عنوان موضوع: معرفی شغل طراح داخلی

در طول هفته شاهد تعداد بالای آگهی های استخدامی و کاریابی در زمینه جذب طراح داخلی منزل یا استخدام کارآموز معماری داخلی در تهران یا دیگر شهرستان ها هستیم. در این محتوا می خواهیم اطلاعات کامل تری در زمینه شغل طراحی داخلی، بازار کار، تحصیلات مورد نیاز، وظایف، مهارت ها، آینده شغلی، میزان درآمد و … در رشته طراحی داخلی به شما دهیم.  درصورتی که قصد دارید در این شغل فعالیت داشته باشید یا تحصیلات مرتبط با آن را دارید، مطالعه این متن کمک زیادی به شما می کند.

 طراح داخلی کیست؟

در قدم اول خوب است یک تعریف جامع نسبت به طراح داخلی داشته باشیم.
محیط داخلی یک ساختمان بسته به استفاده ای که قرار است از آن شود، نیاز به مجموعه ای از طراحی ها و لوازم خاص دارد. شخصی که لوازم، طراحی، چیدمان و… را در این محیط برنامه ریزی و اجرا می کند، طراح داخلی نام دارد. این فرد باید با در نظر گرفتن موارد زیادی همچون نوع فعالیت در محیط، میزان فضای در دسترس، تجهیزات لازم ، بودجه و در کنار آن توجه به موقعیت جغرافیایی و آب وهوایی و …. برنامه های مختلفی بچیند. هدف کلی طراح داخلی فراهم آوردن یک محیط زیبا و آرامش بخش به افراد حاضر در آن مکان است.

عنوان موضوع: معرفی شغل طراح داخلی

تحصیلات طراح داخلی

از آنجایی که این رشته نیاز به مهارت، دانش و تجربه بالایی دارد، برای مشغول شدن به این کار نیاز به  تحصیلات مرتبط است.  تحصیلات مورد نیاز برای ورود به این شغل دانش معماری داخلی است. در کنار این دانش علمی، نیاز به علاقه، تجربه، هنر و … نیز می باشد. همچنین آموزشگاه هایی نیز در زمینه پرورش طراحان داخلی فعالیت می کنند.
تقویت مهارت های کار با برنامه های کامپیوتری نیز تاثیر بالایی بر موفقیت در این رشته دارند. درصورتی که تمایل دارید در این رشته مهارت بیشتری کسب کنید و در آینده برای استخدام طراح داخلی در تهران، اصفهان، مشهد و یا دیگر شهرها فعالیت کنید، ابتدا باید وارد رشته طراحی داخلی شوید.

 چگونه وارد رشته طراحی داخلی شویم؟

برای ورود به رشته طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی، می توانید در سال اول دبیرستان یا همان پایه نهم به هنرستان بروید . سپس در کنکور فنی حرفه ای یا ریاضی شرکت کرده و در دانشگاه رشته طراحی داخلی یا مهندسی معماری را انتخاب کنید.
پس از طی دوره کارشناسی و ارشد خود و کسب تجربه به طور کارآموزی می توانید به صورت حرفه ای وارد این شغل شده و درآمد خوبی از آن کسب کنید. افراد دارای دانش و تجربه کافی در این رشته، می توانند با مراجعه به آگهی های استخدام طراح داخلی در تهران یا دیگر استان ها مشغول به کار شوند.

مهارت های طراح داخلی

در کنار تحصیلات دانشگاهی و دوره های کمکی که یک طراح داخلی می گذراند، برخی از مهارت ها و توان مندی هایی که به صورت اکتسابی یا شخصیتی هستند نیز برای موفقیت در این شغل مهم اند.  ازجمله مهارت هایی که یک طراح داخلی موفق باید داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • خلاقیت اولین و مهم ترین نکته است. ازآنجایی که ایده پردازی از خلاقیت نشأت می گیرد، هرچه طراح داخلی خلاق تر باشد، می تواند برای محیط های مختلف ایده های متفاوت، نو و خاص ارائه دهد و همین مسئله باعث منحصربه فرد بودن آن طراح داخلی و طراحی های وی می شود.
  • مهارت مدیریت پروژه از دیگر مهارت های مورد نیاز و حتمی برای این رشته می باشد. یک طراح داخلی وظایف مختلفی را برعهده دارد که برای هماهنگ کردن این وظایف و ارتباط اعضا نیاز است که مهارت بالایی برای مدیریت و ارتباط داشته باشد.
  • مهارت هایی نظیر کار با برنامه های مرتبط با این رشته نیز از دیگر مهارت های مورد نیاز طراح داخلی می باشد که به طور اکتسابی و با گذراندن دوره های آموزشی و تمرین و تکرار قابل تقویت است.
  • دیگر مهارت هایی مانند کنترل هزینه ها، به کارگیری محصولات باکیفیت متناسب با محیط و… نیز برای این شغل مهم هستند.

 وظایف طراح داخلی

در بخش قبل گفتیم که یک طراح داخلی باید مهارت مدیریت پروژه داشته باشد چرا که وظایف مختلفی را برعهده دارد. حال می خواهیم ببینیم این وظایف چه مواردی هستند؟
پیش از بستن قرارداد نیاز است که طراح یک یا چند جلسه مشاوره با کارفرما داشته باشد. در این جلسات نیازها و نظرات ردوبدل می شود و دو طرف به توافق می رسند.  پس از توافق اولیه، بحث ها و مکالمات حول نحوه اجرا، بودجه ی در دسترس، فضا و… صورت می گیرد. در این مراحل طرح اولیه کار از جانب طراح اعلام شده و کارفرما یک دید کلی نسبت به کار خود کسب می کند.
پس از این مراحل وظایف اصلی طراح شروع می شود. وی با توجه به دانش، مهارت، تجربه، برنامه ها و… کار طراحی را شروع کرده و ایده های خود را در طرح پیاده می سازد.  در این کار هماهنگی رنگ ها، جنس لوازم و وسایل مورد نیاز و… باید مورد توجه قرار بگیرد.
پس از اتمام این مراحل طراح وظیفه نظارت بر روی خرید محصولات و نصب و اجرای درست آن ها در محل را دارد. در نهایت بازدیدی کلی از پروژه و به اتمام رساندن کار انجام می گردد.

آینده شغلی، بازار کار و شرایط استخدام مهندس طراح داخلی

با توجه به اهمیت بالای طراحی داخلی،  آینده شغلی این رشته بسیار روشن است. اگر فرد طراح مهارت و توانایی کافی برای اجرای پروژه های خود داشته باشد، می تواند درآمدهای بسیار خوبی کسب کند. این شغل نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج نیز طرف داران زیادی دارد و عملاً تمامی فضاها برای قابل استفاده شدن نیاز به یک طراح داخلی دارند.

حقوق و درآمد طراح داخلی در ایران و خارج از کشور

درآمد طراح داخلی محدود به عدد خاصی نمی باشد و هر چه فرد توانایی بیشتری داشته باشد و پروژه های بزرگ تر و مهم تری در دست بگیرد، می تواند درآمدهای بالایی کسب کند. درآمد طراح داخلی در آمریکا، استرالیا، کانادا یا دیگر کشورهای پیشرفته جهان بسیار خوب است. همین مسئله باعث شده که امروز دانش آموزان و دانشجویان زیادی علاقمند به تحصیل در این رشته شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درآمد شغل طراح داخلی در خارج از کشور به اینجا سر بزنید.

جمع بندی

رشته طراحی داخلی یکی از رشته های پر درآمد بوده که از گذشته تا به امروز متقاضیان زیادی دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در فعالیت هایی مانند طراحی داخلی منزل، واحدهای تجاری، مراکز خرید، اتاق های کار، کافی شاپ و رستوران ها و… فعالیت داشته و درآمد خیلی خوبی کسب کنند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟