ورق یو پی وی سی چیست؟ تفاوت ورق UPVC با PVC

ورق یو پی وی سی چیست؟ تفاوت ورق UPVC با PVC

در دنیای امروز، ورق یو پی وی سی به عنوان یکی از بهترین پوشش‌های سقف در محیط‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی و اشعه آفتاب از خود نشان دهد. این نوع از پوشش‌های سقف به عنوان جایگزینی برای ورق‌های PVC استفاده شده اند؛ به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که ورق یو پی وی سی چیست و چه تفاوتی با PVC دارد؟

ورق یو پی وی سی چیست؟

خیلی از مهندسان، پیمانکاران یا صاحبان املاک شخصی، برای پوشش سقف مکان‌هایی مانند پارکینگ‌ها، انبار‌ها یا اتاق‌های پشت بام، به دنبال یک انتخاب مطمئن هستند. در چنین حالتی خرید ورق UPVC بهترین گزینه برای این افراد است؛ نام این ورق‌ها از سرواژه عبارت Unplasticized PolyVinyl Chloride به معنای شکل غیرپلاستیکی و سخت شده PVC گرفته شده است. تغییرات ویژگی‌های ورق‌های پی وی سی در نهایت منجر شده که UPVC دوام بسیار خوبی داشته باشد و تا سال‌های سال نیازی به تعویض پیدا نکند. به این ترتیب می‌توان با خیال راحت انواع ورق یو پی وی سی را در معرض آفتاب نصب کرده و تا 50 سال از بابت شکستگی یا پوسیدگی آن‌ها نگران نبود.

انواع ورق یو پی وی سی

ورق یو پی وی سی چیست؟ تفاوت ورق UPVC با PVC

نوع خاصی از ورق‌های یو پی وی سی به نام ورق سایدینگ شناخته می‌شود که همان ویژگی‌ها را در خود دارد؛ اما به دلیل زیبایی و انعطاف، می‌تواند در نمای ساختمان هم مورداستفاده قرار بگیرد. ورق‌های سایدینگ را می‌توانید به راحتی برای تزیین نما‌های خارجی، دیوارپوش‌ها یا سقف‌ها استفاده کرده و به این ترتیب این سازه‌ها را در برابر شرایط جوی مانند برف، باران یا تگرگ ایمن نگه دارید. این نوع از ورق‌ها را بر اساس طرحی که دارند، در انواع زیر طبقه بندی می‌کنند:

  • طرح صاف با سطح مقاومت پایین و ضخامت کم
  • طرح لانه زنبوری با مقاومت بالا در برابر باران
  • طرح ذوزنقه با پوشش محافظ در برابر خورشید
  • ساندویچ پنل با وزن کم و مقاومت بالا در برابر حرارت و صوت

تفاوت ورق UPVC و PVC در چیست؟

در گذشته ای نه چندان دور، استفاده از ورق PVC به عنوان پوشش سقف بسیار رایج بود؛ اما امروزه، ورق‌های یو پی وی سی جای آن‌ها را گرفته اند. در این بخش می‌خواهیم تفاوت این دو نوع پوشش را مورد بررسی قرار دهیم.

ورق یو پی وی سی چیست؟ تفاوت ورق UPVC با PVC

فرمول شیمیایی

اولین تفاوتی که میان PVC و UPVC مشاهده می‌شود، فرمول شیمیایی این دو است؛ یعنی عناصر تازه ای در UPVC وجود دارند که در ورق‌های پی وی سی مشاهده نمی‌شوند. برای مثال موادی مانند روی، کلر، کربن، کلسیم و هیدروژن را می‌توان در ساختار ورق یو پی وی سی مشاهده کرد که جایگزین نرم کننده یا سرب در پی وی سی شده اند و در نهایت محصولی سازگار با محیط زیست را ایجاد کرده اند.

تفاوت نرمی‌ و انعطاف پذیری PVC و UPVC

ورق‌های PVC در مقایسه با UPVC بسیار نرمتر هستند؛ زیرا در ساختار آن‌ها از نرم کننده استفاده شده که خاصیت چکش خواری ورق را تا حد زیادی بهبود بخشیده اند. به همین دلیل است که از پی وی سی می‌توان برای تولید انواع محصولات پلاستیکی مانند اسباب بازی یا سیم با شکل‌های مختلف استفاده کرد. اما در ساختار UPVC خبری از نرم کننده نیست؛ همین موضوع حالتی سخت را به این ورق‌ها بخشیده است. البته این سخت بودن ورق‌ها بدان معنا نیست که خم کردن UPVC باعث شکسته شدن آن‌ها خواهد شد.

تفاوت میزان دوام و ماندگاری ورق‌ها

تفاوت دیگری که باعث شده ورق‌های یو پی وی سی بسیار موردتوجه قرار بگیرند، دوام بسیار بالای آن‌ها است. ورق PVC دارای حالتی متخلخل است که همین موضوع می‌تواند اثرپذیری آن از نور خورشید و شرایط جوی را افزایش دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، ورق PVC تا حدود 20 سال دوام دارد؛ این در حالی است که ورق‌های UPVC را تا حداقل 50 سال می‌توانید استفاده کنید. زیرا پلیمری در ساختار این پوشش‌ها به کار رفته که ضریب انتقال حرارت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و می‌تواند نور خورشید را تا 80 درصد بازتاب کند.

تفاوت میزان مقاومت ورق UPVC و PVC

علاوه بر میزان دوام و ماندگاری، ورق‌های UPVC و PVC از نظر سایر ویژگی‌ها هم با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال ورق‌های UPVC مقاومت بسیار بالاتری در زمان آتش سوزی یا نشت آب از خود نشان می‌دهند؛ همچنین اشعه فرابنفش یا نور خورشید را هم بازتاب کرده و به سادگی رنگ خود را از دست نمی‌دهند. همچنین انواع ورق‌های UPVC را می‌توان در بازه دمایی 40- تا 75 درجه سانتی گراد مورداستفاده قرار داده و نگرانی از بابت آسیب دیدن آن‌ها در فصول مختلف سال نداشت. اما ورق‌های PVC برای شهر‌هایی با آب و هوای مرطوب یا تابستان‌های داغ مناسب نیستند و خیلی زود کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند.

تفاوت قیمت ورق UPVC و PVC

در زمان خرید انواع ورق UPVC متوجه خواهید شد که این پوشش‌ها در مقایسه با پوشش‌های PVC یا گزینه‌های سنتی، گرانتر هستند؛ اما ماندگاری بسیار خوب و مشخصات منحصر به فرد ورق یو پی وی سی باعث شده که در درازمدت، هزینه‌های شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به این معنا که نیازی به تعویض، تعمیر یا ترمیم این پوشش‌ها نخواهید داشت و می‌توانید بدون نگرانی از کاهش شدید کیفیت اولیه، این ورق‌ها را تا زمان زیادی مورداستفاده قرار دهید.

تفاوت نحوه نصب ورق PVC و UPVC

ورق‌های PVC و UPVC هر دو برای نصب در فضای آزاد گزینه مناسبی هستند و می‌توانند برای پوشش سقف پارکینگ‌ها مورداستفاده قرار بگیرند. اما شما می‌توانید به سادگی و با زیرسازی راحت‌تر، ورق‌های UPVC را به صورت یکپارچه نصب کنید که این موضوع هزینه‌هایتان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ورق‌های UPVC را می‌توان به سادگی مونتاژ و دمونتاژ کرد؛ در نتیجه اگر آن‌ها را در مکانی نصب کردید، به سرعت می‌توانید ورق‌ها را باز کرده و به مکانی دیگر ببرید. به همین دلیل حتی اگر در خانه ای مستاجر هستید و نیاز به سقف پارکینگ دارید، می‌توانید از انواع ورق UPVC کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که ورق UPVC چیست و چه انواعی دارد؟ همچنین به بررسی تفاوت ورق یو پی وی سی و PVC پرداختیم و گفتیم که کدامیک از این دو بهتر هستند؟ به طور کلی ورق‌های یو پی وی سی گزینه بهتری برای نصب به عنوان پوشش سقف هستند؛ زیرا در برابر شرایط جوی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند و نیاز به نگهداری زیادی ندارند. اما توصیه ما این است که ورق یو پی وی سی را به طور مستقیم از یک تولیدکننده معتبر خریداری کنید که از نظر کیفیت و قیمت خیالتان راحت باشد و بتوانید خدمات نصب را هم دریافت نمایید.

4/5 - (4 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
4/5 - (4 امتیاز)