نکات ایمنی در رابطه با آبگرمکن

چکیده : برای اسدر هنگام استفاده از آبگرمکن باید به نکات ایمنی توجه کرد تا مشکلاتی مانند انفجار و مسمومیت با گاز پیش نیاید. در این مطلب به 4 نکته اصلی ایمنی آبگرمکن پرداخته ایم

نکات ایمنی در رابطه با آبگرمکن

امروزه اکثر آپارتمان‌ها از پکیج‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع برای تامین آب گرم مصرفی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. با این وجود برخی از ساختمان‌‌ها به علت نداشتن منابع یا محدودیت بودجه به کمک آبگرمکن، آب گرم مصرفی خود را تامین می‌کنند.

اما مانند هر دستگاه دیگری باید از آبگرمکن هم به طور اصولی استفاده کرد و نکات ایمنی در این رابطه را مدنظر قرار داد؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلات مختلفی از جمله مسمومیت با گاز یا حتی انفجار در محل شما رخ دهد. در این مطلب همراه ما باشید تا با نکات ایمنی در هنگام استفاده از آبگرمکن دیواری آشنا شوید.

البته فقط رعایت نکات ایمنی تضمین نمی‌کند که دستگاه مثل ساعت کار کند. بلکه باید اقداماتی مانند سرویس سالیانه نیز برای دستگاه انجام شود. در مقاله با این 9 عیب آبگرمکن را با سرویس از بین ببرید با مشکلاتی که در صورت سرویس نکردن آبگرمکن به وجود می‌آید، آشنا می‌شوید.

نکات ایمنی در مورد استفاده از آبگرمکن

آبگرمکن دیواری یکی از بهترین سیستم‌های تامین آبگرم مصرفی منازل، شرکت‌ها، موسسات و … است؛ اگر به درستی و در مکان مناسب از آبگرمکن استفاده شود، هیچگونه مشکل یا خطری ندارد.

در غیر اینصورت، بدون شک خطر آفرین خواهد بود. بهترین کار جهت جلوگیری از بروزهرگونه مشکل رعایت نکات ایمنی استفاده از آبگرمکن است. در ادامه همراه ما باشید تا با نکات ایمنی در مورد استفاده از آبگرمکن آشنا شوید.

آبگرمکن مناسب خود را بخرید

یکی از مهمترین نکاتی ایمنی که باید در استفاده از آبگرمکن در نظر بگیرید، میزان و ویژگی‌های محل نصب آبگرمکن است. به طور مثال برای محلی که گاز کشی نشده یا فشار گاز مناسب نیست، باید آبگرمکن برقی خریداری شود.

همچنین برای محلی که از آب گرم، زیاد استفاده می‌شود، خریدن آبگرمکن‌های زمینی یا مخزن‌دار مناسب‌تر است.

درست نصب کردن آبگرمکن دیواری

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در مورد استفاده از آبگرمکن، درست نصب کردن دستگاه است. بهتر است آبگرمکن را در محیطی نصب کنید که تهویه هوا در آن‌ها وجود داشته باشد. در این صورت اگر مشکلی مانند نشت گاز از لوله‌های آن به وجود آید، خطر گازگرفتگی کمتر می‌شود.

بدترین مکان برای نصب کردن آبگرمکن، حمام و توالت است. البته باید بگوییم بهتر است که آبگرمکن را در محلی نصب کنید که شب در آن‌جا استراحت نمی‌کنید. زیرا دستگاه‌های گازسوز برای روشن شدن نیاز به اکسیژن دارند و همچنین پس از سوختن گاز، مونوکسید کربن تولید می‌کنند. چنانچه محیط بسته باشد، گاز جایگزین اکسیژن شده و باعث تولید گاز سمی co  خواهد شد. گاز co کشنده است و بدون شک کسانی که در این محیط هستند ممکن است دچار گازگرفتگی شوند.

نکات ایمنی در رابطه با آبگرمکن

دودکش آبگرمکن را درست نصب کنید

یکی از نکات بسیار مهم در نصب اصولی آبگرمکن، این است که ابتدا محلی مناسب برای دودکش انتخاب کنید سپس اقدامات لازم برای نصب کردن دودکش را انجام دهید.

در اغلب اوقات دودکش به کمک لوله بخاری مخصوص ایجاد می‌شود. بهتر است طول لوله کمتر از یک متر باشد تا گاز حاصل از احتراق راحت‌تر از محیط خارج شود. برای نصب دودکش کافیست خروجی گاز در آبگرمکن را به دودکش وصل و سر لوله بخاری را از پنجره یا دیوار خارج کنید.
از دیگر نکات ایمنی که باید در زمان نصب کردن دودکش آبگرمکن انجام دهید این است که از کلاهک H برای خروجی آبگرمکن استفاده کنید. همچنین در صورت امکان یک لوله بخاری جدید برای دستگاه بخرید تا مسدود نباشد.

آبگرمکن را با فاصله مناسب روی دیوار نصب کنید

اگر قصد دارید آبگرمکن را روی دیواری نصب کنید باید فاصله استاندارد دستگاه تا زمین و دیوار را رعایت کنید. آبگرمکن باید از زمین حدود 120 الی 150 سانتی متر فاصله داشته باشد. همچنین فاصله دستگاه از لوله‌های آبگرم و آبسرد بهتر است حدودا 12 سانتی متر باشد.
فاصله آبگرمکن تا دیوار روبه‌رو باید حداقل یک متر باشد؛ در صورتی‌که آبگرمکن را درون کابینت نصب ‌کنید باید فاصله آن تا دیواره‌های کنار 10 تای 15 سانتی متر باشد تا در حین سرویس برای جدا کردن پوسته، آبگرمکن دچار مشکل نشود.

نکات ایمنی در رابطه با آبگرمکن

از شلنگ مخصوص گاز برای آبگرمکن استفاده کنید

یکی از نکات ایمنی مهم در استفاده از آبگرمکن گازی، استفاده از شلنگ و بست مخصوص گاز است. زیرا در غیر اینصورت ممکن است مقداری گاز به بیرون نشت کرده و خطر آتش سوزی در محل بالا رود. در نتیجه با پرداخت مبلغی اندک در مورد این وسایل از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

فشار گاز

از دیگر نکات ایمنی در هنگام استفاده از آبگرمکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهتر است آبگرمکن را در آشپزخانه نصب کنید؛ زیرا تهویه هوا در این محل به کمک هود یا هواکش به درستی انجام می‌شود.
  • آبگرمکن بهتر است در محیط‌های باز مثل حیاط یا تراس نصب نشود، چرا که با وزش باد خاموش خواهد شد یا در فصل سرما دچار یخ زدگی می‌شود.
  • اگر مجبور هستید دستگاه را در فضای باز نصب کنید، بهتر است آن را درون یک محفظه مثل کابینت یا در یک مکان سرپوشیده نصب کنید.
  • دستگاه را در ارتفاعی نصب کنید تا شعله آن قابل مشاهده باشد و بتوانید در صورت خاموش شدن آن را به راحتی مشاهده کنید.
  • در مکان‌های متروکه که رفت و آمد و تبادل هوا وجود دارد مثل زیرزمین، انبار و … دستگاه را نصب نکنید.
  • هیچگاه برای دو واحد ساختمان از یک آبگرمکن دیواری استفاده نکنید. زیرا دستگاه به درستی نمی‌تواند آب گرم دو واحد را تامین کند.
  • وسایل اشتعال‌زا را در نزدیکی آبگرمکن نگذارید، زیرا در صورت نشت گاز ممکن است منجر به آتش سوزی شود.
  • اگر مهارت کافی برای کار با دستگاه را ندارید، برای نصب و کار با دستگاه از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
  • آبگرمکن بهتر است در نزدیکترین فاصله به دودکش نصب شود.
  • همزمان از یک دودکش برای دو وسیله مانند آبگرمکن و بخاری استفاده نکنید. زیرا ممکن است گاز به داخل محیط نشت کند.
  • در زمان‌هایی که برای چند روز از آبگرمکن استفاده نمی‌کنید، بهتر است دستگاه را خاموش کنید تا گاز از آن نشت نکند.

با رعایت نکات ایمنی در مورد استفاده از آبگرمکن دیواری می‌توانید از بسیاری از خطرات و مشکلاتی که در حین استفاده از آبگرمکن به وجود می‌آید، جلوگیری کنید.

آبگرمکن دیواری ما چند وقتی است که آب را به درستی گرم نمی‌کند و فشار آب آن کم شده است، مشکلش چیه؟

دو مشکل مختلف وجود دارد، یکی اینکه لوله‌های آب دستگاه رسوب گرفته و باید رسوب زدایی شود، یا اینکه سوراخ‌های مشعل مسدود شده‌اند و شعله دستگاه به درستی تشکیل نمی‌شود. دستگاه شما مشکل خاصی ندارد و با سرویس آبگرمکن، مشکل آن برطرف خواهد شد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟