با غذاهای خیابانی استانبول آشنا شوید

شهر استانبول ترکیه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان است. ایرانیان زیادی نیز هر ساله برای یک سفر خارجی استانبول را انتخاب می کنند و گردشگران بسیاری با خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت به استانبول سفر می کنند. خیابان های زیبا و سنگفرش شده، مراکز تفریحی جذاب، مراکز خرید متنوع، غذاها و طعم های خوشمزه و به خصوص عدم نیاز به ویزا، این شهر را به یک مقصد توریستی عالی به ویژه برای ایرانیان تبدیل کرده است.

هیچ بازدیدی از استانبول بدون گشت و گذار در خیابان های این شهر و امتحان کردن غذاهای مختلف محلی، کامل نیست. این شهر ترکیه دارای مجموعه شگفت انگیزی از طعم و مزه های مختلف است که مطمئناً شور و اشتیاق را در هر گردشگر و بازدید کننده ای پدید می آورد.

با غذاهای خیابانی استانبول آشنا شوید

نمی توان در خیابان های رنگارنگ استانبول قدم زد و بو و عطر غذاها را استشمام کرد و وسوسه نشد. دیدن چرخ دستی هایی پر از غذاهای خوشمزه اشتهای هر کسی را برمی انگیزد. حتی می توان گفت بسیاری از غذاهای خیابانی از غذاهای رستوران های لوکس با اختلاف خوشمزه تر هستند. اگر در سفرتان به استانبول می خواهید غذاهای خیابانی این شهر را امتحان کنید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

معروف ترین غذاهای خیابانی استانبول

۱. سیمیت (Simit)

اولین غذایی که در استانبول با آن آشنا می شوید نان سیمیت برای وعده صبحانه است. بهترین صبحانه استانبول را می توانید از دکه ها و چرخ دستی های این شهر تهیه کنید. نوبت به این نان خوشمزه که می رسد، افراد از هر طبقه اجتماعی نمی توانند در برابر عطر این نان غلت خورده در کنجد مقاومت کنند. اکثر مردم محلی نیز صبح خود را با یک فنجان چای و نان سیمیت آغاز می کنند.

۲. بالیک اکمک  (Balik-Ekmek)

اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید، بالیک اکمک را از دست ندهید. این غذای فوق العاده ارزان ترکی می تواند بهترین گزینه برای تجربه یک وعده دریایی خوشمزه باشد. عبور از محله هایی نظیر کاراکوی (Karakoy) و امین انو (Eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند و همچنین دیدن ماهی های کبابی همراه با روغن زیتون یا کره، گوجه فرنگی، کاهو و پیاز مقاومت را برای هر کسی سخت می کند. همراه این غذا نوشیدنی مخصوصی نیز سرو می شود که شامل هویج و شلغم ترش بوده و کمی شور مزه است.

۳. دوروم (Durum)

دوروم یک میان وعده عالی ترکی است و می توان گفت با مزاج بیشتر افراد سازگار است. دوروم در واقع ترکیبی از نانی شبیه به لواش با محتویاتی نظیر مرغ، گوشت و پنیر یا انواع سبزیجات است که بصورت لقمه‌ای مصرف می‌شود. اگر می‌خواهید طعم یک دوروم حرفه‌ای را بچشید در میدان تکسیم سراغ رستوران کیزیل کایالار و یا بامبی را بگیرید.

۴. لهمجون (Lahmacun)

با غذاهای خیابانی استانبول آشنا شوید

لهمجون که اغلب افراد آن را به عنوان پیتزای ترکیه‌ای می شناسند، در سال های اخیر طرفدارانی در استان های شمال غربی کشورمان نیز پیدا کرده است. این پیتزای ترکیه‌ای از یک خمیر نازک تشکیل شده است که روی آن مخلوطی از گوشت قرمز چرخ شده، پیاز و فلفل می ریزند و در تنور قرار می دهند. لهمجون به همراه جعفری تازه و آب لیمو سرو می شود. برای کامل کردن این ترکیب خوشمزه می توانید آن را به همراه یک لیوان دوغ تازه محلی به نام آیرین میل کنید. اگر به دنبال بهترین لهمجون استانبول هستید، سری به لهمجون خلیل (Halil Lahmacun) و بُرسام تاش فیرین (Borsam Tas Firin) در محله‌ی کادیکوی (Kadikoy) و فیستیک کباب (Fistik Kebab) در محله‌ی آرناووت کوی (Arnavut Koy) بزنید.

۵. بورک (Borek)

بورک یا یوفکا از معروف ترین غذاهای ترکیه ای بوده. به عنوان صبحانه و یا میان وعده استفاده می شود. این وعده خوشمزه از لایه های خمیر نازک، پنیر، اسفناج، سیب زمینی و زیتون تشکیل شده است و قبلز صرف غذا تمام این مواد غذایی تحت حرارت قرار می گیرند. در استانبول علاوه بر بورک هایی در مغازه ها، بورک های خانگی نیز وجود دارند که بورک هایی که مغازه ها می فروشند کمی طعم شیرنی دارند.

۶. تانتونی (Tantuni)

تانتونی شباهت بسیار زیادی به دوروم دارد و به صورت لقمه ای سرو می شود. برای تهیه این غذا، گوشت و گوجه فرنگی را همراه ادویه و به خصوص فلفل زیاد داخل نان لواشی نازک می پیچند. هم چنین محلی ها بر این باورند که تانتونی باید بسیار تند باشد و لب و دهان را بسوزاند.

۷. میدیه دولما (Midye Dolma)

میدیه دولما به معنی صدف پر شده، همان طور که از اسمش پیداست، صدف دریایی پر شده از برنجی بسیار تند به همراه آبلیمو است. این غذا بیشتر به عنوان یک میان وعده شناخته می شود تا یک غذای اصلی. بهترین میدیه دولما را می توانید در معدن رستوران های استانبول یعنی میدان تقسیم و خیابان نیشان تاشی و استقلال پیدا کنید.

۸. کوکورچ (Kokorec)

این غذا در بین مردم محلی محبوبیت زیادی دارد و ماده اصلی موجود در آن، روده گوسفند است. علاوه بر روده گوسفند ادویه ها و چربی فراوانی در این غذا وجود دارد و به همین علت از نظر همه غذای خوشمزه‌ای نیست. البته اگر در سفرتان به استانبول برای امتحان کردن این غذا اشتیاق داشتید، بهتر است سری به شامپیون کوکورچ (Sampiyon Kokorec) بزنید و بهترین کوکورچ را نوش جان کنید.

۹. کومپیر (Kumpir)

سیب زمینی های تنوری شکم پر ترکیه ای، کومپیر نام دارند. این سیب زمینی های خوشمزه را با مواد غذایی ای مثل سوسیس، ذرت، پنیر، هویج، نخود فرنگی پر می کنند. ترکیب تمام این مواد خوشمزه، طعم دلپذیری را به ارمغان می آورند.

۱۰. تاووک پیلاو (Tavuk Pilav)

اگر پس از سفر به استانبول با خرید پرواز چارتر استانبول، در حین قدم زدن در خیابان های استانبول به گاری های با دیواره‌های شیشه‌ای برخوردید، بدانید که تاووک پیلاوهای خوشمزه را پیدا کرده‌اید. اگر فقط با غذاهای حجیم سیر می شوید، پیشنهاد ما به شما این غذاست که در واقع همان برنج و مرغ است. برای خوردن تاووک پیلاو گرم و خوشمزه، به سراغ فروشندگان تاووک پیلاو در نزدیکی پل آتاترک بروید.

۱۱. گزلمه (Gozleme)

گزلمه یک نان ساده و کم کالری ترکیه و منطقه آناتولی است. گزلمه در واقع خمیری نازک است که با گوشت و سبزیجات و… پر شده است. این غذا را با حرارت گاز و داخل ماهیتابه سرخ و برشته می کنند.

۱۲. ایسلاک برگر (Islak burger)

با غذاهای خیابانی استانبول آشنا شوید

از بهترین غذاهای خیابانی استانبول نوعی برگر به نام ایسلاک برگر است. ایسلاک برگر به معنی برگر خیس است و خیس بودن آن به این دلیل است که نان های آن را داخل سس گوجه و پیاز قرار می دهند. پس از آن برگرها را داخل فرهای شیشه ای مخصوصی که با بخار کار می کنند قرار می دهند.

۱۳. ساندویچ میت بال (Meatball sandwich)

ترکیب گوشت های توپی سرخ شده به همراه چانشی ها، ادویه ها، گوجه، فلفل و پیاز این ساندویچ خوشمزه را به وجود می آورند. ساندویچ میت بال از محبوب ترین ساندویچ های ترکیه است و می توان گفت مطلوب همه سلیقه ها هم هست.

۱۴. کستانه (Kestane)

اگر در فصل زمستان با خرید بلیط هواپیما به استانبول ترکیه سفر کنید، هنگام رد شدن از میدان تقسیم و خیابان استقلال بوی بلوط های بو داده به مشامتان خواهد رسید. کستانه را که خود محلی ها به عنوان تنقلات خود از آن استفاده می کنند، طرز تهیه آسانی نیز دارد و فقط کافی است شاه بلوط ها به روش متفاوتی تفت داده شوند.

۱۵. ایچلی کوفته (Icli Kofte)

هنگامی که در خیابان های استانبول قدم می زنید، ممکن است عطر کوفته های سوخاری ترکیه‌ای را حس کنید. ایچلی کوفته از آن کوفته های سوخاری وسوسه برانگیز است که از یک لایه خمیر نازک از جنس سیب زمینی پخته و از یک مایع گوشتی خوشمزه تشکیل شده است. در خیابان گردی هایتان در استانبول به راحتی می توانید ایچلی کوفته های خوش طعم را پیدا کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟