سقف وافل چیست؟

سقف وافل سازه ای بی سابقه و مدرن است که مهم ترین کاربرد آن برای ساخت سقف های مرتفع ( عموما با ارتفاع بیش از 12 متر) است. وافل از بتن مسلح ساخته شده است و ظاهری مشبک و پنجره ای دارد. همانطور که از نام آن پیداست، این ساختار شباهت زیادی به نان وافل دارد و دلیل نامگذاری آن نیز به همین دلیل است.

از ابتدای قرن 19 میلادی با ارتقاء فناوری های سازه ای، ماشین آلات مدرن در حوزه ساختمان سازی تاریخچه سقف وافل شروع می شود. سقف وافل در شروع به صورت اصولی درون کشورهای آمریکایی و اروپایی اجرا گردید. مزایا، راحتی و  مهم تر از همه استقامت این سقف ها سبب شد تا امروزه نیز از این سیستم سازه ای استفاده شود.

بسیاری از مهندسان و طراحان سازه های حرفه ای، سقف وافل را برای ساختمان های خاص و سازه های پیشرفته انتخاب می کنند. از سقف وافل در سازه های متعددی با دهانه های وسیع برای نمونه فروشگاه ها، پارکینگ ها، هتل ها، مراکز تجاری، موزه ها، دانشگاه ها، لابی ها، استخرها و همچنین سالن های ورزشی بهرمند می شوند.

سقف وافل چیست؟

https://kohandeck.ir/waffle-ceiling

ویژگی قالب های سقف وافل

به طور کلی جنس قالب های وافل از پلاستیک کامپوزیت است و بیش از اندازه سبک هستند . این سبکی سبب شده است که به سادگی توسط کارگران و نیروی انسانی حمل شوند. همچنین با تغییر نحوه مونتاژ آنها میتوان سقف را به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه اجرا نمود.

در سقف های وافل هنگام جدا سازی از بتن، نوع پلاستیکی که در این قالب ها استفاده شده باعث می شود که نیازی به چرب کردن آنها نباشد. افزون بر این به سادگی جدا می شوند که این باعث می شود آسیب نبینند و دوباره از آنها استفاده کرد.

ویژگی نهایی و مهم سقف وافل تجدیدپذیری و قابلیت بازیافت آنها است که بعد از پایان یافتن عمر آنها و هنگامی که تبدیل به زباله می شوند میتوان آنها را بازیافت کرد تا از آسیب جدی به محیط زیست جلو گیری کرد.

کاربرد و استفاده سقف وافل

به دلیل قابلیت بالا در استحکام، ایستایی و سرعت اجرای سقف وافل در ساختمان های فلزی و بتنی در ارتفاع زیاد و اشکال منظم و نامنظم تا دهانه بیش از 12 متر قابل اجرا هستند .به علت حداکثر استفاده از فضا، کاهش بتن و آرماتور مصرفی، صرفه جویی هزینه بیشتر در این نوع سقف بهتر از روش های دیگر اجرا است.

در پروژه های عمرانی استفاده از سرعت بالای سیستم وافل می تواند گام اساسی در برنامه زمان بندی پروژه باشد که بیشتر دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز به این مسئله آگاه هستند.

امروزه در بیشتر  بناهای بزرگ و مرتفع سقف وافل مورد استفاده قرار می گیرد برای مثال می توان سالن ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها، مجتمع ها و … را نام برد.

از این رو در ساختمان‌هایی با معماری مختلف از سقف وافل می‌توان استفاده نمود. از مهم ترین موارد پرکاربرد آن‌ها، ساختن سقف برای دهانه‌های مرتفع و حذف ستون‌های مزاحم است. به این دلیل معماران و پیمانکاران ترجیح می‌دهند در ساخت‌وساز خود از سقف های وافل استفاده نمایند.

سقف وافل چیست؟

مزایا و معایب سقف وافل

همان طور که اشاره شد سقف وافل در بسیاری از ساختمان‌ها قابل‌استفاده است. به خاطر مقرون‌ به ‌صرفه بودن، استفاده از سقف وافل به علت مزایایی که نسبت به سقف‌های سنتی دارد بیشتر از گذشته موردتوجه قرار گرفته است.

این سقف‌ها در جاهایی که زیبایی اهمیت داشته باشد مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای داشتن نمایی شیک و دهانه‌های بزرگ، از این سقف‌ها توصیه می‌شود. برای داشتن نمای سقف اکسپوز و مدولار در سقف پارکینگ‌ها که جذابیت زیادی دارد، از این سقف‌ها استفاده می‌شود.

یکی از پر اهمیت ترین مزایای سقف های وافل می‌توان به این مورد اشاره کرد که این سیستم می‌تواند با سایر سیستم‌های سازه‌ای دیگر جایگزین شود. این کار به آسانی انجام می‌شود. اما درخصوص سیستم‌های عرشه فولادی باید دقت زیادی را اعمال کرد و در صورت لازم مجبور به تغییر نقشه‌ها و طراحی آن‌ها می‌شویم.

همان طور که می دانید هر سیستم سقف ساختمانی که مورد استفاده قرار می گیرد چه قدیمی یا جدید دارای مزایا و معایبی است. سقف وافل نیز در این مورد استثناء نیست و دارای معایب هرچند با اهمیت کم است.

به دو گروه می توان معایب سقف وافل را تقسیم بندی کرد. گروه اول معایب مرتبط با سیستم سقف وافل و گروه دوم معایب مرتبط به قالب وافل است.

انواع قالب سقف وافل

سقف‌های وافل که در نتیجه استفاده از قالب‌های وافل هستند، دارای انواع یک طرفه و دو طرفه است که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

سقف وافل یک طرفه

یکی از سیستم های سقف وافل قالب وافل یک طرفه است و ابزاری برای ساخت سقف بتنی به طور موقت در اسکلت قرار گرفته و بعد از بتن‌ریزی، از سقف ساختمان خارج می‌شود.

مکانیزم انتقال بار در سقف ‌های وافل یک طرفه، در یک جهت و مثل سیستم تیرچه بلوک است، با این مغایرت که در عوض استفاده از بلوک‌های ناکارآمد، دائمی و گاهی سنگین، قالب های پلیمری سبک و قابل استخراج، در زیر سقف قرار گرفته و پس از استخراج، شکلی شبکه‌ای به سقف داده می‌شود.

طرز اجرای وافل یک طرفه که مشابه روند اجرای سقف تیرچه است، تنها تفاوتی که دارند این است که در عوض استفاده از یونولیت و یا بلوک از قالب های پلاستیکی وافل استفاده می شود. به علاوه بجای استفاده از تیرچه های بتنی آماده، تیرچه ها درجا اجرا می شود.

پر اهمیت ترین مزیت وافل یکطرفه در برابر وافل دو طرفه این است که از مصرف بتن و میلگرد کمتری برخوردار است که همین امر سبب شده تا هزینه های اجرایی ساختمان کاهش یابد.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل دو طرفه

یکی از سیستم های سقف وافل، قالب وافل دو طرفه است که ابزاری برای ساخت سقف بتنی است، به طور موقت در اسکلت قرار گرفته و پس از بتن‌ریزی، از سقف ساختمان خارج می‌شود. در سقف‌های وافل دو طرفه مکانیزم انتقال بار در دو جهت و مثل سیستم دال دو طرفه است، تفاوتی که وجود دار این است که بجای استفاده از دال‌های سنگین و دائمی، با استفاده از قالب های پلیمری کم وزن و قابل استخراج، بتن ناکارآمد از سقف خارج شده و شکلی شبکه ای به سقف داده می‌شود. یکی از مزیت اساسی استفاده از قالب‌های وافل دو طرفه، پوشش دهانه مرتفع است.

در آخر

عوامل متعددی در انتخاب سقف اثرگذار هستند. از مهم ترین عوامل، کاربری ساختمان، بودجه، امکانات، شیوه اجرا، معماری، ارتفاع دهانه و … است.در حقیقت انتخاب سقف وافل برای دهانه‌های با ارتفاع زیاد از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون ‌به ‌صرفه است. اجرای آن آسان بوده و برای نصب نیازی به تجهیزات و ابزارهای بخصوصی ندارد. به همین سبب توسط تیم‌ های اجرایی معمولی قابل ‌اجرا است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟