انواع سنگ ساختمانی

یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی که از قدیم تاکنون برای ساخت بنا مورد استفاده قرار گرفته است، سنگ می باشد؛بیشتر افراد برای ساخت بنا از سنگ نسبت به سایر مصالح استقبال بیشتری می کنند که این استقبال به دلیل ویژگی های خاص سنگ های ساختمانی است.

از ویژگی های سنگ ساختمانی می توان به مقاومت در برابر آب و هوا، حرارت، رطوبت،سایش،قابلیت شست و شو،ثابت ماندن رنگ غیر نفوذ بودن قابلیت صیقل خوردن اشاره نمود که با توجه به مناطق آب و هوایی مختلف انتخاب می شوند،در ادامه مقاله قصد داریم به صورت تخصصی به انواع سنگ ساختمانی بپردازیم،با فیدارسنگ همراه باشید.

انواع سنگ ساختمانی

سنگ های ساختمانی

سنگ ها از نظر کیفیت، جنس، رنگ و … به گروه های مختلفی تقسیم می شوند؛ در سایت فیدارسنگ به معرفی برخی از رایج ترین انواع سنگ در ساخت و ساز می پردازیم،سنگ های ساختمانی عبارتند از:

سنگ ساختمانی مرمر

یکی از با قدمت ترین و رایج ترین سنگ های ساختمانی که در میان ساختمان سازان محبوب است، سنگ مرمر است؛از ویژگی های خواص سنگ مرمر می توان به رنگ سفید و شفاف آن و همچنین مقاومت آن در برابر تغییرات آب و هوایی اشاره کرد، به همین دلیل در ساخت پروژه های ساختمانی از این سنگ استفاده می شود.

سنگ ساختمانی گرانیت

یکی از مقاوم ترین و مستحکم ترین سنگ هایی که در ساخت و ساز به کار می رود سنگ گرانیت است، این سنگ نوعی سنگ آتشفشانی به شمار می رود که به دلیل مقاومت بیش از حدش در پوشش دهی کف و پله های ساختمان از آن استفاده می شود؛ از دیگر ویژگی های سنگ گرانیت می توان به ضد آب بودن و زیبایی بی نظیر آن اشاره کرد.

انواع سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی تراورتن

یکی دیگر از سنگ های بسیار مقاوم و زیبا که برای پوشش نما و داخل ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، سنگ تراورتن است؛از سنگ تراورتن به دلیل قیمت مناسب، زیبایی و همچنین مقاومت بالا در نمای ساختمان ها، کف ساختمان ،پله ها،سرویس بهداشتی و… استفاده می کنند؛ سنگ تراورتن یکی از بهترین عایق ها برای انواع ساختمان ها به شمار می رود.

انواع سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی کوارتز

سنگ کوارتز شباهت فراوانی به سنگ مرمر دارد،این سنگ بر اثر فشار و دمای زیاد در لایه های زیرین زمین شکل می گیرد؛ از ویژگی های سنگ کوارتز می توان به مقاومت و ظاهر زیبای آن اشاره کرد، این سنگ نسبت به سایر سنگ های ساختمانی گران تر است اما افراد زیادی برای نمای ساختمان از آن استفاده می کنند.

سنگ ساختمانی مرمریت

بیشتر افراد سنگ مرمریت را با سنگ مرمر یکسان می دانند، اما جالب است بدانید سنگ مرمریت کاملاً متفاوت است؛ هرچند که سنگ مرمریت ضد آب است اما مقاومت این سنگ در برابر باران های اسیدی و تغییرات آب و هوایی بسیار پایین است،از سنگ مرمریت در فضای داخلی ساختمان ها استفاده می شود تا دچار هوازدگی نشود؛سنگ مرمریت شامل سه گروه سنگ ابری، سنگ کریستال و سنگ چینی می باشد.

انواع سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی ماسه سنگ

سنگ ساختمانی ماسه سنگ از تجمع ماسه ساخته می شود، این سنگ به دلیل مقاومت زیاد اش به عنوان دیوارپوش و کف پوش مورد استفاده قرار می گیرد؛ تنوع رنگ ماسه سنگ بیشتر به رنگ های خاکستری، سفید، زرد و قهوه ای خلاصه می شود.

سنگ ساختمانی گابرو

سنگ گابرو برای نمای بیرونی و کفپوش ساختمان استفاده می شود،این سنگ از انواع سنگ آذرین درونی به شمار می‌رود که تنوع رنگی سبز ،سیاه و خاکستری تیره دارد؛در صنعت کاشی سازی نیز به دلیل زیبایی بیش از حد سنگ گابرو از آن برای تولید کفپوش، سنگ نما و … استفاده می شود.

سنگ ساختمانی آنتیک

سنگ آنتیک همانطور که از نامش مشخص است برای تزئینات ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، این سنگ از خرده سنگ های تراورتن تشکیل می شود و در نمای داخلی باغ ها و تزئینات بیرونی استفاده می شود.

سنگ ساختمانی چینی

سنگ چینی که با نام سنگ کریستالی نیز شناخته می‌شود به دلیل وجود بلورهای ریز و وجود ناخالصی با رنگ های صورتی، قرمز، سبز و زرد قابل مشاهده است؛ سنگ چینی به دلیل مقاومت و ضد آب بودن در محیط های مرطوب و مناطقی که آب و هوای آن شرجی است استفاده می شود.

انواع سنگ ساختمانی

سنگ ساختمانی تیشه

سنگ ساختمانی تیشه که با نام ازاره نیز شناخته می شود،به دلیل ویژگی های همچون مقاومت در برابر رطوبت و آب در قسمت پایینی دیواره ها به کار میرود‌.

سنگ ساختمانی مصنوعی

یکی دیگر از انواع سنگ تزئینی سنگ مصنوعی است که با نام اونیکس نیز شناخته می شود؛از ویژگی های اصلی این سنگ می توان به وزن سبک، مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت،تنوع بی نظیر و نصب آسان آن اشاره کرد.

سنگ ساختمانی گنیس

از سنگ گنیس به دلیل مقاومت بالا و طول عمر زیاد در پروژه های ساختمانی و کفپوش ساختمان ها استفاده می کنند؛این نوع سنگ از انواع سنگ دگرگونی است.

سنگ ساختمانی دیوریت

یکی دیگر از سنگ های آذرین، سنگ دیوریت است؛ از این سنگ به دلیل مقاومت بالا در نمای ساختمان و کفپوش و پله ها استفاده می شود؛این سنگ در طیف رنگی خاکستری تیره و مایل سبز مشاهده می شود.

سنگ ساختمانی توف

هر چند که سنگ توف جزو سنگ های آتشفشانی است اما مقاومت آن نسبت به سایر سنگ های آتشفشانی کمتر است؛این سنگ به دلیل مقاومت پایین در برابر هوازدگی و تغییرات آب و هوایی مقاومت ندارد و سریع پوسته می شود؛ بیشتر ساختمان سازان از این سنگ به دلیل زیبایی بی نظیرش در نمای ساختمان استفاده می کنند.

 

سنگ ساختمانی گیوتین

سنگ گیوتین که با نام سنگ قیچی نیز شناخته می شود، یکی از انواع سنگ های تزئینی است؛ این سنگ از خرده سنگ های تراورتن ساخته می شود و به صورت کلی پر نمای ساختمان استفاده می شود.

سنگ ساختمانی بادبر

سنگ بادبر که با نام دیگر مالون نیز شناخته می شود، مقاومت و طول عمر بالایی دارد به همین دلیل در تونل سازی و پل سازی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی دیگر از ویژگی های سنگ مالون مقاوم بودن در برابر آب است.

در این مقاله به انواع سنگ های ساختمانی پرداختیم و ویژگی هر مورد را بررسی کردیم ؛انتخاب سنگ برای استفاده در ساختمان به مواردی همچون محل ساخت و ساز، مقاومت سنگ، زیبایی و… وابسته است، اگر در مناطق شرجی زندگی می کنید پیشنهاد می شود از سنگ های مقاوم همون مرمریت، گرانیت و تراورتن استفاده نمایید، متشکریم که با تیم فیدارسنگ در معرفی انواع سنگ ساختمانی  همراه بودید.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)