بهترین روش های عایق بندی استخر

استخرها در انواع، طرح ها، اندازه ها و اشکال مختلف وجود دارند و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برای نگهداری یک استخر ضروری است که اطمینان حاصل کنید که ساختار آن ضد آب است تا از سطوح و دیوارها در برابر همه عوامل تهاجمی که می توانند دوام آن را به خطر بیندازند، محافظت کنید. وجود نشتی در استخر، می تواند به دلیل مشکلات مختلفی رخ دهد که تعمیر و نگهداری آن نیازمند حضور متخصصان این حوزه است. آشنایی با بهترین روش عایق بندی استخر، به شما کمک می کند تا هنگام تعمیر و نگهداری، بهترین تصمیم را بگیرید. برای آب بندی استخر روش های متفاوتی وجود دارد که در این مطلب با بهترین روش عایق بندی استخر آشنا خواهیم شد.

چرا آشنایی با بهترین روش عایق بندی استخر مهم است؟

با توجه به اینکه استخر ها در معرض فشار مستقیم آب قرار دارند، رعایت اصول مناسب در طراحی و ساخت استخرها، از اهمیت بالایی برخوردار است، به خصوص اجرا استخر در برخی از شهرهایی که آب و هوایی خاصی دارند؛ برای مثال، برای ساخت استخر در گیلان، باید از متریال با کیفیت استفاده کنید، چرا که به دلیل وجود رطوبت، این استخرها نیاز به نگهداری منظم دارند تا از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری شود.

بهترین روش های عایق بندی استخر

اتصالات ساختمانی، ترک های انقباضی که در طول فرایند پخت بتن ظاهر می شوند، خرابی در لوله کشی و خطوط مکش، خوردگی در اثر نفوذ آب، شکسته شدن لوله و … از جمله دلایلی هستند که باعث ایجاد ترک در سازه استخر می شوند. برای جلوگیری از این اتفاقات باید با بهترین روش عایق بندی استخرها آشنا باشید؛ همچنین در صورت ایجاد نشتی در استخر، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.

انواع روش ها برای آب بندی استخر

برای عایق بندی استخر، در ابتدا باید به ضد آب بودن سازه بتنی توجه شود؛ به همین دلیل برای آب بندی سازه بتنی می توان از روان کننده ها استفاده کرد. اگر سازه بتنی شما نفوذ پذیری بالایی داشته و توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب را نداشته باشد، می توانید از آنی گیر ها برای عایق بندی استخر استفاده کنید.

عایق بندی استخر با پودرهای پلیمری

یکی از بهترین روش روش عایق بندی استخر، استفاده از پودرهای پلیمری برای جلوگیری از نشتی آب است. بعد از تمیز کردن استخر، می توانید پودرهای پلیمری را در آب مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید. عایق بندی استخر با پودرهای پلیمری بهتر است توسط متخصصان انجام گیرد تا از نشتی استخر جلوگیری شود.

بهترین روش های عایق بندی استخر

آب بندی استخر با خمیر

استخرها در اثر فشار آب ممکن است بعد از مدتی دچار نشتی شوند و این نشتی حاصل از شکاف هایی باشد که در دیواره های استخر ایجاد شده است. برای حل این مشکل می توانید از خمیرهای مخصوص استفاده کنید. در حالت کلی، استفاده از این روش از جمله رایج ترین روش هایی است که برای عایق بندی استخر مورد استفاده قرار می گیرد. خمیرهای مخصوص آب بندی استخر ترکیب رزین های پلیمری و پودرهای مخصوص پلیمر است و مزیت استفاده از خمیر آب بندی این است که با وجود مرطوب بودن استخر نیز می توانید از آن استفاده نمایید.

استفاده از واتر استاپ برای عایق بندی استخر

واتر استاپ (Waterstop) یا آب بند، برای جلوگیری از نفوذ آب در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. واتراستاپ ها از مواد گوناگونی ساخته شده اند که با توجه به نیاز سازه، می توانید اقدام به خرید واتراستاپ نمایید. واتراستاپ ها دارای آج هایی هستند که منجر به چسبندگی و افزایش طول مسیر آب خواهد شد که بین دیوار و کف استخر نصب می شود. نام دیگر واتر استاپ ها منبسط شونده می باشد که جزء بهترین واتراستاپ ها می باشد.

عایق بندی استخر با چسب کاشی

یکی دیگر از بهترین روش عایق بندی استخر، استفاده از چسب کاشی است. درست است که چسب کاشی به تنهایی نمی تواند در آب بندی استخر نقش موثری داشته باشد، اما اگر نوع مناسبی از آن را انتخاب کنید و با نحوه اعمال آن نیز آشنایی داشته باشید، می تواند در کاهش نفوذ آب به سازه استخر موثر باشد.

بهترین روش های عایق بندی استخر

عایق بندی استخر با رنگ

این مواد بهترین چسبندگی به لایه های زیرین استخر را دارند که یکی از بهترین مواد آب بند کننده برای ساخت استخر در لاهیجان و سایر شهرها می باشد. این مواد در آزمایش هایی که انجام شده است بهترین نتیجه را دریافت کرده اند و به دلیل غلظت بالایی که دارند، ترک ها را نیز پوشش خواهند داد.

استفاده از الیاف در بتن برای عایق بندی استخر

الیاف هایی که در بتن مورد استفاده قرار می گیرند، در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند که خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارند. استفاده از الیاف در بتن برای عایق بندی استخر، برای جلوگیری از ریز ترک ها است که ترکیب این مواد با بتن یک جسم پیوسته را تشکیل خواهد داد.

آب بندی استخر با ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس برای آب بندی خود بتن مورد استفاده قرار می گیرد و از دوده سیلیس و انواع روان کننده و پوزولان تشکیل شده است. استفاده از ژل میکروسیلیس بر روی دست صاحبان کار هزینه زیادی می گذارد، به همین علت در پروژه های حیاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از پودر کریستال شونده برای عایق بندی استخر

یکی دیگر از روش های عایق بندی استخر، استفاده از پودر کریستال شونده برای آب بندی استخر است. استفاده از این روش یکی از رایج ترین و مقرون به صرفه ترین راه ها است که می تواند در آب بندی استخر مورد استفاده قرار گیرد. پودرهای کریستال شونده به دلیل نفوذ بالایی که دارند، می توانند در آب بندی استخرها موثر باشند.

هزینه عایق بندی استخر

اگر به دنبال کمترین هزینه برای عایق بندی استخرتان می باشید، استفاده از ایزوگام و قیرگونی، جز روش های کم هزینه می باشد که عیب این روش آسیب پذیر بودن این مواد است، اما در حالت کلی، هزینه عایق بندی استخر به مصالح مورد استفاده بستگی خواهد داشت. در سازه های بتنی، بهترین روش عایق بندی استخر استفاده از افزودنی های آب بند کننده است، اما تعرفه عایق بندی استخر با این روش بیشتر از سایر راهکار ها می باشد. برای برآورد قیمت عایق بندی استخر، می توانید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید و بهترین متریال را برای آب بندی استخر تان استفاده کنید.

جمع بندی

این مطلب توسط تیم تحریریه آچارسی، ارائه شده است. برای بررسی مطالب بیشتر می توانید به وب سایت ما با آدرس achar30.com مراجعه کنید. مجموعه achar30 به صورت تخصصی در زمینه طراحی و ساخت استخر، سونا، جکوزی در سراسر ایران فعالیت دارد. این مجموعه سازه های خود را با 30 سال گارانتی کتبی ارائه می کند که این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای سازه های استخر می باشد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟