پرستار سالمند در منزل چه وظایفی دارد؟

با توجه به افزایش مشاغل بسیاری از افراد برای نگهداری و مراقبت از والدین و عزیزان سالمند شان به جای سپردن والدین شان به خانه سالمندان از پرستار سالمند در منزل کمک می گیرند، پرستار سالمند فردی آموزش دیده و با سابقه است که از افراد سالمند در منزل مراقبت و نگهداری کرده و به آن ها در کارهای شخصی و گذران زندگی شان کمک می کند.

پرستار سالمند در رابطه با بیماری های سالمندان، شخصیت آن ها و مشکلاتی که ممکن است سالمندان دچارشان شوند اطلاع دارد و از طریق ایجاد ارتباط مثبت با سالمندان به آن ها کمک می کند تا این دوره از زندگی شان را راحت تر سپری کنند، پرستار سالمند به انجام امور پزشکی و درمانی سالمندان نیز می پردازند، در این مقاله به شرح وظایف پرستار سالمند در منزل می پردازیم.

پرستار سالمند چه وظایفی دارد؟

پرستار سالمند می تواند به صورت ساعتی، روزانه یا شبانه روزی به مراقبت و نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل بپردازد، پرستار سالمند برای ارائه خدمات به سالمندان موظف به انجام موارد خاصی است، در ادامه وظایف پرستار سالمند را با یکدیگر بررسی می کنیم.

پرستار سالمند در منزل چه وظایفی دارد؟

بررسی و اطلاع از وضعیت سلامت جسمی سالمند

با توجه به این موضوع که افراد سالمند دچار مشکلات جسمی خاصی از جمله عدم حفظ تعادل در هنگام ایستادن و نشستن، ضعف جسمانی، کاهش شنوایی، کاهش بینایی، دیابت، افزایش فشار خون، افزایش مشکلات قلبی و عروقی و… می شوند.

پرستاران باید به طور کامل از مشکلات جسمانی سالمندان مطلع بوده و از طریق ارتباط با پزشکان سالمند به پیشگیری از بروز مشکلات جسمی و بهبود آن ها بپردازند.

بررسی و اطلاع از وضعیت سلامت روانی سالمند

ارزیابی وضعیت روانی سالمندان و توجه به آن از دیگر وظایف مهم پرستار سالمند محسوب می شود، موارد مهمی همچون نزدیک شدن به سال های پایانی عمر، بروز مشکلات جسمی، از دست دادن همسر و دوستان و… در سلامت روانی سالمندان تاثیر می گذارد، تنها زندگی کردن سالمند نیز موجب بروز افسردگی سالمندان می شود.

در نتیجه انتخاب و استخدام پرستار سالمند حرفه ای که بتواند ارتباط مثبتی با سالمند داشته باشد و از مسائل و مشکلات روانی فرد سالمند مطلع بوده و بتواند نیاز های روانی سالمند را بر طرف کرده و مشکلات روانی فرد سالمند را کاهش دهد بسیار مهم است.

نظارت بر داروهای سالمند

با توجه به این موضوع که سالمندان دچار مشکلات جسمی و روانی هستند و برای بر طرف کردن این مشکلات شان دارو مصرف می کنند یکی دیگر از مهم ترین وظایف پرستاران دادن دارو های تجویز شده توسط پزشکان به سالمندان است که باید در زمان های دقیق انجام شود.

دقت کنید پرستار سالمند وظیفه دارد تمامی دستورات پزشکی را به صورت کامل انجام دهد تا دوره های شان تمام شود.

پرستار سالمند در منزل چه وظایفی دارد؟

تغذیه سالمند

درست کردن غذا های مقوی و دادن آن به سالمندان از دیگر وظایف مهم پرستار سالمند است، غذا های سالمندان باید سالم و مقوی باشد و پرستار باید غذا های سالم (بخار پز و آب پز) بپزد و از اضافه کردن نمک، شکر و روغن جامد به غذای سالمند بپرهیزد.

در صورت استفاده از روغن برای سالمند نیز بهتر است از میزان کمی روغن گیاهی یا حیوانی استفاده شود، مصرف سبزیحات، میوه جات و نوشیدن آب فراوان همواره برای سالمندان توصیه می شود، پرستاران باید محدودیت های غذایی افراد سالمند را در نظر بگیرند.

کمک به سلامت جسمی با ورزش

ورزش کردن یکی از بهترین راه ها برای افزایش تحرک و حفظ روحیه سالمندان است، در صورتی که سالمند بتواند ورزش یا پیاده روی کند ضربان قلب و جریان گردش خون در بدنش افزایش پیدا کرده و از طریق عرق کردن سموم از بدنش خارج می شوند.

در صورتی که فرد سالمند امکان تحرک و پیاده روی نداشته باشد پرستار از طریق حرکت در آوردن سایر اندام های بالا تنه به ورزش کردن فرد سالمند کمک می کند.

بالا بردن و حفظ روحیه سالمند

معاشرت با دوستان و آشنایان، مطالعه کتاب و مجله، تماشای فیلم، پارک رفتن، باغبانی، سفز های زیارتی، سیاحتی و انجام امور مورد علاقه سالمندان به حفظ و بالا بردن روحیه افراد سالمند کمک می کند.

انجام امور منزل

انجام امور منزل از دیگر وظایف پرستار سالمند محسوب می شود، اموری همچون غذا درست کردن، نظافت منزل، ظرف شستن و… از دیگر وظایف پرستاران محسوب می شود.

تزریق دارو یا انسولین

بعضی از سالمندان به دلیل بیماری هایی که دارند نباز به تزریقات روزانه و هفتگی دارو های خاصی دارند، ممکن است سالمندان به تزریق آمپول، سرم و انسولین، داروهای خاص، ویتامین ها و… نیاز داشته باشند از آنجایی که این امکان وجود ندارد که پرستار، سالمند را برای تزریقات به طور مداوم به مراکز درمانی ببرد پرستار وظیفه دارد که تمامی تزریقات سالمند را برایش انجام دهد.

کنترل درد و عفونت

در صورتی که فرد سالمند تحرک خیلی کمی دارد و امکان حرکت نداشته و دائما دراز کشیده باشد، پرستار باید به صورت مداوم بدن او را بررسی کند تا دچار زخم بستر نشده باشد، در صورتی که پرستار نشانه هایی از بیماری زخم بستر را در بدن سالمند مشاهده کند باید سریعا موضوع را به فرزندان و پزشک سالمند اطلاع دهد تا خطرات بیماری کمتر شود.

از آن جایی که بسیاری از افراد سالمند دچار زخم در بدنشان هستند یا جراحی می شوند لازم است که پرستار درد و عفونت زخم ها را کنترل کند تا وضعیت سالمند بیمار بدتر نشود و وضعیت بیماری سالمند رو به بهبودی رود.

شستشو و پانسمان زخم ها، بررسی علائم حیاتی سالمند، اندازه گیری فشار خون و قند خون سالمند از دیگر وظایف پرستار سالمند محسوب می شود.

انجام کلیه امور مربوط به بهداشت و نظافت سالمند

امور بهداشتی و نظافتی سالمندان از مهم ترین وظایف پرستار سالمند می باشد، بسیاری از افراد سالمند توانایی کنترل ادرار و مدفوع شان را از دست داده اند و لازم است که توسط پرستار پوشک شوند، در نتیجه تمیز کردن بدن سالمند، تعویض پوشک، استحمام، گرفتن ناخن، موتاهی مو، ریش و سایر موارد بهداشتی سالمند برعهده پرستار می باشد.

جا به جایی سالمندان

برخی از سالمندان ممکن است از ویلچر استفاده کنند، جابه جا کردن سالمند از روی ویلچر به تخت خواب و یا بالعکس از مهم ترین وظایف سالمندان می باشد، همچنین سایر سالمندان برای حرکت یا بلند شدن از روی تخت خواب، راه رفتن و دست شویی رفتن و… به کمک نیاز دارند، کمک به این موارد نیز از وظایف پرستار سالمند است.

کنترل ساعات خواب سالمندان

از آن جا که ممکن است ساعت خواب افراد سالمند به دلایل مختلف همچون مصرف برخی از داروها یا مشکلات روانی دچار مشکل شود پرستار سالمند باید زمان خواب سالمند را کنترل و مدیریت کند.

پرستار سالمند در منزل چه وظایفی دارد؟

ارتباط پرستار سالمند با پزشک

پرستار سالمند باید با پزشک و فیزیوتراپ سالمند در ارتباط باشد تا بتواند تمامی موارد مهم را به آن ها انتقال داده و دستورات پزشکی را مستقیما از خود آن ها دریافت کند، برای دریافت خدمات پرستاری مطمئن به شرکت های خوب مراجعه کنید.

کنترل علائم حیاتی

پرستار سالمند باید از کمک های اولیه با خبر بوده و مواردی را که می تواند منجر به بدحالی سالمند شود را بشناسد تا در سریع ترین زمان ممکن سالمند را به بیمارستان ببرد و از بروز مشکلات خطرناک جلوگیری کند.

برقراری ارتباط موثر با سالمند

از آن جایی که آلزایمر و زوال عقل از مهم ترین مشکلاتی است که بسیاری را سالمندان را درگیر می کند، پرستار باید برای پیشگیری از این بیماری با سالمند حرف بزند از سالمند درخواست کند که خاطره تعریف کند، از عکس ها و نشانه های آشنا استفاده کند تا سالمند دچار این مشکلات نشود.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)