کلاس نرخی پرواز چیست و چه تاثیری بر قیمت بلیط هواپیما دارد؟

تمامی گردشگران و علاقه‌مندان به سفر می‌دانند که قیمت بلیط هواپیما از سایر وسایل نقلیه بیشتر است. دلیل آن‌هم نوع وسیله نقلیه، خدمات و امکاناتی است که هواپیما در اختیار مسافران قرار می‌دهد. نرخ قیمت بلیط هواپیما تحت یک فرمول خاص تعیین می‌شود. طبق این روش، قیمت هواپیماهای مختلف نیز با یکدیگر متفاوت می‌شود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که قیمت بلیط این وسیله نقلیه چگونه تعیین می‌شود و یا کلاس نرخی پرواز چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کلاس نرخی پرواز چیست و چه تاثیری بر قیمت بلیط هواپیما دارد؟

عوامل موثر روی قیمت بلیط هواپیما

سه معیار اصلی وجود دارد که تعیین کننده قیمت بلیط سیستمی هواپیما هستند.

  1. مسیر پرواز: یکی از اصلی‌ترین معیارها در قیمت‌گذاری بلیط‌های هواپیما مسیر پرواز است. به عنوان مثال هر چه مسافت و فاصله میان دو نقطه بیشتر باشد یا مسیر طولانی‌تر باشد، قیمت بلیط نیز افزایش پیدا می‌کند و در کنار آن تمامی هزینه‌ها نیز بیشتر می‌شود.
  2. کلاس پرواز: یکی دیگر از عواملی که بر روی قیمت بلیط این وسیله نقلیه اثرگذار است، کلاس پروازی است. کلاس پروازی شامل خدماتی است که یک آژانس هواپیمایی و ایرلاین به مسافران و مشتریان خود ارائه می‌دهد. هرچه یک پرواز خدمات و امکانات بیشتری داشته باشد، هزینه بلیط آن نیز بالاتر می‌رود. کلاس پروازی در آژانس‌های هواپیمایی سه نوع است؛ کلاس اکونومی، بیزینس کلاس و فرست کلاس.
  • بلیط‌هایی که با کلاس پروازی اکونومی ارائه شده‌اند، قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند و معمولاً با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند. در این پروازها مسافر یک صندلی رزرو می‌کند که امکانات خاص و ویژه‌ای ندارد.
  • بیزینس کلاس امکانات بیشتری ارائه می‌کند و هزینه آن نیز بیشتر است. این کلاس پروازی، خدمات بیشتری ارائه می‌دهد. صندلی آن‌ها با دیگر صندلی‌ها فاصله بیشتری دارد و راحت‌تر است. احتمالاً یک مانیتور و هدفون نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این سرو غذای گرم از دیگر مزایای پرواز کلاس بیزینس است.
  • گران‌قیمت‌ترین بلیط‌های هواپیما به بلیط‌های فرست کلاس اختصاص دارد. اغلب سرمایه‌گذاران و ثروتمندان از این نوع کلاس پروازی استفاده می‌کنند. صندلی که در این نوع بلیط‌ها به مسافر داده می‌شود راحت‌تر است و اغلب در یک کابین اختصاصی قرار گرفته است. سیستم صوتی و تصویری پیشرفته، سرویس بهداشتی مجزا، اینترنت، منو باز غذا و … از امکانات بلیط فرست کلاس است.
  1. شناسه نرخی پرواز: مهم‌ترین عامل در متفاوت بودن قیمت بلیط‌ها، شناسه نرخی پرواز است که در بلیط‌ها با حرف انگلیسی مانند J، C، Y و … نشان داده می‌شود. به عنوان مثال شناسه نرخی Q در یک ایرلاین از شناسه نرخی N گران‌تر است. شرکت‌های هواپیمایی از این شناسه‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند به صورت سیستمی بلیط‌ها را قیمت گذاری کنند. براساس قوانین این شناسه‌ها مقادیر ثابتی هستند و ممکن است سالی یک‌بار افزایش داشته باشند. شرایط داخلی یک هواپیما برای کسانی که شناسه‌های نرخی مختلفی دارند یکسان است و هیچ تفاوتی در خدمات و کیفیت وجود ندارد به شرطی که کلاس پروازی آن‌ها نیز یکسان باشد. اما در برخی از موارد این شناسه‌ها باهم تفاوت دارند. تفاوت قیمت در اثر کلاس نرخی تنها در پروازهای سیستمی دیده می‌شود و در پروازهای چارتری وجود ندارد. در ایران اغلب پروازهای چارتری با کلاس نرخی Y ارائه می‌شود. ویژگی اصلی این بلیط‌ها این است که قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند اما امکان استرداد برای آن‌ها وجود ندارد.

دلیل وجود کلاس نرخی پرواز

ایرلاین‌های مختلف به دلیل این که بتوانند به بخش وسیعی از مسافران خدمات ارائه دهند، امکانات و خدمات خود را در سطح‌های متفاوتی طبقه‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال از میزان حجم بار مجاز کم می‌کنند و یا دیگر امکانات مانند قوانین استرداد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آژانس‌های هواپیمایی ترکیب‌های مختلفی ارائه می‌کنند و آن‌ها را تحت عنوان کلاس نرخی پروازی بیان می‌کنند تا خدمات آن‌ها پاسخگوی نیاز تمامی مشتریان باشد. شناسه نرخی پرواز در تعیین کیفیت پروازی و قیمت نهایی بلیط نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تفاوت های انواع شناسه نرخی بلیط هواپیما

کلاس‌های پروازی گوناگون، خدمات و امکانات مختلفی مانند کیفیت صندلی، کیفیت پذیرایی، نوع خدمات و … به مسافران ارائه می‌دهند. اما لازم به ذکر است که بلیط‌هایی که شناسه نرخی متفاوتی دارند، در برخی از ویژگی‌ها با هم اختلاف دارند. در واقع شناسه نرخی پرواز یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که تعیین کننده قیمت پرواز است. در ادامه به برخی از تفاوت‌ها در شناسه‌های پرواز اشاره شده است.

جریمه لغو یا استرداد بلیط (کنسلی): یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب اختلاف میان شناسه‌های نرخی پرواز شده است این نکته است که برخی از آن‌ها قوانین کنسلی سخت‌گیرانه‌ای دارند. جریمه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی پس از کنسلی بلیط به شما پرداخت می‌کنند، با هم متفاوت است. به طور معمول این شرکت‌ها، برخی از بلیط‌ها را در کلاس‌های نرخی ارزان قرار می‌دهند و با این کار احتمال فروش آن‌ها را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر جریمه کنسلی این بلیط‌ها نیز بیشتر می‌شود یعنی اگر بخواهید بلیط لحظه آخری هواپیما خود را که در این نوع کلاس‌های نرخی پرواز است لغو کنید، مبلغ کمتری به شما پس خواهند داد.

  • حجم بار مجاز: یکی دیگر از مواردی که سبب تفاوت در شناسه‌های نرخی پرواز می‌شود، میزان بار مجاز است که در انبار هواپیما جای می‌گیرد. اگر بلیطی که خریداری کرده‌اید، در کلاس‌های نرخی ارزان قرار گرفته باشد، شما باید بار کمی به همراه خود داشته باشید. اما در صورتی‌که کلاس نرخی پرواز یک کلاس خوب و گران باشد، میزان بار مجازی که می‌توانید همراه داشته باشید نیز بیشتر خواهد شد.

کلاس نرخی پرواز چیست و چه تاثیری بر قیمت بلیط هواپیما دارد؟

  • فاصله زمانی تا پرواز: فاصله زمانی تا پرواز یک موضوع دیگر است سبب تفاوت شناسه نرخی پرواز می‌شود. ایرلاین با نزدیک شدن به روزهای پرواز، در مسیرهای پرتردد و پر مسافر کلاس نرخی را افزایش می‌دهد تا از این طریق بتواند سود بیشتری به دست بیاورد. اما در صورتی که مقصد کم طرفدار باشد و یا مسافر زیادی برای آن وجود نداشته باشد، آژانس‌های هواپیمایی برای این که صندلی‌ها خالی نباشد به اجبار کلاس نرخی پرواز را کاهش می‌دهد.

کلاس نرخی پرواز در شرکت‌های هواپیمایی ایران

هر کدام از شرکت‌های هواپیمایی درباره کلاس نرخی پرواز سیاست‌های خاصی دارند و از حروف مختلف جهت نامگذاری کلاس‌ها استفاده می‌کنند. هر یک از ایرلاین‌ها براساس قوانین خاص خود برای کلاس‌های مختلف پرواز نرخ‌های گوناگونی در نظر می‌گیرند و آن‌ها با شناسه‌های نرخی مختلف نام‌گذاری می‌کنند. کلاس نرخی در تمامی ایرلاین‌ها با هم یکسان نیست. به عنوان مثال شرکت هواپیمایی زاگرس بلیط‌های خود را در 22 شناسه نرخی مختلف به بازار بلیط‌های هواپیما ارائه می‌کند که این کلاس‌های نرخی از نظر قوانین جریمه و استرداد به 8 گروه مختلف تقسیم می‌شوند و این گروه‌ها شامل درصد جریمه 10 درصدی الی 100 درصدی یعنی بدون امکان استرداد وجه می شوند.

سخن پایانی

حتماً برای شما هم پیش آمده است که در هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما برای یک سفر مشخص توسط یک ایرلاین، قیمت‌های گوناگونی ارائه شده باشد. دلیل این تفاوت قیمت به غیر از بیزینس کلاس و کلاس اکونومی به کلاس نرخی پرواز نیز مربوط می‌شود. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید بلیط علاوه بر قیمت، حواستان به شناسه نرخی پرواز نیز باشد تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین بلیط را برای خود خریداری کنید. موتور جستجو سفرمارکت در خدمت شماست تا با یک جستجوی ساده، ارزانترین و بهترین بلیط هواپیما را بتوانید پیدا و خریداری کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟