نحوه ی ساخت شیشه لمینت و عوامل موثر در میزان ایمنی بالای آن

در حال حاضر شیشه لمینت در بین انواع مختلف شیشه جایگاه ویژه ای دارد. شیشه از مواد بسیار زیبا و کاربردی به خصوص در صنعت ساختمانی محسوب می شود. اما برای اینکه بتوان از آن برای ساز و کارهای ساختمانی و معماری استفاده کرد باید از مقاومت نسبی برخوردار باشد. در این میان یکی از شیشه های پر کاربرد در مصارف ساختمانی شیشه های لمینت هستند. این شیشه ها دارای استحکام قابل قبولی بوده و می توان با خیالی راحت در کاربردهای مختلف ساختمانی از آن ها استفاده کرد.

نحوه ی ساخت شیشه لمینت و عوامل موثر در میزان ایمنی بالای آن

هر کدام از انواع شیشه ها ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند که این ویژگی ها موجب می شوند برای مصارف مختلفی از آن ها استفاده شود. شیشه لمینت به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد مورد توجه تمامی معماران ساختمانی قرار گرفته است. از این دست ویژگی های کاربردی می توان موارد زیر را بیان کرد:

  • شیشه لمینت را می توان در اندازه های مختلف و حتی با رنگ های مختلف برای انواع مکان ها استفاده کرد.
  • شیشه لمینت شیشه ای ایمن است که در دسته ی شیشه های نشکن قرار دارد و تقریبا شکستن آن غیر ممکن است.

شیشه لمینت شیشه ای چند لایه است که همین امر مقاومت آن را بیشتر کرده است. واضح است تعداد لایه ها تاثیر مستقیمی در میزان مقاومت آن ها خواهد داشت.

لایه های شیشه لمینت از شیشه های معمولی و یا سکوریت ساخته می شود. برای ساخت شیشه لمینت، سازندگان آن می بایستی در میان هر دو لایه از شیشه از یک لایه طلق موسوم به PVB استفاده کنند. ساز و کار این طلق خودش یکی از مهم ترین ویژگی های شیشه های لمینت است. زیرا زمانی که ضربات خیلی شدید به شیشه وارد شود که حتی مقاومت بالای آن نیز نتواند در برابر آن دوام بیاورد، شیشه لمینت به هیچ عنوان از هم پاشیده نمی شود. به عبارتی می توان گفت که این لایه میانی همچون چسب عمل کرده و موجب می شود تکه های شکسته شده شیشه به آن بچسبند. از این رو شیشه لمینت همچون شیشه های معمولی نمی شکند و آسیبی به کسی نخواهد رساند.

عملیات ساخت شیشه سکوریت و نحوه ی استفاده از آن

یک شیشه سکوریت می تواند ضربات با نیروهای بسیار بالا را تحمل کرده و نشکند. اگر بخواهید معیار دقیقی از این مقاومت را بدانید باید گفت که مقاومت شیشه های معمولی نسبت به شیشه های سکوریت هنگام ضربه خوردن حدود یک هفتم است. همین رقم نشان می دهد که یک شیشه سکوریت به چه میزان می تواند از استحکام بالایی برخوردار باشد.

برای اینکه بتوان یک شیشه را به شیشه سکوریت تبدیل کرد باید شیشه معمولی را دچار تغییر و تحولاتی نمود تا مقاومتی که یک شیشه سکوریت لازم دارد را به دست آورد. عملیات سکوریت کردن شیشه به این صورت انجام می پذیرد:

  • در مرحله اولیه باید شیشه مورد نظری که قرار است سکوریت شود به اندازه دلخواه برش داده شود.
  • گرم کردن شیشه با دمای بسیار بالا حدود 700 درجه در مرحله بعدی انجام می گیرد.
  • حال برای اینکه مقاومت مورد نطر برای شیشه سکوریت حاصل شود شیشه حرارت دیده را به یکباره سرد می کنند.
  • زمانی که شیشه به یکباره تحت عملیات سرمایشی قرار می گیرد قسمت خارجی سریع تر سرد می شود.

نحوه ی ساخت شیشه لمینت و عوامل موثر در میزان ایمنی بالای آن

توجه داشته باشید که برش اولیه و اندازه آن بسیار مهم و ضروری است. زیرا زمانی که یک شیشه به شیشه سکوریت تبدیل می شود دیگر نمی توانید هیچ نوع تغییر و تحولی بر روی آن اعمال کنید. زیرا هر گونه خراش و برش بر روی شیشه سکوریت منجر به خرد شدن یکباره آن خواهد شد. از این رو برش شیشه سکوریت  امری کاملا بی معنی است. بنابراین برای هر کاربردی که می خواهید از شیشه سکوریت استفاده کنید باید به فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنید. او به خوبی می داند که اندازه های سازه مورد نظر شما برای ساخت با شیشه سکوریت را چگونه محاسبه کند. با هر اندازه ای که بخواهید می توانید شیشه سکوریت را سفارش دهید اما این اندازه ها باید در ابتدای سفارش بیان شوند.

نحوه ی ساخت شیشه لاکوبل رنگی بدون محدودیت رنگی برای  آن

شیشه لاکوبل نوعی از شیشه های رنگی است. رنگی بودن شیشه های لاکوبل تنها از یک سمت است. به عبارتی می توان گفت ساخت شیشه لاکوبل نیز همچون شیشه های دیگر دارای مراحلی است:

برای ساخت یک شیشه لاکوبل یک سمت از شیشه را به رنگی که مد نظر دارند آغشته می کنند.

پس از این که رنگ کردن یک سمت شیشه به پایان رسید برای مقاوم سازی آن از پی وی سی استفاده کرده و آن را لمینت می کنند. این لایه همچون یک محافظ برای شیشه عمل کرده و طول عمر آن را افزایش می دهد.

شیشه لاکوبل رنگی هیچ گونه محدودیت رنگی ندارد و می توان آن را به هر رنگی ساخت. از این رو برای انواع دکوراسیون های داخلی و خارجی ساختمان های اداری، تجاری و حتی مسکونی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به راحتی می توان رنگ شیشه را به گونه ای انتخاب کرد که با رنگ های سایر قسمت های دکوراسیون همخوانی و هماهنگی داشته باشد.

نحوه ی ساخت شیشه لمینت و عوامل موثر در میزان ایمنی بالای آن

علاوه بر مکان های اداری و تجاری، امروزه برای اینکه ساختمانی مسکونی خواهان بیشتری داشته باشند سعی می شود برحسب رنگ های به کار برده شده در ساختمان از شیشه های لاکوبل به عناوین مختلفی استفاده شود. زیرا ترکیب بندی رنگی مناسب یک ساختمان می تواند در جذب مشتری بسیار مفید باشد.

  • در آشپزخانه شیشه لاکوبل را برای فضای بین کابینت ها مورد استفاده قرار می دهند.
  • برای جداسازی قسمت ها ناهار خوری و پذیرایی و در کل پارتیشن بندی محیط از شیشه لاکوبل استفاده می کنند.
  • برای شیشه های روی میز ناهارخوری شیشه لاکوبل یک انتخاب بسیار مناسب است.

زمانی که شیشه به یک شیشه لاکوبل تبدیل می گردد، علاوه بر ویژگی های ظاهری مقاومت آن نیز به میزان زیادی افزایش می یابد به عبارتی می توان گفت که یک شیشه لاکوبل نسبت به یک شیشه معمولی تا میزان هفت برابر قوی تر و مقاوم تر است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟