انواع مصالح ساختمانی پیش ساخته کدام‌اند؟

مصالح ساختمانی پیش‌ساخته مصالحی هستند که روند تولید آن‌ها در کارخانه طی شده و تنها نیاز به نصب و اجرا دارند. سرعت ساخت‌وساز با این مصالح بسیار زیاد است و نیاز به انجام فرایندهایی مانند درست‌کردن ملاط و آجرچینی نیست. مصالح ساختمانی پیش‌ساخته انواع متفاوتی دارند مانند: گچ‌بری‌های پیش‌ساخته، دیوارهای پیش‌ساخته بتنی، سیستم پیش‌ساخته کناف، و از همه مهم‌تر ساندویچ پانل.

گچ‌بری پیش‌ساخته

گچ‌بری پیش‌ساخته که نمونه آن در بازار فراوان است بعد از تولید با استفاده از چسب‌های مخصوصی که بر روی خود این گچ‌بری‌ها وجود دارد در محل موردنظر نصب می‌شود. از این گچ‌بری‌ها اغلب برای تزیین سقف اطراف لوسترها، کنج یا ستون آشپزخانه استفاده می‌شود.

مواد اولیه اغلب شامل گچ پلی یورتان به‌علاوه فوم‌های پلی استایرن، محلول‌ها و مواد شیمیایی هستند. سپس بعد از خشک‌شدن، قطعات از قالب خارج شده و آماده نصب در محل پروژه می‌شوند. پلی اورتان به شکل‌های فوم سخت و یا نرم تولید می‌شود و جایگزین بسیار خوب و به‌صرفه‌ای برای گچ در دکوراسیون به‌حساب می‌آید.  این مصالح نصب راحتی دارند، قیمت مناسب‌تری نسبت به گچ‌کاری با دست دارند، ماندگاری و طول عمر بالایی دارند.

دیوارهای بتنی

دیوارهای بتنی معمولاً ترکیبی از  سیمان، آب و سنگ‌دانه‌ها هستند. دیوارهای پیش‌ساخته بتنی از مقاومت و استحکام بسیار خوبی برخوردارند. عایق صوت و حرارت هستند و در برابر آتش‌سوزی نیز مقاومت دارند.  از دیوارهای بتنی پیش‌ساخته برای ساخت سازه‌های صنعتی و مسکونی استفاده می‌شود.

انواع مصالح ساختمانی پیش ساخته کدام‌اند؟

کناف پیش‌ساخته

کناف پیش‌ساخته شبکه‌ای آلومینیومی است که با روکشی از گچ پر شده است و می‌توان آن را با رنگ‌های دلخواه رنگ‌آمیزی نمود. کناف نوع پوشش داخلی محسوب می‌شود که برای پوشش انواع کانکس نیز از آن استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از کناف پیش‌ساخته می‌توان به وزن سبک، نصب راحت و قیمت مناسب اشاره کرد.

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یکی از انواع مصالح ساختمانی است که به‌صورت پیش‌ساخته در کارخانه تولید می‌شود. به‌صورت کلی ساندویچ پانل از دولایه ورق فلزی تشکیل شده است که مابین این ورق‌ها را یک‌لایه فوم عایق پرکرده است. ساندویچ پانل در دو دسته اصلی ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تولید می‌شود.

انواع مصالح ساختمانی پیش ساخته کدام‌اند؟

فوم ساندویچ پانل

فوم‌هایی که در ساختار ساندویچ پانل به کار می‌روند شامل فوم پلی اورتان، فوم اکس پی اس و فوم پشم سنگ است. درگذشته از فوم پلی استایرن و فوم پشم شیشه نیز برای تولید ساندویچ پنل استفاده می‌شد؛ اما به دلیل ضعف‌هایی که در این فوم‌ها وجود داشت، استفاده از این فوم‌ها تقریباً منسوخ شده است.

  1. فوم پلی اورتان: یکی از بهترین انواع فوم‌های ساندویچ پنل است. فوم پلی اورتان به لحاظ مقاومت در برابر آتش‌سوزی در دو نوع کندسوز (PUR) و نسوز   تولید می‌شود. فوم پلی اورتان از انسجام و مقاومت فیزیکی بسیار بالایی برخوردار است. همچنین در برابر حرارت و رطوبت عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.
  2. فوم اکس پی اس: نوع تقویت شده فوم پلی استایرن است که از فشردگی بیشتری نسبت به فوم پلی استایرن برخوردار است. این فوم مقاومت حرارتی، رطوبتی و فیزیکی کمتری نسبت به فوم پلی اورتان دارد. از فوم xps در مکان‌هایی که مقاومت در برابر حرارت و رطوبت در اولویت نیست، استفاده می‌شود.
  3. فوم پشم سنگ: بالاترین مقاومت را در برابر حرارت و آتش‌سوزی دارد. این فوم تا دمای +750 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند و مانع از گسترش آتش می‌شود. علاوه بر این مقاومت صوتی بسیار خوبی دارد به گونه‌ای که از این فوم در ساخت سالن‌های همایش و کنفرانس، استودیوهای ضبط صدا، کانکس‌های ژنراتور برق، پالایشگاه‌ها و سازه‌های CHP بیشتر استفاده می‌شود.

ورق ساندویچ پانل

باتوجه‌به نوع نیاز ساختمان‌ها و متریال موجود، برای تولید ورق ساندویچ پانل از ورق آلوزینک، ورق گالوانیزه و ورق آلومینیوم استفاده می‌شود. بهترین نوع ورق موجود ورق تولید کارخانه فولاد مبارکه است. هر کدام از انواع ورق‌ها نیز ویژگی بخصوصی دارند و برای یک‌سری از انواع کاربری‌ها مناسب هستند.

  1. ورق گالوانیزه: یک ورق آهنی با روکشی از جنس روی است. این ورق مقاومت خوبی در برابر رطوبت، خوردگی و پوسیدگی دارد و حداقل طول عمر آن در حدود 20 سال است.
  2. ورق آلوزینک: ورق آلوزینک نیز همان ورق آهنی با روکشی از آلیاژ روی و آلومینیوم است و نسبت به ورق گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد. البته در این بین کیفیت مواد اولیه و خام برای تولید ورق‌های فلزی نیز اهمیت زیادی دارد و بر روی طول عمر ورق تاثیرگذار است.
  3. ورق آلومینیوم: بهترین نوع ورق در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی است از این ورق در مناطق با شرجی و رطوبت بالا مانند مناطق شمالی و جنوبی کشور استفاده بیشتری می‌شود. نقطه‌ضعف این ورق انعطاف‌پذیری بالای آن است که ممکن است در هنگام نصب دچار مشکل شود. علاوه بر این رول ورق‌های آلومینیوم برای تولید پنل‌های بالای 2000 متر باز می‌شود.
    انواع مصالح ساختمانی پیش ساخته کدام‌اند؟

از ساندویچ پانل در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

از ساندویچ پانل به‌عنوان پوشش خارجی دیوارها، سقف و پارتیشن‌بندی داخلی بسیاری از سازه‌ها استفاده می‌شود. چند نمونه از نقاط مهمی که با استفاده از ساندویچ پانل اجرا می‌شوند شامل موارد زیر است:

  1. سوله‌: سوله‌های سازه‌های فلزی و یا بتنی بزرگی هستند که در کاربری‌های مختلفی مانند سوله صنعتی، انبار، ورزشی، سوله مرغداری، سوله پرورش قارچ، نمایشگاه، تره‌بار و غیره طراحی و تولید می‌شوند. ساندویچ پانل متریال اصلی جهت پوشش دیوار و سقف سوله‌ها است.
  2. کانکس: کانکس فضای پیش‌ساخته موقت یا دائم است که با استفاده از ساندویچ پانل اجرا می‌شود. این سازه‌ها به دلیل استفاده از ساندویچ پانل در ساختار، قابلیت حمل‌ونقل، جابه‌جایی و اجرا در مکان دیگر را دارند.
    کانکس‌هایی که با ابعاد کوچک و زیر 50 متر تولید می‌شوند به صورت کامل در کارخانه مونتاژ می‌شوند و توسط تریلرها به محل اجرای پروژه منتقل می‌شوند.مهم‌ترین انواع پرکاربرد کانکس شامل کانکس کارگاهی، مدیریتی، سرویس بهداشتی، آبدارخانه، نگهبانی و مسکونی است.
  3. سازه پیش‌ساخته: سازه پیش‌ساخته با ابعادی بزرگ‌تر از کانکس‌ها اجرا می‌شوند و به همین دلیل اجزا و متریال نصب ساندویچ پانل به محل اجرای پروژه منتقل می‌شود و در آنجا عملیات نصب آغاز می‌شود.
  4. اتاق حمل بار: اتاق حمل بار که بر روی وسایل نقلیه مانند کامیون، کامیونت و یا وانت نصب می‌شود از جنس ساندویچ پانل است. اتاق‌های حمل بار وظیفه حمل و نگهداری مواد غذایی فاسدشدنی مانند گوشت  یا مرغ را برعهده دارند به همین دلیل از ساندویچ پانل برای ساخت این اتاق‌ها استفاده می‌شود. ساندویچ پانل به‌عنوان یک عایق حرارتی و رطوبتی سبب حفظ دمای داخلی محیط می‌شود.

انواع مصالح ساختمانی پیش ساخته کدام‌اند؟

تفاوت ساندویچ پانل با سایر مصالح ساختمانی در چیست؟

  • سرعت در ساخت‌وساز: ساندویچ پانل‌ به‌صورت پیش‌ساخته در کارخانه تولید شده و برای نصب و اجرا نیازی به انجام فرایندهای پیچیده ندارد.
  • هزینه‌های کمتر: قیمت تهیه ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است علاوه بر این ساندویچ پانل به دلیل مزایایی که نسبت به مصالح سنتی دارد، سبب بازگشت سرمایه خواهد شد.
  • مقاومت حرارتی و رطوبتی بیشتر: یک دیوار پنلی 4 سانتی به اندازه یک دیوار 50 سانتی آجری عایق حرارت و رطوبت است؛ بنابراین استفاده از ساندویچ پانل برای ساخت انواع سازه پیش ساخته بهترین گزینه است.
  • راحتی در حمل‌ونقل و نصب: ساندویچ پانل وزن بسیار سبکی دارد به همین دلیل حمل‌ونقل و جابه‌جایی این مصالح بسیار راحت است. نصب و اجرای پنل‌های ساندویچی نیز توسط کمترین نیروی انسانی انجام می‌شود.

باتوجه‌به مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم حتماً در مورد انتخاب نوع ساندویچ پانل و نحوه نصب و اجرای آن با مهندسین مربوطه در این زمینه مشورت نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)