تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

اگر قصد ساخت خانه‌ای جدید، یا بازسازی خانه قدیمی خود را دارید، احتمالا سوالاتی در مورد تفاوت دیوار باربر و غیرباربر ذهن شما را به خود مشغول کرده است. خوشبختانه پیدا کردن جواب این سوالات ساده‌تر آز آنچیزی است که فکرش را می‌کنید. البته طبعاً در بازسازی خانه همه از پیمانکاران حرفه‌ای استفاده می‌کنند، اما بازهم دانستن این که کدام یک از دیوارهای منزل شما زیربار هستند، خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه بیشتر به این مورد می‌پردازیم.

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

دیوار باربر چیست؟

دیوار باربر یا دیوار تحمل بار در منزل یکی از سازه‌های اصلی ساختمان محسوب می‌شود. این دیوار فقط نقش جدا کننده فضای داخل خانه را نداشته و وزن سازه‌های بالایی خود را نیز تحمل می‌کند. اما تمام وزن سازۀ بالا فقط روی دیوار باربر نیست این وزن بین دیوار و فوندانسیون یا پی خانه تقسیم می‌شود. در حقیقت وزن از دیوار به فوندانسیون خانه منتقل و در زمین پخش می‌شود. در آسمان خراش‌ها و ساختمان‌های بلند، دیواری‌های باربر معمولا با فولاد ساخته شده و یا اینکه فریم دور دیوار با فولاد کاری مشخص می‌شود. اما در خانه‌های معمولی این دیوار مشابه دیوارهای حائل بوده و معمولا با آجر، سنگ و بتن ساخته می‌شوند.

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

اما چرا دانستن تفاوت دیوار باربر و غیرباربر موضوع مهمی است؟ خوب هر خانه‌ای به چند عدد دیوار باربر نیاز دارد وگرنه سقف سرجای خود باقی نمی‌ماند. دیوارهای غیرباربر را می‌توان حذف کرد و این موضوع هیچ صدمه‌ای به یکپارچگی تقسیم بار خانه نمی‌زند. اما دیوارباربر را نمی‌توان به سادگی حذف کرد. تنها در شرایطی می‌توانید دیوارباربر را حذف کنید که جایگزینی برایش بسازید. این کار به هیچ وجه آسان نبوده و باید توسط افراد حرفه‌ای و کاربلد انجام شود.

بهترین طراحی داخلی و بازسازی ساختمان و خانه + نمونه

روش‌های پیدا کردن دیوار باربر

اگر قصد دارید دیوارهای خانه را تخریب کرده یا جابجا کنید، باید بدانید کدام دیوار باربر است و کدام دیوار حائل. برای پی بردن به تفاوت دیوار باربر و غیرباربر راه‌های  متفاوتی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

پیدا کردن ستون یا تیرآهن

اولین چیزی که باید دنبالش بگردید، تیرآهن اسکلت ساختمان است. اگر منزلتان زیرزمین یا پارکینگ دارد، به راحتی می‌توانید این تیرآهن‌ها را پیدا کنید. تمام ستون‌هایی که در پارکینگ یا زیرزمین خانه قرار می‌گیرند، پایه‌های اصلی ساختمان بوده و تمام بار را تحمل میکنند. حال هر دیواری که بالای این ستونها قرار گرفته باشد، دیوار باربر است.

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

تغییر اپن آشپزخانه قدیمی با تخریب کامل دیوار در 5 طرح زیبا

تیرچه‌های کف یا سقف ساختمان

حال اگر به طبقه اول ساختمان برویم، می‌توان با نگاه کردن به سقف محل عبور تیرچه‌های سقف را مشاهده کرد. البته برای کف، با کمک برخی وسایل مثل آهن ربا یا فلزیاب می‌توانید تیرچه‌های کف ساختمان را پیدا کنید. گوشی‌های آیفون دارای فلزیاب درونی هستند که با نصب اپلیکیشن مربوطه، می‌توانید به سادگی تیرچه‌های کف ساختمان را پیدا کنید. معمولا تیرچه‌ها در فاصله 60 تا 70 سانتی متری از یکدیگر نصب می‌شوند.

اما چگونه به کمک تیرچه‌ها، به تفاوت دیوار باربر و غیرباربر پی ببریم؟ هر دیواری که به صورت عمود بر تیرچه‌ها قرار گرفته باشد، به احتمال بسیار زیاد دیوار باربر است. اگر دیوار موازی با تیرچه قرار گرفته باشد، آن دیوار فقط دیوار حائل بوده و غیرباربر است. دلیل این موضوع هم ساده است، برای این که دیوارهای باربر، باید وزن طبقات بالایی را هم تحمل کنند، باید از روی چند عدد تیرچه بلوک بگذرند تا وزن طبقات بالا بین بیشترین تعداد تیرچه نیز تقسیم شود. در حالی که اگر دیوار باربر موازی با تیرچه قرار می‌گرفت، چون تمام وزن روی یک تیرچه است، آن دیوار به طور قطع ترک برداشته و خراب خواهد شد.

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

شناسایی دیوار باربر از روی پشت بام

و در نهایت اگر تمام روش‌های بالا مفید واقع نشد، باید به پشت بام مراجعه کرده و تیرهایی که از بام بیرون زده‌اند را پیدا کنید. دیوارهایی که این تیرها را در بر می‌گیرند، دیوار باربر هستند. اگر سقف شیروانی است، باید به درون شیروانی رفته و تیرهای در معرض دید را شناسایی کنید. البته گاهی اوقات در اتاق‌های شیروانی، این تیرها با دیوار پوشانده شده اند، اگر دیواری در شیروانی وجود دارد، دیوار پایینی آن نیز قطعا دیوار باربر است. همچنین برخی دیوارهای باربر را با تیرآهن‌های ضربدری می‌توانید شناسایی کنید.

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

چگونگی اجرای بازسازی ساختمان اصلی

دیوارهای نصفه

این موضوع دیگر بدیهی است، اما گاهی اوقات برخی افراد آنرا فراموش می‌کنند. ما معمولاً به کناره‌های دیوار توجه کرده و بالای آن ذا فراموش می‌کنیم. هر چند احتمالش کم است، اما اگر دیواری در خانه دارید که به سقف متصل نشده و از آن فاصله دارد، آن دیوار قطعا دیوار غیربار بوده و می‌توانید با خیال راحت آنرا تخریب کنید.

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

پس از اینکه خانه خود را بازسازی کردید، بهتر است دیوارهایی باربر را با نشانه گذاری مشخص کنید تا خودتان در آینده یا حتی مالک بعدی ساختمان بتواند به راحتی دیوارهای باربر را شناسایی کند. تفاوت دیوار باربر و غیرباربر با یک رنگ آمیزی ساده مشخص خواهد شد. همچنین برای آپارتمان‌های کوچک بهتر است از پارتیشن‌های چوبی یا شیشه‌ای برای جدا کردن فضاها استتفاده کنید، با اینکار خیلی سریع به تفاوت بین دیوار باربر و دیوار حائل پی خواهید برد.

تفاوت دیوار باربر و غیرباربر، کدام دیوار خانه را خراب کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
بازسازی بنای قدیمی به خانه ای مدرن و امروزی ، پارتیشن بندی دکوراسیون داخلی با مدل تزیینی و زیبا / پارتیش بندی منزل ، دیوار متحرک چوبی در طراحی داخلی خانه آپارتمانی ، روش‌های پی بردن به تفاوت دیوار باربر و غیرباربر ، مدل پارتیشن جدید با طراحی زیبا اتاق نشیمن مناسب آپارتمان های کوچک ، مدل پارتیشن چوبی برای آپارتمان کوچک ، مدل های جدید پارتیشن متحرک منزل ، نحوه بازسازی آپارتمان کوچک 48 متری ،
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)