نكات طراحی ویلای مدرن

طبیعت و زندگی در آن همیشه تجلی گاه زیبایی و آرامش برای انسان بوده است.  به همین دلیل انسان همواره کوشیده تا رابطه خود را با طبیعت حفظ کند. امروزه رشد بی رویه ی شهرها، آپارتمان نشینی و دوری از حس آرامش موجود در طبیعت باعث شده افراد علاقه مند باشند اوقات فراغت خود را در مکان های اقامتی و ویلاهایی زیبا و نزدیک به طبیعت سپری کنند.

از اینرو طراحی ویلا و اقامتگاههای ویلایی امروزه طرفداران زیادی دارد.  ویلاهایی که در عین سادگی بیشترین ارتباط با طبیعت را برقرار کنند. ویژگی که در طراحی بیشتر سبک معماری ویلاهای مدرن دیده می شود. ویلاهای مدرن به دور از تجمل بوده و سادگی در آن حرف اول را می زند.

نكات طراحی ویلای مدرن

در واقع معماری ویلاهای مدرن، سبکی از معماری است که درآن سعی می شود اثری از زمان، مکان، باورهای شخصی و اعتقادی دیده نشود و به دلیل به کارگیری سادگی و بی آلایشی فهم آن برای بیننده آسان شود.

به طور کلی در ویژگی های ویلاهای مدرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملکرد در طراحی ویلاهای مدرن

در این سبک از طراحی، عملکرد ساختمان در جایگاه اول و زیبایی آن در جایگاه دوم قرار دارد. عملکرد در معماری به معنای سودمندی، عملی بودن و تطابق با مقصود است. به همین دلیل طراحی ویلای مدرن به این سبک  باید به گونه ای باشد که هریک از فضا ها جهت هدف خاص و برطرف کردن نیاز خاصی طراحی شده باشند.

مواد و مصالح مورد استفاده در ویلاهای مدرن

در ساخت و ساز این نوع ویلاها اصولا از  مصالح مدرنی چون شیشه، چوب، فلز، سنگ، سیمان سفید، آجرهای نسوز، بتن اکسپوز یا ترکیبی از فولاد و شیشه بدون هیچ گونه تغییر و تزئین استفاده می شود.

نكات طراحی ویلای مدرن

سادگی در ویلاهای مدرن

یکی از ویژگی های بارز درطراحی ویلاهای مدرن سادگی و بدون تجمل بودن آن ها است. در طراحی این ویلاها مواردی مانند گچ بری ها و تزئینات اضافه دیده نمی شود. معماران در پلان این ویلاها  سعی می کنند با استفاده از پوشش دیواری ساده در فضای داخلی و خارجی ویلا، پنجره های بزرگ و تابش نور زیاد جذابیت بصری ایجاد کنند. همچنین نمای آجری مدرن برای ویلاهای مدرن و استفاده از متریالهایی مانند آجر و چوب ترکیبی خاص ایجاد می کند

در واقع در ساخت این نوع ویلاها با حذف عوامل مزاحم در پیام های بصری، باعث جذابیت و گیرایی بیشتری در بیننده می شوند.

استفاده از نور طبیعی

در طراحی ویلاهای مدرن، طراحان سعی می کنند از نور طبیعی بیشترین استفاده را کنند چرا که در صورت عدم وجود نور کافی در ساختمان، حس خستگی و خواب آلودگی به افراد القا می شود. در ویلاهای مدرن نور طبیعی ازشیشه های ساده و بدون رنگ به صورت مستقیم و با استفاده از سطح وسیعی از پنجره های به کار رفته در دیوارها وارد ساختمان می شود.

نكات طراحی ویلای مدرن

صرفه ی اقتصادی

ویلاهای مدرن اگر به صورت حرفه ای و صحیح ساخته شوند درعین سادگی و شیک بودن نسبت به ویلاهای سنتی هزینه های ساخت وساز کمتری را در بر می گیرند. همچنین به دلیل به کارگیری نورطبیعی در طراحی آن ها ، انرژی کمتری مصرف می کنند.

با توجه به ویژگی ساده بودن این ویلاها، جهت طراحی داخلی نیازی به استفاده از وسایل تجملی و گران قیمت نیست و همین امر در کاهش هزینه ها بسیار تاثیر گذار است. همچنین هزینه ی نگهداری و تعمیر کمتری نسبت به سایر ویلاها دارند.

شکل معماری

در طراحی این نوع ویلاها اشکال پایه مانند مربع، مکعب و اشکال گوشه‌دار و یا خطوط صاف و بدون شکستگی مورد استفاده قرار می گیرد. یک شرکت معماری با سابقه ساخت می تواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند. همچنین با وجود توجه به نظم و انسجام در طراحی، رعایت تقارن جایگاه خاصی در این نوع معماری ندارد و معمار بیشتر از تقارن به تعادل میان فرم و شکل ساختمان تمرکز دارد. در واقع ویژگی تعادل باعث می شود که در آینده به راحتی و بدون تغییر فرم اصلی ویلا بتوان آن را گسترش داد و ساختمان هایی اطراف آن احداث کرد.

نكات طراحی ویلای مدرن

استفاده از پلان آزاد در طراحی

یکی از ویژگی های اصلی در ویلای مدرن که طراحی آن را از سایر معماری ویلاها متمایز می کند استفاده از پلان آزاد است.

پلان آزاد یا باز به این معناست زمانی که در را باز می کنید همه ی قسمت های ویلا اعم از اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه و… در معرض دید قرار گرفته و به راحتی در دسترس باشند. در این نوع طراحی حداقل دیوار در طراحی داخل ساختمان در نظر گرفته می شود. با وجود دیوار های کم در فضای داخلی ویلا، به آسانی می توان دکوراسیون و چیدمان داخلی آن را تغییر داد.

محدود به زمان نبودن ویلاهای مدرن

تزئینات و تجملات محدودیت زمانی دارند و مربوط به یک دوره ی خاصی از زمان هستند. عدم به کارگیری تزئینات در طراحی و ساخت ویلاهای مدرن باعث شده است آن ها محدود به برهه زمانی خاصی نباشند.

جمع بندی

شناخت نیاز، توجه به خواسته فرد، ساخت ویلای استاندارد و مطابق با اهداف و سلیقه مورد نظر نیاز به تخصص دارد. متخصصان این حوزه با در نظر گرفتن عوامل کلیدی و با اهمیت در ساخت و طراحی ویلا به شما کمک می کنند تا ویلای مورد نظر خود را با توجه به هزینه شما طراحی کنند. تیم طراحان شرکت معماری استودیوی قاف با پشتوانه دانش بروز این صنعت و با نگرشی مدرن و به‌کارگیری ایده های نوین و خلاقانه به شما در طراحی ویلای مدرن مشاوره و راهنمایی تخصصی ارائه می دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با تیم طراحان شرکت معماری استودیو قاف همراه باشید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟