روش تمیز کردن دوغاب حمام و دستشویی با وسایل ساده خانگی

دانستن روش تمیز کردن دوغاب، یکی از فنون مهمی است که هر خانه‌داری باید از آن مطلع باشد. همانطور که می‌دانید کاشی و سرامیک‌های براق و طرح‌دار حمام و دستشویی دائما در معرض لک و کثیفی بوده و پس از مدتی جرم روی کاشی و دوغاب بین کاشی‌ها را فرا می‌گیرد. با شستن حمام و دستشویی سطح روی کاشی تمیز می‌شود، اما جرم بین دوغاب‌ها اصلا از بین نمی‌رود. در این مطلب به معرفی روش‌های ساده و کاربردی برای تمیز کردن دوغاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهیم پرداخت، لطفاً تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

روش تمیز کردن دوغاب حمام و دستشویی با وسایل ساده خانگی

نگهداری از کاشی و سرامیک کار ساده‌ای است، اگر در برنامه زمانی مشخص آنها را تمیز کنید، جلوی جمع شدن لک و جرم روی آنها گرفته می‌شود. اما همینکه دوغاب لک و کثیفی را به خود جذب کند، دیگر این کثیفی‌ها با شستن ساده مثل دستمال و برس کشیدن از بین نمی‌روند. اغلب افراد توصیه می‌کنند کاشی و سرامیک را به طور هفتگی با آب و اسفنج خالی تمیز کنید، اما راه‌های میانبر دیگری هم برای برق انداختن دوباره دیوار و کفپوش کاشی کاری شده وجود دارد. در ادامه این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

روش تمیز کردن دوغاب حمام و دستشویی با وسایل ساده خانگی

تمیز کردن دوغاب با سرکه سفید و جوش شیرین

همانطور که می‌دانید در بازار محلول‌های شیمیایی متعددی برای تمیز کردن کاشی و دوغاب وجود دارد. اما وقتی با وسایل خانگی و دم دستی می‌توان نتیجه بهتر گرفت، چرا خرج الکی کرد؟

روش تمیز کردن دوغاب با سرکه سفید و جوش شیرین خیلی ساده است. برای شروع کار باید ترکیبی از سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم ایجاد کنید. یک پیمانه سرکه سفید و مقدار بسیار کمی جوش شیرین را درون 4 لیتر آب حل بریزید. قبل از اینکه از محلول استفاده کنید، ابتدا کل سطح کاشی و دوغاب را با جارو، برس یا دستمال تمیز کنید. سپس محلول را بر روی سطح ریخته و چند دقیقه صبر کنید. حالا با کمک یک مسواک کهنه، جرم‌های چسبیده به دوغاب را برس بکشید. در پایان با شستن و دستمال کشیدن کاشی بوسیله آب و صابون خواهید دید که جرم‌ها از سطح کاشی و دوغاب به آسانی جدا می‌شوند.

روش تمیز کردن دوغاب حمام و دستشویی با وسایل ساده خانگی

این ترکیب خانگی نه تنها یک پاک کننده موثر و قوی است، بلکه بوی بد حمام و دستشویی را نیز به طور کامل از بین می‌برد. البته توجه داشته باشید که سرکه یک ماده اسیدی است، بنابراین نباید بر روی سرامیک‌های سنگ طبیعی مثل مرمر، کوارتز یا سنگ آهک استفاده شود. در شستن این سرامیک‌ها نباید از شوینده‌های اسیدی استفاده کرد.

روش تمیز کردن دوغاب حمام و دستشویی با وسایل ساده خانگی

رنگ آمیزی کاشی دیوار حمام و سرویس بهداشتی + آموزش بهمراه عکس

تمیز کردن دوغاب با وایتکس/ آب اکسیژنه

دوغاب یک ماده تشکیل شده از پودر سنگ یا سیمان سفید است. این ماده کاشی‌ها را در کنار هم محکم نگه می‌دارد. بخاطر جنس این ماده، لک و کثیفی خیلی راحت به آن می‌چسبد. این جرم‌ها به کمک وایتکس از بین می‌روند، اما همانطور که می‌دانید وایتکس نباید در فضای بسته استفاده شود چرا که سمی بوده و هوا را آلوده می‌کند.

روش تمیز کردن دوغاب حمام و دستشویی با وسایل ساده خانگی

آب اکیسژنه اما یک جایگزین عالی برای وایتکس است، قدرت پاک کنندگی آن برابر با وایتکس بوده اما آن خاصیت سمی و مضر را ندارد. روش تمیز کردن دوغاب با آب اکسیژنه هم بسیار راحت است. کافی است این محلول را توسط اسپری، روی کاشی و دوغاب بریزید، سپس یک تا دو ساعت صبر کنید. بعداز گذشت زمان، با کمک برس تمام کاشی و دوغاب را بسابید. در پایان با کمک آب یا یک دستمال نرم دوغاب و کاشی را تمیز کنید. خواهید دید که دوباره همه چیز مثل روز اول برق خواهد زد.

برای تاثیر گذاری بیشتر آب اکسیژنه، می‌توانید مقداری هم جوش شیرین به محلول اضافه کنید. این ترکیب قادر است حتی قدیمی‌ترین جرم‌ها را پاک کند.

کفپوش و دیوارپوش جایگزین کاشی و سرامیک با ظاهری بسیار زیبا

نحوه پاک کردن شوره و سفیدک آب از روی کاشی

خوب طبیعی است که بسیاری از ما بعداز استحمام کف و دیوار حمام را خشک نمی‌کنیم. بنابراین به مرور زمان جرم‌های ناشی از رسوب آب رفته رفته تمام سطح کاشی دیوار و کف را می‌گیرند. اما این لک‌ها نیز با یک ترکیب ساده و کاربردی به راحتی پاک می‌شوند. ترتیب کار همانند روش تمیز کردن دوغاب است. ترکیب یک پیمانه سرکه سفید، به مقدار نوک انگشتی جوش شیرین و آب به میزان 4 لیتر، یک پاک کننده طبیعی خانگی برای از بین بردن شوره و سفیدک آب است. خاصیت اسیدی سرکه سفید، تمام لک‌ها را در خود حل کرده و جوش شیرین نیز همانند یک سابنده، روسوبات آب را پاک می‌کند. پس از شستن کاشی و دوغاب با برس یا جارو پلاستیکی، در پایان با یک دستمال آغشته به آب و مایع ظرفشویی، روی سطح کاشی‌ها را تمیز کنید. با این کار هم اندک رسوبات باقی مانده از بین می‌روند و هم رنگ دوغاب دوباره مثل روز اول می‌درخشد.

روش تمیز کردن دوغاب حمام و دستشویی با وسایل ساده خانگی

آموزش دوغاب ریزی کاشی

نکته مهم هنگام تمیز کردن دوغاب و کاشی

کاشی و سرامیک اگر چه استحکام بالایی دارد، اما نباید آنها را با شوینده‌های قوی و با فشار زیاد شست. بنابراین نباید از اسکاژ‌های سخت یا سیم ظرفشویی استفاده کنید، این مواد سطح روی کاشی را خط انداخته و دوغاب را از بین می‌برند. پارچه نرم، اسفنج، برس‌های پلاستیکی و مسواک بهترین وسایل برای تمیز کردن کاشی و دوغاب هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
آشنایی با ۲۰ طرح کاشی سیاه حمام با دیزاین فوق العاده شیک ، آشنایی با روش تمیز کردن دوغاب کاشی ، بهترین مدل های کاشی برای حمام و توالت ، پوشش های جایگزین کاشی و سرامیک با ظاهری بسیار زیبا ، ترمیم و تعویض کاشی شکسته با وسایل ساده ، زیباترین مدل های سرامیک طرح پارکت ، سرامیک مناسب برای هال پذیرایی ،
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)