این 9 عیب آبگرمکن را با سرویس از بین ببرید

این 9 عیب آبگرمکن را با سرویس از بین ببرید

در ساختمان هایی که شوفاژ خانه ندارند یا از پکیج برای تولید آب گرم مصرفی استفاده نمی‌کنند، آبگرمکن این وظیفه را به عهده دارد. عیب یابی آبگرمکن دیواری باید حتما توسط تعمیرکار آبگرمکن متخصص انجام شود. بعضی از قطعات آبگرمکن‌ها ظرافت خاصی دارند و با فشار بیش از حد یا وارد آمدن ضربه آسیب می‌بینند. بیشتر خرابی‌های‌ آبگرمکن در محل شما قابل رفع هستند و تعمیرکار پس از عیب یابی آبگرمکن، اقدام به رفع و تعمیر آن می‌کند.

با انجام سرویس دوره‌ای آبگرمکن می‌توانید از ایجاد خرابی‌های جدی و پرهزینه جلوگیری کنید و عمر مفید آن را بالاتر ببرید. سرویس دوره‌ای علاوه بر کاهش هزینه‌های تعمیر، احتمال خطراتی مثل گازگرفتگی، انفجار و نشت گاز را به حداقل می‌رساند.

نکته مهم در سرویس کردن آبگرمکن، کمک گرفتن از یک سرویسکار ماهر و با تجربه است. شرکت‌های معتبر مختلفی، خدمات تعمیر و سرویس آبگرمکن را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند که یکی از آن‌ها آچارباز است. برای درخواست آنلاین تعمیرکار به سایت a4baz.com  مراجعه کنید و از خدمات مطمئن و معتبر آن استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با 9 مشکل اساسی آبگرمکن که با انجام سرویس دوره‌ای دستگاه، قابل پیشگیری است، آشنا شوید.

1.      خرابی سنسور دود

سنسور دود قطعه‌ای است که به گاز مونوکسید کربن حساس است و در صورت شناسایی این گاز در محفظه احتراق، جریان گاز ورودی به دستگاه را قطع می‌کند. در واقع سنسور دود یک قطعه حفاظتی است. در سرویس دوره‌ای آبگرمکن، سرویسکار، عملکرد این قطعه را تست می‌کند و در صورت خرابی آن را تعویض می‌کند.

2.      خاموش شدن ناگهانی آبگرمکن

خاموش شدن ناگهانی آبگرمکن یکی دیگر از مشکلات است که می‌تواند برای این دستگاه اتفاق بیافتد. این مشکل به خصوص در روزهای سرد زمستانی می‌تواند کلافه‌کننده باشد. خاموش شدن ناگهانی آبگرمکن معمولا به دلیل ایجاد مشکل در کارکرد شمعک یا ترموکوپل اتفاق می‌افتد. دوده گرفتن ترموکوپل، خرابی شمعک و گرفتن سوراخ‌های خروجی گاز از دلایل این مشکل هستند. در چنین شرایطی تعمیرکار ابتدا با استفاده از سمباده نرم، مشعل و قطعات آن را تمیز می‌کند و در صورت برطرف نشدن مشکل، آن را با قطعات نو جایگزین می‌کند.

این 9 عیب آبگرمکن را با سرویس از بین ببرید

3.      سرد بودن آب خروجی

سرد بودن آب خروجی دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رسوب گرفتن مخزن یا مبدل، خرابی دیافراگم یا جرم گرفتن لوله‌ها اشاره کرد. آب لوله‌کشی در بیشتر مناطق ایران دارای املاح معدنی است که به اصطلاح به آن سختی می‌گویند. این سختی به مرور زمان در بخش‌های مختلف آبگرمکن رسوب می‌کند.

با انجام سرویس دوره‌ای آبگرمکن، سرویس‌کار مخزن یا مبدل، لوله‌ها و بخش‌های مختلف دستگاه را رسوب‌زدایی می‌کند. با انجام این کار از تجمع رسوبات در آبگرمکن اتفاق نمی‌افتد و با مشکل سرد بودن آب پیش نمی‌آید.

دلیل دیگری که برای سرد بودن آب خروجی وجود دارد، خرابی شمعک است. در این شرایط هم شمعک و قطعاتی مثل ترموکوپل باید تعویض شوند.

4.      رنگ داشتن آب گرم

گاهی آب گرم خروجی از آبگرمکن، رنگ دارد، یعنی در هنگام باز کردن شیر، آبی که از لوله‌ها بیرون می‌آید سبز، زرد یا … است. همه این مشکلات نشان از اکسیده شدن مخزن با مبدل آبگرمکن است. وجود این مواد رنگی در آب گرم، ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. در نتیجه پس از مشاهده این مشکل باید در صدد رفع آنها باشید.

در هر بار سرویس دستگاه، مخزن یا مبدا از مواد اکسید شده، رسوبات و دیگر ذرات خارجی پاک می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که همواره آب گرم کیفیت مطلوبی داشته باشد.

گاهی برای برطرف کردن این مشکل نیاز به تعویض مخزن یا مبدل آبگرمکن است. این کار ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. برخی از سرویسکارهای آبگرمکن برای حل موقتی مشکل، توصیه می‌کنند که بر سر راه آب خروجی یک فیلتر تصفیه‌کننده قرار گیرد تا آب کیفیت مطلوب پیدا کند.

البته باید بگوییم این راه موقتی است و باید در اسرع وقت برای حل اساسی مشکل اقدام کرد.

5.      کاهش فشار آب گرم

در صورتی که سرویس دستگاه به طور مرتب انجام نشود، به مرور زمان و با جمع شدن رسوبات داخل لوله‌ها، فشار آب گرم کاهش می‌یابد. این موضوع به خصوص در واحدهایی که مشکل فشار آب دارند، زودتر احساس می‌شود. کم فشار بودن آب گرم باعث می‌شود که برای حمام کردن نیاز به زمان بیشتری باشد و حتی آب بیشتری هم مصرف شود.

این 9 عیب آبگرمکن را با سرویس از بین ببرید

6.      سرد و گرم شدن آب خروجی

سرد و گرم شدن آب خروجی هم به دلیل خرابی شمعک با رسوب گرفتن لوله‌ها و مبدل اتفاق می‌افتد. در صورتی که سرویس دوره‌ای آبگرمکن انجام شود، احتمال ایجاد چنین مشکلاتی خیلی کم‌تر می‌شود.

7.      دمای بیش از حد آب گرم

دمای بیش از حد آب هم یکی از مشکلاتی است که ممکن است به مرور زمان برای آبگرمکن ایجاد شود. یکی از دلایل بروز این مشکل، رسوب گرفتن مبدل یا مخزن است. دلیل دیگر این مشکل، خراب شدن ولوم تنظیم دمای آبگرمکن است. با انجام سرویس دوره‌ای دستگاه می‌توانید از ایجاد رسوب در لوله‌ها، مخزن جلوگیری کنید، هم چنین در صورتی‌که دستگاه شما با مشکلاتی مثل خراب شدن ولوم روبه‌رو باشد، آنها را به سرعت رفع کنید.

8.      روشن نشدن یا تاخیر در عملکرد گرمایش

در بررسی این 9 مورد مشکل اساسی، می‌توان تاثیر رسوبات را به طور واضح متوجه شد. در واقع مشکل رسوب گرفتن مخزن یا مبدل آبگرمکن می‌تواند اساس بسیاری از خرابی‌های آبگرمکن باشد. استفاده از سختی‌گیر و رسوب‌زدایی مخزن به طور مرتب از این بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. با توجه به این موضوع مهم، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و خرابی‌های پرهزینه، توصیه می‌شود هر 6 ماه تا یک سال، آبگرمکن سرویس شود.

9.      سوراخ شدن مخزن یا مبدل

سوراخ شدن مخزن یا مبدل آبگرمکن یکی از اتفاقاتی است که در صورت انجام ندادن سرویس دوره‌ای ممکن است برای دستگاه پیش آید. جمع شدن رسوبات داخل لوله‌ها یا مخزن و گرم شدن بیش از حد، باعث سوراخ شدن این بخش از آبگرمکن می‌شود. در برخی مواقع این سوراخ قابل تعمیر است، ولی در مواردی که آسیب بزرگ باشد، باید مبدل یا مخزن تعویض شود. تعویض مبدل یا مخزن، معمولا هزینه زیادی دارد.

برای برطرف کردن این 9 عیب آبگرمکن باید هزینه زیادی پرداخت شود؛ در حالی که با انجام سرویس دوره‌ای و پرداخت هزینه‌ها کم‌تر می‌توان از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟