آموزش دوغاب ریزی کاشی 

دوغاب ریزی یکی از بخش های کاشی کاری است که همه جا را بهم میریزد. در بخش دوغاب کاری مایع دوغال به همه چیز می چسبد. دیگر نه تنها کاشی ها مشخص نیستند، بلکه همه چیز شبیه یک سطح کامل (دیوار یا پیشخوان) به نظر می رسد. این بهم ریختگی نشانه بد پیش رفتن کار نیست بلکه بخشی از فرایند این کار است!

آموزش دوغاب ریزی کاشی 

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب کاشی  را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال سرامیک کار در تهران باشید یا می‌توانید سفارش بنایی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

اگر با فرایند دوغاب کاری آشنا باشید و برای انجام آن همه ابزار را آماده کرده باشید، کارتان آسان می شود. در اینجا می خواهیم در این باره راهنمایی تان کنیم.

به طور کلی دو نوع دوغاب وجود دارد: دوغاب سیمانی و بدون سیمان. دوغاب سیمانی بادوام بوده و برای کف استفاده می شود، در حالی که دوغاب بدون سیمان برای کاشی دیوار با عرض کمتر از نیم سانتی متر استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم نحوه کار با دوغاب سیمانی را به شما آموزش دهیم.

ابزار و لوازم

  • سطل پلاستیکی بزرگ
  • دوغاب سیمانی
  • کاتر
  • دریل مخصوص دوغاب
  • ماله دوغاب
  • اسفنج دوغاب

آموزش دوغاب ریزی کاشی 

مراحل دوغاب کردن کاشی

از قبل همه چیز را آماده کنید. باید در یکی از این دو جا کارتان را شروع کنید:

  • اگر سطح کاشی کاری شده فعلی به دوغاب کاری مجدد نیاز دارد، باید اول دوغاب قبلی را بردارید و سپس مراحل دوغاب کاری را انجام دهید. با اره دوغاب یا ابزار کندن دوغاب آن را بکنید.
  • اگر سطح جدیدی را کاشی کاری می کنید، باید مطمئن شوید تمام کاشی ها نصب شده اند و بعد دوغاب کاری را شروع می کنید.

گام 1: دوغاب را با آب در یک سطل مخلوط کنید

حین ترکیب کردن دوغاب، باید دستورالعمل سازنده را دنبال کنید، اما برای اینکه بتوانید به غلظت مورد نظر دست یابید باید سه چهارم میزان آب توصیه شده را در سطل ریخته و بعد دوغاب را اضافه کنید. پس از مخلوط کردن، آب باقی مانده را اضافه کنید تا مواد خمیر مانند شوند.

برداشتن مقادیر کمتر و مخلوط کردن با دست بهترین است، اما می توانید ابزار مخلوط کن را به دریل وصل کنید تا سرعت کارتان بیشتر شود.

گام 2: با ماله دوغاب را به درز بین کاشی ها بمالید

ماله  را به صورت مورب روی سطح حرکت دهید تا درز دوغاب پر شود. بعد دوباره لیسه را روی سطح حرکت دهید.

آموزش دوغاب ریزی کاشی 

گام 3: دوغاب اضافی را که از خط دوغاب بیرون زده با اسفنج تمیز کنید.

حالا سطح تان دوغابی شده، اما می توانید آن را تمیز کنید! بگذارید دوغاب 15 تا 30 دقیقه بماند و بعد با اسفنج خیس دوغاب اضافه را تمیز کنید. (اگر تصور می کنید دوغاب کاری کل کاشی ها بیش از 30 دقیقه طول می کشد، باید خود را برای تمیز کردن سطح آماده کنید و بهتر است همزمان قسمت های کوچکی از کاشی های قبلی را دوغاب کاری کنید.)

سه ساعت صبر کنید و دوباره ادامه دهید. این بار مطمئن شوید روی سطح کاشی و بیرون درز دوغاب باقی نمانده است. سطل آب را نزدیک خود نگه دارید تا اسفنج را در آن خیس کنید و آن را به دفعات عوض کنید.

گام 4: سطح را تمیز کنید.

هر چقدر کارتان را تمیز انجام داده باشید، با اتمام کار (که معمولا یک شبانه روز طول می کشد)، هنوز ممکن است کمی دوغاب روی سطح بماند. شاید وسوسه شوید با پارچه خیس آن را تمیز کنید، اما باید با حرکات دایره ای اسفنج سطح را تمیز نمایید. بهتر است با یک حوله خشک دوغاب اضافی را تمیز کنید. در این صورت گرد و خاک هم تمیز می شود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟