تعویض اجزای کولر بدون مهارت فنی خاص

تعویض قطعات و اجزای کولر آبی 
کولر آبی یکی از سیستم‌های سرمایشی است که روزهای گرم و غیرقابل تحمل تابستان را به لحظات خنک و دل انگیزی تبدیل می‌کند. کولر آبی به دلیل قیمت مناسبی که دارد ، در کشور گرم و خشکی همچون کشور ما طرفداران بسیار زیادی دارد.
هر کولر آبی از اجزا و قطعاتی تشکیل شده است که به صورت سالیانه باید این قطعات مورد بررسی قرار گیرند و در صورت خرابی ، تعمیر و تعویض شوند. از این قطعات می‌توانیم به  برزنت کولر ، فولی کولر ، یاتاقان کولر ، پمپ آب کولر و همچنین  شناور کولر آبی اشاره کنیم.

تعویض اجزای کولر بدون مهارت فنی خاص

تعویض قطعات کولر چگونه انجام می‌شود؟

در این نوشته ما طریقه‌ی نصب و تعویض بعضی قطعات کولر را به طور مختصر بیان کردیم. اگر زمان سرویس سالیانه کولرتان فرا رسیده و طریقه‌ی تعویض قطعات آن را بلد نیستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه تعویض یاتاقان کولر ابی

یاتاقان مانند تمامی اجزای کولر آبی در صورتی خرابی باید تعویض شود. برای تعویض یاتاقان باید پولی بزرگ را باز کنیم و تسمه‌ای که بر روی آن قرار دارد را جدا کنیم. برای باز کردن پولی می‌توانیم از یک آچار آلن کمک بگیریم و پیچ و مهره‌ی پولی را شل کنیم.

تعویض اجزای کولر بدون مهارت فنی خاص

با استفاده از یک آچار ، پیچ و مهره‌ی یاتاقان را شل می‌کنیم و آن را خارج می‌کنیم. سپس یاتاقان جدید را جایگزین یاتاقان قدیمی می‌کنیم. پیچ و مهره‌های یاتاقان را محکم می‌کنیم. این نکته را فراموش نکنید بعد از نصب کامل یاتاقان جدید ، حتما آن را برای بهبود عملکرد روغن کاری کنید.

نحوه تعویض برزنت کولر آبی

تعویض برزنت کولر آبی کار بسیار راحتی است و بدون نیاز به فرد متخصص در این زمینه نیز می‌توان این کار را انجام داد.
اولین نکته‌ای که در هنگام تعویض برزنت کولر باید به آن دقت کافی داشته باشیم ، یکسان بودن ارتفاع دریچه کانال و دهانه‌ی کولر است. در هنگام نصب برزنت ، می‌توان دریچه و دهانه را به وسیله‌ی یک چهارپایه‌ی فلزی با یکدیگر تراز کرد.

تعویض اجزای کولر بدون مهارت فنی خاص

برزنت جدید را باید خوبی بررسی کنید تا عاری از هرگونه سوراخ و در رفتگی باشد. جنس برزنت و با کیفیت بودن آن اهمیت بالایی دارد.
برزنت‌های آماده‌ای که در بازار به فروش می‌رسند با استفاده از پیچ و مهره یا گیره‌های فلزی که بر روی آن‌ها وجود دارد ، قابل نصب هستند. در مقابل برزنت‌هایی که پیچ ، مهره و یا گیره ندارند ، روش اتصال آن‌ها کمی متفاوت‌تر است. این برزنت‌ها با استفاده از کابل‌های محکمی که از جنس پلاستیک ساخته شده‌ند ، قابل نصب هستند.

نحوه تعویض فولی کولر آبی

برای تعویض هر قطعه‌ای در کولرهای آبی در ابتدا باید جریان برق و آب ورودی کولر را قطع کنیم. درپوش‌های کولر را برای دستیابی بهتر به فولی برمی‌داریم.
سپس تسمه را نیم دور می‌چرخانیم تا از فولی جدا شود. حال با استفاده از یک آچار آلن ، پیچ‌های اطراف فولی را باز می‌کنیم. پولی را توسط یک چکش پلاستیکی یا پولی کش از جای خود بیرون می‌آوریم.
قبل از نصب و جایگزین فولی جدید ، یاتاقان کولر را به خوبی روغن کاری می‌کنیم. با استفاده از فولی کش قطعه‌ی جدید را در جای خود می‌گذاریم و به آن به آرامی ضربه می‌زنیم تا درست در جای خود قرار بگیرد. پیچ‌های فولی را با استفاده از آچار آلن محکم می‌کنیم.
بعد از انجام تمامی مراحل بالا ، تسمه را به جای خود برمی‌گردانیم و جریان برق و آب ورودی کولر را باز می‌کنیم و از درست کار کردن فولی اطمینان حاصل می‌کنیم.

تعویض اجزای کولر بدون مهارت فنی خاص

نحوه تعویض شناور کولر آبی

در مرحله‌ی اول و قبل از نصب شناور ، کف مخزن کولر را باید از رسوباتی که در طی مرور زمان انباشته شده است ، به خوبی پاکسازی کنیم. رسوباتی که در کف مخزن وجود دارد با ورود به شناور ، در اثر مرور زمان شناور را از کار می‌اندازند.
در هنگام نصب انواع شناور کولر ، باید برخی قسمت های آن را از هم جدا کنیم. تنها قسمتی که نیاز به باز شدن دارد ، واشر پلاستیکی شناور است. واشر پلاستیکی را از قسمت مهره برنجی که به بدنه‌ی کولر وصل می‌شود را باز می‌کنیم و سپس بر روی بدنه‌ی کولر محکم می‌کنیم.

تعویض اجزای کولر بدون مهارت فنی خاص

اهرم یا میله‌ای که حباب و گوی شناور به آن متصل است باید به سمت پایین قرار گیرد تا وظیفه‌ی تنظیم و ثابت نگه داشتن مقدار آب به خوبی انجام گیرد. در صورتی که بازو به سمت پایین باشد ، حباب شناور روی سطح آب قرار می‌گیرد.
شیر شناور به بدنه‌ی کولر آبی ، در قسمت پایین و نزدیک به مخزن کولر نصب می‌شود.

لوله شناور را بعد از عبور از مهره و گلویی مخصوص باید به پشت کولر متصل کنیم. لوله بعد از عبور از گلویی باید 2 یا 3 میلیمتر به سمت بیرون قرار گرفته باشد. سپس همانطور که گفتیم مهره را پشت کولر محکم می‌کنیم.
بعد از نصب شناور ، باید به این نکته توجه داشته باشیم که میزان ورودی آب کولر ، بیشتر از حد توانایی قطع کردن آب توسط شناور نباشد.

سخن پایانی

این نکته را فراموش نکنید تمامی اجزای کولر آبی باید سالی دوبار یکی قبل از شروع فصل گرما و دیگری در پایان فصل گرما ، مورد بررسی قرار گیرند. اگر مشکل کولر شما مربوط به قطعات الکتریکی و برقی بود ، بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا از بروز مشکلاتی همچون برق گرفتگی جلوگیری کرده باشید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟