کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

ریحان یک سبزی فوق العاده خوشبو، خوش طعم و مفید است. کاشت ریحان در گلدان و پرورش آن در خانه باعث می‌شود همیشه و همه جا از وجود این گیاه فوق العاده بهره‌مند شویم. کافی است به هر غذایی چند عدد برگ ریحان اضافه کنیم تا مزه و بوی آن غذا از خوب، تبدیل به عالی شود. ریحان در بسیاری از غذاها و دسرها مثل پاستا، سس گوجه، سوپ، نودل، آش و … بکار می‌رود.

البته خیلی‌ها دم کرده ریحان را بجای چای می‌نوشند که خواص فوق العاده زیادی داشته و خستگی و کوفتگی را در یک چشم بهم زدن از بین می‌برد. با توجه به خواص بسیار زیاد ریحان، جای تعجبی ندارد که بسیاری از مردم در پی کاشت و پرورش این گیاه در منزل خود هستند. در این مطلب به طور کامل در مورد پرورش ریحان در خانه آشنا خواهید شد. لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

بهترین شرایط محیطی برای پرورش ریحان

مثل هر گیاه دیگری، ریحان نیز نیاز به شرایطی خاص برای رشد دارد. برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی و خانگی که نیازی کمی به نور خورشید دارند، ریحان برای پرورش در خانه نیاز به مقدار بسیار بسیار زیادی نور خورشید دارد. بهر حال این گیاه در طول دوره تکامل خود دائم در معرض نور خورشید بوده و همین شرایط هنوز هم پابرجاست. در نتیجه بهترین مکان برای پرورش و کاشت ریحان در گلدان، پنجره‌های رو به جنوب هستند.

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

گیاه ریحان به حداقل 6 ساعت نور در طول روز نیاز دارد. اما اگر پنجره رو به جنوب ندارید، باید با کمک لامپ فلوئوروسنت یا LED نور مورد نیاز گیاه را فراهم کنید. برای فراهم کردن بهترین شرایط رشد، بهتر است گیاه تا 12 ساعت در معرض نور خورشید یا نور لامپ ال ایی دی دارد. البته اگر قرار است از لامپ استفاده کنید، بهتر است لامپ حداقل 10 سانتی متر از گیاه فاصله داشته باشد. ریحان ساقه محکم دارد و به صورت عمودی رشد می‌کند، اگر گیاه ریحان شما به شکل افقی رشد کند یا اینکه ساقه‌های آن ضعیف و شل باشند، نشان از کمبود نور دریافتی توسط گیاه دارد.

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

مدل های کابینت جامیوه ای و سبزیجات در آشپزخانه

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

ریحان گیاهی گرما دوست است و در فصل تابستان خیلی عالی رشد می‌کند. در فصل زمستان اما باید گلدان را در مکانی گرم و به دور از هوای سرد قرار دهید. همچنین هوای خیلی خشک نیز به گیاه صدمه می‌زند. بنابراین نباید گیاه را در معرض بادهای گرم و خشک یا سرد و خشک قرار ندهید.

چگونه از گلدان ریحان مراقبت کنیم

خاک گلدان ریحان باید مرطوب باشد اما خاک خیس به گیاه صدمه می‌زند، همچنین به محض مشاهده اولین نشانه‌ از خشکی خاک، باید گیاه را آبیاری کنید. اگر فضای خانه خیلی خشک است، باید گیاه را در کنار گیاهان دیگر قرار دهید تا هوای اطرافش اندکی مرطوب‌تر باشد.

خرید 31 مدل میوه خشک کن باکیفیت [ سبزی خشک کن ] قیمت ارزان

از آنجایی که هدف ما از کاشت ریحان در گلدان، خوردن آن است، بهتر است سر هر ساقه اصلی را هرس کنید تا گیاه رشد بیشتری داشته باشد. جالب اینجاست که کندن برگ‌های ریحان به رشد بیشتر و تولید برگ‌های بیشتر کمک می‌کند. در نتیجه اصلا نگران چیدن برگ‌های ریحان نباشید. خاک مناسب برای پرورش گیاه، خاک‌ ارگانیک است که باید از گل فروشی‌ها یا گلخانه‌داران تهیه شود.

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

برای کود دهی ریحان نیز حتما از کودهای ارگانیک و طبیعی مناسب سبزیجات استفاده کنید. البته کود دهی ریحان فقط در فصل تابستان و به صورت هفتگی و پس از آبیاری انجام می‌گیرد. در فصل زمستان و پائیز باید کود گیاه را قطع کرد.

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

اگر منزل‌تان دارای حیاط، پاسیو، بالکن و تراس است، می‌توانید در طول فصل تابستان گیاه ریحان را در بیرون از خانه نگهدارید. فقط قرار دادن گیاه جلوی نور داغ تابستان باید به تدریج انجام بگیرد. در اوایل خرداد ماه که دمای هوا در شب به بالای 10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، می‌توان گلدان ریحان را در فضای بیرون نگهداری کرد. ابتدا گیاه را در سایه قرار داده و کم کم آنرا در معرض نور مستقیم خوررشید قرار دهید تا آماده حضور کامل در بیرون باشد. در فصل پائیز و زمستان باید گیاه را به داخل خانه آورده و پشت پنجره نگه دارید.

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

41 مدل بهترین سبزی خردکن دستی و برقی درجه یک + خرید

نحوه کاشت ریحان در گلدان

ریحان را می‌شود به صورت بذر در گلدان کاشت، اما با انجام برخی کارها میزان موفقیت شما در پرورش یک گیاه قوی و مقاوم بیشتر خواهد شد. بذر ریحان در خاکی با دمای 26 درجه سانتی گراد رشد می‌کند، همانطور هم که در بالا اشاره شد، گلدان باید دائما در معرض نور خورشید باشد. اما برای کاشت ریحان در گلدان، به لوازمی از قبیل سینی کشت یا سینی نشا، خاک مساعد (ترکیبی از دو پیمانه پیت ماس، یک پیمانه پرلیت و 4 پیمانه کمپوست)، اسپری آب و لامپ ال ایی دی (برای افرادی که پنجره رو به جنوب ندارند) نیاز دارید.

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

قدم اول:ابتدا سینی نشا را تا 2 سانت مانده به لبه سینی از خاک پر کرده و سپس آنرا با آب مرطوب کنید.

قدم دوم: با کمک نوک انگشت خود، به اندازه 6 میلی متر درون خاک یک حفره ایجاد کرده و چند عدد بذر ریحان را در حفره قرار دهید و به آرامی روی آنرا با خاک بپوشانید.

قدم سوم: بعداز کاشت بذر، دوباره مقداری آب دهید تا بذر هم مرطوب شود. اگر سینی کشت شما درب دار است، درب آنرا هم قرار دهید تا رطوبت خاک حفظ شود.

کاشت ریحان در گلدان و نحوه پرورش آن برای استفاده خانگی

قدم چهارم: سینی کشت را در مکانی پرنور با دمای بین 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

قدم پنجم: رطوبت خاک را به صورت روزانه چک کنید و هر کدام که فکر می‌کنید رطوبت کمی دارد با اسپری آب دوباره مرطوب کنید. پس از 14 روز بذر ریحان شروع به جوانه زدن می‌کنند.

قدم ششم: همینکه نهال دارای دو یا سه برگ شد، می‌توانید آنرا به گلدان کوچک یا متوسط منتقل کنید. سپس روند مراقبت از گیاه را مطابق با مواردی که در بالا گفته شد، ادامه دهید.

1/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
آشنایی با 25 مدل گلدان آویز مناسب دکوراسیون آپارتمان های کمجا و کوچک ، آمورش کامل کاشت ریحان در گلدان ، تزیین خانه با گلدان گیاهان زیبا ، چگونه سرسبزی را به خانه خود بیاوریم ، قیمت و خرید استند و پایه گلدان مدرن و بسیار زیبا ، گلدان های شیشه ایی و شفاف ، مدل های کابینت جامیوه ای و سبزیجات در آشپزخانه ، معرفی بهترین گل‌ها برای باغچه و نحوه کاشت و نگهداری ،
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
1/5 - (1 امتیاز)