آموزش ساخت فیلتر شنی با تمام جزئیات

ساخت فیلتر شنی برای تصفیه آب نیاز به رعایت استانداردها و جزئیات متعدد دارد، اما در شرایط اضطراری می توان این کار را به روش بسیار ساده انجام داد. برای ساخت این تجهیزات ابتدا باید با ساختار و روند کار آنها آشنایی داشته باشید و سپس با اجزای مورد نیاز فیلتر را ساخت. در ادامه نگاهی دقیق به روش طراحی و آموزش ساخت فیلتر شنی با وسایل ساده خواهیم داشت و جزئیات این کار در بخش های صنعتی را نیز بررسی می کنیم.

آموزش ساخت فیلتر شنی با تمام جزئیات

فیلتر شنی چیست؟

قبل از ارائه آموزش ساخت فیلتر شنی با وسایل ساده، ابتدا ساختار کلی این تجهیزات را بررسی می کنیم. فیلتر شنی از یک مخزن استوانه ای تشکیل شده است که درون آن چندین لایه از دانه های شن و ماسه قرار میگیرد. دانه های شن و ماسه بسیار کوچک بوده و میان آنها فاصله کمی قرار گرفته و برای عبور آب استفاده میشود. آب حاوی ذرات جامد ریز و گل و لای از این بستر و لایه های شن و ماسه ای عبور کرده و به دلیل کوچک بودن منافذ بین آن، ذرات خود را از دست می دهد.

ساخت فیلتر شنی با وسایل ساده

در مناطق مسکونی شهری آب تصفیه شده در دسترس بوده و ذرات موجود در آن در طی مراحل تصفیه از بین رفته اند. در دامان طبیعت یا شرایط اضطراری از قبیل بروز سیل و زلزله و همچنین زندگی چند روزه در کمپ های نظامی و آموزشی دسترسی به آب تصفیه شده با چالش مواجه است. در این شرایط می توان از رفتار طبیعت برای تصفیه آب و ساخت فیلتر شنی الهام گرفت.

در ساخت فیتر شنی نیاز به مخزن استوانه ای، دانه ای شن و ماسه و سیلیس است. بعد از آماده سازی این وسایل مراحل زیر برای ساخت فیلتر باید طی شود:

  • مخزن استوانه ای با حجم مورد نظر را انتخاب و به صورت عمودی قرار دهید.
  • دو سوم از حجم مخزن را با دانه های شن، ماسه و سیلیس پر کنید. (هر اندازه دانه های شن و ماسه ریزتر باشد، قدرت جداسازی ذرات کوچک در آب بیشتر میشود)
  • دانه های ریزتر در قسمت بالا و هر چه به پایین مخزن نزدیک میشوید دانه ها باید بزرگتر باشند.
  • برای تصفیه بهتر می توانید کربن فعال نیز برای تصفیه آب در این بستر قرار دهید.
  • در قسمت انتهایی مخزن شیر برای تخلیه آب تصفیه شده قرار دهید.

بعد از ساخت این مخزن و فیلتر، آب از قسمت بالایی آن با سرعت کم وارد میشود. سپس آب از لابه لای لایه شن و ماسه ای عبور می کند و ذرات ریز و گل و لای آن جدا میشوند. گل و لای و ذرات معلق روی سطح دانه های شن و ماسه انباشته شده و آب زلال به قسمت انتهایی مخزن انتقال پیدا می کند. سپس از طریق شیر تخلیه آب بدون ذرات و گل و لای خارج میشود.

آموزش ساخت فیلتر شنی با تمام جزئیات

ساخت فیلتر شنی صنعتی

مراحلی که در بالا به آن اشاره شد، آموزش ساخت فیلتر شنی با وسایل ساده در شرایط اضطراری است. در صنعت تولید تجهیزات تصفیه آب روند ساخت کمی متفاوت بوده و قابلیت های متعددی در آنها پیاده سازی میشود. مراحل ساخت فیلتر شنی صنعتی به صورت زیر است:

محاسبه ظرفیت فیلتر شنی

با توجه به دبی آب ورودی و مقدار آب تصفیه شده مورد نیاز ظرفیت مخزن فیلتر محاسبه میشود. این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد، چون عدم تناسب ظرفیت با دبی آب به شدت راندمان و کارایی دستگاه را کاهش می دهد.

انتخاب متریال جنس بدنه مخزن

با توجه به شرایط محیط نصب، فشار آب و نوسانات دمایی و غیره متریال بدنه مخزن تعیین می گردد. فیلترهای شنی در جنس های فلزی و فایبرگلاس تولید میشوند. نوع فلزی این فیلترها برای محیط های صنعتی کاربرد دارد و استقامت زیادی در برابر فشار و ضربه خواهد داشت.

نصب اجزای داخلی فیلتر شنی

در مرحله بعد لازم است اجزای داخلی فیلتر در جای خود قرار بگیرند. شیر ورودی در بالای مخزن، شیر تخلیه در قسمت انتهایی، بستر شن و ماسه و سیلیس در وسط مخزن نصب میشوند. علاوه براین، پمپ فشار برای شستشوی فیلتر نیز در انتهای مخزن نصب میشود.

سپس تابل برق و بخش های کنترلی دستگاه طراحی و تولید میشوند که نیاز به تخصص بالایی دارند. در این مرحله فرآیند شستشوی معکوس یا بک واش نیز پیاده سازی میشود که برای تمیز شدن فیلتر شنی و احیای شن و ماسه درون آن است. در شستشوی معکوس آب با فشار پمپ هوا از پایین مخزن رو به بالا هدایت شده و گل و لای و ذرات انباشته شده روی دانه های شن و ماسه را جدا می کند. این مرحله با توجه به نحوه ساخت فیلتر شنی به صورت خودکار یا نیمه اتوماتیک انجام میشود.

آموزش ساخت فیلتر شنی با تمام جزئیات

نکات مهم در ساخت فیلتر شنی

واقعیت این است که ساخت فیلترشنی کاملا تخصصی است و نیاز به بررسی موارد متعددی دارد. به عنوان مثال در ساخت این تجهیزات در بخش های صنعتی استانداردهای متعددی در انتخاب جنس بدنه، محاسبه ظرفیت مخزن و ضخامت بدنه و غیره باید رعایت شود. از جمله این استانداردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد ASME-UG 23
  • استاندارد ASME-UG 27
  • استاندارد ASME-UG 28
  • استاندارد ASME-UG 29
  • استاندارد ASME-UG 43
  • استاندارد ASME-UG 45

علاوه براین، لازم است به نکات دیگری از قبیل موارد زیر نیز توجه شود:

  • اندازه دانه های شن و ماسه و سیلیس متناسب با نوع آلاینده های آب تعیین گردد. هر اندازه ذرات معلق در آب اندازه کوچک تری داشته باشند، به همان نسبت نیز دانه های شن و سیلیس ریزتر باید باشند.
  • اندازه مخزن باید با مقدار دبی آب ورودی تناسب داشته باشد. هر اندازه اندازه مخزن بزرگتر باشد، نیاز به سیلیس بیشتری داشته و به همان نسبت آب بیشتری تصفیه میشود.
  • در فیلترشنی خانگی دست ساز نیاز به شستشوی دستی دانه های شن یا تعویض آنها بعد از آلوده شدن وجود دارد. مدل های صنعتی به صورت خودکار بک واش را انجام می دهند.

جمع بندی

با توجه به آنچه در این مطلب اشاره شد، برای ساخت فیلتر شنی خانگی نیاز به یک مخزن استوانه ای خواهید داشت. با پر کردن دو سوم از اندازه کل مخزن با دانه های شن و سیلیس امکان عبور آب از بالای مخزن به سمت پایین فراهم میشود. در حین عبور آب ذرات معلق در آن به دانه های شن و سیلیس متصل شده و آب تصفیه شده از شیر تخلیه نصب شده در پایین مخزن به بیرون هدایت میشود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟