این 9 عیب آبگرمکن ایران رادیاتور را با سرویس از بین ببرید

چکیده : مشکلاتی مانند خرابی جرقه زن، روشن نشدن شمعک، گرم نشدن آب، فشار کم آب، کوتاه و زرد بودن شعله و … ‌ نشان دهنده این هستن که آبگرمکن شما نیاز به سرویس دارد

این 9 عیب آبگرمکن ایران رادیاتور را با سرویس از بین ببرید

آبگرمکن دیواری یکی از بهترین دستگاه‌های تامین آبگرم مصرفی است. پس از نصب و استفاده از آبگرمکن، بدون شک این دستگاه مانند سایر سیستم‌های گرمایشی نیاز به سرویس شش ماهه یا یک ساله دارد. در صورتی که آبگرمکن دیواری دچار مشکلاتی مثل: خرابی جرقه زن، روشن نشدن شمعک، گرم نشدن آب، فشار کم آب، کوتاه و زرد بودن شعله و … ‌شود، باید اقدام به تعمیر آن کنید. با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم، چگونه این 9 عیب آبگرمکن را با سرویس از بین ببرید.

یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از هرگونه مشکل در آبگرمکن، سرویس به موقع آن است. به کمک سرویس به موقع آبگرمکن دیواری می‌توانید از به وجود آمدن مشکلات زیر، جلوگیری کرد:

الکترود آبگرمکن جرقه نمی‌زند

دلایل مختلفی باعث بروز مشکل جرقه نزدن این قطعه می‌شود؛ اول دلیل این مشکل این است که اتصال سیم به الکترود قطع یا شل شده است و با درست وصل کردن آن به راحتی این مشکل رفع خواهد شد.

در صورتی که پس از اتصال سیم، متوجه شدید که مشکل رفع نشده است، ممکن است علت آن کثیفی نوک الکترود جرقه زن باشد. البته با تمیز کردن نوک الکترود مشکل جرقه نزدن الکترود برطرف خواهد شد.

اگر با تمیز کردن الکترود مشکل برطرف نشد، ممکن است چینی الکترود شکسته باشد. پس اقدامی که بعد از تمیزکاری الکترود می‌توانید انجام دهید این است که وضعیت آن را بررسی کرده و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام کنید.

مشعل دستگاه روشن نمی‌شود

در صورتی که آب را باز می‌کنید ولی آبگرمکن روشن نمی‌شود، علت اصلی آن می‌تواند قطعی گاز باشد. برای بررسی این مشکل کافیست شیر اجاق گاز را باز کنید تا از وصل بودن گاز محل مطمئن شوید. چنانچه گاز محل قطع شده بهتر است با اداره گاز منطقه تماس بگیرید و علت را بپرسید. اما اگر گاز وصل است ولی مشعل روشن نمی‌شود باید قسمت‌های دیگر آبگرمکن را بررسی کنید.

یکی از قطعاتی که ‌باید در این زمان بررسی کنید، گرفتگی شیپور رگولاتور است. در اغلب اوقات با تمیز و تنظیم کردن این قطعه مشکل برطرف می‌شود.

البته علت دیگری که می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود، بسته بودن شیر گاز آبگرمکن است. بهتر است قبل از رگولاتور بررسی کنید که شیر دستگاه باز باشد.

این 9 عیب آبگرمکن ایران رادیاتور را با سرویس از بین ببرید

آب مصرفی گرم نمی‌شود

گرم نشدن آب آبگرمکن دلایل مختلفی دارد: ممکن است لوله‌های داخلی دستگاه رسوب گرفته باشد و گرما به درستی درون آن‌ها نفوذ نکند و گرم نشود؛ جهت رفع این مشکل باید دستگاه سرویس شده و رسوب موجود در لوله‌ها برطرف شود.

رسوب زدایی به وسیله موادهای شوینده اسیدی مثل: لوله پاک کن، جوهر نمک و … انجام می‌شود که یک کار تخصصی است. پس بهتر است این کار را به یک فرد کاربلد بسپارید تا از خطرات بعدی آن در امان باشید.

از دیگر علت‌های گرم نشدن آب، کم بودن شعله مشعل دستگاه است. این مسئله معمولا به علت کثیفی شدن مشعل به وجود می‌آید؛ برای برطرف کردن این مشکل باید برای تمیز کردن آن اقدام کنید.

دستگاه را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود، سپس با یک سیم نازک یا خلال دندان سوراخ‌های آن را تمیز کنید.

فشار آب مصرفی کم می‌شود

یکی از مشکلاتی که در زمان سرویس کردن آبگرمکن برطرف می‌شود، کم بودن فشار آب مصرفی است. اصلی ترین علت کم فشار بودن آب دستگاه رسوب گرفتن لوله‌ها است.چنانچه علت کم فشار بودن آبگرم مصرفی شما هم، رسوب گرفتن لوله‌ها باشد؛ با سرویس دستگاه مشکل برطرف می‌شود و در غیر اینصورت باید به بررسی سایر دلایل بپردازید.

البته یکی دیگر از دلایل رایج این مشکل کم بودن فشار آب کل ساختمان است. اگر شما در یک مجتمع زندگی می‌کنید که تعداد واحد‌های آن زیاد است باید این مسئله را با همسایگان خود بررسی و در صورت نیاز برای آپارتمان خود پمپ آب خریداری کنید.

شمعک آبگرمکن روشن نمی‌شود

علت اصلی این مسئله، رسوب گرفتن و کثیفی صافی شمعک است؛ اگر این مشکل برای آبگرمکن شما نیز به وجود آمده است باید شمعک را با یک قطعه جدید تعویض کنید.

البته بسته بودن شیر پروانه‌ای نیز از دیگر دلایل روشن نشدن شمعک آبگرمکن است. در اینصورت باید شیر را باز و مشکل را برطرف کنید. چنانچه مشکل روشن نشدن شمعک در آبگرمکن نیز به علت مسدود بودن مجرای نازل شمعک یا گرفتگی آن باشد، با تمیز کردن آن شمعک روشن می‌شود.

شمعک آبگرمکن حین کار خاموش می‌شود

اگر ترموکوپل یا شیر مغناطیسی آبگرمکن خراب باشد و باعث خاموش شدن مدام دستگاه شود برای رفع مشکل شمعک باید آن را با قطعه جدید تعویض کنید. کوتاه بودن شعله شمعک از دیگر دلایل بروز این مشکل است که برای رفع آن باید مسیر عبور گاز تا شمعک، تمیز شود.

این 9 عیب آبگرمکن ایران رادیاتور را با سرویس از بین ببرید

شعله مشعل زرد و کوتاه شده است

دلایل مختلفی از جمله: گرفتگی صافی شمعک، گرفتگی مجرای نازل شمعک و کثیفی صافی مجرای هوا باعث زرد شدن و کوتاه شدن شعله مشعل می‌شود. برای رفع این مشکل باید قطعات توسط کارشناس فنی تمیز شود پس چاره آن سرویس دستگاه است.

مشعل بلافاصله بعد از باز کردن آب روشن نمی‌شود

یکی دیگر از مشکلاتی که بعد از سرویس آبگرمکن ایران رادیاتور از بین می‌رود، روشن نشدن مشعل بعد از باز کردن آب گرم است. علت اصلی این مشکل، خرابی شیر احتراق است. پس باید قطعه را بررسی و در صورت خراب بودن آن را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود. اگر مشکل با این موارد از بین نرود باید اورینگ سوپاپ گاز بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

آب بیشتر از حد استاندارد داغ می‌شود

مشکل دیگری که در بعد از سرویس کردن آبگرمکن ایران رادیاتور از بین می‌رود، داغ شدن بیش از حد آب مصرفی است. عمده‌ترین دلایل این مشکل رسوب گرفتن لوله‌ها، خراب شدن دکمه یا ولوم تنظیم دما و … است. همه این موارد با سرویس به موقع برطرف می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم اهمیت سرویس به موقع آبگرمکن ایران رادیاتور را بیان کنیم. همچنین اعلام کنیم چه مشکلاتی با سرویس دستگاه از بین می‌رود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که سرویس دستگاه کار تخصصی است و بدون مهارت و ابزار ممکن است به قطعات دستگاه آسیب بزند. در نتیجه برای پایین آوردن هزینه‌های تعمیرات بهتر است از یک فرد کاربلد در این زمینه کمک بگیرید.

سوال و جواب

هشت ماه است که یک آبگرمکن دیواری خریدیم، بعد از حدودا دو ماه وقتی آبگرمکن خاموش میشه جرقه زن کار نمیکنه و مجبور میشیم با کبریت یا فندک دستگاه را روشن کنیم، جرقه زن باید تعویض شود یا قابل تعمیر است؟

ابتدا باید اتصالات جرقه زن بررسی شود و آن‌ها را با دقت وصل کنید؛ اگر مشکل رفع نشد، نوک الکترود را تمیز کنید و در آخر در صورت برطرف نشدن مشکل برای تعویض جرقه زن اقدام کنید.
برای تعویض جرقه زن بهتر است آن را از دستگاه جدا کرده و سپس یک جرقه زن دقیقا شبیه به جرقه زن قبلی تهیه و آن را به جای جرقه زن قبلی وصل کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟