تنظیم تسمه کولر آبی، با بهترین روش ممکن

از جمله مهمترین قطعات در کولر آبی که عملکرد مطلوب دستگاه را تضمین می کند، تسمه است. این قطعه مصرفی که اتفاقا نسبت به سایر اجزای کولر آبی دوام کمتری دارد، در زمان روشن بودن کولر آبی کار می کند و بعد از آنکه مدتی از کارکرد آن گذشت (از چند ماه تا چند سال) حتما باید تنظیم و یا تعویض شود. در غیر این صورت، هم به سایر بخش های کولر مثل دینام و یاتاقان ها آسیب وارد می شود، و هم اینکه سر و صدای زیادی توسط دستگاه تولید شده و عملکرد کلی آن با مشکل روبرو می شود.

خبر خوب اینکه تنظیم تسمه کولر آبی و حتی تعویض آن کار چندان دشواری نیست. در واقع برخلاف قطعات الکترونیکی و مکانیکی کولر که نسبتا تخصصی بوده و برای کار با آنها باید مهارت بالایی داشته باشید، تسمه ساختار ساده تری دارد و اگر با روش های تنظیم و تعویض آن آشنا باشید، به راحتی خودتان می توانید به این بخش رسیدگی کرده و کولرتان را سرویس کنید. مطلب زیر در راستای آشنایی شما با همین حوزه تهیه شده است، پس تا انتها همراهمان باشید.

تنظیم تسمه کولر آبی، با بهترین روش ممکن

تسمه کولر آبی چیست و چه وظایفی دارد؟

تسمه کولر آبی از جمله قطعات مکانیکی دستگاه است که باعث انتقال نیرو چرخشی از موتور به سمت کمپرسور کولر می‌ شود. تسمه که  بر روی پولی موتور و پروانه قرار می گیرد، در اصل برای مقابله با لغزش ‌های جزئی کولر طراحی شده است و باعث می شود که کار یاتاقان های دستگاه ساده تر شود و کولر آبی عملکرد بهتری داشته باشد.

تسمه جزو قطعاتی است که خیلی زود فرسوده می ‌شود؛ در واقع تفاوتی ندارد که از بهترین مارک کولر آبی استفاده می کنید یا هزینه کمی برای کولر منزلتان کرده اید، زیرا تسمه در همه آنها کارکرد یکسانی داشته و طول عمر مشخصی دارد. به همین دلیل حتما باید هر از گاهی آن را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویضش کنید.

تنظیم تسمه کولر آبی، با بهترین روش ممکن

چرا تعویض به موقع و تنظیم تسمه کولر آبی اهمیت زیادی دارد؟

اگر تسمه تنظیم نباشد، کارکرد کل قطعات کولر آبی مختل می شود. حتی اگر سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی صورت گرفته باشد، همه قطعات روغن کاری شده و به خوبی در جای خود سوار شده باشند، تنظیم نبودن تسمه باز هم همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به نحوی که میزان زیادی از انرژی تولید شده توسط دینام به هدر رفته و عملکرد کلی کولر با اختلال مواجه می شود. در چنین شرایطی بازدهی دستگاه به شدت افت می کند و سایر قطعات کولر نیز آسیب می بینند.

از همه مهمتر، شل یا سفت بودن تسمه کولر آبی باعث خرابی دینام و همچنین سوختن موتور می‌شود. و چه چیزی مهمتر از سوختن موتور کولر؟ به خصوص با توجه به قیمت های بسیار بالای موتور کولر، خرابی آن عملا به معنای از کار افتادگی کل دستگاه برای مدت ها خواهد بود. البته به جز موتور، برخی دیگر قطعات مثل پولی و پروانه نیز می توانند در اثر تنظیم نبودن تسمه آسیب ببیند.

تنظیم تسمه کولر آبی، با بهترین روش ممکن

در موقع تعویض تسمه هم حتما به سایز تسمه دقت کنید. زیرا در بازار تسمه های متنوعی در سایزها و اندازه های گوناگون وجود دارند. تسمه ای که جدید خریداری می کنید، حتما باید هم اندازه با تسمه اصلی دستگاه باشد.

چه زمانی باید تسمه کولر را تنظیم یا تعویض کرد؟

با مشاهده چند علامت مختلف حتما وضعیت تسمه را بررسی کنید. از جمله مهمترین این علائم می توان به انتقال باد گردم به درون فضای ساختمان و همچنین تولید سر و صدای زیاد اشاره کرد. در این حالت اگر تسمه را بررسی کردید و دیدید فرسوده شده، باید تعویضش کنید. اما در صورتی که تسمه دستگاه از لحاظ فیزیکی آسیبی ندیده و صرفا موقعیت قرارگیری آن مشکل داشت، می توانید تنظیمش کنید. در همین راستا دقت کنید که تسمه شل و یا سفت نباشد.

تنظیم تسمه کولر آبی، با بهترین روش ممکن

تسمه کولر آبی چطور تنظیم می شود؟

تسمه نه باید شل باشد و نه سفت؛ یعنی باید به شکلی در کولر قرار گرفته باشد، که نه خیلی کشیده شده باشد که به سختی کار کرده و در نهایت پاره شود، و نه خیلی شل باشد که حالت افتادگی داشته و درست کار نکند. برای اینکه متوجه شوید تسمه درست در جای خود قرار گرفته یا نه، دو سمت تسمه را به هم نزدیک کنید و محل را نگاه کنید. اگر دو سر تسمه در نزدیک پولی کوچک به اندازه یک بند انگشت از هم فاصله داشته باشند، تسمه درست تنظیم شده است.

اگر هم تسمه تنظیم نبود، کافی است که پیچ های پایه الکتروموتور را کمی شل کنید و با تکان دادن پایه ها، تسمه را تنظیم کنید. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، حتما تسمه را به نحوی تنظیم کنید که به هیچ وجه شل نباشد، (و روی پولی کوچک و بزرگ کمانه نکند) و سفت هم نباشد که زیاد کشیده نشده و محور را تحت فشار قرار ندهد. رگلاژ کردن دینام نیز روش دیگری برای تنظیم تسمه کولر آبی است.

نحوه تعویض تسمه کولر آبی به چه صورت است؟

اگر تسمه کولر شما آسیب دیده باشد، باید حتما آن را تعویض کنید. به این منظور اول مطمئن شوید که محل قرار گرفتن تسمه مناسب بوده و تیز و برنده نباشد. در غیر این صورت تسمه جدید نیز ظرف مدت کوتاهی آسیب می بیند. بعد از اطمینان از این مورد، باید تسمه ای که جدیدا خریداری کرده اید را به نحو زیر روی کولر آبی سوار کنید:

تنظیم تسمه کولر آبی، با بهترین روش ممکن

  • تسمه هم سایز با تسمه اصلی را تهیه کرده و از کیفیت بالای آن مطمئن شوید. کیفیت خوب تسمه باعث می شود که کولر بهتر کار کرده و استهلاک آن نیز کاهش پیدا کند.
  • برای تعویض تسمه جدید با تسمه قدیمی، ابتدا ارتباط کولر با جریان برق را کاملا قطع کنید. همانطور که بارها گفته ایم، رعایت نکات ایمنی در حین کار با کولر آبی بسیار ضروری است. از این جهت تا زمان اتمام فرایند، برق را وصل نکنید.
  • درپوش سمت تسمه را بردارید تا به پولی ‌ها (فولی ها) دسترسی داشته باشید. سپس یک سمت تسمه را روی پولی دینام قرار دهید و سمت دیگر تسمه را بر روی پولی پروانه نگه داشته و پولی را بچرخانید. پس از چرخاندن پولی پروانه، تسمه در موقعیت مخصوص به خود جا می افتد. اگر بعد از انجام این کار تسمه محکم نشد، پایه ‌های دینام را شل کنید و سپس تسمه را بر روی پولی ها قرار دهید و آن‌ها را سفت کنید.
  • در آخر برق را وصل کنید و کولر را روشن نمایید. حتما دقت کنید که پس از روشن شدن کولر، تسمه لق نزند و به خوبی در جای خود بچرخد. اگر دیدید که کولر خوب در جای خود پایدار مانده، هیچ صدایی از آن تولید نمی شود و همه چیز به خوبی کار می کند، فرایند تعویض تسمه کولر به پایان رسیده است.

سخن پایانی

تلاش ما این بود که در این مطلب شما را با کاملا با تسمه کولر آبی آشنا کنیم و مراحل تنظیم تسمه کولر آبی و تعویض آن را توضیح دهیم. با این حال اگر احساس می کنید که بهتر است برای انجام اصولی تر کار از یک تکنسین با تجربه کمک بگیرید، متخصصین مجموعه اسپارد آماده هستند تا با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خدمات مورد نیاز شما برای تعمیر و سرویس کولرتان را انجام دهند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟