همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده

همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا سخنرانی متقاعد کننده یکی از انواع سخنرانی ها محسوب می شود. هنگامی این نوع سخنرانی به موفقیت می رسد که قواعد و اصول آن به شکل دقیق رعایت شود. کسانی که به واسطه فعالیت های اجتماعی، تحصیلی یا شغل خود قصد برگزاری سخنرانی از نوع متقاعد کننده را دارند باید به همه جوانب توجه کنند. علاوه بر این می بایست با اصول آن آشنایی کامل داشته باشند و اجزای آن را دقیق بررسی کنند. ما در این مقاله قصد داریم با موضوع سخنرانی متقاعد کننده آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با سخنرانی متقاعد کننده

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا همه سخنرانی ها اهداف خاصی را دنبال می کنند. در این بین هدف سخنرانی متقاعد کننده قانع نمودن مخاطبین می باشد. سخنران با استفاده از شیوه های گوناگون تلاش می کند در مدت زمان برگزاری سخنرانی، نظر و دیدگاه خود را برای مخاطبین اثبات نماید. بهتر است بدانید امکان دارد بعضی از مخاطبین درباره سخنرانی هیچ گونه نظری نداشته باشند و در پایان دیدگاه او را به طور کامل بپذیرند.

همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده

اجزای گوناگون سخنرانی متقاعد کننده

همانطور که ذکر شد سخنرانی متقاعد کننده هدف مشخصی دارد. طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا سخنران هایی که هدف خاصی دنبال می کنند دارای مخاطبین ویژه نیز هستند. یک سخنران بسیار حرفه ای تلاش می کند با قرار دادن چند آیتم کنار هم به هدف خود برسد. در یک سخنرانی که مخاطبین از قشرهای مختلف جامعه هستند، ممکن است موضوعی بیان شود که هیچ عنوان تخصصی و جذاب نباشد. شما نمی توانید فقط با دلایل منطقی دیدگاه خودتان را به مخاطبین تحمیل کنید. به همین دلیل احتیاج دارید که چندین آیتم را کنار هم قرار دهید و بتوانید به گونه ای مخاطب را قانع نمایید.

با توجه به اهمیت مهم موضوع سخنرانی متقاعد کننده در ادامه قصد داریم این موضوع را به شکل دقیق توضیح دهیم.

آشنایی با پاتوس

از دید دکتر ماکان آریا پارسا پاتوس یعنی هر شخصی در تایم های خاصی تحت تاثیر حرف های دیگران و فضای احساسی قرار می گیرد و از موضوع اصلی دور می شود. برخی اوقات لازم و ضروری است که سخنران در هنگام برگزاری سخنرانی متقاعد کننده عواطف و احساسات مخاطبین را تحت تاثیر قرار دهد. این کار برای پذیرش عقاید و دیدگاه سخنران انجام می شود. در این مواقع از پاتوس استفاده می شود.

همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده

نگاهی به اتوس

یکی از اجزاء مهم سخنرانی از نوع متقاعد کننده اتوس یا اعتبار، اخلاق و شخصیت است. به بیان دیگر اعتبار شما به حرفه ای و موفق بودن شما وابسته است. به همین جهت شخصیت و اخلاق نیز در کنار اعتبار لازم و ضروری می باشند. زمانی که شما تمام این ویژگی های مثبت را داشته باشید، مخاطبین انرژی می گیرند و اشتیاق بیشتری خواهند داشت. البته به یاد داشته باشید با پیشرفت در برگزاری سخنرانی ها از نوع متقاعد کننده، اعتبار شما بیشتر می شود. این مسئله مهم با درک شما از اصول سخنرانی ارتباط مستقیم دارد.

آشنایی با لوگوس

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارساهدفی که سخنرانی از نوع متقاعد کننده دنبال می کند پذیرش دیدگاه و عقیده توسط مخاطبین می باشد. علاوه بر این متقاعد کردن آنها نیز بسیار مهم است. در برخی از سخنرانی ها این هدف هنگامی عملی می شود که سخنران به شکل منطقی و با بیان علت بتواند حقانیت خود را ثابت نماید. به همین دلیل یکی از موضوعات پر اهمیت در این نوع سخنرانی ها منطق یا لوگوس می باشد.

آشنایی با انواع سخنرانی متقاعد کننده

سخنرانی متقاعد کننده سه نوع دارد که هر کدام از آنها با توجه به اهدافی که سخنران را ذهن دارد مورد استفاده قرار می گیرند.

از انواع سخنرانی متقاعد کننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیاست محور

حقیقت محور

ارزش محور

همه چیز درباره سخنرانی متقاعد کننده

در سخنرانی متقاعد کننده شخص قصد دارد که برای پذیرش دیدگاه خود مخاطبین را قانع کند. به همین دلیل باید به شکل آگاه، مسلط و برنامه ریزی شده سخنرانی خود را آغاز نماید. پیشنهاد می شود  سخنران با اجزای اصول و اهداف این سخنرانی آشنا شده باشد و بتواند به طور کامل اطلاعات خود را بالا ببرد. در ادامه قصد داریم انواع سخنرانی متقاعد کننده را به طور دقیق و کامل بررسی کنیم.

نگاهی به سخنرانی سیاست محور

از انواع سخنرانی متقاعد کننده می توان به سخنرانی سیاست محور اشاره کرد. سخنران در طول برگزاری سخنرانی خود تلاش می کند دیدگاه و عقیده اش را درباره یک موضوع مشخص توضیح دهد. او سعی می کند دیگران را نیز قانع نماید. به عنوان مثال با بیان شواهد و دلایل خود شرایط فعلی را تایید کند. علاوه بر این اگر با موضع مخالف است آن شرایط را دقیق توضیح دهد. زمانی که این نوع سخنرانی برگزار می شود برای درک بهتر موضع مورد نظر سوالات خود را بپرسید. سپس از مخاطبین بخواهید که برای پاسخ به سوالات شما داوطلب شوند. در این صورت می توانید متوجه شوید که چه میزان از حضار با عقاید شما موافق هستند. همچنین برای قانع نمودن دیگران نیز می بایست از چه روش هایی استفاده کنند.

به یاد داشته باشید قانع نمودن تمام افراد یکسان نیست. گاهی اوقات شما به عنوان یک سخنران حرفه ای می بایست از اطلاعات خود استفاده نمایید. سپس در لحظه یک راهکار برای متقاعد نمودن دیگران ارائه دهید. خوب است بدانید برای بالا بردن اطلاعات و دانش مخاطبین می توانید از مهارت سخنوری خود استفاده نمایید.

آشنایی با سخنرانی حقیقت محور

از انواع سخنرانی متقاعد کننده می توان سخنرانی حقیقت محور را نام برد. هنگامی یک سخنرانی حقیقت محور برگزاری می شود که مخاطبین خود را قانع نمایید آیا یک موضوع خاص حقیقت دارد یا خیر؟ در حقیقت سخنران برای قانع نمودن مخاطبین از اصول خاصی استفاده می کند. سخنران قصد دارد مخاطبین را قانع نماید تا عقاید او را بپذیرند. این هدف زمانی محقق می گردد که مراحل آن به طور دقیق انجام شود.

نگاهی به سخنرانی ارزش محور

سخنرانی ارزش محور جزو سخنرانی های مهم به شمار می رود. امکان دارد به خاطر فعالیت های تحصیلی، شغلی و حتی در مهمانی های دوستانه قصد داشته باشید دیگران را متقاعد کنید. در این جمع ها شما دیدگاه خود را بیان می کنید. به عنوان مثال امکان دارد موضوع مد نظر شما بررسی ارزش های دو مورد متنوع و مقایسه آنها به شکل همزمان با یکدیگر باشد. در حقیقت قصد شما این است که ارزش زشت یا زیبا بودن دو مورد مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. در پایان نیز دیگران را برای پذیرش نظر خود قانع نمایید.

منبع:

https://dr-ariaparsa.com/marketing/persuasive-speech/

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟