تعمیر بخاری برقی

کارکرد و عیب یابی بخاری های برقی آسان است. در این مقاله می خواهیم درباره عملکرد، ایراد، عیب یابی و قطعات و ابزار تعمیر بخاری برقی راهنمایی تان کنیم. سپس راهنمای گام به گام تعمیر این دستگاه ها را به شما معرفی می کنیم. این مقاله به تعمیر موتور و سیستم گرمایشی نگاه ویژه ای دارد. 

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه تعمیر بخاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تعمیرکاران بخاری در تهران باشید می‌توانید درخواست تعمیر بخاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

آیا بخاری برقی خوب کار می کند؟

بخاری های برقی یونیت های گرمایشی کوچکی هستند که با ترموستات کار می کنند و می توانند به دیوار اتاق وصل شوند. المنت های گرمایشی آن گرما تولید کرده و پخش می کنند. المنت های گرمایشی اغلب قطعات فلزی داشته و فضا را گرم می کنند. گاهی اوقات می توان چند یونیت را در کنار هم استفاده کرد.

بخاری برقی دیواری به دیوار وصل شده و هوای گرم تولید شده را با فن به اطراف پخش می کند. فن و المنت حرارتی داخل آن توسط ترموستات کنترل می شود. بخاری های دیواری در حمام، لاندری و مکان های دیگر که به گرمای مکمل نیاز دارند وصل می شوند.

تعمیر بخاری برقی

بخاری های برقی قابل حمل می توانند فضاهای کوچک را گرم کنند. این بخاری ها در دو نوع وجود دارند. در نوع همرفت آن یک یا چند المنت حرارتی هوای گرم را از طریق فن در فضا پخش می کنند. در بخاری های تابشی المنت مایعی را گرم کرده  که گرما را به فضا تابش می کند.

بخاری سرامیکی هم نوعی بخاری همرفت است که کلید کنترل کننده، المنت و فن دارد. بخاری ها معمولا ترموستات دارند. بخاری های قابل حمل برای امنیت بیشتر کلیدی دارند که در صورت بهم ریختن تنظیمات خاموش می شوند، و یک کلید گرمایی دارند که در صورت گرمای بیش از حد دستگاه را خاموش می کند. برخی از این کلیدها پس از خنک شدن بخاری ریست می شوند اما برخی دیگر در صورت پریدن فیوز باید تعویض شوند.

بخاری برقی به چه اشکال هایی دچار می شود؟

گرچه بخاری برقی قطعات کمی دارد اما احتمال خراب شدن آنها وجود دارد. سوختگی قطعات، خراب شدن ترموستات، خراب شدن پریز و کلیدها، خراب شدن فن. کلید، ترموستات و المنت های گرمایشی بیشترین مشکل را به وجود می آورند. به علاوه، بخاری هایی با وات بالاتر می توانند مدارشکن را قطع کرده، فیوز را پرانده و جریان برق را قطع کنند.

تعمیر بخاری برقی

چگونه می توان خراب بودن بخاری برقی را تشخیص داد؟

گرچه بخاری برقی عملکرد ساده ای دارد اما ممکن است خراب شده و از کار بیفتد.

  • اگر بخاری روشن نشد مطمئن شوید که به برق وصل است. اگر کلید برق سالم است از سالم بودن پریز، ترموستات و المنت حرارتی مطمئن شوید.
  • اگر بخاری روشن شده اما گرمای کافی ندارد، باید المنت حرارتی را بررسی کنید.
  • اگر بخاری روشن شده اما فن کار نمی کند، فن را بررسی کنید. می توانید برای تمیز کردن گرد و خاک اطراف بخاری از جاروبرقی استفاده کنید.
  • حتما بخاری را روی سطح صاف قرار دهید تا ناهمواری مانع کار کردن دستگاه نشود. سیم ها را بررسی کنید. سیم های سوخته را تعویض کنید. در صورت نیاز ترموستات را بررسی کرده و تعویض کنید.

نکته: گرد و خاک کیفیت گرما را کاهش داده و دریچه های مسدود دستگاه را داغ می کند. حتما گرد و خاک روی بخاری را تمیز کنید.

برای تعمیر بخاری برقی به چه چیزی نیاز داریم؟

قطعات تعویضی بخاری را باید از سازنده یا نمایندگی خریداری کنید. از آنجایی که برندها و مدل های مختلف موجود است شاید ابزار فروشی ها تمام آنها را نداشته باشند. می توانید بخاری را باز کرده، قطعه خراب را برداشته و آن را به نمایندگی ببرید. ابزار مورد نیاز عبارتند از:

  • پیچ گوشتی
  • انبر
  • انبر دسته بلند
  • مولتی متر

مراحل تعمیر بخاری برقی

باز کردن بخاری برقی تابشی

  1. بخاری را پریز قطع کرده و بگذارید خنک شود.
  2. برای دسترسی به قطعات پیج بدنه را برداشته و آن را باز کنید.
  3. برای برداشتن ترموستات، دستگیره ها را باز کرده و قطعات را بردارید. جای هرکدام را مشخص کنید تا در زمان وصل کردن به مشکل برنخورید.
  4. برای برداشتن کلید خاموش/روشن، جریان کلیدها را قطع کنید. برخی از کلیدها به گیره های بالا و پایین وصل هستند، بقیه هم با پیچ محکم می شوند.

تعمیر بخاری برقی

باز کردن بخاری برقی همرفتی

  1. بخاری را پریز قطع کرده و بگذارید خنک شود.
  2. گریل و کلیدهای کنترل کننده را بردارید. با باز کردن پیچ های پشت گریل روبرویی را باز کنید.
  3. دریچه روبرویی را بالا کشیده و گریل جلویی را به سمت خود بکشید. موتور، فن و المنت گرمایشی به راحتی در دسترس تان قرار می گیرد.
  4. ترموستات را از دریچه روبرو برداشته و سیم ها را باز کنید. پیچ های متصل به دستگیره را باز کنید تا به سیم ها دسترسی داشته و آنها را قطع کنید.

تعمیر بخاری برقی

سرویس کردن بخاری برقی سرامیکی

  1. پیچ و مهره های بدنه را بررسی کرده و در صورت نیاز باز کنید.
  2. گیره ها، پیچ ها و قطعات دیگر را باز کرده تا المنت گرمایشی مشخص باشد.
  3. با مولتی متر مقاومت 1 هر المنت را بررسی کنید. باید ده اهم را نشان دهد.
  4. برای تعویض المنت حرارتی سرامیکی، سیم پایانه روی هر المنت را قطع کرده و المنت را بردارید. حتما به جای المنت توجه کنید تا در صورت نصب با مشکل مواجه نشوید.
چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟