اهمیت بوستر آتش‌نشانی در تأمین ایمنی اماکن و ساختمان‌ها

با گسترش جوامع و افزایش جمعیت، نیاز به ساخت‌وساز نیز افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه نیاز به ایمنی نیز محسوس‌تر و جدی‌تر خواهد شد تا از بروز صدمات مالی و جانی جلوگیری شود. به‌منظور جلوگیری از خسارات، تعبیه یک سیستم اطفاءحریق استاندارد و خرید بوستر آتش نشانی در ساختمان‌های مسکونی و اداری و تجاری ضروری به نظر می‌رسد. با ما همراه باشید تا دربارهٔ بوسترهای آتش‌نشانی بیشتر بدانید:

اهمیت بوستر آتش‌نشانی در تأمین ایمنی اماکن و ساختمان‌ها

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوسترهای آتش نشانی يكي از انواع بوستر پمپ‌هایی هستند كه در ساختمان‌ها و مراکز مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. درواقع بوسترها سامانه‌های یکپارچه‌ای هستند که از دو یا چند پمپ که به‌صورت موازی به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل می‌شوند. به‌نحوی‌که توانایی ایجاد فشار و دبی موردنیاز یک سیستم آتش‌نشانی را با حداقل انرژی مصرفی و بالاترین راندمان دارند. همان‌طور که می‌دانید، استفاده از شبکه‌های آب‌رسانی در پیشگیری از آتش‌سوزی و هم‌چنین مهار آتش یکی از متداول‌ترین روش‌هاست. مشکلی که در استفاده از این روش وجود دارد، آن است که شبکه‌های آب‌رسانی شهرها دارای فشار کمی به‌منظور رساندن آب به نقاط موردنیاز و تأمین فشار لازم برای تجهیزات آتش‌نشانی هستند. در چنین شرایطی خرید بوستر آتش نشانی و استفاده از آن منطقی به نظر می‌رسد، چراکه این بوسترها به‌راحتی می‌توانند فشار لازم برای تجهیزات آتش‌نشانی را فراهم کنند.

بوستر دستگاهی است که از چند پمپ تشکیل شده‌است كه از طریق کلکتورهایی به‌صورت موازي به يكديگر متصل شده‌اند. اتصال موازی پمپ‌ها کمک می‌کند که در زمان كاهش فشار سيستم آتش‌نشانی، يك يا چند پمپ به‌طور نوبتي شروع به کار کنند و با افزايش فشار سيستم نيز به همان ترتيبي كه روشن شده‌اند، خاموش گردند. انواع مختلفی از بوسترهای آتش‌نشانی وجود دارد که در دو دستهٔ بوستر پمپ‌های دور ثابت و دور متغیر دسته‌بندی می‌شوند. شایان ذکر است که بوستر پمپ‌های آتش‌نشانی بیشتر به‌صورت دور ثابت ساخته می‌شوند. به عبارتی، می‌توان این‌طور عنوان کرد که بوستر پمپ‌های دور ثابت از یک یا چند پمپ اصلی و یک پمپ رزرو و همچنین یک جوکی پمپ تشکیل می‌شوند. وظیفهٔ جوکی پمپ‌ها جبران افت فشار ناشی از نشت آب در سیستم لوله‌کشی آتش‌نشانی است. با این حال بوستر پمپ‌هایی نیز وجود دارند که بدون سیستم جوکی پمپ طراحی و تولید شده‌اند. درواقع کارکرد دائمی یک بوستر پمپ را می‌توان با در نظر گرفتن یک پمپ رزرو تضمین کرد، زیرا زمانی که یکی از پمپ‌های اصلی از کار بیفتد، پمپ رزرو وارد مدار می‌شود تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کند و به‌نوعی وقفه‌ای در عملکرد سیستم، ایجاد نشود. همهٔ این موارد درنهایت کمک می‌کنند تا ساختمان دارای آتش‌سوزی به شکل سریع‌تر و ایمن‌تری مهار شود.

اهمیت بوستر آتش‌نشانی در تأمین ایمنی اماکن و ساختمان‌ها

بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می‌کند؟

اجرای بوستر آتش نشانی سبب می‌شود که فشار آب در یک مقدار از پیش تعیین شده حفظ شود. بنابراین به محض افت فشار در سیستم، جوکی پمپ وارد مدار شده و افت فشار را جبران می‌کند. درواقع این افت فشار توسط حسگرهایی که بر روی پمپ تعبیه شده‌است شناخته شده و به تابلو برق اطلاع داده می‌شود. در شرایط عکس، زمانی که دبی بیش از مقداری باشد که تنظیم شده‌است، تابلو برق فرمان در مدار قرار گرفتن پمپ اصلی را صادر می‌کند. در چنین شرایطی، پمپ اصلی به‌صورت خودکار روشن می‌شود تا با کمک جوکی پمپ، فشار سیستم را بالا ببرد. شایان ذکر است که پمپ اصلی بوستر تا زمانی که سیستم اطفاءحریق نیازمند آب باشد، در حال کار است و از مدار خارج نمی‌شود. هر زمانی که پرشر سوئی، تغییر فشار و استاندارد شدن آن را با مقدار تنظیمی تشخیص دهد، سیگنال مربوطه ارسال و به تابلو برق می‌رود. در زمانی که پیام برای تابلو برق ارسال می‌شود، فرمان توقف برای موتور پمپ صادر می‌گردد.

مزیت اصلی خرید بوستر پمپ آتش نشانی این است که این بوسترها در ساختار خود پمپ‌های رزرو دارند. اهمیت استفاده از پمپ‌های رزرو زمانی مشخص می‌شود که پمپ اصلی بر طبق سیگنال تابلو برق عمل نمی‌کند. در چنین شرایطی، پمپ رزرو وارد مدار شده و فشار لازم سیستم را تأمین می‌کند. شایان ذکر است که بوستر پمپ آتش نشانی منبع تأمین آب برای اطفاءحریق نیست. به‌منظور کارکرد صحیح سیستم اطفاءحریق، لازم است تا از یک منبع یا مخزن متناسب با دبی مد نظر استفاده شود تا درنهایت در عملکرد بوستر مشکلی پیش نیاید، زیرا همان‌طور که می‌دانید، دبی آب شهری کمتر از حد موردنیاز در سیستم اطفاءحریق است. با بررسی موارد ذکرشده و همچنین بررسی طراحی سیستم، می‌توان این نتیجه را گرفت که بوسترها بهترین عملکرد را در مهار اطفاءحریق دارند، چراکه در طراحی آن‌ها همهٔ نکات ایمنی و استاندارد حتی در شرایط عدم کارکرد صحیح پمپ‌ها نیز در نظر گرفته شده‌است.

اهمیت بوستر آتش‌نشانی در تأمین ایمنی اماکن و ساختمان‌ها

چه ساختمان‌هایی نیازمند بوستر پمپ آتش نشانی هستند؟

به‌طورکلی می‌توان این‌طور عنوان کرد که برای ساختمان‌هایی که بیش از دو طبقه دارند، می‌توان از بوسترهای آتش‌نشانی استفاده کرد. اما اگر بخواهید به شکل اصولی بوسترها را مورد استفاده قرار دهید، باید بدانید که برای ساختمان‌هایی که طبق ضوابط سازمان آتش‌نشانی نیازمند اخذ تأییدیه هستند، دستورالعمل اجرایی توسط سازمان آتش‌نشانی صادر می‌گردد. بنابراین این ساختمان‌های تأییدی توسط سازمان باید به سیستم اعلام و اطفای حریق مجهز شوند. شایان ذکر است که دستورالعمل‌ آتش‌نشانی شامل ضوابط اعلام، اطفا، ایمنی در معماری، اگزاست، درب‌های ضدحریق و موارد این‌چنینی است که باید حتماً مورد اجرا قرار بگیرد. به‌طور معمول اجرای بوستر پمپ آتش نشانی در ساختمان‌ها و مراکز زیر پرکاربرد است:

  • طبق آخرین ضوابط و مقررات سازمان آتش‌نشانی، ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی که دارای 6 طبقه روی همکف یا بیشتر باشند، نیازمند تأییدیه خواهند بود.
  • در برخی از مناطق نیز که سازمان آتش‌نشانی تشخیص بدهد، ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی که از 5 طبقه روی همکف تشکیل شده‌اند نیز باید از مقررات سازمان پیروی کنند.
  • همچنین اخذ تأییدیه سازمان درمورد ساختمان‌هایی با کاربری اداری و تجاری که دارای 2 طبقه یا بیشتر روی همکف هستند نیز الزامی است.

سخن پایانی

بوستر آتش نشانی یکی از تجهیزات مدرن در سیستم اطفاءحریق است که در ساختمان‌های بیش از دوطبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در صورت بروز اتفاقات ناگوار مانند آتش‌سوزی، از صدمات جدی مالی و جانی جلوگیری کند. این بوسترها انواع مختلفی دارند که با توجه به کارایی آن‌ها می‌توانید انتخاب بهتری را داشته باشید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟