رپورتاژ آگهی چیست؟ کاربرد و مزایای رپرتاژ آگهی
- 22 مرداد 1399
- معرفی سایت
- 0 نظر
- روناک محمدی
رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ آگهی (advertorial) که در گذشته صرفاً توسط مطبوعاتی ها و روزنامه نگاران مجلات و نشریات مختلف تنظیم میشد، با گذشت زمان و پیشرفت علم نوین در کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی، تبدیل به یک وسیله و ابزار کلیدی برای تاثیرگذاری بر مخاطب شده است
نوشتن یک رپورتاژ اصولی و حرفه ای می تواند تاثیر بسیار زیادی در بیشتر دیده شدن و مطرح شدن محصول و خدمات شما بر روی مخاطب خود بگذارید و برند شما را بیش از پیش در ذهن مخاطبان خود اثرگذار باشد و تعاملات و رابطههای ارزشمندی را پدید بیاورد.
هنگامیکه شرکت شما توجه یک گزارشگر مطرح، وبلاگ نویس تأثیرگذار یا یکی از افراد شناخته شده در شبکههای اجتماعی را به خود جلب میکند، کوچکترین اشاره وی به کسبوکارتان به فرصت درخشانی برای جذب مشتریان جدید تبدیل میشود. بیشتر دیده شدن باعث میشود که شرکت شما از رقبا سبقت بگیرد و جایگاه مناسبی را بهعنوان یک کسبوکار معتبر و تأثیرگذار در حوزه فعالیت خود کسب کند.
شاید در ظاهر در محتوای رپورتاژی شما چیزی و کالایی بصورت مستقیم برای فروش و تبلیغ اشاره نشود . ولی وقتی از ویژگی های محصول گفته می شود و اینکه مخاطبان شما چه درک و حس و حالی نسبت به آن را تجربه کرده اند، بر ذهن مخاطب و خواننده آن ملب یا رپورتاژ شما اثرگذار خواهد بود
درک فرآیند تهیه رپورتاژ آگهی و بهره برداری از آن در راستای اهداف کسبوکار زمانبر است و به دانش و تجربه نیاز دارد؛ بنابراین، لازم است که پیش از افزودن رپورتاژ آگهی به استراتژی بازاریابی محتوایی خود با زیر و بم آن آشنایی پیدا کنید. در این مطلب تلاش میکنیم تا با تمرکز بر اجزا و مؤلفههای مختلف مرتبط با رپورتاژ آگهی، شما را هر چه بیشتر بر این ابزار کاربردی مسلط کنیم.
خوب حالا بهتراست قبل از هر چیزی به تعریف کاملتری از رپورتاژ بپردازیم
رپورتاژ آگهی چیست؟
دانشنامه سایت Entrepreneur رپورتاژ آگهی را بهعنوان «یک اطلاعیه از سوی بخش روابط عمومی که با هدف اطلاع رسانی فعل و انفعالات شرکت به عموم مردم در رسانههای خبری و سایر انتشارات مرتبط و هدفمند منتشر شده» تعریف میکند. بر اساس تعریف یک مرجع دیگر موسوم به «دانشنامه کسبوکارهای کوچک»، اظهارات مختصر و مفید رپورتاژ آگهی باید «طرح کلی یک داستان خبری را به سبک معمول روزنامه نگاری داشته باشد.»
انتشار رپورتاژ آگهی یک روش مؤثر برای انتقال مطالبی (درباره شرکت) به عموم مردم است که «ارزش خبری» دارند. این در گذشته عمدتاً از طریق رسانههای خبری چاپی انجام میگرفت؛ اما امروزه اینترنت کانالهای متعددی را برای پخش اطلاعیهها و خبررسانی به جامعه گستردهتری از مشتریان بالقوه فراهم کرده است.
مزایای رپورتاژ آگهی
- رپورتاژ، در سایتهای معتبر منتشر میشود.
- بصورت مستمر و مادام العمر و هرگز حذف نخواهد شد.
- بصورت یک خبر جدید، می توان در سایت های خبر گذاری منتشر کرد.
- در محتوای رپورتاژ 3 تا 5 کلمه کلیدی به سایت شما لینک میشود.
راه کار هایی، برای تاثیر بیشتر رپورتاژ
- تیترها تا حد ممکن خبری باشند و جذاب، تا کاربران به سایتتان ورود کنند.
- از کلمه کلیدی مورد نظر بصورت استاندارد استفاده شود و لینک داده شود.
- لوگوی برند خود را به بهترین نحو ممکن در تصویر قرار دهید.
- بصورت خلاصه و موثر برند خود را معرفی کنید.
کاربرد رپورتاژ
در چه مواقعی باید از رپورتاژ آگهی استفاده کنیم؟
یک رپورتاژ آگهی هدفمند و مناسب فقط دربردارنده اطلاعات مربوط به «یک» دستاورد یا رویداد خاص است. توصیه میشود که صرفاً برای بهیادماندنیترین و مهمترین لحظات یا ترجیحاً نقاط عطف کسبوکار خود رپورتاژ آگهی تهیه کنید، بهعنوان نمونه:
- مراسم باشکوه آغاز به کار یا بازگشایی؛
- تأسیس یک وبسایت جدید؛
- عرضه یک محصول جدید؛
- بهبود یکی از محصولات موجود یا محبوب؛
- توسعه خط تولید یک محصول؛
- عرضه مجدد محصولی که تولید آن متوقف شده بود؛
- افتتاح یک دفتر یا فروشگاه جدید؛
- همکاری یا ادغام با یک شرکت دیگر؛
- همکاری با یک مشتری برجسته؛
- بازسازی برند(Rebranding)؛
- حضور در یک کانال اینترنتی جدید؛
- بهکارگیری فرد یا افراد برجسته و مهم؛
- تغییرات مدیریتی مهم در شرکت؛
- کسب یک دستاورد یا پیشرفت مهم؛
- دریافت یک جایزه معتبر؛
- میزبانی از یک کارگاه یا سمینار؛
- حضور در یک رویداد محلی یا ملی؛
- حضور در رویدادهای بینالمللی؛
- گرامیداشت سالگرد یک اتفاق مهم.
– مناسب برای تمامی کسبوکارها
هر کسبوکاری در هر حوزهای که فعالیت میکند میتواند از رپورتاژ آگهی به نفع خود بهره برداری کند. چه دستی بر آتش بازاریابی B2B یا B2C داشته باشید، یا به دنبال فروش خدمات و محصولات فیزیکی یا اینترنتی خود هستید، یا اینکه در یک زمینه بسیار خاص فعالیت میکنید، درهرصورت با تدوین یک رپورتاژ آگهی و توزیع آن از طریق کانالهای مناسب میتوانید از مزایای آن بهرهمند شوید.
– دیده شدن کسبوکار
با رشد روزافزون شبکههای اجتماعی و انتشار و توزیع محتوا، رپورتاژ آگهی این پتانسیل را پیدا کرده تا با سرعت چشمگیری در برابر دیدگان همه مشتریان از هر گروه هدفی قرار بگیرد. هنگامیکه از طریق رپورتاژ آگهی اطلاع رسانی میکنید، برند خود را در مقابل همه، از گزارشگران و خبرنویسان گرفته تا جوانانی که در سایتها و شبکههای اجتماعی مختلف پرسه میزنند قرار میدهید.
– تقویت سئو
رپورتاژ آگهیها نیز بهمانند هر نوع دیگری از محتوا مکانهای مناسبی برای درج کلمات کلیدی و لینکهای مرتبط هستند. انتشار رپورتاژ آگهی در وبسایتهای معتبر فرصت ارزشمندی را برای گرفتن بکلینکهای باکیفیت فراهم میکند. موتورهای جستجو این لینکها را بهعنوان مُهر تأییدی در نظر میگیرند که اعتبار وبسایتتان را تضمین میکند و این بهنوبه خود باعث بهبود رتبه شما در نتایج جستجوها و تقویت سئو میشود.
– تقویت اعتبار برند
انتشار مرتب اطلاعیهها و اخبار شرکت در وبسایتهای مختلف به تثبیت و تقویت جایگاه کسبوکار شما بهعنوان یک مهره مهم و تأثیرگذار در حوزه فعالیتش کمک میکند. بهعلاوه، مشتریان از این طریق دستاوردهای شما را مشاهده میکنند و بهتدریج برندتان را با رشد و موفقیت تداعی خواهند کرد.
– مقرونبهصرفه بودن
چنانچه رپرتاژ شما ارزش خبری بالایی داشته باشد میتوانید رسانههای خبری را نسبت به درج رایگان آن در منابع خود متقاعد کنید. در غیر این صورت نیز گزینههای مقرونبهصرفهای برای رپورتاژ آگهی وجود دارد که میتواند نیازهای هر کسبوکاری را با هر اندازهای پوشش بدهد. قرار دادن لینک در رپورتاژ آگهی نیز معمولاً مشمول تعرفه اضافی نمیشود و لذا از این طریق با توجه به جامعه وسیع کاربران سایتهایی که رپورتاژ آگهی منتشر میکنند میتوانید با کمترین هزینه، بیشترین مزایا را عاید کسبوکار خود کنید.