روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری

سازمان نظام مهندسی ساختمان، هر ساله در دو نوبت آزمون نظام مهندسی را در رشته‌های مرتبط با حوزه صنعت ساختمان اعم از عمران، معماری، مکانیک، نقشه برداری، برق، ترافیک و شهرسازی برگزار می‌کند. بنابراین فارغ‌التحصیلان این رشته‌های اصلی مهندسی می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم در این آزمون شرکت کرده و پروانه مهندسی خود را دریافت کنند. شاید در نگاه اول روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری که در قالب 60 سوال تستی و چهار گزینه‌ای برگزار می‌شود، بسیار ساده باشد اما به دلیل تعداد بالای متقاضیان و رقابت شدید آنها، کسب نمره حد نصاب قبولی با پاسخگویی صحیح به 30 سوال بسیار دشوار خواهد بود.

روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری

در حال حاضر خیلی از افراد را مشاهده می‌کنید که سال‌های متمادی در این آزمون شرکت کردند اما تاکنون موفق به دریافت پروانه اشتغال و مجوز فعالیت خود در این حرفه نشدند. از طرفی دیگر، یکی از دلایلی که باعث آسان جلوه دادن این آزمون می‌شود، کتاب باز بودن آزمون نظام مهندسی برخلاف سایر آزمون‌ها است. به طوری که داوطلبان می‌توانند تمام منابع و جزوات خود را در جلسه همراه خود بیاورند و برای پاسخ به سوالات از آن منابع استفاده کنند. البته پاسخگویی به سوالات در زمان محدود از طریق منابع در دسترس، نیاز به مهارت، تکرار و تمرین زیاد دارد.

با این اوصاف سرعت عملکرد در پاسخگویی به سوالات آزمون نظام مهندسی در قبولی داوطلبان نقش تاثیرگذاری دارد. هر چه یک داوطلب سرعت عملکرد بهتری داشته باشد، برگ برنده این آزمون در دست او خواهد بود. در این زمینه حفظ اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا از مهارت‌ها و اطلاعات خود به بهترین نحوه بر سر جلسه آزمون استفاده کنید.

روش صحیح مطالعه برای آزمون نظام مهندسی چگونه است؟

با بررسی آزمون‌های نظام مهندسی در سال‌های اخیر به این نتیجه خواهید رسید که مطالعه روزنامه‌وار و تست‌زنی به تنهایی، در قبولی شما در این برهه تاثیر چندانی نخواهد داشت چرا که سوالات نسبت به سنوات گذشته به مراتب سخت‌تر و مفهمومی‌تر شده است. در واقع بهترین روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری این است که داوطلبان تمام منابع را به صورت عمقی درک کنند تا بتوانند به سوالات پاسخ صحیح را بدهند.

در این بین داوطلبانی که سابقه شرکت در این آزمون را دارند دیگر نیازی به مطالعه عمقی منابع ندارند و باید مرور و تست‌زنی بپردازند. اما داوطلبانی که برای نخستین بار قرار است در این آزمون شرکت کنند باید جدیدترین منابع آزمون نظام مهندسی عمران یا منابع آزمون نظام مهندسی معماری را تهیه کنند. مطالعه مفهومی و عمیق این کتاب‌‌ها، جزوات و منابع نقش مهمی در مهارت تست‌زنی سریع آنها خواهد داشت.

البته همه داوطلبان برای قبول شدن در این آزمون، باید یک سری استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و اهداف خاص را برای خود تعیین کنند و سطح دانش خود را متناسب با آنها ارتقا دهند. بر این اساس هر داوطلب در مسیر مطالعه صحیح برای آزمون نظام مهندسی باید نسبت به مباحث آزمون، تسلط نسبی داشته باشد که این امر با تست‌زنی مبحث به مبحث امکان‌پذیر خواهد بود. در این رابطه مدیریت زمان و درک سوالات مفهومی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. در ادامه برخی از تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه برای قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری را شرح خواهیم داد.

روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری

1-    تند خوانی؛ بهترین روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری

در کنار تمام روش‌های اصولی مطالعه برای قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری نیاز به کسب مهارت تند خوانی نیز خواهید داشت. در واقع تند خوانی به معنای خواندن سریع و درست متون پیچیده و مفهومی منابع مختلف است. همانطور که می‌دانید که زمان آزمون نظام محدودیت بسیار محدود و 150 دقیقه است. در این مدت داوطلبان باید با دقت و سرعت بالایی حداقل به 30 سوال پاسخ صحیح بدهند. بنابراین تمرکز و تقویت تندخوانی می‌تواند به عنوان مهم‌ترین روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری به مهندسان بسیار کمک کند. در این رابطه با بالا بردن دقت، تمرکز، قدرت دید و سطح هوشیاری خود می‌توانید درک درستی از نکات قید شده در متون منابع دریافت کنید.

2-    نکته برداری

از آنجایی که منابع آزمون نظام مهندسی بسیار زیاد و متعدد است، داوطلبان نمی‌توانند تمام منابع را مرور و مطالعه کنند. بنابراین یکی دیگر از روش‌های قبولی در آزمون نظام مهندسی، نکته برداری و خلاصه نویسی در حین مطالعه کتاب‌ها و منابع این آزمون است.

در این روش شما باید به سادگی و به شکل قابل فهم، مطالب پیچیده کتاب را در یک دفتر مجزا یا کنار کتاب مورد نظر به صورت خلاصه‌وار و در قالب نکات مهم کتاب بنویسید. در این رابطه هایلایت کردن جملات مهم و کلیدی، خط کشیدن زیر کلمات شرطی و تاکیدی، ایجاد ارتباط بین محتوای صفحات منابع مختلف و سایر نکته‌ برداری‌ها می‌تواند در زمان برگزاری آزمون و حتی در هنگام تست‌زنی بسیار کمک کننده باشند.

3-    لیبل گذاری

لیبل گذاری در واقع کاغذهایی حاوی سرفصل‌ها و صفحات مهم منابع هستند که بعد از مطالعه کامل کتاب‌ها روی آنها چسبانده می‌شوند. این لیبل‌ها سرعت شما را برای دسترسی به عناوین و موضوعات مورد سوال در آزمون افزایش می‌دهند و خیلی راحت‌تر می‌توانید به مباحث و فصل مهم و ارزشمند در آیین‌نامه دسترسی داشته باشید. لیبل گذاری مباحث آزمون نظام مهندسی برای هر داوطلب بسته به روش مطالعه و نگاه هر داوطلب متفاوت خواهد بود. البته توجه داشته باشید که در لیبل گذاری روی یک کتاب باید به صورت بهینه عمل کنید تا باعث سردرگمی بیشتر و اتلاف وقت شما نشود. این لیبل‌ها به صورت آماده در فروشگاه‌ها جهت خرید عرضه شده است.

روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری

تمرین تست

یک اقدام مهم در روش قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری مربوط به تمرین تست بعد از اتمام هر مبحث می‌شود. در واقع زمانی که مطالعه یک مبحث را به طور کامل تمام کردید، سریعا برای تثبیت محتوای آن منابع در ذهن خود شروع به تست‌زنی کنید. در این رابطه تهیه و مطالعه نمونه سوالات دوره‌های گذشته آزمون نظام مهندسی عمران و معماری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

البته از آنجایی که داوطلبان باید در مدت زمان150 دقیقه به 60 سوال پاسخ صحیح بدهند، تکنیک مدیریت زمان در تمرین تست می‌تواند بهترین عملکرد از شما را در قبولی در آزمون نظام مهندسی به نمایش بگذارد. پس برای پاسخگویی به سوالات مفهومی و پیچیده از تکنیک‌ها و ترفندهای مدیریت زمان استفاده کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

حد نصاب نمره قبولی و قبولی مشروط

تمام مهندسان و داوطلبانی که در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری برای کسب و تمدید پروانه نظام مهندسی خود شرکت می‌کنند، به ‌دنبال کسب حد نصاب نمره قبولی در این آزمون هستند. حد نصاب نمره قبولی آزمون نظام مهندسی برای دریافت مجوز پروانه اشتغال منوط بر کسب حداقل 50 درصد از کل نمره آزمون توسط هر داوطلب است. البته این آزمون دارای نمره منفی است، به طوری که به ازای هر سه پاسخ غلط، امتیاز یک پاسخ صحیح از دست خواهد رفت. نمره قبولی مشروط به این شکل است که داوطلب باید امتیاز  48 یا 49 درصد را از کل نمره آزمون کسب کرده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)