بست کمربندی، تاریخچه و انواع آن

بست کمربندی، تاریخچه و انواع آن

بست کمربندی که همچنین با عناوینی مانند بست زیپی ،بست شیلنگ یا بست پلاستیکی شناخته می شود نوعی بست است که از آن برای مهار،بستن و درکناریکدیگر نگه داشتن کابل های الکتریکی، سیم ها و وسایل مختلف استفاده می کنند. دلیل استفاده گسترده از این نوع بست قیمت پایین،سهولت در استفاده و قدرت اتصال آن است. برای اولین بار تومان و بت بودند که در سال 1958 بست کمربندی را تحت برند Ty-Rap طراحی و تولید کردند.

جنس این بست از نایلون است و یک قسمت انعطاف پذیر دندانه دار و یک ضامن جمع کننده دارد. مکانیزم بست شیلنگ به گونه ای است که با عبور انتهای آزاد قسمت نواری از ضامن عمل اتصال انجام می گیرد. در طراحی برخی از بست ها قسمتی تعبیه شده است که با فشار دادن آن می توان ضامن را آزاد کرد بطوری که بست را می توان باز و بسته کرد.

تاریخچه

درسال 1958 یک شرکت الکتریکی به نام توماس و بت این ابزار باارزش و کاربردی را طراحی و تولید کرد. در ابتدا هدف آنها برای تولید این محصول جهت بستن سیم های هواپیما بود. درطراحی اولیه از دندانه های فلزی برای بست کمربندی استفاده می کردند. با گذشت زمان تولید کنندگان جنس دندانه ها را به نایلون تغییر دادند.

درطول سال ها طراحی بست شیلنگ توسعه یافته است و اکنون این ابزار یک محصول جانبی با کاربرد گسترده در صنایع مختلف است. یک مثال حلقه قفل شونده است که به عنوان جایگزینی برای نخ بخیه رشته ای در آناستوموز کولون طراحی شده است.

اگرچه بست کمربندی معمولا ابزاری یکبارمصرف است، اما می توان آن را بدون هیچ آسیبی باز و مجددا از آن استفاده کرد.برخی از مدل ها مجهز به قسمتی هستند که امکان بازکردن و استفاده دوباره از آنها ممکن می سازد. از بست کمربندی در صنایع مختلف ازجمله صنایغ الکتریکی ،خودروسازی ، یخچال سازی و ساختمان سازی استفاده می کنند.

انواع بست کمربندی پلاستیکی

بست پلاستیکی از جنس نایلون 4/6

بست کمربندی نایلون 4/6 در برابر  اشعه های مضر خورشید مقاوم نیست. چون در فضاها باز خطر مواجهه و با نور خورشید وجود دارد، این  این نوع بست را نمی توان در  فضاهای باز استفاده کرد. در تولید این نوع بست معمولا از رنگ سفید استفاده می کنند و برای کاربرد در محیط های بسته از هیچ گونه محدودیتی به دلیل سازگاری با محیط بسته و سرپوشیده برخوردار نیست.

بست کمربندی پلاستیکی از جنس نایلون 6/6

ویژگی بست زیپی نایلون 6/6 نسبت به نایلون 4/6 این است که این نوع بست درمقابل نور خورشید مقاوم است و می توان از آن در محیط های باز و مکان هایی استفاده کرد که تابش مستقیم نور خورشید وجود دارد. بست کمربندی نایلون 6/6 معمولا در رنگ مشکی تولید و به بازار عرضه می شود.برای افزایش طول عمر بهتر است آنها را درمحیط های خشک و خنک نگهداری کرد و بهترین زمان برای  استفاده از بست کمربندی 30 روز پس از بازکردن بسته بندی این محصول است.

بست زیپی از کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف از جمله الکترونیک، خودروسازی ،بستن اجسام در منزل و نیروی انتظامیبرخوردار است. عاملی که بست کمربندی را به ابزاری منحصربه فرد و پرکاربرد تبدیل می کند سهولت در استفاده از این ابزار در صنایع است. بطوریکه استفاده از این ابزار نیار به علم و ابزارآلات خاصی ندارد.

در ادامه دلایل اصلی در استفاده از بست کمربندی را عنوان خواهیم کرد:

چون بست پلاستیکی در رنگ های مختلف تولید می شود از آن برای کدبندی کابل های برق استفاده می کنند و از دیگر موارد مصرف بست پلاستیکی نظم دهی و تنظیم کابل های برق است. دلیل دیگر در استفاده از این نوع بست بستن سریع و آسان آن است. نکته قابل توجه درمورد کاربرد بست شیلنگ قیمت ارزان آن نسبت به سایر ابزارآلات موجود در بازار است. همانطورکه قبلا ذکر شد از بست کمربندی با توجه به جنس نایلون آن هم در محیط های سرباز و هم سرپوشیده می توان استفاده کرد.

بست کمربندی استینلس استیل

بست کمربندی استیل از  مقاومت کششی بسیار  بالایی برخوردار است ازاین رو از آن برای مهار و اتصال وسایل سنگین می توان استفاده کرد. بست استیل در برابر رطوبت و نوسانات دمایی نیز مقاوم است و می توان از آن در محیط های بیرونی و باز استفاده کرد. موارد مصرف بست زیپی در محیط های در مواجهه با اشعه خورشید و فرابنفش برای اتصال تابلوهای رانندگی و به میله نگهدارنده و نظم دهی و خوشه بندی لوله ها و شیلنگ های به یکدیگر است.

 بست استینلس استیل را می توان بر اساس کاربرد آن در صنعت به دومدل زیر تقسیم کرد

بست کمربندی استینلس استیل بدون روکش

از این نوع بست در محیط های باز و بیرونی و در مکان هایی استفاده می کنند که بازه دمایی بسیار وسیعی وجود دارد. کاربرد این بست در صنایع مختلف برای اتصال و گناریکدیگر نگه داشتن اشیاء و آیتم های سنگین است.

بست استینلس استیل با روکش اپوکسی

در طراحی این نوع بست کمربندی از عایق برای پوشاندن بدنه و قفل استفاده می کنند و مزیت این بست نسبت به بست کمربندی استینلس استیل بدون روکش عمرکاری طولانی تر آن در استفاده در صنعت است.

نکته حائز اهمیت در مورد روش نصب بست پلاستیکی این است که نحوه نصب این محصول به نظر ساده می آید و نیاز به ابزار خاصی ندارد اما باید درنظر داشت که برای  نصب دقیق و بدون آسیب باید از ابزارهای خاصی درجهت پیشگیری از آسیب احتمالی استفاده کرد. هنگام نصب دستی این بست ها بر روی سیم و کابل های مخابرات، به روکش آنها آسیب وارد می شود که درنتیجه آن ارسال سیگنال با اختلال مواجه می شود.

علاوه بر نکاتی که درمورد بست پلاستیکی عنوان کردیم،نحوه نگهداری و انبارش این ابزار نیز مهم است. بست کمربندی نیز مانند همه ابزارآلات موجود در بازار باگذشت زمان و مواجهه با شرایط محیطی مختلف ،به دلیل جنس و ساختار پلاستیکی اش ، دچار پوسیدگی می شود. این محصول را برای پیشگیری از تسریع پوسیدگی  در بسته های خلاء شده بسته بندی می کنند. بست کمربندی در دماهای بسیار بالا دچار شکنندگی می شود و حالت کشسانی خود را از دست می دهد،از این رو بهتر است آن را در محیط های خشک و خنک نگهداری و انبارش کرد. رطوبت نیز یکی از عواملی است که فرآیند پوسیدگی و تخریب بست را تسریع می بخشد، بنابراین در انتخاب محل مناسب برای نگهداری بست پلاستیکی نباید از این مورد غافل شد

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟