نور مناسب برای گلخانه و لامپ رشد گیاه خوب برای گیاهان خانگی

با گسترش فضاهای شهری و صنعتی و دور شدن هرچه بیشتر انسان‌ها از زادگاه نخستین و اصلی‌شون، یعنی طبیعت، تلاش بیشتری برای ایجاد انواع فضاهای سبز طبیعی و مصنوعی صورت گرفته. دوستداران طبیعت و گیاهان حالا سعی میکنند انواع گیاه و گل‌های زیبا رو تو خونه‌هاشون پرورش بدن و گلخانه های کوچک و بزرگ ایجاد کنند. اما رشد گیاهان در خانه کار خیلی ساده‌ای نیست و چالش‌هایی مثل فضای مناسب، دمای مناسب و از همه مهمتر، نور مناسب برای گلخانه پیش روی این افراد هست. تو این مقاله سعی میکنیم روش‌های صحیح روشنایی گلخانه های بزرگ و کوچک و همچنین انتخاب بهترین لامپ رشد گیاه برای گیاهان خانگی رو به شما آموزش بدیم.

نور مناسب برای گلخانه و لامپ رشد گیاه خوب برای گیاهان خانگی

اهمیت استفاده از نور مصنوعی برای گلخانه و گیاهان آپارتمانی

چه صاحب یه گلخانه بزرگ باشید و چه چندتا گیاه آپارتمانی تو منزلتون داشته باشید، دونستن مطالبی که در ادامه میاد براتون مفید خواهد بود.
نور خورشید بهترین و ارزان ترین منبع نور برای رشد گیاهان محسوب میشه. اما تو مناطق مختلف، نور خورشید همیشه در دسترس نیست یا برعکس، ممکنه بیش از حد به گیاهان بتابه و باعث آسیب رسیدن به اونها بشه. یا اینکه گیاهانی که تو منازل یا حتی دفاتر کار هستند، ممکنه نور کافی رو دریافت نکنند و پس از مدتی پژمرده بشن و از بین برن. اینجاست که اهمیت استفاده از نور مصنوعی برای روشنایی گلخانه یا لامپ رشد گیاه مشخص میشه.

نور مناسب برای گلخانه و لامپ رشد گیاه خوب برای گیاهان خانگی

برخلاف تصور عموم، اینطور نیست که هرچی نور دریافتی توسط گیاهان بیشتر باشه، بهتر و بیشتر رشد کنند. نوری که به گیاهان میتابه و باعث رشد گیاه میشه، شاخص‌های خاص خودش رو داره. شدت نور، مدت زمان تابش و کیفیت طیف نور مهمترین شاخص‌ها هستند که باید براساس نوع گیاهان مختلف تنظیم بشن.

میشه گیاهان رو از نظر مقدار نیازشون به مدت زمان تابش به ۳ دسته زیر تقسیم کرد:

۱. گیاهان روز بلند: گیاهانی که برای گلدهی نیاز به ۱۰ تا ۱۴ ساعت نور در شبانه روز دارند. درواقع این گیاهان برای رشد و گلدهی بهتر، نیاز دارند روز بلندتر و شب (تاریکی) کوتاه‌تری داشته باشند.

۲. گیاهان روز کوتاه: این گیاهان برای گلدهی نیاز به کمتر از ۱۲ ساعت نور در شبانه روز دارند. اگه طول شب (تاریکی) برای بعضی از این گیاهان کمتر از حد نیازشون باشه، گلدهی نخواهند داشت. طول مدت تاریکی بعضی از این گیاهان به ۱۶ ساعت هم میرسه. یعنی بعضی‌هاشون فقط به ۸ ساعت نور نیاز دارند.

۳. گیاهان خنثی: این دسته از گل‌ها و گیاهان نسبت به مدت زمان تابش حساسیت ندارند و تو هر طول مدت تابشی گل میدن. البته کاهش یا افزایش ساعت نوردهی، میتونه روی کیفیت رشد و گلدهی این دسته تاثیر گذار باشه.

از طرفی عدم دریافت نور مناسب، روی ارتفاع گیاهان و میزان گلدهی اونها اثر گذاره. منظور از نور مناسب، کیفیت طیف نور هست که با معیارهایی مثل طول موج نور مشخص میشه. مثلا نور فرابنفش (UV) با حدود طول موج ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر، برای رشد گیاهان گلخانه خطرناکه. همچنین نور دریافتی در ناحیه مادون قرمز (IR) روی رشد گیاه اثری نداره و فقط روی ظاهر و شکل گیاهان اثر گذاره.
از میان نورهایی که تو محدوده بینایی ما قرار دارند (از حدود ۳۸۰ تا ۷۰۰ نانومتر)، نور قرمز برای رشد زایشی گیاه و نور آبی برای رشد رویشی و کلروفیل سازی گیاه موثره. نور سبز و نور زرد مایل به سبز در فرآیند کلروفیل سازی تقریبا بی‌اثر هستند.

بنابراین میبینید که حتی رنگ‌های مختلف نور مرئی هم اثرهای متفاوتی بر رشد گیاهان گلخانه ای دارند و بهتره برای استفاده از روشنایی مناسب در گلخانه یا خرید لامپ رشد گیاه حتما با یه متخصص با تجربه مشورت بشه. حالا که با اهمیت استفاده از نور مناسب برای گلخانه و رشد گیاهان آشنا شدیم، در ادامه چند نمونه از انواع لامپ رشد گیاه خوب رو به شما معرفی میکنیم. همچنین مزایا و معایب چراغ رشد گیاه LED و لامپ متال هالید و فلورسنت رو بررسی میکنیم.

نور مناسب برای گلخانه و لامپ رشد گیاه خوب برای گیاهان خانگی

خرید لامپ رشد گیاه برای روشنایی گلخانه و مشکل هزینه بالا

از اونجایی که نور خورشید همیشه به مقدار کافی در دسترس نیست، کشاورزان و گلخانه داران و همچنین افراد معمولی که به نگهداری گیاهان آپارتمانی علاقه دارند، نیاز به خرید لامپ رشد گیاه دارند. اما با استفاده از انواع لامپ رشد گیاه برای روشنایی گلخانه میشه حتی کیفیت رشد گیاهان رو بیشتر از حالت معمولی کرد. امروزه از انواع پروژکتور رشد گیاه در نقاط مختلف دنیا استفاده میشه. لامپ ال ای دی رشد گیاه در شرایط کنترل شده، دوره رشد گیاه رو نسبت به کشاورزی سنتی نصف میکنه. اما استفاده از لامپ رشد گیاه هزینه خودش رو داره در هر شرایطی مقرون به صرفه نیست.

هرچند خرید لامپ رشد گیاه برای مصارف خانگی هزینه زیادی نداره (به نسبت کارایی و فایده‌اش)، اما برای استفاده در یک گلخانه بزرگ و صنعتی، قیمت لامپ رشد گیاه موضوع مهمی محسوب میشه. اما گروه روشنایی مانی نور با محصولات تولیدی خودش، این موضوع رو برای کشاورزان عزیز حل کرده. این شرکت ایرانی، انواع لامپ فول اسپکتروم رشد گیاه رو با قیمت مناسب تولید و بازار عرضه کرده.

منابع نورLED فول اسپکتروم رشد گیاه که تو شرکت مانی نور تولید میشه، تمام طول موج‌های مورد نیاز برای رشد گیاهان رو داره. منابع نور فول اسپکتروم برای گیاهان مختلف، با طول موج‌های تخصصی جمع آوری و تولید میشن تا اگه گیاه شما طول موج خاصی رو برای رشد مناسب نیاز داره، بصورت کاملاً حرفه‌ای پرورش داده بشه. گروه روشنایی مانی نور با توجه به داشتن دستگاه اسپکترومتر، طول موج مورد نیاز گیاه شما رو تولید میکنه و دارای تخصص و تجربه کافی در ساخت ال ای دی فول اسپکتروم به رشد گیاه شما و تامین نور مناسب برای گلخانه کمک میکنه.

مقایسه انواع لامپ رشد گیاه

در گذشته برای روشنایی گلخانه بیشتر از لامپ تنگستن، فلورسنت، متال هالید یا بخار سدیم استفاده میشد. این لامپ های رشد گیاه معایبی دارند که از جمله اونها میشه به بازده پایین، مصرف انرژی بالا، ایجاد گرمای زیاد، عدم توانایی در ایجاد انواع تمام طیف‌های نور و همچنین ایجاد هزینه بالا برای گلخانه اشاره کرد. بنابراین انواع پروژکتور و لامپ LED رشد گیاه جایگزین این لامپ‌ها شدند.

مثلا هر لامپ ال ای دی 14w، نوری معادل لامپ متال هالید 150w و لامپ ال ای دی رشد گیاه 100w، نوری معادل لامپ بخار سدیم 400w برای فتوسنتز داره. همچنین لامپ LED رشد گیاهان به دلیل حرارت پایین، امکان نصب شدن در نزدیکی گیاه رو داره و حتی میتونه تو فاصله ۸ سانتی‌متری گیاه شما قرار بگیره. درنتیجه تمرکز نوری این لامپ‌ها بیشتره و نور و گرمای اونها کمتر هدر میره و فضای کمتری رو هم اشغال میکنن.

نور مناسب برای گلخانه و لامپ رشد گیاه خوب برای گیاهان خانگی

چرا لامپ رشد گیاه را از مانی نور بخریم؟

گارانتی ۳ ساله و امکان بازگشت وجه در صورت نارضایتی یا عدم کسب نتیجه مطلوب، بزرگترین دلیل اثبات کیفیت محصولات رشد گیاه مانی نور هستند. همچنین قیمت مناسب لامپ رشد گیاه و انواع روشنایی گلخانه دلیل دیگه‌ایه که باعث افزایش مشتریان مانی نور شده. مانی نور این امکان رو برای شما فراهم کرده که براساس نیاز شما مشتریان عزیز، هر نوع لامپ رشد گیاه یا انواع لامپ‌های دیگه رو به صورت سفارشی و اختصاصی و با هزینه مناسب تولید میکنه.

محاسبه مقدار نور مناسب برای گلخانه و قیمت لامپ رشد گیاه به این صورته که هر گلدان یا گیاه در ابعاد 10cm*10cm یا 100cm مربع، نیاز به هفت وات LED برای رشد داره. بنابراین لامپ ال ای دی مورد نیاز گیاه شما توسط کارشناسان این مجموعه با کالیبراسیون دقیق و مخصوص گیاه مورد نظر شما، تعیین میشه. برای نتیجه گیری بهتر، میتونید نام و حجم گیاه مورد نظرتون رو برای ما ارسال بفرمایید. (09121004267)

همچنین میتونید سایت و فروشگاه اینترنتی این شرکت به آدرس www.maninour.com رو مشاهده کنید تا با قیمت انواع محصولات رشد گیاه و سایر محصولات روشنایی‌شون آشنا بشید.

نور مناسب برای گلخانه و لامپ رشد گیاه خوب برای گیاهان خانگی

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)