همه آنچه که باید در مورد قرص زینک (zinc) بدانید

همه آنچه که باید در مورد قرص زینک (zinc) بدانید

قرص زینک جزء قرص های مکمل غذایی است که حاوی ماده معدنی و با ارزش روی یا زینک می باشد. احتمالا از اطرافیان خود در مورد خواص این قرص و مصرف آن بسیار شنیده اید. اکثر افراد این قرص را به دلیل فواید آن برای رشد مو و ناخن می شناسند. همان طور که این محصول دارویی فواید زیادی دارد، می تواند برای بدن مضر باشد. اگر قصد مصرف این مکمل پر طرفدار را دارید ابتدا باید اطلاعات جامعی در مورد آن داشته باشید. در ادامه می خواهیم به معرفی قرص زینک، عوارض و موارد مصرف آن بیشتر بپردازیم.

مروری بر قرص های زینک

قرص زینک دارای روی بوده که دومین ماده معدنی فراوان در بدن انسان محسوب می‌شود. این ماده برای انجام واکنش های بیولوژیکی و زیستی در بافت ها و سلول های بدن بسیار ضروری می باشد. به گونه ای که اگر بدن با کمبود زینک مواجه شده باشد، نمی تواند فعالیت های خود را به خوبی انجام دهد. افرادی که با کمبود روی در بدن مواجه می شوند علائمی مانند خستگی مفرط، بی خوابی، ضعف بدن و ضعف بینایی را تجربه می کنند. این افراد می توانند برای رفع کمبود روی بدن از قرص های زینک استفاده کنند.

موارد مصرف قرص زینک

همان طور که قبلا اشاره کردیم، قرص زینک جهت مصارف زیادی به کار می رود. زیرا این قرص بعد از آهن، دومین ماده معدنی ضروری محسوب می شود. در نتیجه وجود آن در بدن می تواند مزایای زیادی برای سلامت عمومی بدن فرد داشته باشد. در ادامه می خواهیم به مهم ترین موارد مصرف قرص های زینک و مزایای آن برای بدن بپردازیم:

  • قرص زینک بیشترین تاثیر را در سلامت ناخن ها، موها و پوست دارد. این قرص می تواند از ریزش مو و شکنندگی ناخن ها جلوگیری به عمل آورد.
  • این مکمل می تواند سیستم ایمنی بدن را به صورت چشمگیری تقویت کرده و بدن را در برابر ویروس ها، باکتری ها و انواع بیماری مقاوم سازد.
  • این قرص در کودکان باعث افزایش رشد آن ها مخصوصا رشد قدی آن ها می شود. روی برای تقویت حافظه و رشد ذهنی کودکان بسیار ضروری است.
  • زینک می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کرده و کلسترول خون را به صورت قابل توجهی پایین بیاورد.
  • مصرف قرص زینک در بیماران دیابتی برای کنترل سطح قند خون ضروری می باشد.

عوارض قرص زینک

مصرف قرص زینک به خودی خود هیچ گونه عوارضی برای بدن ندارد. مگر آن که به صورت نادرستی مصرف شود. مصرف نادرست این قرص باعث می شود روزانه زینک زیادی به بدن وارد شود. در نتیجه باعث اختلال در روند کار بدن می شود. در ادامه به عوارض سوء مصرف قرص های زینک می پردازیم.

  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی حالی و ضعف عمومی بدن
  • احساس خستگی بیش از حد
  • مشکلات گوارشی شامل اسهال، یبوست شدید و درد معده
  • ایجاد مشکلات تنفسی مانند سرفه
  • سردرد های مزمن از علائم افزایش میزان روی بدن
  • افزایش مصرف زینک، عاملی برای کاهش جذب مس در بدن

قرص زینک اقدامات احتیاطی

قرص زینک جز داروهایی می باشد که می توان بدون تجویز پزشک آن ها را تهیه کرد. به همین دلیل بسیاری از افراد به صورت خودسر اقدام به تهیه این قرص می کنند. در حالی که در بیشتر موارد، لازم به مصرف این قرص ها نیست و با استفاده از این قرص دچار عوارض می شوید.

پس لازم است حتما قبل از مصرف قرص، آزمایش های مربوطه را انجام دهید و تحت نظر پزشک آن را مصرف کنید. مقدار دوز داروی شما بسیار مهم می باشد. حتما دوز مشخصی را که پزشک برای شما در نظر گرفته تهیه کنید. افراد دارای بیماری های خاص و بانوان باردار حتما باید تحت نظر پزشک خود این دارو را مصرف کنند. قرص را در زمان مشخص شده خود استفاده کرده تا بیشترین تاثیر را در بدن داشته باشد.

تداخلات قرص زینک

محققین تاکید دارند که قرص زینک را به هنگام مصرف آنتی بیوتیک استفاده نکنید. زیرا زینک می تواند تاثیر منفی بر جذب آنتی بیوتیک توسط بدن داشته باشد. مخصوصا جذب آنتی بیوتیک هایی مانند استامینوفن و آموکسی سیلین که هنگام مصرف زینک دچار اختلال زیادی می شود. سعی کنید این دارو ها را به فاصله یک الی دو ساعت مصرف کنید. سوء مصرف این قرص ها می تواند سبب کاهش جذب آهن توسط بدن شود. مصرف قرص آهن و زینک باید با فاصله انجام گیرد.

دوز قرص زینک

قرص زینک در دوز های بسیار متنوعی توسط شرکت های داروسازی تولید می گردد. میزان دوز لازم برای هر فرد، کاملا به بدن او و نوع مشکل او بستگی دارد. تنها پزشک می تواند تشخیص دهد که بیمار برای رفع مشکل خود در طول روز به چه مقدار زینک نیاز دارد. به طور معمول بزرگسالان روزانه به 15 الی 30 میلی گرم زینک در طول روز نیاز دارند. مصرف زینک در طول روز نباید به بیش از 40 میلی گرم برسد، مگر آن که تحت نظر پزشک باشد. روی بسته بندی هر کدام از قرص های زینک، میزان دوز آن ها نوشته شده است. شما باید با توجه به نیاز خود، دوز مورد نظر را تهیه کنید.

معرفی زینک

همه آنچه که باید در مورد قرص زینک (zinc) بدانید

شرکت نیکان فارمد مهر مکمل های قرص زینک خود را در دو نوع زینک هرونیک و زینک ایکس مارت ارائه می کند. قرص هیرتونیک دارای ویتامین های B5 ، B6، بیوتین و کوآنزیم کیوتن می باشد. این قرص بیشترین تاثیر را در جلوگیری از ریزش مو، تقویت فولیکول مو و افزایش استحکام موها دارد. این محصول دارویی جزء محبوب ترین قرص های زینک برای بانوان می باشد. البته آقایان نیز می توانند از این قرص ها استفاده کنند.

قرص ایکس مارت دارای 30 میلی گرم زینک در خود است که یک تنه می تواند تمام روی مورد نیاز بدن را به صورت روزانه تامین کند. این قرص باعث افزایش استحکام استخوان ها، قوی شدن عضلات، کنترل قند خون و افزایش باروری آقایان شود. این قرص به ویژه برای ورزشکارانی توصیه می شود که به سلامتی خود اهمیت می دهند.

معرفی نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر https://nikanpharma.com یکی از بهترین و معتبر ترین شرکت های می باشد که با کیفیت ترین مکمل های غذایی را در کشور تامین می کند. قرص زینک ایکس مارت تولید شرکت نیکان فارمد مهر می تواند به خوبی روی مورد نیاز بدن را تامین کند و سبب عملکرد درست بدن شود. این شرکت فعالیت خود را از سال 1393 شروع کرده است. مجموعه نیکان فارمد مهر توانسته با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان ایرانی خود، بهترین مکمل های غذایی را در کشور تولید می کند.

سوالات متداول در خصوص مصرف قرص زینک

آیا مصرف قرص مکمل زینک برای بدن لازم است؟

تشخیص این که فرد به قرص مکمل زینک نیاز دارد یا خیر، به تشخیص پزشک متخصص وابسته است. این تشخیص بر اساس آزمایش خون مشخص می شود.

قرص های زینک را از کجا تهیه کنیم؟

با مراجعه به وب سایت رسمی شرکت نیکان فارمد مهر می توانید قرص زینک ایکس مارت را با قیمتی مقرون به صرفه تهیه کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟