نکاتی که باید در مورد طراحی نمای ساختمان های اداری بدانید !!

نکاتی که باید در مورد طراحی نمای ساختمان های اداری بدانید !!

هر ساختمان برای کاری طراحی شده است. از ساختمان های لاکچری و ویلایی برای سکونت گرفته تا ساختمان های اداری و تجاری.

نمای هرساختمان باید جوری طراحی شود تا با کاری که در آن ساختمان انجام می شود، هماهنگ باشد و مخاطب بتواند به راحتی آن را شناسایی کند. به همین علت باید مناسب ترین طراحی نما را برای ساختمان انتخاب کنیم.

این تناسب تنها به انتخاب نوع سنگ ها و ترکیباتشان و معماری پنجره ها و شیشه ها محدود نمی شود. بلکه گاهی عدم رعایت یک سری از نکات مهم میتواند این تناسب را به هم بزند.

برای مثال مکانی که به عنوان کافه انتخاب می شود، باید طراحی نمای آن کاملا متفاوت با مکان های مسکونی باشد. اگر دقت کرده باشید اکثر کافی شاپ ها سعی بر این دارند تا بیشتر نمای خارجی آن ها از شیشه تشکیل شده باشد.

چرا که ترکیب نورپردازی با نمای شیشه ای میتواند قدرت جذب کنندگی بسیار بالایی داشته باشد. هم چنین استفاده از نمای شیشه ای باعث میشود مشتری بتواند به راحتی داخل کافه و یا رستوران شما را مشاهده کند و جذب دکوراسیون شما و چیدمان مجموعه تان شود.

به همین علت است که اکثر کافه های مدرن از نمای شیشه ای برای طراحی نمای خارجی استفاده میکنند. اما در همین مثال، اگر بخواهید کافه و یا رستورانتان حالت سنتی داشته باشد؛ طراحی به طور کلی متفاوت می شود و دیگر استفاده از نمای خارجی تمام شیشه ای معنی نخواهد داشت.

طراحی نمای اداری

در طراحی نمای اداری صرفا لازم نیست از یک سبک به خصوص و متریال واحدی استفاده شود. شما میتوانید نمای ساختمان اداری خود را به صورت های مختلف و با توجه به سبک کاریتان طراحی و اجرا کنید.

اما همان طور که در خط بالا اشاره کردیم بهتر است در طراحی نمای ساختمان اداری، سبک کاری هم در نظر گرفته شود. چرا که نمای ساختمان در اصل هویت آن ساختمان است.

 

بیایید با هم انواع ساختمان های اداری را بررسی کنیم و نمای مناسب برای هر یک را با بررسی موارد مختلف پیدا کنیم.

 

نمای ساختمان پزشکان

در طراحی نمای ساختمان پزشکان میتوان از چندین سبک استفاده کرد اما نکته ای که قابل توجه است این است که بهتر است از نماهای مینیمال و خیلی مدرن استفاده نکنید.

یادتان باشد در این نوع ساختمان های اداری، طراحی نما هر چه ساده تر، بهتر !!

معمولا ساختمان های پزشکی داخل شهر فضای خیلی زیادی ندارند و در بهترین حالت در ارتفاع های بلند ساخته میشوند. به همین علت نمایی با طرح ساده می تواند بهترین گزینه محسوب شود.

استفاده از متریال های مختلف نیز در صورتی خوب است که ساختمان اداری شما، شبیه به ساختمان های مسکونی و تجاری نشود و درعین سادگی، جذاب و قابل تشخیص باشد.

یک نکته مهم و قابل تامل در نمای ساختمان پزشکان !!

سعی کنید از تجمع تابلو های بزرگ و رنگارنگ بر روی ساختمان خودداری کنید. درست است که در اکثر ساختمان ها این کار انجام میشود و جزء بهترین راهنماها برای عموم محسوب می شود. اما می تواند به صورت کامل تمامی نظم و زیبایی نما را از بین ببرد.

بهتر است به جای نصب تابلو های معرفی پزشکان بر روی نما، از یک تابلو واحد معرفی، هم در داخل و هم در کنار درب ساختمان استفاده کنید.

نکاتی که باید در مورد طراحی نمای ساختمان های اداری بدانید !!

ساختمان های اداری استارتاپ ها

بسیاری از ساختمان ها در سطح شهر هستند که در هر طبقه از آن یک استارتاپ مشغول فعالیت می باشد. از مشاغل صنعتی و یا تجاری گرفته تا دفاتر فروش.

با اینکه صنف شغلی آن ها متفاوت است، ولی در نهایت همه آن ها ماهیتی اداری داشته و از یک قوانین به خصوصی پیروی میکنند.

برای مثال ممکن است در یک ساختمان، طبقه اول یک شرکت مهندسی سازه باشد، طبقه دوم دفتر فروش نوعی محصول بوده و طبقه سوم را تیم برنامه نویسی و طراحی سایت تشکیل داده باشد. اما در کل  همه آن ها جزء مشاغل اداری محسوب می شود.

بر خلاف ساختمان پزشکان بهتر است در طراحی نمای این نوع ساختمان ها از طرح های مدرن استفاده کنیم.

نمایی که نه خیلی ساده باشد و نه با المان های زیادش شباهتی به خانه های مسکونی پیدا کند. مهم ترین نکته در طراحی این نوع ساختمان های اداری، استفاده از نمای شیشه ای، حداقل در یک ضلع ساختمان است. ساختمان هایی با پنجره های بلند که از سقف تا کف را پوشش داده باشند.

استفاده از این نوع طرح شیشه ای هم تاثیر بسیار زیادی بر جذابیت نمای ساختمان های اداری در حوزه کسب و کار ها دارد، و هم میتواند در طراحی دکوراسیون داخلی آن ها نیز المان بسیار خوبی محسوب شود.

نکاتی که باید در مورد طراحی نمای ساختمان های اداری بدانید !!

نکاتی که بعد از طراحی نما جا می مانند!

بعد از اینکه اجرای نمای خارجی ساختمان ها در هر نوع ساختمان اداری، مسکونی، تجاری و … انجام شد و ساختمان به بهره برداری رسید؛ نکاتی طی مرور زمان پیش می آید که عدم رعایت آن می تواند به طور کلی نمای ساختمان را از فرم بیاندازد و دید مراجعین را عوض کند.

یکی از این موارد، کثیفی نمای ساختمان در طی مرور زمان است. درست است که نظافت نمای ساختمان جزئی از طراحی نما محسوب نمیشود اما عدم رعایت آن میتواند به طور کلی طراحی نما را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین علت بهتر است با پاکیزگی نما، ساختمان خود را گل سر سبد در میان ساختمان های مجاور کنید.

دومین مورد عدم ترمیم نمای ساختمان در هنگام بروز خرابی در موارد مختلف است. برای مثال ممکن است به دلایل مختلف هم چون تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن مصالح و یا آب باران، سنگ های نما سقوط کنند و از بین بروند و یا قسمتی از آن ها دچار خرابی بشوند.

ترمیم نکردن این سنگ ها باعث میشود نمای ساختمان کم  کم به طور کامل از بین برود و زیبایی خود را از دست بدهد. به همین علت بهتر است از ترمیم کردن سنگ های از بین رفته در نمای ساختمان غافل نشوید.

اما راه بهتر پیشگیری است. بهتر است خودتان از وقوع اتفاقی که ممکن است در مرور زمان بیفتد جلوگیری به عمل آورید.

یکی از مواردی که بسیاری از مهندسین ساختمان آن را پیشنهاد میدهند، پیچ و رولپلاک نما است. انجام عمل پیچ و رولپلاک ساختمان باعث می شود تا سنگ ها در فواصل طولانی و تحت تاثیر عوامل مختلف نیز سقوط نکنند و دچار خرابی نشوند. با این کار هم میتوانید نمای ساختمان را در مدت زمان بسیار طولانی حفظ کنید و هم میتوانید از هزینه های احتمالی نیز جلوگیری به عمل بیاورید.

نکاتی که باید در مورد طراحی نمای ساختمان های اداری بدانید !!

یکی دیگر از مواردی که در ساختمان های تجاری بسیار پیش می آید، سوختن لامپ تابلو های چلنیوم و سایر لامپ ها در اطراف نمای ساختمان می باشد که معمولا یا تعویض نشده و یا بعد از مدت طولانی عوض می شوند.

اگر میخواهید نمای ساختمان ادرای و تجاری خود را همواره جذاب نشان دهید بهتر است از این مورد هم غافل نشوید چرا که در دید مراجعان شما می تواند تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟