بررسی فناوری تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته

یکی از فناوری های دوربین های مدار بسته « تشخیص حرکت » بوده که به سیستم پردازش تصویر در این محصولات مربوط است. امروزه جدید ترین فناوری دوربین های مداربسته مانند دیجیتال و اچ دی به کار رفته و هر گونه حرکت افراد یا اشیاء را تشخیص می دهد. در ادامه با نحوه عملکرد آن در سیستم های مدار بسته آشنا می شوید.

تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته چیست؟

فناوری Motion Detection به کاربران این امکان را فراهم می کند که بعد از شناسایی حرکت در تصاویر عملکرد مناسبی نسبت به آن داشته باشند. تشخیص حرکت یکی از ابزارهای مهم برای محافظت از خانه یا محل کار شماست. هنگامی که یک فرد وارد مناطق غیرمجازی که شما مشخص کرده اید بشود، به شما هشدار می دهد.

سیستم ‌های تشخیص حرکت، بدون وقفه، به اسکن ناحیه مورد نظر ادامه می‌دهند. تنها کاری که برای این فرآیند باید انجام شود تعیین ناحیه و حساسیت مورد اسکن است. قبل از اینکه نکاتی را در مورد چگونگی بهتر کردن فرآیند منطقه بندی به شما ارائه کنیم، می خواهیم در مورد نحوه عملکرد ویژگی تشخیص حرکت صحبت کنم.

بررسی فناوری تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته

نحوه عملکرد تشخیص حرکت

برای درک تشخیص حرکت، ابتدا باید نحوه عملکرد دوربین داهوا را بدانید. در داخل دوربین یک سنسور تصویر وجود دارد که نور وارد شده به لنز دوربین را از آنجا هدایت می کند (میزان نوری که هر پیکسل دریافت می کند با برخورد نور به سنسور تصویر ثبت می شود). تصویر این مناطق روشن و تاریک در پیکسل ها تبدیل به تصاویر ویدیویی می شود که چشم شما می تواند آن را درک نماید.

هنگامی که ویژگی تشخیص حرکت را فعال می کنید، باید مناطق خاصی را برای کنترل انتخاب نمایید. اصل کار این ویژگی مبتنی بر مقایسه تصاویر ویدیویی پشت سر هم است و در صورتی که تغییرات پیکسلی کافی در این فریم ها ایجاد شود، نرم افزار دوربین متوجه حرکت برخی اشیا شده و به شما هشدار می دهد. این ویژگی را می توان بسته به حساسیت دوربین و سطوح درصدی که باید تنظیم کرد، سفارشی کرد. این تنظیمات را می توان به راحتی از طریق برنامه های تشخیص حرکت انجام داد.

تشخیص حرکت چگونه کار می کند؟

تکنولوژی تشخیص حرکت سطح حساسیت تغییر در نسبت روشنایی و تاریکی در پیکسل ها را بررسی می کند. در حالی که سطح حساسیت کمتر به تغییرات بزرگتری مانند روشن کردن چراغ ‌ها در اتاق تاریک نیاز دارد. سطح حساسیت بالاتر بر اساس تغییرات کوچک تر برای فعال کردن زنگ هشدار است. از طرف دیگر، هنگامی که سطح حساسیت روی اجسام بزرگ تنظیم می شود، اشیاء کوچکی که در ناحیه نمایش داده شده در حال حرکت هستند نادیده گرفته می شوند و در صورت حرکت اجسام به اندازه انسان به شما هشدار می دهند.

ممکن است برای به دست آوردن تعادل در تشخیص حرکت و جلوگیری از هشدارهای نادرست کمی کار و زمان لازم باشد. با دوربین IP می‌توانید ویژگی تشخیص انواع حرکت را با راه رفتن شخصی در جایی که دوربین در حال مشاهده است آزمایش کنید، در حالی که تنظیمات لازم را پس از نصب دوربین یا دوربین‌های آنالوگ انجام می‌دهید.

علاوه بر راه رفتن انسان، می توانید با حرکت دادن حیوانات خانگی خود در قسمت نمایش داده شده تنظیمات تشخیص حرکت خود را انجام دهید و از آلارم های غیر ضروری جلوگیری کنید. این فرآیندها ممکن است مدتی طول بکشد. با این حال، در نتیجه کاری که انجام داده اید، ارزش تلاش را خواهد داشت ؛ زیرا در وقت شما صرفه جویی می گردد تا در مورد هرگونه دسترسی غیرمجاز به مناطقی که می خواهید ایمن کنید هشدار داده شود و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. شما می توانید این کارها را خودتان انجام دهید و یا از نمایندگی ها و خدمات مجاز که در دوربین های امنیتی متخصص هستند کمک بگیرید.

مکانیسم عملکرد

مکانیسم تشخیص حرکت در انواع دوربین مداربسته به این صورت است که تغییرات صورت گرفته در یک فریم نسبت به فریم قبلی را تشخیص می دهند. این کار با مقایسه متوالی تصاویر صورت می گیرد و چنانچه در فریم های تصاویر تغییری رخ دهد، نرم افزار دوربین مداربسته، حرکت را شناسایی کرده و عکس العمل های مناسب مانند ضبط تصاویر، ارسال هشدار و … را انجام می دهد.

بررسی فناوری تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته

 

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟