بررسی اثر ایکیا در مدیریت از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز

بررسی اثر ایکیا در مدیریت از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز

از نگاه دکتر میثم شکری ساز کارآفرین نمونه ایرانی با استفاده از اثر ایکیا در مدیریت می توان به هر فردی نشان داد که چگونه می تواند برای چیزهایی که خلق یا مونتاژ کرده است ارزش بیشتری را قائل شود. این نوع اثر مطابق با اصول شرکت IKEA نامگذاری گردید. در صورتی که تمایل دارید با اثر ایکیا در مدیریت آشنا شدید تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ایکیا چیست؟

ایکیا نام یک شرکت سوئدی است که این شرکت در رده مجموعه های چند ملیتی قرار دارد. از نظر دکتر میثم شکری ساز نوآوری های این شرکت در زمینه کسب و کار و بازاریابی بی نظیر هستند. تولید محصولاتی که آماده مونتاژ می باشند جزو بهترین انواع نوآوری های شرکت ایکیا می باشد. این شرکت جزو اولین شرکت هایی بود که خرید به صورت غیر حضوری را سرلوحه خود قرار داد. این شرکت همواره اعتقاد داشت که خلاقیت می تواند تاثیر بسیار زیادی بر جذب مشتریان بیشتر داشته باشد. وی از این تکنیک در کسب و کار خود استفاده می کرد.

حال ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که اثر ایکیا چیست؟ در واقع می توان گفت اثر ایکیا مشابه اثر وقف می باشد. طبق این اصل افرادی که اقلامی را تولید می کنند باید برای اقلام تولیدی خود ارزش زیادی را قائل شوند. شایان ذکر است این اثر مستلزم آن است که فرد چیزی را خودش بسازد یا آن سرهم نماید. این اثر به مدیران و کارآفرینان نشان می دهد که چطور چیزی را که طراحی کرده اند و برای طراحی آن تلاش زیادی را صرف کرده اند دوست داشته باشند.

بررسی اثر ایکیا در مدیریت از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز

اهمیت اثر ایکیا در مدیریت

به گفته دکتر میثم شکری ساز اثر ایکیا در مدیریت دارای فواید بیشماری است که از این فواید می توان در استراتژی های مربوط به بازاریابی، فرآیندهای مرتبط با سازمان و… استفاده نمود. در نتیجه می توان گفت استفاده از این اثر تاثیر زیادی روی مدیریت و بهبود عملکرد یک سازمان دارد.

اثر ایکیا در مدیریت توسط مایکل ال نورتون روانشناس کسب و کار ابداع شد. اهمیت ایکیا در مدیریت شامل موارد زیر می شود:

ما همواره نیاز داریم که شایسته بودن را احساس کنیم. این نوع نیاز ما جزو نیازهای روانشناختی به شمار می رود.

ما تمایل داریم این احساس را داشته باشیم که تلاش هایمان ارزشمند می باشند.

همه انسان نسبت به چیزهایی که به آن ها مرتبط می شود احساس مثبتی را دارند.

برای روشن شدن مطلب یک مثال می زنیم زمانی که پودر کیک آماده برای اولین بار وارد بازار شد خانم های آمریکایی به استفاده از آن مشکوک شدند. توسط این نوع پودر پخت کیک آسان تر شد ولی باز هم اغلب خانم ها به استفاده از آن مشکوک بودند. سازندگان پودر کیک برای اعتماد بیشتر افراد افزودن یک تخم مرغ به مایه کیک را پیشنهاد دادند. با این روش آن ها تمایل داشتند این حس را در خانم ها ایجاد کنند که خودشان واقعا کیک را پخته اند و تلاش کافی را برای پخت کیک صرف کرده اند. علاوه بر این تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که تلاش بیشتر برای انجام دادن مقداری کار اضافه برای رسیدن به موفقیت در زمینه تولید پودر کیک ضروری است. در واقع تلاش برای انجام دادن یک فعالیت باعث می شود تا ارزش بالای کاری را که انجام داده ایم بیشتر احساس کنیم.

طبق تحقیقات انجام شده می توان گفت اثر ایکیا در مدیریت زمانی که افراد فرصت مناسبی جهت شخصی سازی آثارشان را ندارند نیز کار می کند.

بررسی اثر ایکیا در محیط کار

دکتر میثم شکری ساز باور دارد که اثر IKEA در محیط کار درباره ابتکارهای مربوط به سازمان و تلاش جهت بهبود مشارکت هر یک از کارکنان سازمان صدق می کند. طبق این اثر می توان گفت زمانی که کارکنان یک سازمان در شکل گیری یا طراحی فرآیندی نقش بیشتری داشته باشند ارزش زیادی را برای تغییرات و ابتکارهایی که به خرج داده اند قائل می شوند. در صورتی که کارکنان احساس مالکیت زیادی را بر نتایج حاصل از تلاش های خود داشته باشند احتمال بیشتری وجود دارد که ایده های جدید را بپذیرند و با هرگونه تغییر در برنامه های سازمان خود را وقف دهند.

کاربرد اثر ایکیا در کسب و کارهای مختلف

به اعتقاد دکتر میثم شکری ساز در دنیای پیشرفته امروز پیچیدگی در فعالیت ها و کارها به وفور دیده می شود به همین دلیل هر فردی ممکن است احساس عدم کفایت نماید. در نتیجه استفاده از اثر ایکیا در کسب و کار های مختلف می تواند باعث ایجاد حس ارزشمندی در افراد شود. طبق این اثر می توان گفت اگر افراد را به انجام مشارکت های فعالانه تشویق نماییم ارزش کار برای آن ها بیشتر خواهد شد.

از مهم ترین کاربردهای اثر ایکیا در مدیریت و کسب و کارهای مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی اثر ایکیا در مدیریت از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز

  1. افزایش وفاداری کارکنان یک سازمان:

افزایش وفاداری مشتریان یکی از مهم ترین کاربردهای اثر ایکیا در مدیریت است. اغلب کسب و کارها با چالش استخدام کارکنان با استعداد و نگه داشتن آن ها مواجه می شوند. استفاده از اثر IKEA تاثیر زیادی روی افزایش وفاداری کارکنان دارد. اگر کارکنان یک مجموعه کارهایی که به آن ها اختصاص داده شده است را به صورت کامل انجام دهند بدون تردید در آن ها اشتیاق زیادی ایجاد می شود. در نتیجه مدیران باید به کارمندان خود اجازه بدهند که در مراحل راه اندازی کسب و کار یا رشد آن مشارکت بیشتری داشته باشند. در این صورت کارمندان حس بهتری خود را خواهند داشت و ارزش بسیار زیادی را برای کاری که انجام می دهند قائل می شوند.

اگر از سبک رهبری کنترل کننده استفاده می کنید و این شما هستید که در سازمان تان حرف اول و آخر را می زنید بهتر است از استفاده از اثر ایکیا در مدیریت غافل نشوید.

با استفاده از این اثر شما می توانید کارمندان وفادارتری را داشته باشید که هرگز تمایلی به ترک محیط کار خود را ندارند.

  1. افزایش وفاداری مشتری:

افزایش وفاداری مشتریان یکی از مهم ترین چالش هایی است که اغلب کسب و کارها ممکن است با آن مواجه شوند. مدیران سازمان یا یک مجموعه همواره در تلاش هستند راهی را پیدا کنند که بتوانند وفاداری مشتریان خود را افزایش دهند.

برای افزایش وفاداری مشتریان طبق اثر IKEA می توانید از آن ها بخواهید نظرات و ایده های خود را ارائه دهند. با انجام این روش بدون تردید مشتری با اندکی صبر و تلاش می تواند به نتایج دلخواه خود برسد. علاوه بر این انجام مشارکت نیز باعث افزایش رضایت مشتری می شود و حس ارزشمندی را به وی القاء می کند.

نحوه استفاده از اثر ایکیا در سازمان

برای استفاده از اثر ایکیا در سازمان موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

به جای ارائه کارهای آماده به هر فردی اجازه دهید تا بتواند عناصری که مرتبط به فعالیت یا کارش است را مشخص نماید. در این صورت فرد حس مسئولیت بیشتری را پیدا خواهد کرد.

هدف ها و استراتژی های کلیدی را به شکل مشترک ایجاد نمایید. طبق اثر IKEA می توان گفت کارکنان برای فعالیت ها، ماموریت ها و سایر فعالیتی هایی که در ساخت آن ها نقش زیادی دارند ارزش بسیار زیادی را قائل می شوند.

همواره مراقب مواردی که حذف می کنید باشید و تحقیقات لازم را در این زمینه داشته باشید.

بررسی اثر ایکیا در مدیریت از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز

استفاده از اثر ایکیا چه تاثیری روی یک سازمان یا کسب و کار دارد؟

از مهم ترین عوامل تاثیرگذاری اثر ایکیا روی کسب و کار یا سازمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اثر برخورداری:

اگر فردی از چیزی برخوردار باشد بدون تردید برای آن ارزش بسیار زیادی را قائل می شود. در واقع می توان گفت اگر افراد حس مالکیت روی چیزی را داشته باشند آن چیز برای آن ها ارزشمند تر خواهد بود.

از مهم ترین پایه های اثر IKEA می توان به مواردی نظیر مشارکت در تولید یک کالا یا محصول و ایجاد احساس تعلق در ذهن مشتری اشاره کرد.

  1. توجیه تلاش:

یکی از مهم ترین پایه های اثر IKEA توجیه تلاش است. زمانی که فردی برای طراحی شی و… وقت و انرژی زیادی را صرف می کند آن شی در ذهن وی ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

  1. ایجاد وابستگی احساسی نسبت به برند:

سومین پایه اثر ایکیا در سازمان یا کسب و کار ایجاد وابستگی در مشتریان نسبت به برند می باشد. طبق این اصل اگر مشتری در طراحی و ساخت یک محصول مشارکت زیادی داشته باشد وابستگی وی نسبت به محصول بیشتر خواهد شد.

بررسی اثر ایکیا در مدیریت از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز

سخن پایانی

در این مطلب با مفهوم اثر ایکیا چیست؟ آشنا شدید. اگر تمایل دارید در کسب و کار یا سازمان تان از اثر ایکیا در مدیریت استفاده کنید باید مشاوره لازم را در این زمینه بدست آورید. با دریافت مشاوره لازم می توانید از این اصل در کسب و کار یا مجموعه تان به بهترین نحو استفاده کنید.

منابع: سایت meisamsh.com

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟