تا چه اندازه با کهن الگوی یاغی آشنایی دارید؟

تا چه اندازه با کهن الگوی یاغی آشنایی دارید؟

رابین هود و زورو را از کارتون های کودکی به خاطر دارید؟ شخصیت هایی با آرزوهای انقلابی که به دنبال بهبود شرایط در جوامعی با قوانین سختگیرانه و مستبدانه هستند و هیچ گاه زیر بار ظلم نمی روند. طبق کهن الگوهای تعریف شده توسط یونگ، این شخصیت ها «یاغی» نامیده می شوند. کهن الگوی یاغی از هنجارشکنی ترسی ندارد و همواره در تلاش است تا با ایجاد تغییراتی بزرگ، به بهبود اوضاع کمک کند.

کهن الگوی یاغی چه ویژگی هایی دارد؟

شخصیت یاغی، جسور است و از هنجارشکنی و مقابله با قوانین ناکارامد نمی هراسد. این شخصیت مبارز، میل زیادی به اقدامات انقلابی و ایجاد تغییرات بنیادینی دارد که در نهایت منجر به بهبود اوضاع می شود. قوانین ناعادلانه و اقدامات سرکوبگرانه برای این شخصیت قابل قبول نیست و همواره تلاش می کند تا در مسیر بهبود شرایط گام بردارد. چنین افرادی از قدرت مدیریت خشم بالایی برخوردار هستند و می دانند که چطور باید آن را کنترل کنند تا در شرایط مناسب و به نحو صحیح آن را به کار بگیرند.

عملکرد این کهن الگو اغلب متفاوت از سایر افراد است و می تواند شخصیتی کاریزماتیک داشته باشد. بدون توجه به محدودیت ها و ترس از تهدیدها، سرنوشت خود را به دست می گیرد. به طور خلاصه می توان گفت که حذف ناکارامدها آرمان اصلی چنین شخصیتی است و همواره در حال تغییر و اصلاح است.

رنگ های مناسب این شخصیت

تا چه اندازه با کهن الگوی یاغی آشنایی دارید؟

البته که نمی توان هیچ شخصیتی را تنها به چند رنگ خاص محدود کرد، اما برخی از رنگ ها می توانند تا حد زیادی روحیات شخصیت های مختلف را توصیف کنند. قرمز روناسی، مشکی، نارنجی روشن و طوسی روشن چهار رنگ غالبی هستند که برای کهن الگوی یاغی استفاده می شوند.

قرمز، نشان دهنده شور و هیجانی است که در تار و پود این شخصیت به چشم می خورد. این رنگ در هر جایی که استفاده شده باشد، به شدت جلب توجه می کند و نشان می دهد که تا چه اندازه هنجارشکنی را دوست دارد.

رنگ مشکی، نمایانگر جدیت آن است و سیاست و مرموز بودن خاصی را در بر دارد. این رنگ مخوف، حرف های زیادی برای گفتن دارد که نیاز به رمزگشایی و بررسی دارد.

نارنجی نیز به ما نشان می دهد که تا چه اندازه این شخصیت به ماجراجویی علاقه دارد. همانند قرمز، این رنگ نیز توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند و نشان دهنده علاقه او به عبور از محدودیت ها است.

طوسی روشن، طیف ملایم تری از رنگ مشکی است که بیشتر برای خنثی کردن و به تعادل رساندن رنگ های دیگر به کار برده می شود. علاوه بر این، نشانه ای از قدرت کنترل و مدیریت خشم شخصیت یاغی است که هیجانات اولیه او را خنثی می کند تا در زمان و مکان مناسب، آن را به کار بگیرد.

کهن الگوی یاغی برای برندها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کهن الگوها تنها به شخصیت انسان ها محدود نمی شوند و در دنیای برندینگ نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه در ابتدا تست آرکی تایپ برای شخصیت های انسانی و با توجه به دنیای آن ها طراحی شد، اما در ادامه مسیر و با گذر زمان، برندها نیز از این ساختارها استفاده کردند تا خود را در قالب شخصیتی قابل لمس به مخاطبان معرفی کنند.

اگر کمی به برندهای مطرح جهانی توجه کنید و در رابطه با نحوه فعالیت آن ها مطالعه داشته باشید، متوجه می شوید که موفق ترین آن ها، برندهایی هستند که شخصیت خاصی را برای خود در نظر گرفته اند و همانند انسان ها، سعی می کنند که فعالیت خود را بر اساس اصول و اعتقادات همان شخصیت پیش ببرند.

با این کار، ارتباط بهتر و موثرتری میان برند و مخاطبان آن برقرار می شود که در نتیجه این ارتباط، برند به ریشه های دیداری و شنیداری آن ها نفوذ می کند. همین مسئله باعث می شود تا به صورت ناخوداگاه، افراد تمایل بیشتری نسبت به خرید از این برند داشته باشند و آن را بیشتر دوست بدارند.

هرچه یک کسب و کار به آرکتایپ برند خود وفادارتر باشد، می تواند جای پای خود را در دنیای برندینگ و به ویژه در حوزه کاری خود محکم تر کند. با گذشت زمان، مشتریان این برند نیز نسبت به آن حس وفاداری بیشتری خواهند داشت.

برندهایی با شخصیت یاغی

تا چه اندازه با کهن الگوی یاغی آشنایی دارید؟

باتوجه به مشخصاتی که از این آرکتایپ گفتیم، اغلب برندهایی آن را انتخاب می کنند که به دنبال ایده های خلاقانه هستند و روش های جسورانه ای را برای ارائه خدمات و محصولات خود در پیش می گیرند. از آنجا که این شخصیت به دنبال کنترل امور و تغییر قوانین است، عموما برای برندهای رهبر بازار مناسب است.

Apple

اپل در تولید محصولات خود به گونه ای عمل کرده است که همیشه حرفی برای گفتن داشته و می تواند مشتریان خود را متقاعد کند که تلفن همراه هوشمند خود را همیشه به روز نگه دارند. عملکرد این برند طی سال ها موجب شده تا به عنوان شخصیت یاغی شناخته شود.

Bitcoin

بیت کوین به عنوان شکل نامتعارفی از پول، از قوانین دولتی و اصول معمول امور مالی رها شده و شخصیت آن، جسارت و آزادی دارد که آن را به کهن الگوی یاغی مرتبط کرده است.

Uber

«آن طور که می خواهی حرکت کن!» این شعاری است که اوبر به عنوان پلتفرمی پیشرو در عرصه حمل و نقل شهری برای خود برگزیده است. با توجه به مفهوم و هدفی که در پشت این شعار قرار دارد، آرکتایپ خالق و یاغی برازنده این برند هستند.

Diesel

استایل کلاسیک، سبک پوششی است که برای مدت ها از نظر اغلب افراد قابل قبول تر از لباس های جین و اسپرت بوده است. این در حالی است که برند پوشاک دیزل، بر خلاف چنین جریانی حرکت کرده و با توجه به این که در زمینه تولید لباس های جین و لی فعالیت دارد، ناگزیر به انتخاب این شخصیت بوده است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟