عایق الکتریکی چیست و انواع آن کدام است؟

عایق الکتریکی از محصولات پر کاربرد در صنایع است که مانع انتقال حرارت و جریان الکتریکی از شی ای به شی‌ء دیگر می شود، عایق های الکتریکی انواع مختلفی دارند و از هر کدام بسته به کاربردی که دارد استفاده می شود.

استفاده از عایق الکتریکی در محیط موجب حفظ امنیت بیشتر افرادی که در معرض خطرات برق گرفتگی هستند می شود، همچنین استفاده از عایق الکتریکی موجب افزایش امنیت تجهیزات می شود.

عایق الکتریکی چیست و انواع آن کدام است؟

انواع عایق الکتریکی

فیبر نسوز

فیبر نسوز از کاربردی ترین محصولات در صنایع است که از ترکیب کاغذ های مخصوص و رزین فنولیک به وجود آید، این محصول در برابر 120 درجه سانتی گراد مقاومت داشته و عایق الکتریکی بوده و جذب آب پایینی دارد، فیبر نسوز در مقابل خوردگی، شوک حرارتی مقاومت بالایی دارد.

فیبر نسوز محصولی است که امکان تراش کاری داشته و می توان آن را با دستگاه مخصوص سوراخ کرد، از فیبر نسوز برای جلوگیری از انتقال حرارت در مواردی همچون دینام ها، مولد های برق و ترانسفورماتورهای برق و کوره های گرمایشی، کارخانه های ذوب فلزات، ریخته گری و…استفاده می شود.

فیبر نسوز در انواع مختلفی از جمله فیبر نسوز نخدار، فیبر نسوز استخوانی، فیبر اپوکسی، فیبر فایبر گلاس، ورق پلی امید و میلگرد پلی امید تولید و عرضه می شود که از هر کدام با توجه به ویژگی ها و کاربردهایی که دارند استفاده می شود.

فیبر نخدار

فیبر نخدار نوعی فیبرعایق است که از ترکیب پارچه نخی و رزین فنولیک ساخته شده و از کاربردی ترین فیبرها است، فیبر نخدار دارای مقاومت الکتریکی بالا و فرسایش بوده و امکان تراشکاری و پانچ کاری آن وجود دارد.

از فیبر نخدار در صنایع مختلفی استفاده می شود، این فیبر دارای خواص مکانیکی بالایی است در دو نوع نازک و ضخیم عرضه می شود، از نوع نازک آن در صنایع الکترونیکی و از نوع ضخیم آن در ساخت چرخ دنده، قرقره و واشر و… استفاده می شود.

فیبر استخوانی

فیبر استخوانی را می توان یکی از کاربردی ترین محصولات در انواع صنایع الکتریکی و الکترونیکی معرفی کرد که از ترکیب ورق های رزین پخته شده و با فشار 2000 تنی با فنولیک تولید می شود، این فیبر دارای نوع دیگری به نام فیبر استخوانی نخدار می باشد.

فیبر استخوانی را می توان اساسی ترین محصول در نیروگاه های تولید برق معرفی کرد، این فیبر محصولی مقاوم در برابر فشار و حرارت است و کمترین میزان جذب آب را داراست، این فیبر مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار دارد، در برابر حلال های شیمیایی مقاومت بالایی دارد و امکان استفاده از این فیبر در صنایع مختلفی وجود دارد.

از معایب فیبر استخوانی این است که این فیبر قابلیت پانچ کاری، تراشکاری و سوراخ کاری را ندارد و برای برش این فیبر به دستگاه برش مخصوص نیاز است.

فیبر تکستولیت

فیبر تکستولیت از انواع فیبرهای نخ دار است که از آن به عنوان عایق الکترونیکی و حرارتی استفاده می شود و از ترکیب نوعی پارچه نخی و رزین فنولیک تولید می شود، فیبر تکستولیت دارای خواص الکتریکی و شیمیایی بوده و قابلیت پانچ کاری و ماشین کاری دارد.

از فیبر تکستولیت برای ساخت قرقره، چرخ دنده و واشر، پولی و بوش استفاده می شود.

فیبر فایبرگلاس

فیبر فایبرگلاس از انواع فیبرهای نخی است که از ترکیب نوعی حصیر نسوز و رزین فنولیک تولید می شود، این محصول دارای خواص الکتریکی و حرارتی است و کاربرد بسیاری در صنایع برق دارد، این محصول می تواند تا دمای 120 درجه را تحمل کند و قابلیت ماشین کاری دارد.

فیبر فایبرگلاس محصولی مقاوم است که در برابر سایش و کشش مقاومت بالایی دارد، فیبر نسوز در محیط های اسیدی و قلیایی دارای بازدهی مناسب است، قدرت عایق بندی بالایی دارد، فیبر فایبرگلاس فشار هایی که بر تجهیزات پزشکی وارد می شود را مهار می کند، این محصول در مقابل خورندگی شیمیایی مقاومت بالایی نیز دارد.

فیبر فایبرگلاس G10,G11

فیبر فایبرگلاس G10,G11 از انواع کامپوزیت ها هستند که از ترکیب چندین لایه پارچه شیشه ای با ترکیب رزین اپوکسی در حرارت بالا تولید می شوند، این محصولات دارای مقاومت بسیار بالا و خواص مکانیکی و الکتریکی عالی بوده و از آن ها به عنوان عایق الکتریکی استفاده می شود.

فیبر فایبرگلاس G10,G11 قابلیت تراشکاری و ماشین کاری داشته و به سه شکل ورق، میله و لوله تولید شده وعرضه می شوند.

عایق الکتریکی چیست و انواع آن کدام است؟

فیبر پمپ وکیوم

از فیبر پمپ وکیوم که به فیبر کف گرد معروف است که در شکاف روتور ها استفاده می شود.

پارچه فایبر گلاس

پارچه فایبرگلاس یا پارچه پلاستیکی تقویت شده از انواع فیبرهای نا پیوسته است که در آن از فیبر تقویت استفاده می شود، پارچه فایبرگلاس محصولی سبک است که مقاومت بسیار بالایی دارد، از این محصول در کوره ها که دارای حرارت های بالا هستند نیز استفاده می شود.

پارچه فایبرگلاس دارای انعطاف بسیار بالایی بوده و نسوز است، این پارچه در محیط های اسیدی و قلیایی مقاومت بسیاری داشته و دارای خاصیت دی الکتریک هستند، پارچه فایبر گلاس غیرقابل اشتعال بوده و مقاومت کششی بسیار بالایی دارد.

لوله فایبرگلاس

لوله فایبرگلاس از پرکاربرد ترین انواع لوله هاست که از آن در صنعت آب و فاضلاب استفاده می شود، این لوله دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالا است و در برابر سیالات خورنده نیز مقاومت بالایی دارد، نصب لوله های فایبر گلاس بسیار آسان است و دارای ثبات ابعادی می باشد.

لوله استخوانی

لوله استخوانی عایق الکترونیکی و حرارتی است که برپایه رزین فنولیک ساخته می شود، و در دو نوع استخوانی و نخدار تولید می شود، لوله استخوانی خواص مکانیکی بالایی دارد و قابلیت تراشکاری و ماشین کاری نیز دارد.

لوله فیبر نخدار

لوله نخدار از انواع لوله های کاربردی در صنایع است که به عنوان عایق الکتریکی و حرارتی استفاده می شود.

فلنچ فیبر استخوانی

فلنچ فیبر استخوانی انواع مختلفی دارد و در ابعاد و ضخامت های متفاوتی تولید می شود.

کلام آخر

شرکت عایق نوین مجموعه ای تخصصی است که با همکاری کادر مجرب و استفاده از ابزار آلات و تجهیزات تخصصی به تولید و عرضه انواع عایق های الکتریکی و حرارتی می پردازد، جهت خرید هر یک از عایق های ذکر شده با شماره های درج شده در صفحه تماس حاصل فرمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟