روفتاپ پکیج چیست و چه تفاوتی با چیلر هواساز دارد؟

روفتاپ پکیج چیست و چه تفاوتی با چیلر هواساز دارد؟

روفتاپ پکیج یکی از وسایل گرمایشی و سرمایشی در تمام روزهای سال است که از آن به منظور تصفیه هوا، تامین هوای تازه، سرد و گرم سازی محیط استفاده می شود. مالکین ساختمان ها می توانند در زمان ساخت و ساز، علاوه بر در نظر گرفتن قیمت دریچه تهویه و سایر تجهیزات مورد نیاز برای ساختمان، هزینه نصب این تجهیزات گرمایشی یا سرمایشی را نیز برآورد نمایند تا سازه ای با امکانات رفاهی کامل و جدید بسازند.

روفتاب پکیج، در تهویه و تنظیم دمای محیط، همان کار چیلر هواساز را انجام می دهد، با این تفاوت که هزینه تعمیر و نگهداری، فضای مورد نیاز و قیمت اولیه کمتری نسبت به چیلر دارد. بعد از نصب و راه اندازی هر کدام از مدل های سیستم تهویه مطبوع، آن ها باید به صورت منظم سرویس شوند. با توجه به مخارج بالای جبران خرابی دستگاه، قیمت دریچه بازدید و هزینه بررسی تعمیرکار، بسیار به صرفه خواهد بود.

روفتاپ پکیج چیست؟

روفتاپ پکیج چیست و چه تفاوتی با چیلر هواساز دارد؟

روفتاپ پکیج ها دستگاه هایی قدرتمند برای تغییر دمای محیط به حالت سرمایشی یا گرمایشی هستند. در واقع این دستگاه ها ابتدا هوای محیط را به واسطه فن های مخصوص می مکند و سپس با تماس آنها با کویل سرمایشی یا گرمایشی باعث سرد یا گرم شدن محیط می شوند. طی این مراحل، هوای مکیده شده به خوبی فیلتر خواهد شد تا تمام آلودگی های آن از بین برود.

هر دستگاه پکیج یونیت شامل 2 بخش مختلف به نام کندانسینگ و هواساز است. هر یک از این بخش ها وظایفی مختلفی را بر عهده دارند و باعث عملکرد مطلوب دستگاه حین کارکرد می شوند. کندانسینگ بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می کند و هواسازهای این دستگاه ها نیز به هواسازهای هایژنیک شبیه هستند.

بیشترین کاربرد روفتاپ پکیج کجاست؟

روفتاپ پکیج چیست و چه تفاوتی با چیلر هواساز دارد؟

کاربرد پکیج های پشت بامی بسیار است، در ادامه برخی از مهمترین آن ها را در اماکن مختلف لیست می کنیم:

  • مراکز فرهنگی
  • اداره ها
  • مراکز درمانی
  • مراکز ورزشی
  • واحد های تولیدی
  • ویلاها

آشنایی با 5 مزیت روفتاپ یونیت

در ادامه لیستی از مهمترین مزیت های روفتاپ پکیج ها را می آوریم تا با ویژگی های مثبت این دستگاه ها و عملکرد کلی آنها بیشتر آشنا شوید:

تولید صدای کم

هر چند روفتاپ پکیج های باکیفیت صدای کمی دارند، اما با این حال شاید ایجاد مزاحمت کنند. ولی از آنجا که می توانید این دستگاه ها را روی پشت بام نصب کنید، هیچ صدای آزاردهنده ای برای ساکنین ساختمان نخواهند داشت.

امنیت بالا

دستگاه های روفتاپ پکیج امنیت بسیار بالایی دارند، چون تمام قطعه ها و بخش های آنها داخل محفظه ای مستحکم قرار می گیرند. پس با این ویژگی دستگاه ها در برابر بسیاری از عوامل آسیب زا مثل باران، برف و آلودگی ها یا حتی به سرقت رفتن در امان خواهند بود.

نصب راحت روف تاپ پکیج

تمام بخش های روفتاپ پکیج ها داخل یک محفظه قرار دارند، برای همین نصب و استفاده از این دستگاه ها نسبت به دستگاه های مشابه بسیار راحت است و پیچیدگی خاصی ندارد.

انعطاف پذیری بالای سیستم یونیت پشت بامی

سیستم های روفتاپ پکیج انعطاف پذیری بالایی در عملکرد دارند. در واقع این دستگاه ها علاوه بر استفاده از هوای تازه، می توانند از هوای برگشتی نیز برای تهویه ساختمان استفاده کنند. از جمله قابلیت های دیگر این دستگاه ها نیز می توان به امکان ترکیب هوای تازه با هوای برگشتی اشاره کرد.

روفتاپ پکیج چیست و چه تفاوتی با چیلر هواساز دارد؟

عدم نیاز پکیج یونیت به سیستم مکمل

روفتاپ پکیج ها دستگاه های کاملا مستقلی هستند که می توانند به تنهایی گرمایش یا سرمایش واحدهای ساختمان را تامین کنند. بنابراین با استفاده از آنها به هیچ دستگاه دیگری به عنوان مکمل نیاز ندارید.

معایب روف تاپ پکیج چیست؟

اکنون که می دانید مزیت های روفتاپ پکیج چیست، برای آگاهی کامل درباره این دستگاه ها باید با عیب های آنها نیز آشنا شوید. در ادامه لیست برخی از مهمترین عیب های این دستگاه را بررسی می کنیم:

عدم استفاده برای مکان های بزرگ

از این دستگاه ها به دلیل محدود بودن ظرفیتشان و همچنین استفاده از چیلرهای تراکمی هوا خنک، نمی توان در محیط های بزرگ استفاده کرد؛ چون علاوه بر اینکه به چند دستگاه به صورت همزمان نیاز دارید، باید لوله کشی های زیادی نیز انجام دهید.

احتمال آسیب دیدگی

روفتاپ پکیج ها بالای پشت بام قرار می گیرند، بنابراین اگر جنس بدنه باکیفیت و مقاومی نداشته باشند، خیلی زود آسیب می بینند. همچنین با عوامل آسیب زای مختلف مثل برف یا باران شاید قطعه های داخلی آنها نیز دچار مشکل شود. به همین دلیل این دستگاه ها در بازه های زمانی مشخصی مثل هر 1 سال 1 بار نیاز به بررسی دارند.

عدم کنترل دما در واحدهای مختلف

با پکیج یونیت امکان کنترل دما در واحدها به صورت جداگانه وجود ندارد؛ چون این دستگاه جزو سیستم های تهویه کانالی است.

تفاوت روفتاپ پکیج با هواساز چیست؟

اکنون که می دانید روفتاپ پکیج چیست، باید تفاوت آن را با چیلر هواساز نیز بدانید. چیلرهای هواساز و روفتاپ پکیج، هر 2 به واسطه هوا اقدام به تهویه فضای مورد نظر می کنند. در این سیستم ها کویل های سرمایشی و گرمایشی نیز تعبیه می شود که به واسطه این قطعه ها دمای هوا تغییر می کند؛ در نتیجه می توان گفت که این دستگاه ها از لحاظ کیفیت تقریبا مشابه یکدیگر هستند.

اما تفاوت هایی در چیلر هواساز با روفتاپ پکیج ها نیز وجود دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. در ادامه این تفاوت ها را توضیح می دهیم:

تفاوت در هزینه های نگهداری یا تعمیر

کویل های سرمایشی چیلرهای هواساز بعد از سرد کردن آب آن را پمپاژ می کنند. برای این کار دستگاه های چیلر به قطعه های مختلفی نیاز دارند که از جمله آنها می توان به سیستم لوله کشی و پمپاژ، شیرهای کنترلی و انواع شیر و صافی اشاره کرد. هر کدام از این قطعه ها هزینه های جداگانه ای برایتان می تراشند و باعث بالا رفتن هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه های چیلر می شوند.

اما کویل ها در دستگاه های روفتاپ پکیج به صورت انبساط مستقیم کار می کنند؛ به همین دلیل هیچ نیازی به سیستم لوله کشی، پمپ، آب و تجهیزات دیگر ندارند؛ برای همین در هزینه های نگهداری و تعمیرات آنها صرفه جویی می شود.

تفاوت از لحاظ فضای مورد نیاز برای نصب

یونیت ها نسبت به چیلرهای هواساز درون محفظه ای خاص و به صورت یکپارچه طراحی می شوند، به همین دلیل فضای بسیار کمتری را اشغال می کنند. بنابراین اگر فضای کافی ندارید، یونیت ها گزینه بهتری برای تامین سرمایش و گرمایش ساختمانتان نسبت به چیلرهای هواساز هستند.

تفاوت در قیمت خرید دستگاه

روفتاپ پکیج ها قیمت کمتری نسبت به چیلرهای هواساز دارند، به همین دلیل بیشتر مردم به دلیل صرفه اقتصادی ترجیح می دهند تا این دستگاه ها را بخرند.

کلام آخر؛ روفتاپ پکیج یا چیلر هواساز؟

روف تاپ پکیج یا پکیج یونیت پشت بامی، سیستمی یکپارچه از تلفیق چیلر و هواساز است که وظیفه تنظیم هوای محیط (سرمایش یا گرمایش) و تهویه مطبوع آن را بر عهده دارد. این دستگاه از دو قسمت اصلی هواساز و کندانسینگ تشکیل شده و هزینه اولیه آن نسبت به چیلر هواساز، کمتر است. عملکرد روفتاپ پکیج باعث کاهش مخارج تعمیر و نگهداری و فضای مورد نیاز برای نصب می گردد؛ هر چند توان سرمایش و گرمایش فضاهای بسیار بزرگ را ندارد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟