چگونه پمپ آب خوب انتخاب کنیم؟

امروزه به دلیل کاهش فشار و آلودگی آب، خرید پمپ آب یکی از دغدغه افراد شده است. شما باید قبل از خرید به نکات و راهنمایی‌های بسیاری توجه کنید. پمپ آب فقط برای خانه و ساختمان‌ها استفاده نمی‌شود، بلکه این دستگاه در مزارع، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل امروزه کار تمامی کشاورزان بدون این دستگاه مشکل خواهد شد. قبل از خرید پمپ آب خانگی حتماً برایتان سؤال می‌شود که چگونه پمپ آب خوب را انتخاب کنیم؟ در جواب این سؤال باید تمامی مقاله را مطالعه کنید.

 راهنمای خرید و انتخاب پمپ آب خوب

امروزه به دلیل پیشرفت چشم گیر تکنولوژی پمپ‌ها در انواع و برندهای مختلف تولید می‌شود، انتخاب بهترین نوع واقعاً کار راحتی نخواهد بود. انتظار تمامی افراد انتقال آب از مکان به مکان دیگری است و خیلی از افراد به همین خاطر گمان می‌کنند که این کار تمامی پمپ‌ها هست و خرید هر نوع آن تفاوت چندانی ندارد. در صورتی که برای انتخاب پمپ آب خوب باید به پارامترهای مختلفی توجه کنید.

در بین پمپ‌ها فشار و دبی با یکدیگر رابطه معکوس داشته برای مثال پمپ‌هایی که دبی زیادی دارند، فشار کمتری را برای انتقال آب تولید می‌کنند. در نتیجه اگر شما نیاز به فشار زیاد دارید باید دبی پایین‌تری را خریداری کنید. برای انتخاب و خرید یک پمپ باید مقدار فشار و دبی لازم را تخمین و بررسی کرد تا بتوانید با توجه به نیاز خود این وسیله را خریداری کنید.

چگونه پمپ آب خوب انتخاب کنیم؟

پارامترهای انتخاب و خرید پمپ آب

شما برای خرید یک پمپ آب مناسب باید به نوع و ماهیت سیال نظیر آب، مواد شیمیایی، آب کشاورزی، فاضلاب صنعتی، فاضلاب شهری، مواد سوختنی، اسیدها و غیره توجه کنید. هر پمپ برای کاری ساخته شده است. برای مثال شما نمی‌توانید بعد از خرید پمپ آب خانگی آن را در کارخانه مواد مذاب استفاده کنید و همینطور بعد از خرید پمپ آب کشاورزی آن را در کارخانه یا کارگاه خود استفاده نمایید.

بعد از توجه به نوع سیالات باید به مشخصات فیزیکی مایع مثل درجه حرارت ، دمای کاری، میزان ویسکوزیته یا گرانروی، ظرفیت، مقدار آبدهی، هد، میزان املاح و ذرات جامد و ارتفاع آبدهی نیز توجه کنید. شما نمی‌توانید بدون بررسی این موارد پمپ آب خود را خریداری کنید. خیلی از افراد گمان می‌کنند که فقط باید به برند و مدل دستگاه توجه کرد در صورتی که اگر شما از موارد بالا آگاه نباشید؛ نمی‌توانید پمپ خوبی را خریداری کنید.

هد پمپ و ارتفاع ساختمان

در ایده آل ترین حالت باید فشار پشت هر شیرآب حدود 14/5 پی اس باشد. از طرف دیگر باید برای صعود آب در لوله‌های ساختمان به ازای هر ده متر بدون در نظر گرفتن نیروی اصطکاک لوله‌ها به 14/5 پی اس نیازمندند. به این ترتیب حداقل هد مورد نیاز برای هر واحد یک طبقه در حالت مطلوب بیت 15 تا 25 سانتی متر است. ارتفاع یک مجتمع 4 واحدی را اگر 15 متر در نظر بگیرید برای این ساختمان 25 تا 35 متر هد لازم است.

میزان آبدهی (دبی)

دبی پمپ به تعداد شیرهای آب بستگی دارد. در این صورت به ازای هر واحد شیر باز در واحد زمان باید دبی را 10 لیتر در دقیقه در نظر بگیرید در این صوت برای  یک ساختمان 4 واحدی و شیر آب دبی، 50 لیتر در دقیقه می‌شود.

چگونه پمپ آب خوب انتخاب کنیم؟

بررسی نمودار پمپ

برای اطمینان از انتخاب پمپ می‌توانیم  نمودارد پمپ مورد نظر را بررسی کنیم، این نمودار رابطه معکوس بین ارتفاع  و دبی را نشان می‌شود. هر چقدر پمپ آب را به ارتفاع بالاتری انتقال دهد، میزان دبی آن کمتر می‌شود و این روند تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که نهایتاً آبدهی به صفر برسد. برای مثال شما می‌خواهید برای یک ساختمان 5 واحدی پمپی مناسب تهیه کنید که در نهایت پمپی مناسب است که 50 درصد دبی کل را بتواند به بالاترین نقطه ساختمان منتقل کند.

سر و صدا

در اغلب موارد پمپ‌های آب بسیار پر سر و صدا هستند و با این وجود امکان دارد آرامش را از شما گرفته و باعث ناراحتی شما شوند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا مشخصات درج شده روی پمپ را به طور دقیق بررسی کنید. البته برای اینک این صداکمتر شود اطراف آن را پوشش ویژه‌ای قرار می‌دهند اما اگر مراقب نباشید در این صورت الکتروموتور دچار خرابی و آسیب می‌شوند.

انواع پمپ آب خانگی

قبل از خرید هر نوع پمپ باید شما با انواع آن آشنا شوید. پمپ‌ها از نظر ارتفاع آب رسانی و دبی با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال به طور کلی پمپ‌ها به دو دسته اصلی جتی و بشقابی تقسیم بندی می‌شوند.

پمپ جتی

این نوع پمپ آب ‌ها را بسته به میزان فشار حتی می‌توانید چند متر بالاتر از مخزن تعبیه کنید. البته هرچقدر این فاصله زیاد شود فشار آب کمتر خواهد شد و نیرویی که صرف مکش می‌شود از هد پمپ کم خواهد کرد. پمپ‌های جتی نسبت به پمپ‌های بشقابی سر و صدای بیشتری دارند.

پمپ بشقابی

این نوع پمپ‌ها در برابر پمپ آب‌های جتی هد کمتری داشته و برعکس دبی بیشتری دارند. پمپ‌های جتی را می‌توان بالاتر از مخزن آب نصب کرد اما پمپ آب‌های بشقابی خودمکش نیستند و باید مخزن آب در ارتفاع برابر از این مخزن نصب شود تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

چگونه پمپ آب خوب انتخاب کنیم؟

پمپ شناور

این نوع پمپ‌ها معمولا برای افزایش فشار و انتقال آب از چاه مناسب است. پمپ‌های شناور را آب را از داخل چاه پمپ کرده و به همین دلیل میزان مصرف انرژی در این نوع پمپ‌ها نسبت به دو پمپ قبلی بسیار کمتر است. پمپ‌های شناور به طور عمده برای انتقال آب از چاه‌های استفاده می‌شود در صورتی که مصارف دیگری نیز دارد و همه چیز بستگی به موقعیت شما دارد.

کلام آخر

در این مقاله سعی بر این بود تا شما را با نکات و چگونگی خرید پمپ آب خوب آشنا کنیم. خرید پمپ آب نیاز به راهنمایی و کمک دارد، شما به تنهایی از پس این کار بر نخواهید آمد. به جز تمامی نکات گفته شده شما باید به فروشگاه و مغازه‌ای که از آن پمپ آب را خریداری می‌کنید؛ کاملاً اعتماد داشته باشید. سولار مکانیکال یک انتخاب بسیار با کیفیت است شما می‌توانید به خرید پمپ آب و تمام تجهیزات لازم با کیفیت بالا و قیمت مناسب بپردازید. در صورت نیاز حتی می‌توانید به صورت آنلاین با کارشناس خبره ما در رابط به چگونگی خرید پمپ آب به مشورت بپردازید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟