درد دست چپ نشانه چیست؟

برخی از دردها دارای علل ساده‌ای هستند و پس از مدتی از بین می‌روند. اما برخی دیگر ممکن است نشانه بیماری‌های بزرگتری باشند که بی‌توجهی به‌آنها مشکلات را چندین برابر می‌کند. دست درد در قسمت چپ بدن یکی از شایع‌ترین دردهایی است که به‌دلیل ارتباطی که با دیگر عارضه‌ها به‌ویژه حمله قلبی دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

درد دست چپ نشانه چیست؟

انواع درد دست چپ

پیش از بررسی علت درد دست چپ از بازو تا انگشتان بهتر است با انواع درد دست چپ آشنا شویم. این درد معمولا به 2 شکل حقیقی و ارجاعی بروز پیدا می‌کند. در ادامه به‌بررسی هریک از این انواع می‌پردازیم.

درد ارجاعی

اگر منشاء دست درد شما ناشی از اعضای دیگر بدن باشد، به آن درد ارجاعی گفته می‌شود. در واقع ناحیه‌ای که در آن درد احساس می‌شود، منشاء اصلی درد نیست؛ بلکه جایی نزدیک یا دورتر از محل احساس آن خواهد بود. برای تشخیص محل اصلی این درد باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

درد حقیقی

در این نوع از درد، ناراحتی ایجاد‌شده ناشی از خود عضو درگیر است و دیگر اعضا در ایجاد درد دخالتی ندارند. این نوع دردها معمولا دارای منشاء استخوانی-عضلانی هستند و برای تشخیص و درمان آن باید به پزشک ارتوپدی مراجعه شود.

دلایل درد دست چپ

دلایل گوناگونی ممکن است باعث ایجاد درد دست چپ شوند. از آنجایی که درد در این ناحیه از بدن ممکن است نشانه بیماری‌های خطرناک قلبی و عروقی باشد، بهتر است در صورت مواجه با آن به پزشک متخصص مراجعه شود.

مشکلات قلبی- عروقی

از مهم‌ترین، جدی‌ترین و خطرناک‌ترین علل ایجاد درد در دست چپ می‌توان به مشکلات قلبی و عروقی اشاره کرد. با اینکه این خطر برای تمامی رده‌های سنی است اما در مورد سالمندان باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

با گرفتگی عروق کرونر قلبی یک درد منتشرشونده در دست چپ، گردن و قفسه سینه ایجاد می‌شود که تیرکشنده، داغ‌شونده و فشاردهنده است. بنابراین، با مشاهده این دست درد باید هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص رجوع شود.

دررفتگی و شکستگی ریز استخوان‌ها

از دیگر مواردی که ممکن است باعث ایجاد درد دست چپ شود، دررفتگی و شکستگی ریز استخوان‌ها است. این شکستگی‌ها به‌دلیل کوچک‌بودن، نامحسوس هستند و فرد ممکن است متوجه آنها نشود. با مراجعه به پزشک متخصص و عکس‌برداری از محل درد می‌توان برای تشخیص و درمان اقدام کرد.

فعالیت‌های شدید ورزشی

اگر دست درد، پس از انجام فعالیت‌ شدید ورزشی ایجاد شود، به‌احتمال زیاد دلیل آن فشار بیش از حد به عضلات ضعیف است. این درد معمولا در افرادی که به‌صورت آماتور ورزش می‌کنند دیده می‌شود و با استراحت و به‌مرور زمان از بین می‌رود.

کمبود مواد معدنی و مغذی

پوکی استخوان که در اثر کمبود مواد معدنی و مغذی مانند کلسیم در بدن ایجاد می‌شود، از دیگر عوامل دست درد به‌شمار می‌رود. این کمبود را می‌توان با مصرف مکمل‌های غذایی و همچنین اصلاح شیوه تغذیه برطرف کرد.

آرتروز گردن و دیسک

دیسک و آرتروز گردن را می‌توان از دیگر دلایل بروز دست درد و بازو درد در قسمت چپ بدن دانست. اغلب اوقات بیرون‌زدگی مهره‌های گردن می‌تواند موجب ایجاد درد و حتی ناتوانی در حرکت‌دادن دست شود.

فشرده‌شدن عصب در گردن

رشته‌های عصبی که عضلات و احساس بازو را تامین می‌کنند، همگی از گردن سرچشمه می‌گیرند. با فشرده‌شدن این اعصاب کل بازو و دست تحت‌تاثیر قرار گرفته و موجب درد دست چپ می‌شود. از علائم این درد می‌توان به افزایش آن با حرکت‌دادن گردن اشاره کرد.

بسته به عصبی که درگیر است، درد و علائم آن معمولا از گردن شروع می‌شود و به شانه، بازو، آرنج و حتی دست نیز می‌رسد. در صورت مشاهده این علائم، لازم است برای درمان به پزشک ارتوپد مراجعه شود.

صدمه به کاف روتاتور

دست درد ناشی از صدمه به کاف روتاتور معمولا با حرکت شانه ایجادشده و به پایین بازو تابیده می‌شود. کاف روتاتور به گروهی از عضلات شانه گفته می‌شود که وظیفه کمک به شانه و چرخش بازو را برعهده دارد. آسیب این عضلات معمولا با بی‌حسی همراه نیست و برای درمان آن باید به پزشک ارتوپد مراجعه شود.

سندروم تونل کارپال

این سندروم با فشرده‌شدن عصب مدیان موجود در مچ دست ایجاد می‌شود. این عصب به‌دلیل حرکت در یک فضای بسته یا همان تونل کارپ، بسیار آسیب‌پذیر است. فعالیت‌های تکراری از شایع‌ترین دلایل ایجاد این سندروم به‌شمار می‌روند.

با این وجود در اغلب اوقات دلیل خاصی برای به‌وجود آمدن این سندروم وجود ندارد. بیماران دچار این سندروم دارای علائمی مانند بی‌حسی و گزگز در انگشت شست، وسط و بخشی از انگشت حلقه و همچنین دست درد هستند.

درد دست چپ نشانه چیست؟

تروما

از دیگر عواملی که ممکن است باعث درد در دست چپ شود، تروما یا آسیب و ضربه است. آسیب‌های مختلفی مانند سوختگی پوست دست، آسیب به اعصاب و شکستگی استخوان ممکن است باعث درد یا بی‌حسی دست چپ شوند.

مشکلات عصبی

از آنجایی که اعصاب و رشته‌های عصبی، پیام و اطلاعات را در سراسر بدن منتقل می‌کنند، آسیب یا فشرده‌شدن آنها ممکن است باعث بی‌حسی، درد و احساس گزگز در نواحی مختلف بدن شوند. در ادامه به‌برخی از مشکلات عصبی که باعث ایجاد درد دست چپ می‌شوند اشاره می‌کنیم.

  • آسیب شبکه بازویی
  • نوروپاتی محیطی
  • سندروم خروجی قفسه سینه یا TOS

علت درد زیر بغل دست چپ

درد زیر بغل دست چپ نیز از جمله دردهای شایعی است که ممکن است نشانه بیماری‌ها و مشکلاتی در بدن افراد باشد. در ادامه به‌برخی از دلایل ایجاد این درد در بدن اشاره می‌کنیم.

  • واکنش‌های آلرژیک
  • عفونت
  • کشیدگی عضلات
  • تورم غدد لنفاوی
  • سرطان پستان
  • آنژین

چه زمانی باید برای درد دست چپ به پزشک مراجعه شود؟

همانطور که اشاره شد، درد دست چپ ممکن است به‌دلیل عوامل گوناگونی مانند حمله قلبی، ضربات فیزیکی و مشکلات مربوط به عضلات و اعصاب ایجاد شود. اگر دست درد شما با هریک از علائم زیر همراه بود، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

  • گیجی، سرگیجه و مشکلات تعادل
  • تغییر رنگ پوست
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه سینه، گردن، صورت و شانه
  • فلج شانه، بازو، دست یا صورت
  • لکنت زبان
  • تورم در قسمت از بدن
  • مشکلات تنفس

جمع‌بندی

دست درد در قسمت چپ بدن از جمله دردهایی است که باید آن را جدی گرفت، زیرا، این درد ممکن است ناشی از بیماری‌ها و مشکلات جدی همچون مشکلات قلبی و عروقی باشد. در صورتی که درد دست چپ شما شدید، ناگهانی و همراه با درد یا فشار در قفسه سینه باشد، باید به‌سرعت با اورژانس تماس ‌بگیرید.

با مراجعه به سایت دکترتو می‌توانید پزشکان را به‌تفکیک تخصص و شهر مورد نظر مشاهده کرده و پس از مطالعه نظرات بیماران قبلی آنها نسبت به دریافت نوبت به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی اقدام کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟