ریسه ال ای دی نواری چه جذابیت هایی دارد ؟

یکی از ویژگی های ریسه های نواری تنوع بالای کاربرد آن ها است که در هر بخش از سیستم روشنایی یک نوع از این ریسه‌ها با بدنه و ظاهر متفاوت استفاده می‌شود. مثلا در فضاهای بیرون ساختمانی یا جهت نورپردازی نمای ساختمان، از ریسه‌های LED ای استفاده می‌شود که درجه حفاظت آنها IP65 باشد. این مدل از ریسه ها با داشتن درجه حفاظت بالا می توانند بدون آسیب در برابر آب و گرد و غبار مقاومت کرده و در شرایط جوی مختلف مورد استفاده قرار گیرند. کاربرد دیگر این ریسه ها در نورپردازی سقف اتاق‌ می باشد که به صورت توکار در کناف دور تا دور سقف مورد استفاده قرار می گیرند. این روشنایی ها یک پوشش نئون مات یا شفاف یکپارچه دارند که به عنوان دیفیوزر دیده می‌شود و آن‌ها را بسیار زیباتر می‌کند.

از سایر ویژگی های ریسه ال ای دی می توان به امکان روشن و خاموش کردن با ریموت، کنترل شدت رنگ نور لامپ، تعویض رنگ نور لامپ، شاخص نمود رنگ بالا و CRI بالای 80 اشاره کرد.

ریسه ال ای دی نواری چه جذابیت هایی دارد ؟

ریسه ال ای دی نواری چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که گفتیم ریسه‌های نواری در نورپردازی کاربردهای فراوانی دارند که عبارت‌اند از: زیر کابینت آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، دور پنجره، برای نمای ساختمان و پرده‌ها، به عنوان واشر دیواری زیر گچبری سقف و در گوشه‌های سقف، اطراف درها، پله‌ها و طبقه‌ها، در باغ‌ها، مسیرها و راه‌های عبور و نشانه‌های داخلی و خارجی، پشت تلویزیون‌ها و سیستم‌های سینمای خانگی، نورپردازی در سقف آسمان مجازی، باغچه و باغ، روشنایی کریسمس، نورپردازی سقف با LED نور مخفی.

بررسی ساختار ریسه ال ای دی

در ادامه ساختار LED نواری را در معرفی بخش‌های مختلف آن توضیح می‌دهیم:

بورد ال ای دی نواری

بورد LED نواری، از جنس آلومینیوم، سرامیک یا پلاستیک فشرده است. تراشه‌های SMD پایه ندارند و به صورت سطحی روی بورد، مونتاژ و لحیم شده‌اند. تعداد SMDها در هر متر رویPCB ، شدت نور و لومن استریپ نواری را مشخص می‌کند و بر اساس کاربرد ریسۀ شلنگی انتخاب می‌شود. مثلاً برای زیر کابینت آشپزخانه در هر متر 30 SMD و برای نورپردازی نمای ساختمان، سقف بلند و مسیر حیاط و باغچه از ریسۀ120 عددی استفاده می‌شود.

نوارهای چراغ LED نواری خطی در اندازۀ پنج متری در بازار ارائه می‌شوند. روی این نوارها بین هر سه SMD جاهایی برای برش مشخص شده است. با توجه به کاربرد مورد نظر می‌توان متراژ و فاصلۀ لامپ‌ها را مشخص کرد.

ریسه ال ای دی نواری چه جذابیت هایی دارد ؟

درایور یا مدار یکسوکننده

درایور ریسه نواری LED مبدل یکسوکننده تمام‌موج  AC-DC است. این مبدل برق ۲۲۰ ولت متناوب شهری را در بازۀ ولتاژی ۴۰+ تا۴۰– به برق مستقیم تبدیل می‌کند.  این تبدیل با توجه به نوع لامپ و توان ورودی تراشه‎های SMD انجام می‌شود. معمولا خراب شدن ال ای دی نواری به این بخش بستگی دارد.

ریسه نواری ال ای دی چگونه نصب می‌شود؟

برای نصب ریسه LED  نواری نیازی نیست نصاب و کارشناس خبر کنید. در ادامه، شیوۀ نصب LED نواری در حمام را توضیح می‌دهیم. با خواندن ادامۀ مطلب متوجه می‌شود که چطور خودتان می‌توانید ابن نوع از لامپ را نصب کنید.

  1. در مرحلۀ اول باید نوع LED نواری را با توجه به هدفی که داریم انتخاب کنیم. برای نورپردازی حمام، بهتر است از LED خطی استفاده کنیم که نور خوبی دارد، بادوام است، طیف رنگ گسترده‌ای دارد و ایمن و ضدآب است.
  2. جای نصب لامپ نواری را مشخص کنید. آن را تمیز و خشک کنید. نوار LED را به اندازۀ مورد نیاز برش بدهید. این برش‌ باید در جاهای مشخص‌شده روی نوار انجام شوند.
  3. نوار LED را در کانال LED نواری نصب کنید. بعضی از انواع نوارهایLED به چای پیچ، کانل ریلی چسبی دارند.
  4. یک شیار مناسب مشخص کنید و ریسۀ نواری را داخل آن بگذارید یا آن را در جایی بچسبانید. چسب‌های حاوی سیلیکون برای ایمنی و دفع حرارت برای این کار مناسب هستند.
  5. درایور را به نوار LED وصل کنید.
چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟