مشارکت درساخت انجام دهیم یا نه؟

با توجه به بالا رفتن قیمت زمین به خصوص در شهر تهران دیگر انجام فرایند تولید ساختمان صورت خرید زمین چندان به صرفه نبوده و نیازمند صرف هزینه بسیار زیادی است از این رو اغلب سازندگان با استفاده از شیوه مشارکت در ساخت اقدام به ساخت ساختمان به صورت مشارکتی می نمایند.

چالش های حوزه مشارکت در ساخت

در خصوص مشارکت در ساخت و چالش های پیش رو مصاحبه ای را با جناب مهندس داود کامرانی به عنوان یکی از متخصصین حوزه مشارکت در ساخت ترتیب دادیم که در ادامه متن مصاحبه با ایشان را مشاهده می فرمایید.

مشارکت درساخت انجام دهیم یا نه؟

سوال: جناب آقای کامرانی ضمن سلام لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟

ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما و خوانندگان محترم من داوود کامرانی دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی هستم.

فعالیت های مجموعه کامرانی با نزدیک به ۵ سال سابقه تخصصی در حوزه قوانین ساخت و ساز شهری و روستایی به صورت تخصصی در حوزه سرمایه گذاری های ملکی و کمک به سازندگان و مالکین به شکل مشاوره قوانین ساخت و ساز می باشد.

سوال: آقای کامرانی شما اشاره کردید که فعالیت تخصصی شما در زمینه مشارکت در ساخت است میتوانید بگویید دقیقاً در چه حوزه ای مشغول به فعالیت هستید؟

در حوزه مشارکت در ساخت مجموعه ما و شخص بنده به عنوان ایجاد کننده بستر قدرتمند و ایمن مشارکت در ساخت برای مالکین و فروشندگان فعالیت می کند خدماتی که در این حوزه ارائه می شود شماره تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت معرفی مالک و سازنده مشاوره قوانین ساخت و ساز شهری رسیدگی به اختلافات و دعوایی دعاوی مالکین و سازندگان و مواردی از این دست می باشد.

سوال: آقای کامرانی به نظر شما چالش های اصلی که در مسیر پروژه های مشارکت در ساخت سود دارد و باعث میشه این روند به کندی انجام بشه چه چیزی هستش؟

تجربه ثابت کرده سه عامل اصلی باعث میشه که پروژه های مشارکت در ساخت و سرانجام نرسد.

اولین مورد زیاده خواهی مالکین در قراردادهای مشارکت در ساخت هستش به طور مثال مالکین انتظار دارند که سازنده پول خوبی رو به آنها پرداخت کنه و از طرفی یک سازه فوق العاده با کیفیت �ای آن‌ها بسازه و در عوضش متراژ بسیار پایینی هم به سازنده تحویل بدم

مورد دوم ورود سازنده های ناوارد حوزه ساخت مشارکت در ساخت هستش به خصوص سازنده های کوچک و کم قدرتی که توان فعالیت در مناطق بالا را ندارند به این موضوع باعث شده تا دید عموم مالکین به سازندگان چندان مناسب نباشد.

مورد سوم مشاورین املاک هستند. دریافت مبالغ قابل توجه مشاورین املاک به عنوان کمیسیون مشارکت در ساخت، موجب شده که به هر طریق ممکن یک قرارداد مشارکت در ساخت را به انتها رسانده و پس از آن در قبال ساخت هیچ مسئولیتی را بر عهده نداشته باشد.

سوال: به نظر شما انجام شارکت در ساخت برای مالکین به صرفه هست یا خیر؟

بدون شک پارامترها و عوامل زیادی در این خصوص تاثیر گذارند. شرایط خود زمین، شرایط ملک کلنگی، درصد مورد نظر برای مالکین، قوانین و ضوابط شهرداری و شهرسازی و مواردی از این قبیل همگی می تواند سود سازنده و مالک را تعیین کند، اما در حالتی که قرارداد استاندارد بین طرفین منعقد شود، میتوان گفت بله، برای هر دو طرف انجام مشارکت در ساخت سودمند خواهد بود.

سوال: مهندس پیشنهاد شما برای اینکه مالکین و سازندگان سود بیشتری کسب کنند چه چیزی است؟

یکی از قوانین تشویقی ساخت آپارتمان ها در شهر تهران دست جمعی املاک هستش به معنی اینکه میگه چندین زمین در کنار هم اقدام به انجام عمل تجمع کنند میتوانند که طبقه تشویقی را از شهرداری دریافت کنند و این موضوع باعث میشه در همین زمینه پیشین یک طبقه اضافه تر و ساخت سازه اضافه شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از طرفی زمین های کوچک متراژ توجیه ساخت مناسبی برای سازندگان ندارند و حتماً توصیه میشه که فرآیند ساختمان با مشارکت همسایگان انجام بپذیرد

سوال: مهندسی مشکل اصلی قراردادهای مشارکت در ساخت را شما در چه چیزی میبینید؟

متاسفانه بسیاری از قراردادهایی که بین سازندگان و مالکی منعقد می‌شود، از شرایط مناسبی برای عقد قرارداد برخورد نیست و عموما توسط نفراتی این تنظیم انجام شده که نسبت به مسائل حقوقی و فنی مشارکت در ساخت آگاهی لازم را ندارند. این افراد بعضاً متاسفانه به دنبال این هستند که بلافاصله با امضای قرارداد مشارکت در ساخت کمیسیون خود را دریافت کرده و دیگر با پروژه کاری نداشته باشند. حضور یک فرد آگاه به مسائل فنی و حقوقی میتواند در این مسیر کاملا راهگشا باشد و از هر حیث ضمانت دهنده انجام یک قرارداد مشارکت در ساخت سالم برای طرفین باشد.

سوال: جناب کامرانی شما به چه صورت برای مشتریان خود تضمین انجام قرارداد مشارکت در ساخت را دارید؟

به نکته خوبی اشاره کردید شبکه گسترده ارتباطی که به نتیجه سالها فعالیت در این حوزه برای ما ایجاد شده توانست دایره وسیعی از سازندگان معتبر و مورد اطمینان را برای ما به ارمغان بیاورد و در نتیجه با مراجعه هر یک از مالکین که قصد انجام قرارداد مشارکت در ساخت را دارند تعداد قابل توجهی از سازندگان مطمئن و معتمد معرفی خواهد شد با بررسی شرایط به توان یک نتیجه مطلوب را از قرارداد مشارکت در ساخت کسب کرد.

سوال: مهندس مطلع شدیم که شما آموزش های حوزه املاک و مهندسی را هم روز خدمات خود دارید؟

بله بسیاری از فیلترهای مهندسی و همچنین آموزش املاک جزو مواردی است که در آموزشگاه فنی حرفه ای آکادمی کامرانی مورد تردید قرار می گیرد علاوه بر آن چاپ کتاب کلید طلایی مشاورین املاک نیست هدیه به پیشگاه دوستان تا هرچه بیشتر باید به روز در مسیر موفقیت گام بردارد.

تشکر از شما مهندس کامرانی عزیز که وقت خودتون رو در اختیار ما قرار دادید، دوستان به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت شخصی مهندس داود کامرانی به آدرس davoodkamrani.ir و یا صفحه اینستاگرام ایشان به آدرس @davood_kamrani مراجعه کرده و سوالات خود را از ایشان در زمینه های مورد بحث مطرح کنند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟