آشنایی با شیر یکطرفه چدنی؛ انواع آن و مزیت‌ها

آشنایی با شیر یکطرفه چدنی؛ انواع آن و مزیت‌ها

از گذشته‌های دور تا به امروز شیرآلات از جمله اساسی‌ترین قطعات در پروژه‌های پایپینگ یا لوله کشی در صنایع مختلف (آب، گاز، نفت، پتروشیمی و…) محسوب می‌شوند. شیرآلات با هدف کنترل جریان سیال در سیستم‌های مختلف لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیر یکطرفه چدنی از جمله کاربردی‌ترین انواع شیرآلات صنعتی محسوب می‌شود که ما در این مقاله به انواع، کاربرد، مزایا و معایب این نوع خاص از شیرهای چدنی خواهیم پرداخت.

آشنایی با شیر یکطرفه چدنی؛ انواع آن و مزیت‌ها

نگاهی به مشخصات فنی شیر یکطرفه چدنی

شیر یک طرفه چدنی، نوع مخصوصی از شیرآلات صنعتی است که عموما برای استفاده در صنایع مختلف و سیستم‌های جریان سیالات متنوع طراحی و تولید شده است. همان طور که نام این نوع شیر نشان می‌دهد، این شیر یکطرفه از جنس چدن بوده و به شکلی طراحی شده است که جریان سیال را تنها به یک طرف منتقل کند به طوری که سیال نتواند در جهت مخالف جریان یابد.

این شیرها عموما از جنس چدن بسیار با کیفیت ساخته می‌شوند و با توجه به ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا نسبت به فشار، خوردگی و دمای بالا از جمله مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای کاربردهای صنعتی به شمار می‌روند.

کاربرد شیر یکطرفه چدنی

مهمترین کاربرد انواع شیرآلات چدنی از جمله شیر یکطرفه از جنس چدن در سیستم‌های آب و فاضلاب است، این شیر در چنین سیستم‌هایی به عنوان نوعی اتصال به کار برده می‌شود. شیر یکطرفه چدنی به جریان آب یا فاضلاب اجازه می‌دهد که تنها از یک جهت عبور کند و در جهت دیگر قطع می‌شود. مهمترین کاربردهای شیر یکطرفه چدنی عبارتند از:

استفاده گسترده در سیستم فاضلاب

شیرهای یکطرفه چدنی در انواع سیستم فاضلاب‌های شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جریان فاضلاب را از سوی خروجی دهانه‌ها به خوبی کنترل کند.

استفاده در سیستم‌های آب‌رسانی

کاربرد دیگر شیرچدنی یکطرفه در شبکه‌های توزیع آب شهری یا سیستم‌های آبیاری است که از این محصول برای کنترل جریان آب و جلوگیری از برگشت آب به منابع اصلی استفاده می‌شود.

استفاده در صنایع گوناگون

شیر یکطرفه چدنی در صنایع مختلفی از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، مواد شیمیایی و… کاربردهای بسیاری دارد.

استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع

از شیرهای یکطرفه چدنی برای کنترل جریان هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع با مصارف خانگی و صنعتی نیز استفاده می‌شود.

استفاده در سیستم‌های حرارتی

شیرهای چدنی یکطرفه در سیستم‌های حرارتی به منظرو تنظیم و کنترل جریان آب یا سیال حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین کاربرد آن‌ها در سیستم‌های حرارتی چون رادیاتورها، چیلرها و سیستم‌های توزیع حرارت است.

استفاده در تأسیسات موتورخانه

یکی از کاربردهای مهم شیرهای چدنی یکطرفه استفاده از آن‌ها در تأسیسات موتورخانه با کارکردهای خانگی و صنعتی است.

استفاده در صنایع تصفیه آب و…

با توجه به کاربرد شیر یکطرفه چدنی استفاده از این محصول در تصفیه خانه‌ها بسیار رایج است.

انواع شیر یکطرفه چدنی

شیرهای چدنی یکطرفه در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مهمترین دسته‌بندی آن‌ها شامل شیر سوپاپی چدنی و شیر خودکار دریچه‌ای می‌شود.

شیر یکطرفه سوپاپی چدنی: نوعی شیر یکطرفه از جنس چدن است که سیال متحرک را در یک جهت مشخص به جریان انداخته و از برگشت جریان در جهت معکوس پیشگیری می‌کند. از این نوع شیرها در سیستم‌های آب و فاضلاب، تهویه مطبوع و صنایع مختلف شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

شیر خودکار چدنی: از نظر عملکرد این شیرها دقیقا شبیه به شیر یکطرفه سوپاپی عمل می‌کنند اما عملکرد آن‌ها کاملا خودکار است. شیرهای خودکار در سایزهای مختلف و با توجه به نیاز بازار طراحی و تولید می‌شوند. این شیرهای یکطرفه با توجه به عملکرد به انواع لولایی و پیستونی با کاربری‌های متفاوت تقسیم می‌شوند. از شیر یکطرفه خودکار دریچه‌ای معمولا بین دو فلنج استفاده می‌شود.

انواع شیر یکطرفه بر حسب مکانیزم عملکرد

از نظر مکانیزم عملکرد شیرهای یکطرفه چدنی به دو نوع لولایی و پیستونی تقسیم می‌شوند که مشخصات آن‌ها به این شرح است:

شیر یکطرفه لولایی: شیر یکطرفه از یک دیسک ساخته شده است که روی پین سوار بوده و با حرکت سیال در جهت مورد نظر، دیسک حول پین چرخیده و به جریان سیال اجازه عبور می‌دهد و با کاهش یا قطع جریان دیسک به موقعیت قبلی بازگشته و از برگشت جریان جلوگیری می‌کند.

شیر یکطرفه پیستونی: در این نوع شیرها از یک پیستون و فنر استفاده شده است و عموما در سرویس‌هایی با فشار بالا و سرعت بالای جریان سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند. در شیر یکطرفه پیستونی فشار ناشی از جریان به زیر پیستون وارد شده و با غلبه بر نیروی فنر پشت پیستون، پیستون را به سمت بالا حرکت داده و جریان سیال عبور می‌کند. با قطع جریان پیستون به موقعیت اولیه بازگشته و از برگشت جریان جلوگیری می‌کند. این نوع شیرها عموما در تأسیسات حرارتی، سیستم‌های هوای فشرده و پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین ویژگی شیر چدنی یکطرفه

مهمترین مزایا و ویژگی‌های شیرهای چدنی یکطرفه در مقایسه با انواع شیرآلات صنعتی عبارتند از:

– کارکرد بدون صدای آزار دهنده

– دارای آب‌بندی کامل بدون هرگونه نشتی

– کارکرد با فشار حداقلی

– مقاومت بالا در برابر ساییدگی، پوسیدگی و خوردگی

– قابلیت نصب سریع و آسان

– قابلیت نصب در جهت‌های مختلف عمودی و افقی

– قابلیت استفاده برای سیالات غلیظ از جمله فاضلاب یا روغن

قیمت شیر یکطرفه چدنی

قیمت شیر یکطرفه چدنی متأثر از عوامل گوناگونی از جمله نوع شیر، کیفیت ساخت، برند سازنده، سایز و اندازه و… خواهد بود. با توجه به این که استفاده از این نوع شیرآلات باعث افزایش کارایی و کنترل بیشتر در سیستم‌های صنعتی می‌شود خرید شیر یکطرفه چدنی باید با اتکا به مشخصات فنی قطعه مورد نیاز صورت گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هریک از انواع شیر یکطرفه چدنی و استعلام قیمت این محصولات می‌توانید با کارشناسان ما در دماجت در تماس باشید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟