی بالا

کیفیت سطحی بالا نیز وابسته به کیفیت ورق مصرفی برای تولید پروفیل است. کیفیت سطح پروفیل سبک باید در تمامی نقاط یکسان و مشابه باشد حتی در درزجوش، چرا که تنها به این شکل رنگ‌کاری و آبکاری به درستی و با کیفیت خوب بر روی سطح اعمال می‌شود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟