هرآنچه که باید درباره شغل نقاش ساختمان بدانید

هرآنچه که باید درباره شغل نقاش ساختمان بدانید

یکی از مشاغل موجود در بازار کار که ارتباط نزدیکی با هنر و خلاقیت دارد، شغل نقاش ساختمان است. ممکن است رنگ آمیزی ساختمان کاری ساده و راحت به نظر برسد، اما در حقیقت انجام وظایف و مسئولیت‌های این حرفه با سختی‌های مخصوص به خود همراه است. در این مقاله، به معرفی شغل نقاش ساختمان و سختی‌های موجود در این حرفه می‌پردازیم.

به شکلی که با بررسی خطرات شغل نقاشی ساختمان، به بازار کار نقاشی ساختمان در ایران نگاهی خواهیم انداخت. همچنین با بررسی بازار کار نقاش ساختمان در خارج از کشور، میزان درآمد شغل نقاشی ساختمان در برخی از کشورهای توسعه‌یافته را موردبررسی قرار می‌دهیم.

معرفی شغل نقاش ساختمان

یکی از مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان، شغل نقاشی ساختمان است. رنگ آمیزی ساختمان با استفاده از وسایلی مانند قلم‌مو، رنگ، تینر و سنباده، در حوزه کار نقاش ساختمان قرار دارد. در سال‌های اخیر به دلیل گسترش فعالیت‌های ساختمان‌سازی در مناطق مختلف کشور، نیاز به استخدام نقاش ساختمان افزایش یافته است. جهت مشاهده بیشتر آگهی های استخدام نقاش ساختمان در سال 1402، روی لینک مورداشاره کلیک کنید.

پیمانکاران ساختمان و افراد حقیقی با انتشار آگهی استخدام نقاش ساختمان، به دنبال رنگ آمیزی دیوارهای داخلی و سطوح خارجی ساختمان‌ هستند. رنگ آمیزی ساختمان را می‌توان تلفیقی از هنر و خلاقیت دانست.

یک نقاش ساختمان با شناخت خوبی که نسبت به رنگ‌های مختلف و ترکیب آن‌ها دارد، می‌تواند بهترین رنگ آمیزی را برای ساختمان ایجاد نماید. معمولا برای رنگ آمیزی ساختمان، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

از روش‌های پرکاربرد برای رنگ آمیزی ساختمان می‌توان به روش‌های رنگ پاششی، رنگ آمیزی متالیک و رنگ آمیزی با رنگ بلکا اشاره کرد. اگرچه داشتن علاقه به هنر و کار رنگ آمیزی ساختمان می‌تواند مهم‌ترین عامل برای فعالیت شما در این حرفه باشد، اما بهتر است پیش از انتخاب مسیر شغلی خود به خطرات شغل نقاشی ساختمان توجه کنید. به همین دلیل در ادامه، به بررسی برخی از خطرات و سختی‌های موجود در این حرفه می‌پردازیم.

خطرات شغل نقاشی ساختمان

با مطالعه این بخش از مقاله متوجه خواهید شد که شغل نقاش ساختمان، کاری فراتر از یک نقاشی کودکانه است! حقیقت این است که این حرفه مانند سایر مشاغل موجود در بازار کار، دارای سختی‌ها و خطرات مخصوص به خود است.

به همین دلیل رعایت اصول مرتبط با ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در شغل نقاشی ساختمان، کاملا ضروری است. یکی از دلایل این موضوع این است که نقاشان ساختمان، با خطرات کار کردن در ارتفاع مواجه هستند. برای رنگ آمیزی بسیاری از قسمت‌های ساختمان، یک نقاش باید از نردبان خود استفاده کند. همچنین رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمان، نیازمند کار کردن در ارتفاع است.

به همین دلیل خطر افتادن از ارتفاع، موضوعی بسیار جدی در این حرفه است. از دیگر خطرات شغل نقاشی ساختمان، می‌توان به سروکار داشتن با مواد شیمیایی اشاره کرد. یک نقاش ساختمان باید از رنگ و تینر برای رنگ آمیزی سطوح ساختمان استفاده کند. این در حالی است که استفاده طولانی‌مدت از این مواد، می‌تواند خطر بروز مشکلات پوستی و تنفسی را افزایش دهد.

از دیگر سختی‌های شغل نقاش ساختمان، می‌توان به پخش شدن مواد رنگی روی بدن و پوست اشاره کرد. همچنین در اثر استفاده کردن از قلم‌مو، قطرات رنگ در هوا پخش‌شده و با وارد شدن در چشم، موجب ایجاد سوزش و ناراحتی‌های چشمی برای نقاش خواهند شد.

بازار کار نقاش ساختمان در ایران

برای فعالیت در شغل نقاش ساختمان، ابتدا بهتر است در دوره‌های آموزشی مرتبط با این حرفه شرکت کنید. آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای معتبر در سراسر کشور، نسبت به برگزاری دوره‌های آموزش نقاشی ساختمان اقدام می‌کنند.

همچنین با انجام دوره کارآموزی در کنار یک نقاش ماهر، می‌توانید با نحوه رنگ آمیزی ساختمان و اصول مرتبط با آن آشنا شوید. درنهایت می‌توانید با دریافت پروژه‌های مختلف، نسبت به کسب درآمد از طریق این حرفه اقدام کنید.

در صورت همکاری طولانی‌مدت با پیمانکاران ساختمان، می‌توانید پروژه‌های بیشتری را در طول سال دریافت کرده و درآمد خود را افزایش دهید. همچنین با مراجعه به لینک مورداشاره در ابتدای این مقاله، می‌توانید برای جدیدترین آگهی‌های استخدام نقاش ساختمان رزومه خود را ارسال کنید.

درآمد شغل نقاشی ساختمان در خارج از کشور

شغل نقاشی ساختمان یکی از مشاغل بسیار مهم در بازار کار اغلب کشورها است. در کشورهایی مانند کانادا و آلمان که صنعت ساختمان شرایط مناسبی را دارا است، نیاز به استخدام نقاش ساختمان وجود دارد.

همچنین به دلیل کمبود نیروی کار ماهر در برخی از کشورهای توسعه‌یافته، معمولا این کشورها شرایط مناسبی را برای پذیرش نقاشان ساختمان از سایر کشورها فراهم کرده‌اند. در ادامه این مقاله، به بررسی درآمد شغل نقاشی ساختمان در کشورهای کانادا، آلمان و استرالیا می‌پردازیم.

بازار کار نقاش ساختمان در کانادا

شغل نقاش ساختمان با کد 73112 در لیست مشاغل ملی کانادا (noc) قرار دارد. معمولا نقاشان ساختمان در کانادا با شرکت‌های پیمانکاری ساختمان همکاری داشته یا مسیر خوداشتغالی را در پیش می‌گیرند. اگرچه شغل نقاشی ساختمان جزء مشاغل موردنیاز بازار کار کانادا محسوب می‌شود، اما نیاز به استخدام نقاش ساختمان در تمام مناطق کانادا یکسان نیست.

به‌عنوان‌مثال مناطقی مانند ساسکاچوان، مانیتوبا و آلبرتا کانادا، دارای بازار کار بهتری برای نقاشان ساختمان هستند. پیش‌بینی می‌شود در طی سال‌های 2022 الی 2031 میلادی، تعداد فرصت‌های استخدام نقاش ساختمان در کانادا به تعداد 17,400 فرصت استخدامی برسد.

همچنین در این مدت، 17,100 کارجوی جدید به تعداد متقاضیان استخدام در شغل نقاشی ساختمان در کانادا افزوده خواهد شد. خوب است بدانید که متوسط حقوق نقاش ساختمان در کانادا، مبلغی معادل با 44,126 دلار در سال است.

حقوق نقاش ساختمان در آلمان

درآمد شغل نقاش ساختمان در آلمان، مبلغی به‌اندازه 42,278 یورو در سال است. این در حالی است که افراد تازه‌کار در این حرفه در کشور آلمان، درآمدی در حدود 30,779 یورو در سال دارند. همچنین نقاشان ماهر و باتجربه در آلمان، می‌توانند درآمد خود را تا مبلغ 50,565 یورو در سال افزایش دهند.

خوب است بدانید که در حدود 73 درصد از فعالان این حرفه در کشور آلمان، دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند. پیش‌بینی می‌شود طی 5 سال آینده یعنی تا سال 2028 میلادی، متوسط درآمد شغل نقاشی ساختمان در آلمان تا حدود 18 درصد افزایش یابد.

درآمد شغل نقاش ساختمان در استرالیا

متوسط حقوق نقاش ساختمان در کشور استرالیا، مبلغی برابر با 73,446 دلار استرالیا در سال گزارش شده است. اگرچه نقاشان مبتدی متوسط درآمد کمتری در مقایسه با متوسط حقوق نقاشان ساختمان دارند (53,469 دلار استرالیا در سال)، اما با کسب تجربه کاری در این حرفه امکان کسب درآمد تا مبلغ 87,842 دلار استرالیا در سال وجود خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود طی 5 سال آینده یعنی تا سال 2028 میلادی، متوسط درآمد شغل نقاشی ساختمان در استرالیا تا حدود 16 درصد افزایش‌یافته و به مبلغ 85,310 دلار استرالیا در سال برسد.

جمع‌بندی

رنگ آمیزی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری، یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت و تعمیر ساختمان است. به همین دلیل شغل نقاش ساختمان، به‌عنوان یکی از مشاغل مهم در صنعت ساختمان محسوب می‌شود.

در این مقاله با معرفی این حرفه، به بررسی سختی‌ها و خطرات شغل نقاشی ساختمان پرداختیم. همچنین با بررسی بازار کار نقاشی ساختمان در ایران، به حقوق نقاش ساختمان در کشورهای کانادا، آلمان و استرالیا نگاهی انداختیم.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟