سنگ تراورتن: بهترین سنگ ساختمانی برای نما

یکی از مهمترین اجزای یک ساختمان نمای داخلی و خارجی آن است که بر زیبایی و دوام آن تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل باید معیارهای فنی و زیبایی زیادی را در نظر گرفت. در اینجا می‌خواهم به شما توضیح بدهیم که نکات اصلی برای انتخاب سنگ ساختمانی برای نمای داخلی و خارجی ساختمان چه چیزهایی هستند. پس تا با ما همراه باشید.

دوام سنگ تراورتن

یکی از معیارهایی که باید به ان توجه کنید دوام سازه است. سنگی که در نمای داخلی یا خارجی استفاده کنید باید سال‌های سال دوام داشته باشد و نیاز به تغییر نداشته باشد. زیرا در صورتی که دچار آسیب یا نقص شود شما باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوید تا آن را اصلاح و بازسازی کنید. در فضای بیرون ساختمان این موضوع اهمیت بیشتری دارد. چون نمای خارجی ساختمان در معرض تغییرات آب‌وهوایی، باد و باران، انبساط و انقباض در فصول مختلف و باران‌های اسیدی است به همین دلیل باید در انتخاب آن بسیار دقت شود.

سنگ تراورتن: بهترین سنگ ساختمانی برای نما

سنگ تراورتن برای موارد نمای خارجی ساختمان بسیار مناسب است. چون این سنگ هنگام شکل‌گیری گرما و فشار زیادی تحمل کرده است به همین دلیل در برابر هر شرایطی مقاوم است. با توجه به اینکه سنگ تراورتن دارای حفره‌های ریزی در ساختار آن است باعث می‌شود که در مقابل انبساط و انقباض مقاوم باشد و عایقی برای حفظ انرژی شود.

وزن سنگ تراورتن

اگر از یک سنگ ساختمانی غیراصولی برای ساختمان نمای خود استفاده کنید ممکن است باعث سقوط سنگ و ایجاد خطرات جانی و مالی شود. برای نمای خارجی ساختمان از سنگ سنگین مانند سنگ گرانیت استفاده نکنید چون هم وزن زیادی دارد به همین دلیل باعث می‌شود که سنگ به ملات نچسبد و وزن کلی سازه را سنگین کند.

اگر بخواهید معیار وزن را در نظر بگیرید مناسب‌ترین سنگ برای نمای خارجی ساختمان سنگ تراورتن است زیرا دارای حفرات ریزی است. این حفرات باعث می‌شوند که این سنگ وزن کمتری نسبت به سایر سنگ‌ها داشته باشد. به همین دلیل استفاده از سنگ تراورتن با توجه به سبک بودن نسبت به سایر تراورتن‌ها بر سبکی کل سازه تاثیر می گذارد.

رنگ سنگ تراورتن

رنگ سنگ یکی از معیارهایی است که باعث زیبایی و آرامش می‌شود. برای نمای خارجی بهتر است که از سنگ تراورتن و برای فضای داخلی از سنگ مرمریت استفاده شود. خوشبختانه این نوع سنگ‌ها دارای تنوع رنگی بسیار بالایی هستند و معادن آنها در ایران وجود دارد. با توجه به اینکه ساختمان محل زندگی است باید آرامش رو منتقل کند حتما در انتخاب رنگ سنگ برای فضای داخل از طراح‌های داخلی باتجربه کمک بگیرید.

برای فضای خارجی با توجه به شرایط آب و هوایی می‌توانید رنگ سنگ را انتخاب کنید. در جاهایی که آب و هوای گرم وجود دارد بهتر است از سنگ‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید تا نور را منعکس کنند و باعث گرم شدن سازه نشود. زیرا رنگ‌های تیره نور و گرمای آن را جذب می‌کند. ولی در جاهایی که آب و هوای سرد وجود دارد می‌توان از رنگ‌های تیره استفاده کرد.

چسبندگی سنگ تراورتن

سنگی که برای فضای خارجی و یا داخلی استفاده می‌کنید باید دارای قدرت چسبندگی خوبی به ملات ساختمان داشته باشد. در صورتی که سنگ ساختمان دارای قدرت جذب آب پایینی باشد حتما از سنگ را اسکوپ کنید. اسکوپ کردن روش‌های متفاوتی وجود دارد که در آن سنگ با استفاده از پیچ و مهره و گیره به دیوار می‌چسبد. برای فضای بیرونی و نمای ساختمان که ارتفاع زیادی دارد حتما از سنگ تراورتن استفاده کنید چون بهترین چسبندگی به ملات را دارد. در صورتی امکان این سنگ را نیز اسکوپ کنید تا خیالتان راحت شود.

سنگ تراورتن: بهترین سنگ ساختمانی برای نما

قیمت سنگ تراورتن

پروژه‌های ساخت و ساز بسیار هزینه بر هستند به همین دلیل پیمانکاران و سازندگان همواره به دنبال این هستند تا هزینه ساخت‌وساز را کاهش دهند. نمای داخلی و خارجی یکی از دیگر از اجزای ساختمان است که شما را متحمل هزینه می‌کند. برای همین قیمت یکی از عواملی است که در انتخاب سنگ ساختمان بسیار تاگذار است. قیمت سنگ تراورتن در دامنه‌ی گسترده‌ای قرار دارد. بنابرین با توجه به بودجه خود می‌توانید هزینه کنید. اگر هدف شما ساخت پروژه‌های لوکس هست که می‌توانید از سنگ‌های گران قیمت استفاده کنید که ارزش سازه زیاد شود. ولی بین سنگ‌های ساختمانی موارد به صرفه و مناسب کم نیستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

عدم شوره زدن

بعضی از سنگ‌های ساختمانی به هنگام استفاده شوره می‌زنند. بنابرین حتما به این مورد دقت کنید که سنگی که استفاده می‌کنید شوره نزند. این اتفاق در مناطقی که مرطوب است زیاد اتفاق می‌افتد. مناطقی که بارندگی و یا رطوبت زیاد است حتما باید یه این مورد دقت کنند.

سنگ تراورتن: بهترین سنگ ساختمانی برای نما

نحوه‌ی خرید سنگ تراورتن

در بازار سنگ های ساختمانی با رنگ و طرح‌های متفاوتی وجود دارند که گاهی بعضی سنگ‌ها خیلی شبیه به هم هستند ولی اختلاف قیمت زیادی دارند. برای همین حتما قبل از خرید سنگ ساختمانی باید با یک کارشناس خبره این امر استفاده کنید. چنانچه قصد خرید سنگ تراورتن دارید پیشنهاد می کنم حتما به سایت همراه سنگ سر بزنید و از مشاوره خرید سنگ ساختمانی به صورت رایگان استفاده کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟