مقاوم سازی ساختمان + راهکارها و روشهای انجام مقاوم سازی

مقاوم سازی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسیهای انجام شده در کشورمان گویای این مطلب است که در کشورمان سالانه زلزله های زیادی با درجه ریشتری کم یا زیاد اتفاق می افتد. در واقع می توان به صراحت بیان کرد که کشورمان ایران در یک منطقه زلزله خیز قرار دارد.

زلزله یک رخ داد طبیعی است که اگر در برابر آن مسائل پایه ای ، مدیریت بحران ، پایداری بناها و تاسیسات سازمان دهی نشده باشد، خسارت های جانی و مالی زیادی را به بار می آورد. از زلزله های اخیر که در کشورمان رخ داد و در این زلزله شاهد خسارت های جانی و مالی زیادی بودیم، می توان به زلزله بم اشاره کرد.

به طور قطع اگر موارد مقاوم سازی در برابر زلزله در این شهر انجام می شد در برابر عوامل طبیعی مثل زلزله خسارت های جانی کمتری به وقوع می پیوست و ما شاهد از دست دادن تعداد زیادی از هم وطنمان نبودیم. مقاوم سازی سازه از همان ابتدای ساخت و سازه اهمیت بالایی دارد و باید با مدیریت صحیح سازه را مقاوم سازی کرد.

در این مقاله قصد داریم به موضوعی پر اهمیتی به نام مقاوم سازی ساختمان بپردازیم؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عنوان، بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه شوید و برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان آرین تیس با شماره ۰۲۱۸۸۲۵۹۷۹۳ تماس حاصل فرمایید.

مقاوم سازی ساختمان + راهکارها و روشهای انجام مقاوم سازی

مفهوم مقاوم سازی

در صنعت ساختمان سازی مقاومت سازی سازه در برابر عوامل طبیعی از جمله زلزله  اهمیت بالایی دارد. در علم مهندسی عمران می توان مقاوم سازی سازه را این طور بیان کرد که مقاوم سازی سازه عبارت اند از؛ بالا بردن مقاومت سازه. اما اگر بخواهیم تعریف دقیقتری از مقاوم سازی سازه را بیان کنیم بدین شکل باید مطرح کنیم که منظور از مقاوم سازی سازه یعنی بهبود عملکرد سازه ( بهسازی لرزه ای) است.

یکی از خط مشی ها در بهسازی لرزه ای، مقاوم سازی ساختمان ها با بهترین مدیریت در کمترین زمان با پایین ترین هزینه است. با یک مدیریت صحیح و اجرای بهسازی لرزه ای در ساختمان ها می توان به طور قابل توجهی جان اکثر افراد را در رخ دادهای همچون زلزله نجات داد.

پیش آمدهای حاصل از زلزله

امروزه مقاوم سازی ساختمان در شهرهای بزرگتر برای کاهش خسارت های ناشی از زلزله در حال اجرا می باشد. برای مقاوم سازی ساختمان باید به پی ساختمان و جوشکاری بیشتر از هر موارد دیگری توجه کرد. همان طور که می دانید پی، شالوده هر ساختمانی است و در پی ساختمان باید از مصالح مرغوب در حد و میزان اندازه استفاده کرد. کارگران باید آموزش و دیده و ماهر باشند تا بتوانند مدیریت صحیحی در به کار بردن آب و سیمان به یک نسبت معینی در پی ساختمان داشته باشند.

پی ساختمان از جمله مواردی است که در صورت نداشتن آگاهی کافی و یا سهل انگاری کارکنان در آینده شاهد عواقب خطرناک آن در برابر زلزله خواهیم بود. مورد دیگری که باید به آن در بهسازی لرزه ای توجه زیادی کرد، بکار گیری جوشکاری صحیح در ساختمان است. اکثر شهرهای بزرگ در کشورمان در مناطق زلزله خیز قرار دارد به همین خاطر جوشکاری تاسیسات ساختمانی باید به درستی انجام شود تا بتوان از سایر پیش آمدها جلوگیری کرد.

با قطع شدن شبکه ها احتمال آتش سوزی به مدت طولانی و حتی چند روز به طور مستمر ادامه خواهد داشت. چنین پیش آمدهایی پس از هر وقوع زلزله ای به طور قطع به وقوع خواهد پیوست اما اگر با مدیریت صحیح پیش روید و به موارد بهسازی لرزه ای در مقاوم سازی ساختمان اهمیت دهید.

مقاوم سازی ساختمان + راهکارها و روشهای انجام مقاوم سازی

مراحل انجام عملیات مقاوم سازی

ارزیابی

برای مقاوم سازی ساختمان یا به اصطلاح دیگر یعنی بهسازی لرزه ای باید قبل از هر مورد دیگر ساختمان را از لحاظ مقاومت ارزیابی کرد. ارزیابی کردن در اصل مقاوم سازی لرزه ای اهمیت بالایی دارد و باید  به این امر توجه زیادی شود.

تشخیص

در این مرحله تشخیص داده می شود که سازه  در منطقه زلزله خیز قرار دارد یا نه. با توجه به این مورد تمهیدات بعدی برای بهسازی لرزه ای در سازه انجام می شود.

انتخاب روش صحیح

در این مرحله با توجه به مرحله اول و دوم از بهترین روش برای بهسازی لرزه ای در ساختمان به کار گرفته می شود. به کار گیری روشی که مناسب باشد و در کمترین زمان هزینه پایین تری نیز داشته باشد از بهترین روش در بهسازی لرزه ای محسوب می شود.

اهمیت مرمت و تعمیر در بهسازی لرزه ای

انواع متنوعی از ساختمان از جمله بناهای فرسوده، خانه های قدیمی و سازه های تاریخی در کشورمان وجود دارد که هر کدام از این سازه ها قدمت تاریخی دارد. به طور مسلم این سازه ها به دلیل  نبود دانش کافی در گذشته، برای بهسازی لرزه ای، مقاومت چندانی ندراند و به احتمال زیاد زندگی کردن در این سازه ها همیشه با خطرات ریزش و آوار در زلزله همراه بوده است.

در بهسازی لرزه ای هزینه پایین و زمان کمتر همیشه به صرفه تر بوده است. بنابراین تخریب و ساخت دوباره این سازه ها افراد را متحمل هزینه های زیادتر و همچنین وقت زیادتر می کند. با یک مدیریت صحیح و به کار بردن روش های مقاوم سازی مناسب می توان به جای تخریب، سازه ها را مرمت و تعمیر کرد.

طراحی و اجرای اصولی در بهسازی لرزه ای ساختمان های فرسوده اهمیت ویژه ای دارد. در صورت عدم طراحی و اجرای اصولی در بهسازی لرزه ای شاهد نتیجه برعکسی از بهسازی لرزه ای خواهید بود و آسیب های زیادی به سازه ها در برابر زلزله وارد خواهد شد.

مقاوم سازی ساختمان + راهکارها و روشهای انجام مقاوم سازی

مقاوم سازی انواع ساختمان ها

مقاوم سازی ساختمان های بنایی

ساختمان های بنایی جزء قدیمی ترین ساختمان ها در ایران محسوب می شوند به همین دلیل مقاوم سازی این ساختمان ها اهمیت بالایی دارد. در این ساختمان ها مقاوم سازی اجزای ساختمان نظیر تیر و ستون و دیوارها اهمیت بالاتری خواهد داشت.

مقاوم‌سازی ساختمان ترک‌خورده

ترک خوردگی در ساختمان از علائم مشکلات به وجود آمده در ساختمان به شمار می آید. بعضی از ترک های موجود در ساختمان قابل برطرف شدن است اما برخی دیگر حاصل نشست ساختمان می باشد که باید در برطرف کردن آن روش های مناسبتری را به کار گیرید.

مقاوم‌سازی خانه‌های خشتی

خانه های خشتی از جمله ساختمان هایی هستند که قدمت زیادی دارند. خانه های خشتی در  روستاها بیشتر دیده می شود. به دلیل قدمت تاریخی ساختمان های خشتی، این مکان ها محل دید و بازدید توریست ها به حساب می آید. به همین خاطر بهسازی لرزه ای در ساختمان های خشتی برای ماندگاری چنین آثار تاریخی  اهمیت بالاتری دارد.

مقاوم‌سازی اسکلت فلزی و بتنی

اجزای به کار رفته در ساختمان های امروزی تیرها، سقف ها، دیوارها و ستون ها است. همه این المان ها در ساخت سازه های امروزی به کار گرفته می شوند به همین دلیل مقاوم سازی این اجزاء در ساختمان های اسکلت فلزی و بتنی اهمیت بالاتری دارد.

مقاوم سازی ساختمان + راهکارها و روشهای انجام مقاوم سازی

سخن پایانی

مقاوم سازی ساختمان ها در برابر عوامل طبیعی نظیر زلزله حائز اهمیت می باشد. ساخت مجدد سازه ها نیازمند زمان و هزینه های اضافه تری خواهد بود به همین دلیل ترمیم و مرمت ساختمان در بهسازی لرزه ای ساختمان ها اهمیت بالاتری خواهد داشت به این خاطر که با زمان و هزینه کمتر می توان سازها را در برابر زلزله مقاوم کرد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟