راهکارهای ارائه شده توسط جهادکشاورزی برای پیشگیری از سرمازدگی و گرمازدگی درختان گردو

مناطق سردسیری و گرمسیری دارای شرایط ویژه و خاص آب و هوایی میباشند. که شرایط رشد را برای اکثر ارقام میوه غیرممکن میکنند. از آنجایی که نهال گردو یکی از بهترین ارقام نهال برای کاشت در مناطق سردسیری و گرمسیری به حساب میاید. شما میتوانید نهال گردو را در باغ این مناطق بکارید. اما لازم است بدانید انجام اقدامات محافظتی در این مناطق حتی برای درختان گردو نیز الزامی است. با ما همراه باشید تا کلیه نکات مراقبتی از نهال‌های گردو در مناطق سردسیری و گرمسیری را بررسی نماییم.

راهکارهای ارائه شده توسط جهادکشاورزی برای پیشگیری از سرمازدگی و گرمازدگی درختان گردو

روش‌های مراقبت از نهال گردو در مناطق سردسیری چیست؟

یکی از اقدامات اولیه برای پیشگیری از سوختن در مناطق سردسیری، کاشت نهال گردوی مقاوم در برابر شرایط خاص منطقه و آب وهوایی میباشد. یعنی شما در این مناطق میتوانید ارقام سردسیری گردو؛ مثل ارقام نهال گردو شناسنامه دار کانادایی را در باغ بکارید.

توجه داشته باشید که نهال گردو باید دیرگل باشد. تا در صورت بروز سرمازدگی در فصل بهار؛ شکوفه‌های گل آن که نسبت به سرما حساس اند؛ نسوزند. دمای بین 0 تا 5- درجه سانتیگراد در زمان گلدهی؛ شکوفه زنی؛ میوه و برگ و سرشاخه و ریشه درخت گردو را با سرمازدگی مواجه میکند.

اگر دما از 5- درجه سانتیگراد کمتر باشد. باغ دچار یخزدگی کامل میشود. یخ زدگی به معنای مرگ کامل درختان خواهد بود.

درختان سرمازده معمولا برگ‌های چروکیده و قهوه ای دارند. ساقه‌های افتاده و خشکی و از بین رفتن بافت جوانه‌های برگ و گل در آنها دیده میشود. درختان جوان به علت ریشه‌های جوانتر؛ در برابر سرما حساس ترند.

به طور کلی 3 نوع سرمازدگی در بین درختان گردو متداول تر است:

سرمازدگی زمستانه :

زمان آن در فصل پاییز و پیش از به خواب رفتن درختان است. در این زمان دماهای کمتر از 0 درجه سانتیگراد، باغ را دچار سرمازدگی میکنند.

  • گرم کردن باغ به وسیله بخاری‌های باغی و یا آتش روشن کردن میتواند به افزایش دمای باغ کمک کند.
  • استفاده از دود در شب‌هایی از فصل زمستان که احتمال سرمازدگی زیاد است.
  • در این مناطق میتوانید از کودهایی با نیتروژن بالاتر در فصل پاییز استفاده کنید. کودهای پتاسه و کودهای حیوانی نیز به افزایش مقاومت سرمایی درختان کمک میکند.
  • برخی از باغداران در فصل زمستان برروی درخت آب پاشی میکنند. از آنجایی که آب در فرایند تبدیل از مایع به جامد 80 کیلوکاری انرژی آزاد میکند. و باعث گرم شدن شاخه‌ها خواهد شد.
  • استفاده از روش آبیاری بارانی در این مناطق توصیه میشود.
  • وجود خاک‌های تیره به جذب گرما کمک میکند.
  • در فصول سرد، زمین باغ را شخم نزنید.
  •  علف‌های هرز که نگهدارنده سرما هستند را از بین ببرید.
  • در مناطق سردسیری با زمستان‌های زودرس نباید هرس درختان زود انجام شود.
  • استفاده از پوشش و بادشکن در این مناطق از ایجاد سرمازدگی پیشگیری میکند. بهترین درختان بادشکن‌ها؛ چنار؛ افرا و زبان گنجشک هستند. برای پوشش نیز میتوانید از پارچه؛ پلاستیک و گونی نخی استفاده کنید.
  • خاک‌های مرطوب نور خورشید را بیشتر جذب میکنند. و در طول شب به باغ بازتابش میکنند
  • . خاک پای درخت را با یک لایه مالچ و کاه و کلش و یا خاک اره بپوشانید. تا از بروز سرمای شدید پیشگیری کند.

راهکارهای ارائه شده توسط جهادکشاورزی برای پیشگیری از سرمازدگی و گرمازدگی درختان گردو

سرمازدگی بهاره :

برخی از مناطق در کشورمان مستعد بروز سرمازدگی در فصل بهار هستند. این سرمازدگی باعث سوختن شکوفه و جوانه‌ها و در نهایت کاهش محصول دهی خواهد شد.

  • در این مناطق باید از ارقام دیرگل استفاده کنید.
  • درختانی که نیاز سرمایی بیشتری دارند یعنی دیرتر از خواب زمستانه بیدار میشوند برای کاشت در این مناطق مناسب اند.
  • در مناطق سردسیری باید درختان گردو را در مناطق شیب دار و در کنار تپه ماهور در شیب شمالی بکارید. به این ترتیب در اوایل بهار گرمتر میشوند.
  • در مناطق مستعد باید از هورمون نفتالین استیک اسید در فصل بهار استفاده کنید تا گلدهی 10 تا 15 روز به تعویق بیوفتد. همچنین استفاده از اتفون پیش از تورم جوانه‌ها منجر به ایجاد تاخیر در گلدهی درختان خواهد شد.

آفتاب سوختگی در فصل زمستان :

گرمای زیاد در فصل زمستان باعث بیدار شدن پوسته زیر تنه درخت از خواب زمستانه میشود. اما زمانیکه مجددا هوا سرد میشود. بافت زیر پوسته دچار سرمازدگی شده و از بین میرود. از علائم این مورد میتوان به ایجاد لکه‌های تیره و فرورفته برروی درخت اشاره نمود. برای پیشگیری از آفتاب سوختگی درختان توصیه میکنیم

  • آنها را با یک محافظ پلاستیکی و یا پارچه ضخیم و گونی‌های نخی بپوشانید.
  • با استفاده از رنگ سفید از درختان در برابر تابش نور خورشید محافظت نمایید.

روش‌های مراقبت از نهال گردو در مناطق گرمسیری چیست؟

در مناطق گرمسیری بهتر است از درختان گردو گرمسیری از جمله ارقام خرید نهال گردو کانادایی استفاده کنید. به علت مقاومت گرمایی بسیار بالای این ارقام؛ احتمال سوختن درختان در اثر گرمازدگی به شدت کاهش میابد. همچنین در این مناطق بهتر است:

  • درختان را با رنگ سفید و چسب بپوشانید.
  • کاهش دمای باغ با کاشت درختان در زمین‌های شیب دار؛ میتواند موثر باشد.
  • درختان گردو زودگل و دارای نیاز سرمایی کمتر برای کاشت در مناطق گرمسیری بهتر است.
  • روی خاک را با یک لایه مالچ بپوشانید تا از جابجایی خاک و  افزایش شدید دمای خاک پیشگیری نماید.
  • توجه به آبیاری منظم و کافی درختان به خصوص در مناطق گرمسیری باعث کاهش دمای باغ خواهد شد. با توجه به بارندگی کمتر در این مناطق؛ درختان را در فواصل زمانی کوتاهتری آبیاری نمایید.

درختان گرمازده دارای برگ‌های خشک و رنگ پریده خواهند بود. شاخه‌ها پوک شده و به راحتی میشکنند. گرمازدگی شدید و بیش از 35 درجه سانتیگیراد؛ باعث مرگ درختان خواهد شد.

راهکارهای ارائه شده توسط جهادکشاورزی برای پیشگیری از سرمازدگی و گرمازدگی درختان گردو

نتیجه گیری

با خرید نهال گردو مقاوم سردسیری و گرمسیری؛ مشکلات ناشی از سوختن درختان در این مناطق تا حد زیادی کاهش میابد. البته رعایت نکات اعلام شده میتواند از درختان گردوی شما در برابر سرما و گرمای شدید به طور کامل مراقبت نماید.

برای خرید بهترین نهال گردو سردسیری و نهال گردو گرمسیری با ما در نهالستان پالیز در ارتباط باشید. متخصصین ما پس از انجام مشاوره رایگان به صورت تلفنی؛ آنلاین و حضوری؛ بهترین نهال گردو گرمسیری و سردسیری مناسب برای کاشت در باغ شما را معرفی مینمایند.

نهالستان پالیز کلیه نهال‌های گردو را با توجه به علم روز دانش باغداری تولید و اصلاح نموده است. این مرکز دارای گواهی معتبر؛ تاییدیه از جهاد کشاورزی و موسسه ثبت نهال و بذر میباشد. کلیه نهال‌های این مرکز نیز دارای شناسنامه رسمی؛ گارانتی معتبر 2 ساله از سوی نهالستان پالیز؛ کارت سلامت، گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه میباشند.

با مطالعه اطلاعات محصول نهال‌های گردو شناسنامه دار در سایت پالیز به آدرس https://paliznahal.ir/ و همچنین مشاوره رایگان با متخصصین باغداری ما در نهالستان پالیز؛ بهترین و سازگارترین رقم گردو در باغ را انتخاب نمایید.

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟