مراحل طراحی و ساخت قفسه و سیستم بایگانی ریلی و کمد بایگانی دوار

طراحی و ساخت قفسه و سیستم بایگانی، از موضوعاتی است که در صنایع مختلف، از جمله ساختمان‌ ها، انبارها، فضاهای اداری و شرکت ‌های بزرگ به کار می ‌روند. در این مقاله، به بررسی مراحل طراحی و ساخت قفسه بایگانی ریلی، سیستم بایگانی ریلی و کمد بایگانی دوار پرداخته می‌ شود.

آیا شما با مفهوم قفسه بایگانی ریلی آشنایی دارید؟

برای نگهداری حجم بزرگی از اسناد در فضای محدود، می ‌توان از سیستم ذخیره سازی بایگانی ریلی استفاده کرد. قفسه بایگانی ریلی به هر سازه‌ای گفته می ‌شود که دارای سطوحی برای بارگذاری و دسترسی باشد. با استفاده از این سیستم، تا ۸۰ درصد فضای بایگانی بهینه ‌سازی می‌شود. سیستم بایگانی ریلی در محیط‌ های مختلفی مانند محیط کار، فضاهای اداری و تجاری و غیره استفاده می ‌شود و اندازه و جنس آن بسته به نیاز مشتری تغییر می‌ کند.

قفسه بایگانی ریلی، محصولی است که از چهار طرف توسط کاورها بسته شده و دارای درب و قفل است. این قفسه ‌ها بر روی ریل حرکت کرده و برای نگهداری اسناد در فضاهایی با محدودیت، بسیار مناسب هستند. آنها اشکال، اندازه‌ ها و سبک ‌های مختلف و ویژگی‌ های کاربردی متنوعی دارند. هرچند تکنولوژی ‌های پیشرفته ‌ای برای بایگانی اسناد وجود دارد ؛ اما هنوز پرونده ‌سازی به روش سنتی با استفاده از کاغذ و پوشه و زونکن، روشی مطمئن و قابل اطمینان برای نگهداری اسناد مهم است. با وجود پیشرفت های علمی و بازاریابی سیستم‌ های رایانه‌ای و نرم ‌افزارهای قدرتمند، هنوز هم پرونده ‌سازی به روش سنتی، بهترین روش برای نگهداری سوابق و اسناد مهم است. انواع سیستم بایگانی ریلی بسته به کاربردهای خاص خود، در محیط مناسب استفاده می ‌شود.

مراحل طراحی و ساخت قفسه و سیستم بایگانی ریلی و کمد بایگانی دوار

مراحل طراحی قفسه بایگانی ریلی

مرحله اول در قفسه بایگانی ریلی، تعیین نیازمندی‌های کاربر است. این نیازمندی‌ ها شامل مواردی مانند نوع کالاها، اندازه و وزن آن ‌ها، تعداد کالاها، نحوه دسترسی به کالاها و فضای مورد نیاز برای نصب سیستم بایگانی است.

مرحله دوم، طراحی سیستم بایگانی ریلی است. در این مرحله، ابعاد و اندازه قفسه ‌ها و کمدهای بایگانی، نحوه نصب و ارتفاع آن‌ها، انواع ریل‌ها و خطوط انتقال کالا و نحوه دسترسی به آن‌ها، مورد بررسی قرار می‌ گیرد. همچنین می ‌توان از نرم ‌افزارهای مدل ‌سازی سه ‌بعدی برای طراحی دقیق تر و بهینه ‌تر سیستم بایگانی استفاده کرد.

مرحله سوم، ساخت قفسه بایگانی ریلی است. در این مرحله، قطعات قفسه‌ ها و کمدهای بایگانی با استفاده از مواد با کیفیت ساخته می ‌شوند. در این مرحله، نیاز به ابزارهایی مانند پانچ، خرطومی و دستگاه ‌های برش و جوش دارید.

مرحله چهارم، نصب قفسه بایگانی ریلی و کمد بایگانی دوار است. قفسه ‌ها و کمدهای بایگانی بر اساس طرح قبلی نصب و ریل ‌ها و خطوط انتقال کالا نصب می ‌شوند. همچنین، برای دسترسی به کالاها، برچسب‌گذاری و شناسایی کالاها انجام می ‌گردد.

مرحله پنجم، آموزش کاربران است. در این مرحله، کاربران سیستم بایگانی با نحوه استفاده از قفسه بایگانی ریلی و دسترسی به کالاها آشنا می‌ شوند. همچنین، کاربران نحوه نگهداری و تعمیرات سیستم بایگانی را یاد می گیرند.

مراحل طراحی و ساخت قفسه و سیستم بایگانی ریلی و کمد بایگانی دوار

انواع قفسه بایگانی ریلی

انواع مختلفی از قفسه بایگانی ریلی وجود دارند که بر اساس نوع و کاربرد آنها، متفاوت هستند. در ادامه با برخی از انواع سیستم بایگانی ریلی آشنا می شویم.

قفسه ریلی انبار- این قفسه بایگانی ریلی به دلیل داشتن ظرفیت بالا، برای نگهداری کالاهای بزرگ و سنگین در انبارها و واحدهای صنعتی استفاده می ‌شوند.

قفسه متحرک چند منظوره- این نوع قفسه ‌ها به خاطر داشتن قابلیت حرکت، برای انبار کردن انواع مواد و کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

قفسه ریلی کتابخانه- این نوع قفسه بایگانی ریلی با ارتفاع بالا، برای نگهداری کتاب‌ ها و مدارک اداری به کار می رود.

قفسه ریلی مکانیکی- این قفسه‌ با استفاده از دستگاه‌ های مکانیکی کنترل شده و با دستگاهی مانند دسته گردان، قفل و استوانه، باز و بسته می‌شود.

قفسه ریلی اتوماتیک- این نوع سیستم بایگانی ریلی با استفاده از سیستم ‌های اتوماتیک کنترل گردیده و با استفاده از سنسورها، باز و بسته می ‌شوند.

قفسه ریلی برقی- این نوع قفسه بایگانی ریلی با وسیله موتورهای الکتریکی کنترل شده و با استفاده از یک کنترلر و یا ریموت کنترل، باز و بسته می ‌گردد.

قفسه ریلی ترکیبی- این نوع قفسه ها به صورت ترکیبی از دستگاه ‌های مکانیکی و برقی و یا اتوماتیک ساخته می ‌شوند.

قفسه ریلی انبار

به دلیل کاربرد بیشتر برخی از این نوع قفسه ها به معرفی بیشتر آنها می پردازیم.

قفسه ریلی انبار یکی از انواع قفسه بایگانی ریلی بوده که برای استفاده در انبارها و بایگانی‌ها طراحی شده است. در طراحی قفسه ریلی انبار، از تکنولوژی قفسه ریلی مکانیکی یا قفسه ریلی ترکیبی استفاده می‌ شود و در این قفسه، متناسب با نوع کاربری، می ‌توان از کمدهای ریلی مکانیکی یا ترکیبی از قفسه‌ های بایگانی ریلی استفاده نمود. این سیستم بایگانی ریلی، به منظور نگهداری و بایگانی مواد اولیه، نیمه ساخته، ملزومات مصرفی، محصول نهایی و قطعات یدکی به کار رفته و به صورت هوشمند و با قابلیت بارگذاری به صورت استفاده می ‌شود.

قفسه ریلی انبار از نظر ارتفاع هیچ محدودیتی ندارد و می ‌تواند تا ارتفاع سقف انبار طراحی و ساخته شود. این قفسه بایگانی ریلی به صورت هوشمند با استفاده از نیروی محرکه الکتریکی حرکت می‌ کند و اتصال قفسه ‌ها از طریق کنترلر مرکزی سیستم و جهت اجرای فرمان حرکت از طریق پورت مخصوص هر قفسه انجام می ‌گردد.

استفاده از قفسه ریلی انبار، با توجه به هزینه‌ های زمین، انرژی و نیروی انسانی، توجیه بالایی دارد و قابلیت 100 درصد صرفه‌جویی در انبار را داراست. استفاده از قفسه ریلی انبار، یکی از بروزترین محصولات در بارگذاری دستی محسوب می شود.

در برخی از مدل ‌های قفسه ریلی انبار، نمایشگر گرافیکی عیب‌ یاب وجود دارد که به کاربران امکان می ‌دهد از وضعیت سیستم آگاه شده و از عیب‌ های احتمالی مطلع شوند. همچنین، برخی از این مدل‌ قفسه بایگانی ریلی، دارای کلاچ جهت خلاص کردن به حالت ریلی مکانیکی و تبدیل به ریلی الکترونیکی هستند.

همچنین، قفسه ریلی انبار بر اساس وزن و حجم لوازم، در سه نوع طراحی و ساخته شده که شامل قفسه ریلی انبار سبک، قفسه ریلی انبار نیمه سنگین و قفسه ریلی انبار سنگین است. این نوع سیستم بایگانی ریلی در بستر صنعتی و انبارداری برای نگهداری انواع مواد و لوازم استفاده می ‌شود و با توجه به وزن و حجم مواد، نوع مناسبی از قفسه را می ‌توان برای استفاده در انبار انتخاب کرد.

قفسه متحرک چند منظوره

قفسه بایگانی متحرک چند منظوره با طراحی خاص برای هر مشتری بسته به نیاز بایگانی، بسیار فراگیر شده است و طرفداران زیادی دارد. این قفسه بایگانی ریلی، با امکان جانمایی انواع مختلف از محصولات مانند لباس، پوشه آویز، نقشه، کشو نقشه، کشو CD، کشو قطعات، انواع سند و مدارک، برای کاربرانی که با طیف وسیعی از کالاها سر و کار دارند، مناسب است.

طبقات قفسه بایگانی متحرک چند منظوره با گام‌های مساوی و جابجایی راحت، به اپراتور امکان تقسیم فواصل بین هر کفه را می ‌دهد. این قفسه بایگانی ریلی در ۳ نوع بایگانی ریلی چند منظوره برقی، قفسه بایگانی ریلی چند منظوره اتوماتیک و قفسه بایگانی چند منظوره مکانیکی قابل تولید است و بسته به نیاز مشتری و تعداد قفسه، تولید می ‌شود.

قفسه بایگانی متحرک چند منظوره بهترین نوع بایگانی ریلی برای موزه ‌ها و ارگان ‌هایی است که انواع مختلف سند و کالا دارند و با استفاده از این سیستم بایگانی ریلی، می ‌توانند کالاها و سند‌ها را به صورت منظم و بهینه در محل بایگانی نگهداری کنند.

قفسه ریلی کتابخانه

قفسه ریلی کتابخانه به عنوان یکی از روش ‌های متداول برای نگهداری کتب در کتابخانه ‌ها و کتابفروشی ‌ها استفاده می ‌شود. با توجه به روند رو به رشد علم و تکنولوژی در جهان، تولید کتب و منابع خطی با سرعت بالا ادامه دارد و نگهداری این منابع به بهترین شکل، برای ارزش و اهمیت بالایی که دارند، ضروری است.

قفسه ریلی کتابخانه با متناسب ساختن با نیاز کتابفروشی‌ ها و کتابخانه ها، می ‌تواند به دلیل فضای بیشتری که فراهم می کند، در نگهداری کتب، مجلات، بروشورها و سایر منابع خطی مفید باشد. با استفاده از این قفسه بایگانی ریلی، می‌توان کتب را به صورت منظم و بهینه در محل کتابخانه نگهداری کرد و به دسترسی به آن‌ها برای کاربران کتابخانه کمک نمود. همچنین، این نوع سیستم بایگانی ریلی با توجه به محدودیت فضا در انبار کتاب، برای کتابفروشی ‌ها و کتابخانه ‌هایی که نیاز به فضای بیشتر دارند، بسیار کاربردی است.

ابعاد قفسه بایگانی ریلی

ابعاد قفسه بایگانی ریلی بستگی به فضای مورد استفاده و نیاز کاربر دارد و این ابعاد می ‌تواند از یک تا شش متر طول داشته باشد. همچنین، سیستم بایگانی ریلی اداری به گونه ‌ای طراحی و تولید می ‌شود که قابلیت تبدیل به سیستم های ریلی تمام اتوماتیک را داشته باشد و قفل ‌های مخصوص جهت ثابت ماندن و بالا بردن ایمنی کاربر در طبقات قفسه بایگانی ریلی مکانیکی نیز وجود دارد. همچنین، کابین ها در قفسه بایگانی ریلی قابلیت تبدیل از ریلی متحرک به قفسه های ثابت را دارا هستند. در نهایت، تمامی قطعات قفسه بایگانی ریلی دارای شناسنامه و تائیدیه کیفیت از واحد تضمین کیفیت هستند.

کاربرد قفسه بایگانی ریلی

قفسه بایگانی ریلی یکی از مهم ترین وسایل برای نگهداری و حفاظت از اسناد و اوراق در بسیاری از واحدهای بایگانی، ادارات، وزارتخانه ها، مراکز قضایی و نظامی، بیمارستان‌ ها و آموزش و پرورش استفاده می شود. همچنین، از سیستم بایگانی ریلی برای جلوگیری از برخورد یونیت ‌ها و رنگ‌ رفتگی آن‌ها و همچنین جلوگیری از ایجاد صدا نیز استفاده می ‌شود. ساختار قفسه بایگانی ریلی هم به گونه ای طراحی شده و طبقات به نحوی قرار گرفته ‌اند که بایگانی در تغییر فواصل طبقات اختیار لازم را داشته باشد و می‌ توان به راحتی طبقات را جابجا کرد.

مزایای قفسه بایگانی ریلی

سیستم قفسه بایگانی ریلی دارای مزایا و مزیت‌های مختلفی است که به آنها می پردازیم.

  • امنیت بالای قفسه‌ های ریلی که با داشتن درب و قفل، از دسترسی غیرمجاز به اسناد جلوگیری می‌ کنند.
  • دقت بالای نگهداری اسناد که با استفاده از قفسه ‌های ریلی به دلیل طراحی مناسب و قابلیت حرکت، اسناد جابجا نشده و در محل خود قرار می‌گیرند.
  • این سیستم بایگانی ریلی با استفاده از مواد با کیفیت و با دقت در ساخت، محصولی با کیفیت و استاندارد تولید می ‌شود.
  • قابلیت داشتن طرح و آرم بر روی کمد‌های ریلی که با قابلیت چاپ طرح و آرم بر روی کاورهای قفسه بایگانی ریلی، این محصول را به یک پوشش سفارشی تبدیل می ‌کند.
  • قابلیت گردش هوا و در نتیجه افزایش عمر اسناد که به دلیل قابلیت گردش هوا در داخل قفسه ‌های ریلی، اسناد در معرض رطوبت و خشکی نمی‌ شوند و عمر آنها افزایش می ‌یابد.
  • افزایش بهره‌وری نیروی انسانی که با داشتن قفسه‌های ریلی، نیروی انسانی برای جابجایی و نگهداری اسناد کمتری نیاز دارد و بهره‌ وری افزایش پیدا می کند.
  • حذف راهروهای اضافی و افزایش فضای مفید که با استفاده از قفسه بایگانی ریلی، فضای اضافی و غیرمفیدی که در راهروهای اضافی ایجاد می‌ شود، حذف شده و فضای مفید بیشتر می شود.

کمد بایگانی دوار

کمد دوار بایگانی، یک نوع کمد بایگانی بوده که به صورت دوار و چرخشی طراحی شده است. در این نوع کمد، قسمت ‌های مختلف کمد به صورت چرخشی قابل دسترسی هستند و می ‌توانند با چرخش کمد به سادگی در دسترس قرار گیرند.

این نوع کمد بایگانی از ابزارهای کارآمدی است که برای نگهداری مدارک، فایل ‌ها، اسناد و سایر اجناس بایگانی استفاده می ‌شود. با چرخش کمد، به سرعت و به راحتی می ‌توان به اجناس مورد نیاز دسترسی پیدا کرد و نیازی به جابجایی و جست و جوی دستی مدارک و فایل‌ها نیست.

کمد بایگانی دوار برای استفاده در ادارات، کتابخانه‌ها، مراکز اطلاعاتی و سایر محیط‌ هایی که نیاز به نگهداری و دسترسی به مدارک بایگانی دارند، مناسب است. همچنین، این نوع کمد بایگانی به دلیل طراحی خاص و کارآیی بالا، در فضاهای کوچک نیز قابل استفاده است.

جمع بندی

در نهایت، باید توجه داشت که طراحی و ساخت قفسه بایگانی ریلی، سیستم بایگانی ریلی و کمد بایگانی دوار از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ زیرا به ‌عنوان یکی از اصلی ‌ترین عناصر سیستم‌ های مدیریت کالا و فضا در انبارها و ساختمان ‌های صنعتی به‌کار می ‌روند. بنابراین، هرگونه خطایی در طراحی و ساخت آن‌ها می ‌تواند به شدت بر کارایی و کاربردی بودن سیستم بایگانی و نیز به بهره‌وری و سودآوری کسب‌ و کار تأثیرگذار باشد. بنابراین، بهتر است در طراحی و ساخت سیستم بایگانی، از نمایندگی ‌های معتبر و با تجربه‌ کمک بگیرید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟