صفر تا صد انواع سیستم‌های اجرای نمای شیشه ای

متریال های مختلف و بسیار زیادی برای اجرای نمای یک ساختمان وجود دارد؛ اما یکی از انواع متریال‌هایی که زیبایی بسیار زیادی به یک ساختمان می‌بخشد و نمای آن را تبدیل به نمایی مدرن و با ارزش می‌کند، متریال شیشه است که در سال های اخیر شاهد استفاده‌های بسیار زیادی از آن نه تنها در نمای ساختمان، بلکه که در سقف،  آسانسور،  پله ها و … بوده ایم. 

شیشه به عنوان متریالی شناخته می‌شود که به واسطه ظرافت و شفافیت خود می‌تواند به خوبی نور خورشید را از خود عبور دهد و نور مورد نیاز یک مکان را تامین کند. علاوه بر این موضوع استفاده از شیشه زیبایی زیادی به ارمغان می‌آورد که باعث شده است از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع نمای شیشه ای و سیستم‌های اجرای آن بپردازیم و اطلاعاتی جامع در رابطه با این نوع نمای ساختمان در اختیار شما قرار دهیم؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نمای شیشه ای ساختمان چیست؟

در صورتی که درصد زیادی از متریال مورد استفاده در نمای یک ساختمان را شیشه تشکیل داده باشد به آن نمای شیشه ای گفته می‌شود. استفاده از نمای شیشه ای برای هر ساختمان با هر کاربری مناسب است، اما عموما شاهد استفاده از آن در ساختمان‌های تجاری، اداری یا برخی از برج‌های مسکونی هستیم.

احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده است که در خیابان قدم بزنید و ساختمان‌های بسیار زیادی را مشاهده کنید که تماما با استفاده از شیشه اجرا شده اند، در ادامه همراه ما باشید تا  سیستم‌های اجرای این نوع از نمای ساختمان را بررسی کنیم.

صفر تا صد انواع سیستم‌های اجرای نمای شیشه ای

سیستم اجرای نمای شیشه ای کرتین وال

سیستم اجرایی کرتین وال در واقع نوع متداول اجرای نمای شیشه‌ای خصوصاً در ایران است. این سیستم به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد توانسته است، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند و در واقع کارفرمایان و پیمانکاران این سیستم را برای اجرای نمای شیشه ای ساختمان خود انتخاب کنند.  کرتین وال، سیستم بی‌دردسر اجرای نمای شیشه ای است که به عنوان سیستم خطی اجرای نمای شیشه ای نیز شناخته می‌شود. البته سیستم کرتین وال خود به دو نوع فریم لس و فیس کپ تقسیم می‌شود که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

به صورت کلی سیستم کراتین وال با پروفیل های عمودی و افقی که به آن ها لامل گفته می‌شود اجرا می‌شود.  این پروفیل‌ها پس از زیر سازی نمای ساختمان به آن متصل می‌شوند و قابی را برای جا دادن شیشه درون خود  ایجاد می‌کنند.  در واقع زمانی که از بیرون به یک ساختمان با نمای شیشه ای کرتین وال نگاه می‌کنید، نمای شیشه ای شبکه بندی شده با فریم‌هایی را مشاهده خواهید کرد که در بین این فریم‌ها شیشه قرار دارد. نحوه اجرای نمای شیشه‌ای با استفاده از سیستم کرتین وال تا به این مرحله،  در دو نوع کرتین وال فیس کپ و کرتین وال فریم لس مشترک است و در مرحله پوشاندن درز بین پانل‌های شیشه با یکدیگر تفاوت دارند.

کرتین وال فیس کپ

در سیستم کرتین وال فیس کپ، پس از نصب پانل‌های شیشه، برای پوشاندن درز بین دو پانل شیشه از پروفیل‌های مخصوص و تخت استفاده می‌کنند که به آنها کپ گفته می‌شود. برای نصب این پروفیل‌ها ابتدا روی  لامل قطعه ای به نام پرشر پلیت می‌شود و پس از آن کپ به روی این قطعه نصب خواهد شد.

صفر تا صد انواع سیستم‌های اجرای نمای شیشه ای

کرتین وال فریم لس

در سیستم کرتین وال فریم لس، پروفیل های بین دو پانل شیشه قرار نمی‌گیرند و به جای آن  بسیار  به همدیگر نزدیک می‌شوند و درزی تقریبا 1.5 سانتی متری (متناسب با دماغه لامل) بین آنها به وجود خواهد آمد. این درز با استفاده از چسب‌های مخصوص پر می‌شود.

به کار بردن کرتین وال فریم لس، باعث می شود که سطح نما یکپارچه تر باشد و از قاب هایی که در کرتین وال فیس کپ شاهد آن ها بودیم خبری نباشد  جلوه و زیبایی کرتین وال فریم لس بیشتر است و به همان نسبت نیز هزینه بیشتری دارد؛ زیرا برای اجرای این سیستم به شیشه‌های مخصوصی نیز  احتیاج داریم که به آن‌ها یوچنل گفته می‌شود.

کرتین وال سمی فریم

در این نوع سیستم یک محور با استفاده از فیس کپ پوشانده می‌شود و محور دیگر با استفاده از چسب مخصوص. استفاده از این سیستم در اجرای سقف‌های شیشه ای یا همان اسکای لایت بسیار دیده می‌شود.

سیستم اجرای نمای شیشه ای اسپایدر

سیستم دیگر نمای شیشه ای که به عنوان سیستم لوکس اجرای نمای شیشه ای نیز شناخته می‌شود، سیستم اسپایدر است. در نمای اسپایدر این سیستم سوراخ‌هایی را داخل شیشه ایجاد می‌کنند و پس از آن از طریق این سوراخ ها و با استفاده از اتصالات مخصوص شیشه به سازه زیرین متصل می‌شود.

صفر تا صد انواع سیستم‌های اجرای نمای شیشه ای

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اجرای کرتین وال با هر سیستمی که انتخاب می‌کنید باید توسط افراد متخصص و با تجربه در این زمینه صورت بگیرد تا پس از از اجرا با مشکل خاصی مواجه نشوید. در صورتی که در رابطه با سیستم‌های اجرای نمای شیشه ای سوالی دارید می‌توانید به وبسایت نمادین به آدرس https://nama.design/ مراجعه کرده و از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان این تیم در تماس باشید و از مشاوره رایگان کرتین وال بهره ببرید. نمادیزاین مجموعه ‌ای با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه طراحی و اجرای انواع نمای خشک نظیر نمای کرتین وال، سرامیک و … است که تا به حال توانسته است پروژه‌های بسیاری را در این زمینه به پایان برساند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟