انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

نورپردازی در تمامی فضاهای داخلی به عنوان یکی از محوری‌ترین و مهم‌ترین عناصر طراحی داخلی به شمار می‌رود. نورپردازی پدیده‌ای است که به وسیله‌ی آن دیدن اشیا امکان‌پذیر می‌شود. بافت، رنگ و فرم به وسیله نورپردازی تعریف شده و هویت پیدا می‌کنند. نورپردازی باعث تغییر حس و حال فضا شده و ریتم خلاقانه‌ای را به آن می‌بخشد. همچنین باعث بهتر دیده شدن اجسام و تغییر احساسات انسان‌ها در فضاهای مختلف نیز می‌شود. با توجه به اینکه مشاهده کردن اولین هدف روشنایی است اما نورپردازی اصولی و صحیح باعث افزایش راندمان کار، ایجاد حس امنیت و احساس رضایت بیشتر می‌شود. به همین منظور انتخاب روش صحیح نورپردازی بر نتیجه مطلوب، تأثیر مستقیمی دارد. همین‌طور انتخاب نادرست نیز تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. در این راستا باید طراحان روشنایی در دکوراسیون داخلی با اصول و ضوابط هر یک از انواع نورپردازی آشنا بوده و تسلط کافی را داشته باشند؛ بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با انواع نورپردازی طبیعی، مصنوعی، تزئینی (چراغ ریلی و …) کاربرد و اهمیت آن در دکوراسیون داخلی آشنا کنیم، امیدواریم مورد توجه‌تان قرار بگیرد.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

منظور از نورپردازی داخلی چیدمان و طراحی درست منابع نوری جهت ایجاد فضایی لذت‌بخش، سازنده، سازگار و دکوراتیو است. داشتن ایده‌های جدید برای نورپردازی علاوه بر تغییر اندازه اتاق باعث تغییر حال و هوای اتاق نیز می‌شود. انواع مختلفی از مدل‌های نورپردازی در دکوراسیون و طراحی داخلی وجود دارد که هریک با توجه به کارایی که دارند از سبک خاصی پیروی می‌کنند و شما می‌توانید با توجه به فضایی که دارید از آن برای طراحی داخلی استفاده کنید.

نورپردازی طبیعی

نورپردازی طبیعی یکی از انواع نورپردازی است که از نور خورشید در هنگام روز جهت روشنایی فضا استفاده می‌شود. نورپردازی طبیعی در درمان افسردگی و ایجاد انگیزه اهمیت زیادی دارد. وجود پنجره‌ها و نورگیرهای بزرگ و متنوع به شما در بهره‌مندی از نور خورشید کمک فراوانی می‌کند.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

نورپردازی مصنوعی

از نور خورشید به عنوان یک منبع دائمی جهت نورپردازی داخلی نمی‌توان استفاده کرد؛ بنابراین استفاده از نورپردازی‌های مصنوعی مثل انواع چراغ‌ها برای روشنایی فضای تاریک شب اهمیت بالایی دارد. نورپردازی مصنوعی انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی مصنوعی

در بعضی زیر مجموعه‎‏‎ها تقسیم بندی انواع نورپردازی از لحاظ مفهوم دارای همپوشانی هستند؛ اما با توجه به جزئیاتی که دارد به صورت کلی به دو قسمت تقسیم می‌شود: 1- انواع نورپردازی بر اساس مفاهیم کاربردی 2- انواع نورپردازی بر اساس محل استفاده.

نورپردازی بر اساس مفاهیم کاربردی

در این تقسیم بندی مفاهیمی همچون تأمین نور و روشنایی و عملکردهای مختلف نور مدنظر است. چهار دسته عمده تقسیم بندی نورپردازی به لحاظ عملکرد و کاربرد وجود دارد که عبارت‌اند از: نورپردازی کم، نورپردازی وظیفه‌ای، نورپردازی تأکیدی یا برجسته‌ای و نورپردازی تزئینی. برخی دیگر از نورپردازی‌ها بیشتر از یک نوع کاربرد دارند و به آن نورپردازی همه کاره می‌گویند.

نورپردازی کم

نورپردازی کم، اصلی‌ترین نوع نورپردازی است که نور عمومی را برای فضای داخلی فراهم می‌کند. در واقع این نوع نورپردازی باعث درخشش و بهبود جلوه کلی فضا می‌شود. از این نوع نور برای پخش یکنواخت نور در فضا و انجام فعالیت‌های مختلف استفاده می‌شود. تابش ملایم مورد نیاز این نوع نورپردازی با استفاده از چراغ‌های سقفی، چراغ‌های رومیزی، روشنایی توکار، لامپ مشعل و لوستر قابل تأمین است.

قیمت خرید 40 مدل دوچرخه ثابت [ خانگی و حرفه ای ] با تخفیف

نورپردازی وظیفه‌ای

نورپردازی وظیفه‌ای، نور مستقیم برای کارهایی که نیاز به نور بیشتری نسبت به نور معمولی دارند را تأمین می‌کند؛ به عبارت دیگر از این نوع نورپردازی برای مکان‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتری است استفاده می‌شود. به عنوان مثال نورپردازی وظیفه‌ای برای فعالیت‌هایی مانند مطالعه، کارهای پشت میز، آشپزی و سایر کارهای دیگر مفید است. نورپردازی زیر کابینت، چراغ رومیزی، چراغ‌های آویزی و دیوارکوب‌ها از انواع این نور محسوب می‌شوند.

نورپردازی تأکیدی یا برجسته‌ای

از این نوع نورپردازی برای برجسته کردن مناطق خاص، بخش‌های مختلف اتاق یا آثار هنری استفاده می‌شود. همچنین نورپردازی تأکیدی علاوه بر ایجاد فضای فریبنده باعث افزایش احساس تأثیرگذاری و اهمیت تصاویر به نمایش گذاشته شده نیز می‌شود. نورپردازی توکار، نورپردازی خلیج، نورپردازی خطی و دیوارکوب‌ها از انواع نورپردازی تأکیدی به شمار می‌روند

از نورپردازی تأکیدی برای نمایش قفسه‌های کتاب، تأمین روشنایی زیر کابینت، نمایش کلکسیون اتاق نشیمن، برجسته کردن آثار هنری، تأمین روشنایی راهرو و دریچه‌ها و طاقچه‌ها استفاده می‌شود.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

نورپردازی تزئینی

نورپردازی تزئینی جنبه هنری دارد. از این نوع نورپردازی برای خلق تصاویری جذاب و با رویکرد زیبایی‌شناسی استفاده می‌شود. این نوع نورپردازی باعث افزایش جذابیت و حس علاقه‌مندی به فضا شده و به عنوان یک اثر هنری موجب جلب توجه مخاطب می‌شود. استفاده از نورهای رنگی در محوطه‌سازی، نورهای مخفی در حاشیه سقف و غیره از انواع نورپردازی تزئینی هستند که هدف در به کار بردن آن‌ها صرفاً روشنایی نیست بلکه زیبا کردن فضا در شب می‌باشد.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

نورپردازی بر اساس محل استفاده

در این نوع نورپردازی تقسیم، براساس محل استفاده و مکان مورد نظر جهت نورپردازی است. مثلاً نورپردازی فضاها و محوطه‌های شهری (بیلبوردها، میادین، پارک‌ها و پل‎ها) نورپردازی ساختمان‌ها (نمای داخلی و بیرونی ساختمان) و خیابان‌ها و جاده‌ها از جمله فضاهایی هستند که نیاز به نورپردازی در شب دارند.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در هر فضای اداری یا مسکونی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ و در تنظیم محیط فضاهای داخلی و ایجاد حال و هوای مناسب نقش کلیدی را ایفا می‌کند. نورپردازی علاوه بر کارکرد اصلی خویش که روشن کردن فضا است باعث برجسته کردن نبوغ معمارانه، پنهان کردن اشتباهات، جلب توجه بیننده و تبدیل کردن فضا به یک مکانی امن نیز می‌شود.

در اینجا به برخی از اهمیت‌های نورپردازی در طراحی داخلی اشاره شده است که به شرح زیر است.

مدیریت بهینه رنگ

نور بر ظاهر رنگ‌ها در یک فضا تأثیر قابل توجهی دارد و می‌تواند به رنگ‌های عناصر اتاق اضافه کرده یا از آن کم کند. طراحان ادعا می‌کنند که شرایط نور باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضایی می‌شود که عناصر رنگ روشن را در خود جای داده است رنگ های رو‌شن‌تر اتاق را بزرگ‌تر و دلبازتر می‌کنند در حالی که دیواره‌های تیره‌تر برعکس این کار را انجام میدهند.

بهبود عملکرد

بهبود عملکرد یک محیط، یکی از نقش‌های اصلی نور در حوزه دکوراسیون داخلی است. نورپردازی و روشنایی باید با توجه به هدف خاصی از جمله آسان‌تر کردن کارها، تضمین ایمنی و امنیت محیط و فضا انجام گیرد در غیر این صورت فقط پول و برق اتلاف می‌شود. به عنوان نمونه برای یک اتاق مطالعه نیاز به نورپردازی نقطه‌ای هست، یا چراغ‌های روکار برای فضاهای بزرگی مثل لابی‌ها، سالن‌ها و اتاق نشیمن مناسب هستند به این دلیل که علاوه بر جذابیت، نور خوبی را در سراسر فضا ارائه می‌دهند. بنابراین برای انتخاب انواع نورپردازی باید هدف آن را درک کنیم تا موجب بهبود عملکر شود.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

کمک به ایجاد توهم فضا

نور به ایجاد یک توهم در فضا تأثیر می‌گذارد. کارشناسان بر این باورند که مکان‌ها و فضاهای دارای نور کمتر اغلب کوچک و تنگ به نظر می‌رسند؛ و اگر چیدمان مبل‌ها به هم نزدیک‌تر باشد، این ضعف بدتر می‌شود. به همین منظور طراحان داخلی به دنبال راه‌هایی برای وارد کردن نور بیشتر به فضاهای تاریک‌تر محیط هستند؛ و سعی می‌کنند فضا را با استفاده از نور طبیعی یا چراغ‌های آویزان، لامپ‌های گوشه دیوار و دیوارکوب‌ها روشن کنند تا از نظر بصری توهم فضای بزرگ‌تری ایجاد کنند.

اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی یکی از بهترین ایده‌ها برای زیباسازی دکوراسیون منزل است. هر یک از بخش‌های خانه برای نورپردازی اصول خاصی دارد و باید نورپردازی مناسبی برای هر قسمت از منزل انتخاب کرد. در این بخش به  اصول نورپردازی و جدیدترین مدل‌های نورپردازی در منزل به می‌پردازیم که هر قسمت حاوی نکات خاصی است.

قیمت خرید 39 مدل چرخ خیاطی حرفه ای [ ژانومه، کاچیران ] ارسال رایگان

نورپردازی سقف خانه

امروزه از چراغ‌های سقفی توکار، لامپ فانتزی، کناف و لوستر برای نورپردازی سقف منازل استفاده می‌شود.

لوستر برای نورپردازی خانه‌های لاکچری به کار می‌رود. لامپ فانتزی برای نورپردازی سقف اتاق خواب و چراغ‌های سقفی و کناف توکار هم برای نورپردازی منازل مدرن مناسب هستند. امروزه استفاده از کناف سقف بسیار رایج است به این دلیل که وجود نورهای مخفی رنگی هالوژن‌ها در پشت کناف باعث چندین برابر شدن دکوراسیون داخلی می‌شود

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

نورپردازی کف منزل

نورپردازی کف خانه برای خانه‌هایی که دارای کفپوش هستند مناسب است؛ و بهتر است نورپردازی در قسمت‌هایی از خانه که تردد کمتر است یا کاربرد کمتری دارد مثل گوشه اتاق نشیمن یا گوشه اتاق خواب، انجام گیرد. لامپ‌های مخفی بهترین گزینه برای نورپردازی کف منزل هستند.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

نورپردازی آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌های منزل، آشپزخانه است. باید نورپردازی آشپزخانه طبق اصول خاصی انجام بگیرد تا تأثیر مثبتی بگذارد چرا که بیشتر وقت روزانه در آنجا صرف می‌شود. نورپردازی آشپزخانه مربوط به نورپردازی کانتر آشپزخانه، نورپردازی کابینت‌ها و زیر کابینت‌ها و نورپردازی بخش جزیره و غیره است که برای تأمین نور این بخش‌ها از لوسترهای با سایز مناسب، لامپ‌های خطی، لامپ‌های هالوژن و یا لامپ‌های توکار استفاده می‌شود.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

نورپردازی سرویس بهداشتی منازل

نورپردازی سرویس بهداشتی منازل از قسمت‌های مختلف متفاوت‌تر است. به این صورت که باید برای آینه سرویس بهداشتی به گونه‌ای از نورپردازی استفاده کرد که چشم فرد اذیت نشده و سایه ایجاد نشود. همچنین چون هدف اصلی روشن کردن فضا است بنابراین نورهای رنگی برای این مکان گزینه مناسبی نیستند و بهتر است از لامپ‌های هالوژن در سقف کاذب با شدت نور ملایم برای نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی استفاده شود.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

جمع بندی مطالب

نورپردازی نقش مهم و اساس را در طراحی و زیبایی دکوراسیون داخلی و سطوح بهره‌وری افراد دارد. یک نورپردازی شگفت‌انگیز، باعث دوچندان شدن لذت تماشا و افزایش شکوه جلوه‌های خاص بصری می‌شود. زمانی که صحبت از نورپردازی دکوراسیون داخلی می‌شود، علاوه بر نور طبیعی که باید به طور کافی وارد فضای منزل شود، باید به انواع نورپردازی مصنوعی نیز توجه شود. با توجه به تشخیص طراح و مکان پروژه، می‌توان از انواع نورپردازی‌های مصنوعی و کاربردی برای روشنایی مکان‌ها استفاده کرد. در این مقاله به بررسی انواع نورپردازی و اهمیت آن در دکوراسیون داخلی پرداختیم. امیدواریم این مطالب راهگشای شما در انتخاب بهترین نورپردازی برای دکوراسیون داخلی باشد.

قیمت 43 مدل انگشتر مردانه بسیار شیک + خرید آنلاین

تصاویر بیشتر :

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی؛ همراه با ایده‌های جذاب

5/5 - (2 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
آشنایی با ایده های شگفت انگیز برای نورپردازی اتاق خواب ، اهمیت سیستم نورپردازی در دکوراسیون اتاق ، سیستم روشنایی و نورپردازی در طراحی دکوراسیون ، طرح های زیبا و شیک برای نورپردازی نمای ساختمان مسکونی و تجاری ،
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (2 امتیاز)